Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Flanker »

Forsvinner helt gjør den vel ikke. Super Tenere har vel solgt jevnt og trutt siden den ble lansert, men den topper ingen statistikker i sitt segment. Det er en knallgod sykkel som ikke utmerker seg voldsomt på noe. Eneste negative å si om den er at den veier vel mye, selv om vekten er svært godt kamuflert. Tyngdepunktet er vanvittig lavt i denne sykkelen. Å utkonkurrere BMWs R1200GS er mildt sagt vanskelig, uansett hva man disker opp med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Forsvinner helt gjør den vel ikke. Super Tenere har vel solgt jevnt og trutt siden den ble lansert, men den topper ingen statistikker i sitt segment. Det er en knallgod sykkel som ikke utmerker seg voldsomt på noe. Eneste negative å si om den er at den veier vel mye, selv om vekten er svært godt kamuflert. Tyngdepunktet er vanvittig lavt i denne sykkelen. Å utkonkurrere BMWs R1200GS er mildt sagt vanskelig, uansett hva man disker opp med.
Jeg mener ikke at den "forsvinner helt" i ordets rette forstand, men at den forsvinner litt fra diskusjoner rundt adventure sykler.

Sikkert mye den sykkelen er god på, og jeg har jo ikke noe erfaring med denne overhodet, men grunnen til at JEG ikke ville valgt en slik i dag er fordi konkurrentene rett og slett frister mer. Både når det kommer til utseende og ikke minst motor.

Men kanskje Tenere sitt salgsargument er ene og alene kvalitet?

Litt sånn, skal du tøffe deg i den norske fjellheimen så kjøp porshe Cayenne Turbo. Skal du ha et verktøy som faktisk varer, så kjøp Toyota Landcruiser.

Litt sånn tenker jeg om Super Tenere. Men jeg kan jo (gud forby) ta feil... :-)å

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Bjerknez skrev:
Flanker skrev:Forsvinner helt gjør den vel ikke. Super Tenere har vel solgt jevnt og trutt siden den ble lansert, men den topper ingen statistikker i sitt segment. Det er en knallgod sykkel som ikke utmerker seg voldsomt på noe. Eneste negative å si om den er at den veier vel mye, selv om vekten er svært godt kamuflert. Tyngdepunktet er vanvittig lavt i denne sykkelen. Å utkonkurrere BMWs R1200GS er mildt sagt vanskelig, uansett hva man disker opp med.
Jeg mener ikke at den "forsvinner helt" i ordets rette forstand, men at den forsvinner litt fra diskusjoner rundt adventure sykler.

Sikkert mye den sykkelen er god på, og jeg har jo ikke noe erfaring med denne overhodet, men grunnen til at JEG ikke ville valgt en slik i dag er fordi konkurrentene rett og slett frister mer. Både når det kommer til utseende og ikke minst motor.

Men kanskje Tenere sitt salgsargument er ene og alene kvalitet?

Litt sånn, skal du tøffe deg i den norske fjellheimen så kjøp porshe Cayenne Turbo. Skal du ha et verktøy som faktisk varer, så kjøp Toyota Landcruiser.

Litt sånn tenker jeg om Super Tenere. Men jeg kan jo (gud forby) ta feil... :-)å
Den påstanden må jeg nok si meg langt på vei enig i. Og selv om jeg virkelig kunne tenke meg en Cayenne, så hadde jeg nok mye heller kjøpt Landcruiseren....(har ikke råd til noen av delene :-)

Men derimot så hadde jeg råd og mulight til å velge på øverste hylle når jeg bestillte den
sykkelen jeg har i dag. Og BMW som topper alle salgs lister ligger nok for min del ganske langt nede...faktisk helt i bunn :redface

Jeg skal ikke utdype dette noe mer, men som jeg for såvidt har nevnt tidligere, så kan det nok tenkes at den lave toppeffekten som SuperTeneren har, i kombinasjon med "Lat" motor i 2010, - da den først kom på markede, ikke frister så mange. Og for de som i dag kjører KTM, vil nok Super Teneren fortsatt virke "Lat". Det fleste setter nok kriteriet med toppeffekt forrholds vis høyt.

Jeg kikket jo selvfølgelig på KTM`n også, men her var det vel sitte komfort, og kjededrift som trakk i feilretning, samtidig som den fantastiske toppeffekten ikke appelerte til mine kriterier. Men i motsettning til BMW så var dette en sykkel som jeg selvfølgelig vurderte sterkt :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av LordShaft »

Det er litt artig at du nevner toppeffekten på ktm når jeg opplever draget og effekten på bunn og mellom registeret som mest voldsomt :-k



Note4

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:Det er litt artig at du nevner toppeffekten på ktm når jeg opplever draget og effekten på bunn og mellom registeret som mest voldsomt :-k



Note4
I bunn og grunn så kan jeg vel ikke si en dritt om effekten på KTM`n, :-) siden jeg aldri har prøvd den :-) Men det er vel heller det at 160Hk ikke er noe betingelse for at jeg skal velge den ene fremfor den andre...

Derimot så er jeg overhode ikke i tvile om at det 1300ccm i SA drar av gårde både i bunnen, mellom registeret og på Topp :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av LordShaft »

Ja å med sine 140nm skjer det noe helt spesielt når du gir gass.

Det som jeg tenker, uten å ha prøvd annet en multistrada og ktm. At dette er jævlig gode sykler alle sammen. Så føler at det butter ned i design og sittestilling.

Note4

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Det som imponerer meg mest med motoren til KTM, er vel de 108 Nm allerede ved 2500 rpm.
Jeg tror nok du har oftere og mer glede av den kraften som du får her nede, en det som er på toppen :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Synd det ikke er levende bilder...
Gul Super Ténéré! Fantastisk!!

Aldri hatt gul sykkel før... :-k
Denne skal sjekkes ut straks det blir vår igjen :yeyeye !

[video]https://www.youtube.com/watch?v=L71PSQc63Dc[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

Jeg ser ikke bildet ditt, men dette er en av jubileumsmodellene til neste år. Disse markerer at Yamaha har vært 60 år i MC-bransjen.
Her er R1 i jubileumsdrakt :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:Jeg ser ikke bildet ditt, men dette er en av jubileumsmodellene til neste år. Disse markerer at Yamaha har vært 60 år i MC-bransjen.
Her er R1 i jubileumsdrakt :prf
Sorry!
Brukte feil koding... :redface .
Er riktig nå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Gult er kult når det kommer til MC, helt klart! Og Yamaha spesielt, selvfølgelig ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Selv om jeg liker og kjører Yamaha, så er jeg nok ingen spesielt stor Yamaha tilhenger, men når det kommer til denne gule lakkeringen så er minnene umidelbart tilbake til tidlig 80 tall. Gutta boys kjørte Gul LS100ccm :-) :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Fin sykkel, som jeg har veldig lyst til sjekke ut nærmere.
Men dette med eikejusteringen stusser jeg på... :-k
Bemerkelsesverdig hyppig, synes jeg... :eh :
http://www.mcavisa.no/#!Ekstraservice-D ... 38318ee4b8
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Hmmm. ..den har jeg ikke fått med meg. Regner med dette er en service som bør ibformeres om i service heftet eller hvrtfall info. Fra forhandler, og ikke igennom media???får sjekke litt når jeg kommer hjem.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Kunne lagt denne ut på "Reklamevideoer vi gjerne glaner på" tråden, men legger den ut her i stedet.
Har en mistanke om at denne sykkelen er sterkt undervurdert.
På videoen virker den potent så det holder :) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mKmSaDM_VUs[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar