Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
kurtemannen
Innlegg: 5
Registrert: 24 okt 2010, 20:37
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT 700, 1984

Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av kurtemannen »

Da står det en 84 modell Honda Shadow VT 700 i garasjen, hm, det betyr skraping av mye is av bilen i vinter, men det er det verdt. Det er min første sykkel, og det er ikke lite som må gjøres på den. Tror ikke jeg hadde gitt meg i kast med dette prosjektet hadde det ikke vært for at den tilhørte min far, som gikk bort alt for tidlig. Trenger nok etterhvert en masse tips og råd, og håper å få hjelp her inne.

Kurt

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Snikkeren »

Vet ikke hvor mye jeg kan hjelpe, men noe blir det nok sikkert.
Ellers tror jeg du kommer til å få svar på det meste av det du lurer på her inne.

Blir dette en prosjekttråd, med bilder underveis?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av AJ »

kurtemannen skrev:og håper å få hjelp her inne.

Kurt
Her er det bare å spørre i vei, kurtemannen :thumleft
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten.
Mange folk med mye peiling her, så jeg er sikker på at du vil få mange gode svar på ting du lurer på :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kurtemannen
Innlegg: 5
Registrert: 24 okt 2010, 20:37
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT 700, 1984

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av kurtemannen »

Kommer nok noen bilder etterhvert.
Alt i alt er den nok i det værste man kan gi seg i kast med, mye som er bra, men litt usikker på hvor mye jeg skal strippe den. Får se litt etterhvert.

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Bubbu »

Lykke til, det skal bli spennende å følge deg igjennom vinteren. :thumleft
(The Beast )

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Globe »

Hei kurtemannen :vs og velkommen hit til mcsiden.no :=D> :=D>

Denne tråden skal jeg absolutt følge med på. Du vil helt sikkert kunne få noen vink, hint og hjelp underveis her, når det skulle trengst :thumleft

Bidra med litt tanker og hva du står overfor...og bilder...ja bilder sier mer enn mange ord :knegg ...og vi er glad i bilder ;e

Og denne restaureringen har jo en større verdi enn bare å skaffe seg en sykkel skjønner jeg ut i fra hva jeg leser i innlegget ditt. BRA :thumleft Stå på, friskt mot..og hold oss oppdatert :[-o< :[-o< :thumleft

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Misha »

Velkommen, kurtemannen, og lykke til med vinter-prosjektet! :vs

Og da begynner vi like godt med råd nr. 1:

Etter hvert som du demonterer, ta bilde av alt, og skriv ned alt du gjør i en bok. Det er ikke godt å huske igjen alle detaljer når det skal sammen igjen.
Gjorde dette selv da jeg plukka morinien, og det var plankekjøring å montere alt korrekt sammen igjen :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av hansraymond »

Hey kurtemannen og tillykke med prosjekt! :D
Det er bare å bruke sunn fornuft, ;-);) lag en plan for hva du ønsker å gjøre med den, hva er slitt?
hva kan gjøres bedre? hva slags stil ønsker jeg,? ring rundt og få pris på lakk feks, nye dekk, slitedeler etc finner du på nettet.
også lurt å lage et budsjett, så du kan prioritere ut fra den, pulverlakk er feks bedre enn biltema, men dyrere selvsagt,
Fiksa pulverlakken på min sykkel privat, så jeg slapp bra billig unna, :jada:
resten er ren skjær kosejobb og tålmodighet. :prf
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Sprint »

Et tips er å skaffe seg Heynes gjør det selv handbok.Mange gode tips og bilder her.Globe har helt rett ta mange bilder
og bruk tid. :thumleft Har brukt Heynes når jeg skrur,både på bil og sykkel.

Lykke til og vis oss bilder :\m/:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Intruder »

Personlig er jeg helt ute av stand til å by på hjelp og lignende,men det er mange her på siden som
kan gi deg gode råd og tips !!! :thumleft :mc2
Og når du blir ferdig kan det vel bli :rose :rop :yeahright
Lykke til..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Globe »

Om du ikke har tilgang til en repmanual, så har jeg denne liggende på hardisk ;e

Bilde

Det er 333 sider med What, When and How for din modell. Gi meg beskjed om den skulle være av interesse for deg, kan i såfall sette opp en deling til deg via privat server.....sånn at du kan få låne den :jada:

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av hansraymond »

Globe skrev:Om du ikke har tilgang til en repmanual, så har jeg denne liggende på hardisk ;e

Bilde

Det er 333 sider med What, When and How for din modell. Gi meg beskjed om den skulle være av interesse for deg, kan i såfall sette opp en deling til deg via privat server.....sånn at du kan få låne den :jada:
den der har faktisk jeg også på harddisken min,, kjekk å ha, :thumleft
Har også litt forskjellig andre rep-bøker på maskinen..
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

kurtemannen
Innlegg: 5
Registrert: 24 okt 2010, 20:37
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT 700, 1984

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av kurtemannen »

Globe skrev:Om du ikke har tilgang til en repmanual, så har jeg denne liggende på hardisk ;e

Bilde

Det er 333 sider med What, When and How for din modell. Gi meg beskjed om den skulle være av interesse for deg, kan i såfall sette opp en deling til deg via privat server.....sånn at du kan få låne den :jada:



Den er allerede lagret på pc-en, og boka ligger på posten og venter :)

kurtemannen
Innlegg: 5
Registrert: 24 okt 2010, 20:37
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT 700, 1984

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av kurtemannen »

Globe skrev:Hei kurtemannen :vs og velkommen hit til mcsiden.no :=D> :=D>

Denne tråden skal jeg absolutt følge med på. Du vil helt sikkert kunne få noen vink, hint og hjelp underveis her, når det skulle trengst :thumleft

Bidra med litt tanker og hva du står overfor...og bilder...ja bilder sier mer enn mange ord :knegg ...og vi er glad i bilder ;e

Og denne restaureringen har jo en større verdi enn bare å skaffe seg en sykkel skjønner jeg ut i fra hva jeg leser i innlegget ditt. BRA :thumleft Stå på, friskt mot..og hold oss oppdatert :[-o< :[-o< :thumleft

Stemmer at det er litt mer en bare en sykkel dette her ja. Hadde nok ikke gitt meg i kast med denne hadde det ikke vært for historikken.
Men sykkelen er nok ikke så ille som jeg først fryktet. Ikke rust eller noe sånt tullball.
Nye dekk, nye væsker - olje, gir, cluth og brems. Ser ut som jeg trenger ny bremse- og clutch"pumpe".
Ser ut som væsken har trengt/etset seg gjennom innspeksjonsøyet. Blir fuktig på fingeren når jeg tar på glasset.
Gaffelen er gullende ren og uten riper, og bremsecalipterne er helt nye.
Bremseslangene er også kullsvarte og myke og fine. Har stått i 5 år så er litt usikker på om jeg bør bytte de alikevel.
Luftfilteret lå som en haug med mel inni der, så nå er det å få kjøpt ett nytt, få av tanken og blåse litt i gassern, få strøm på gammel`n og se om vi får fyra udyret.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Første sykkelen, total restaurering - hjelp!

Legg inn av Kjellrf »

Hei!
VT750C som kom i 83, hadde mange svakheter, så den trenger godt stell for å være bra. De blei bedre etterhvert, så en VT700 fra 84 har nok blitt bedre.
Det viktigste er å bytte olje ofte nok. De har en tendens til å være gjennomslitne hvis servicene ikke er holdt. Har registrert disse feilene på 83 mod:
defekt vannpumpe, utslitte sylindre/stempler, veiv og rådelagre, hopper ut av 2.gear, lading (stator), starterclutsj, defekte hydrauliske ventilløftere, vifteføler, og andre ting jeg har glemt. Men jeg har jobbet med Honda i 14 år, så har jo sett mye rart.

Men, går sykkelen pent, og den lader, er det bare å fortsette å holde serviceintervaller og stelle pent med den. De kan gå langt. Men tåler lite herjing.

Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar