KAWASAKI VERSYS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

KAWASAKI VERSYS

Legg inn av arhy »

I min ungdom startet jeg å skru på motorsykler i en alder av 9 år, hvor jeg fikk 3 Tempo Taifun 125cc, 150cc og 175cc fra en bekjent. Vi skrudde og kjørte mye sykkel og etterhvert ble det en del mopeder og lette motorsykler. Da jeg giftet meg ble det barnevog og bil, men nå er barna etterhvert blitt store og jeg er kommet i en alder av 46 år, tok jeg da lappen på stor sykkel i 2010. Uerfaren på hvilke sykkel jeg burde kjøpe tok jeg turen rundt og testet en hel mengde sykler, men det som da har overrasket meg mest var når jeg hos Ride i Bergen skulle teste en stor BMW 1200 GS deretter fikk beskjed om at vi har en liten grei sak stående utenfor og denne er nå svært godt likt av budfirma i Bergen. Den bør du prøve. Jaja tenkte jeg den ser ikke stor ut til meg som er 1.93 cm høy, men jeg får ta en tur. Den turen har satt spor etter seg i den forstand at det var en helt fantastisk morsom sykkel å kjøre og jeg fant sittestillingen å være helt topp. Store GS1200 er mye solgt og forsåvidt var den stabil og grei å kjøre men versys var langt mer spennende. Den var morsom i bytrafikk, leken på svingete landevei og helt grei på motorvei, og den oppreiste sittestillingen passet meg helt flott. Er du i min alder og ser deg om etter en morsom sykkel så oppfordrer jeg deg til å teste Kawasaki Versys. ( Ny modell fra 2010). Jeg føler at nye Versys har fått lite oppmerksomhet i sykkelblader og på internett, men kanskje er det fordi man ikke har fokus på vår aldersgruppe. Jeg er primært ikke ute etter en sykkel som skal kunne kjøre i over 140-150 kilometer i timen og det å ligge fremoverbøyd er slitsomt for en kropp som har sittet mange år bak en kontorpult. Det ble en stor tung Honda Varadero 1000 på meg denne gangen, men mye tyder på at denne blir byttet ut med en Versys til våren. Versys modeller før 2010 hadde en forferdelig stygg lykt og etter hva en kan lese vibrasjoner fra motor, men hvor dette er forbedret fra 2010.
Se video av Kawa Versys på Youtube:

#1 [video]http://www.youtube.com/watch?v=GaRU79do4ak[/video]
#2 [video]http://www.youtube.com/watch?v=cy16XkzF ... re=related[/video]

Når man skal vurdere Versys mot andre sykler så må man selvfølgelig ta med at Versys er en rimelig sykkel rett i overkant av kr100.000.

For testing av Versys finn deg en svingete vestlandsvei, eller ta deg en tur i byen.
:roll

(Her en test-video av tidligere Versys modell: http://www.youtube.com/watch?v=dreoYlnl ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;)
Sist redigert av arhy den 22 jan 2011, 15:29, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Globe »

Hei arhy :vs og velkommen til oss her på mcsiden.no :=D> :=D>

Med din historikk og det som du har stående klart i vinterlagring, samt det at du allerede vurderer ny sykkel....skjønner jeg at du fort sklir inn i de forventningene de fleste av oss her inne har til sesongen 2011 ;e ...spennende dette.

Her er bilde av Versys 2011 modellen, og litt spec på den:

Bilde
Bilde


...og du..hold oss oppdatert på dine planer..våren kommer fort nå \:D/

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Bringisen »

Velkommen til forumet :mk

Kan skrive under på at R1200GS er en fantastisk sykkel og kjøre , hadde en i 2 år.

Versys har jeg ikke kjørt men hadde den i vurderingen nå når jeg skulle kjøpe ny sykkel. Har hørt mye fint om den og synes designet er fint jeg da. Det finnes mye fint som man kan gjøre sykkelen mer personlig.
Dessuten er det en av Kawasakis mest driftsikre modeller sammen med sine brødre ER-6 modellene.

For meg endte valget på en ny F800GS 2011 siden den har litt kraftigere motor og bedre egnet til mine fisketurer i fjellheimen :mk Til denne finnes et hav av stæsj som man kan personifisere sykkelen med.
Ikke minst har den over 230kg nyttelast , hvor mange sykler under 900kg har dette? Faktisk har den mer nyttelast enn sine større brødre R1200GS(A).
Den har faktisk høyere toppfart og bedre seigdragningsevne enn R1200GS opp til 2010mod i følge Motorrad.. :thumleft

Her er et par Norske tester:

http://www.klikk.no/motor/mc/article334297.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article334493.ece" onclick="window.open(this.href);return false;


Uansett valg så vil jeg ønske lykke til , ser i allefall ut som du har vært i riktig butikk , de har god service i den sjappen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av AJ »

Hey arhy,

og velkommen hit til MCsiden-no, ja! :thumleft
Intro'en din var svært trivelig lesning, må jeg si :-)
Endelig (med fare for å fornærmede noen, kanskje...? :8-[ ) noen flere som er blitt positivt overrasket over disse flotte Kawasaki'ene.
Som jeg allerede har nevnt til det kjedsommelig (for noen... :dontknow :knegg ) ble jeg svært overrasket over ER6'en jeg prøvde i sommer.
Hadde valget stått mellom f.eks. den og Aprilia Shiver, som jeg også prøvde, ville faktisk valget vært veldig lett.

Har også sett kåpeversjonen av ER6'ern med fullt touringutstyr og passasjer på veien og det så virkelig ut til at både fører og passasjer trivdes helt utmerket.
Må si jeg ikke synes det er noe merkverdig med at nettopp disse Kawa-modellene har vært Sveriges mest solgte MC i flere år allerede.

Kanskje Tiger'n byttes inn i en sånn om noen år? Slett ikke utenkelig... ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har prøvd Versys.2010 modell.Veldig god og lettkjørt,men jeg syntes den var dau.
:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Rottenikken »

Jeg har prøvd en sånn en, og jeg syns den var knallfin, spesiellt på svingete veier i "norske" hastigheter.
Fint drag på lave turtall, men dauer fort ut på toppen.
Men fjæringa var det som gav meg best inntrykk.
Her er det snakk om mye sykkel for penga!
.
Veien er viktigere enn målet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av AJ »

Rottenikken skrev: Fint drag på lave turtall, men dauer fort ut på toppen.
Kanskje slip-on potter kan gi bedre 'pustehjelp' på toppen?
Uansett så blir det i hvert fall fin lyd i disse syklene med slike potter... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av arhy »

Ser at eier av Kawasaki 750 turbo finner Versysen litt dau.
Jeg var ikke helt kjent med Kawasaki 750 Turbo, men finner på nettet at dette er en sykkel som ble benyttet til Dragster og det står at den i sin tid var en av de raskeste serieproduserte sykler. Sikkert en svært morsom sykkel.
For en som har en Kawasaki Turbo kan jeg godt tenke meg at det blir en drastisk overgang å skulle kjøre en 650cc Versys.
I test på youtube mellom Susuki V-strom 650, BMW F650 GS og Kawa Versys, (lettvektere) sier man at Kawaen klarer seg godt, og dette er vel sykler den normalt vil kunne sammenlignes med.
Igjen er dette en rimelig sykkel med kun 650cc og er helt enig i at dette ikke er et alternativ for den som er ute etter myyye fart.

Ref:Tidligere omtale i Bikeworld.
http://www.webbikeworld.com/motorcycles ... ki-versys/" onclick="window.open(this.href);return false;

:prop:
Sist redigert av arhy den 23 jan 2011, 14:16, redigert 1 gang totalt.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Rottenikken »

Jeg tror det at til sitt formål så er Versys helt topp.

Ønsker man litt mere sporty karakter, er jo Er-6 et bedre alternativ, tror den har vært Sveriges mest solgte sykkel de siste åra.
Veien er viktigere enn målet.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Banditmannen »

Har ikke prøvd en Versys enda, men den ligger svært høyt på lista over drømmesykler!
Prisen er jo helle ikke noe å si på, selv om den er for drøy for meg enda...
Får sjekka bruktmarkede om noen år. :thumleft

Utseende er sikkert smak og behag, selv syns jeg det ser bra ut, men syns Kawasaki kunne spart seg all den liksomaluminiumen,
eller sølvlakkert plast om du vil. :sk?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Tysnes »

Er-6 n/f har vel 72 hk mot versys 64 , så den har kanksje litt mer futt i toppen av registeret . har alltid hatt lyst på zx9 , men lurer mer og mer på en Er-6. I og med att den skal vere så lettkjørt (svingete og smale vestlandsveier)

Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av arhy »

ER6N er uten kåpeglass, men ER6F har da fått kåpeglass, noe som vel er et must for å kjøre sykkel i et land hvor vi har mye dårlig vær. Ser nå at Kawasaki Z1000 og kommer med kåpeglass og får da navnet Z1000 SX.
Å kjøpe sykkel uten vindskjerming i Norge er vel noe som mange vil finne vanskelig tatt i betrakning været ?.
Motoren til ER6 og Versys skal vel i utgangspunktet være den samme, men med litt forskjellig tuning. Oppfatter det som om ER6 og Versys er forskjellig i forhold til sittestilling og da spørs det om man liker å sitte oppreist eller om man liker en mer fremoverbøyd sittestilling.
Har lest at Versys er noe høyere enn ER6 og ER6 passer bedre om man er litt kort i beina. Her må en sikkert prøve seg frem og se hva som passer en best. ER6 ser mer sporty ut (stilig design) men for meg tror jeg den oppreiste sittestillingen passer meg best, men jeg forstår godt at mange ville valgt ER6.

:scratch

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av Mysil »

Eg prøvde både ER6n og Versys 2010 i mai ifjor.
Eg likte ER6n bedre enn Versysen stort sett pga sittestillingen.

Er 190cm sjøl, og følte eg hadde bedre kjørestilling på ER6n.
På Versysen sleit eg med at setet var i 2 høyder, der "toppetasjen" begynte akkurat der eg ønsket å sitte. Dette gjorde at eg fekk setekanten akkurat i korsryggen, noe som var ganske ubehagelig.

Videre reagerte eg på at vinden tok mer i kroppen på Versysen enn på ER6n, og at vindstøy var et større problem.

Men.. De var like gøyale å kjøre, og de har jo i utgangspunktet samme motoren.
Begge liker seg på svingete veier, og for min del var begge mer enn spreke nok.

Prøv Versysen igjen du før du evt bestemmer deg for å kjøpe sykkelen. Det kan være at vi kan slite med de samme problemene på den sykkelen...

Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av arhy »

Hyggelig at så mange tar seg tid til å være med i diskusjonsforumet.
Her er en nylig test av Versys fra Svenske FASTBIKE.SE (2010)

http://www.fastbikes.se/index.php/repor ... -provkoerd" onclick="window.open(this.href);return false;

;-);)

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: KAWASAKI VERSYS

Legg inn av StigRune »

arhy skrev:ER6N er uten kåpeglass, men ER6F har da fått kåpeglass, noe som vel er et must for å kjøre sykkel i et land hvor vi har mye dårlig vær. Ser nå at Kawasaki Z1000 og kommer med kåpeglass og får da navnet Z1000 SX.
Å kjøpe sykkel uten vindskjerming i Norge er vel noe som mange vil finne vanskelig tatt i betrakning været ?.
Motoren til ER6 og Versys skal vel i utgangspunktet være den samme, men med litt forskjellig tuning. Oppfatter det som om ER6 og Versys er forskjellig i forhold til sittestilling og da spørs det om man liker å sitte oppreist eller om man liker en mer fremoverbøyd sittestilling.
Har lest at Versys er noe høyere enn ER6 og ER6 passer bedre om man er litt kort i beina. Her må en sikkert prøve seg frem og se hva som passer en best. ER6 ser mer sporty ut (stilig design) men for meg tror jeg den oppreiste sittestillingen passer meg best, men jeg forstår godt at mange ville valgt ER6.

:scratch
Nevner kjapt at er-6n/f HAR oppreist sittestilling ;)

Har selv en er-6f som jeg driver å funderer på baggasje-oppsett til for tiden (lyst til å ta en roadtrip etterhvert). Vil selvsagt skryte litt og si at sykkelen er ekstremt "nimble", masse bra bunndrag, men liker seg godt mellom 5-10.000 også, om du ønsker å dra på litt. Nå har jeg dratt ut de såkalte "airbox baffles" da, så den får pittelitt lettere tilgang til luft, noe som jeg innbiller meg ga merkbar ytelsesforskjell og definitivt bedre lyd i høyere turtall. Har samme max-dreimoment som en zx-6r, dog på 7.000rpm istedet for 11.000rpm, noe som forklarer hvordan den drar så godt. Bra aks (0-100 på 3,6. 0-160 på ca 10-11).

har bare tilbakelagt 2500km på den enda, men siden jeg fikk lappen 1.10.2010 synes jeg det sier litt om hvor moro den er å kjøre, samt hvor god kontroll man har selv på det rene r-sykler ville kalt skitskummelt føre (takket være stabilt godt drag i bunnen av turtallene). Har kun hatt en tur med litt lengde, som var fra oslo til sør-fron og tilbake (270 km hver vei), som gikk fint, tross skybrudd på turen tilbake.

EDIT; Siden disse syklene er av ganske ny modell har jeg hørt det lønner seg å kjøpe en '09 eller nyere, da de ble kvitt en del vibrasjoner fra toern (hehe) i den modellen. ABS er også verdt pengene på nevnte "skitglatte føret" om du er som meg og lider av alvorlig PMS gjennom vinteren/våren...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Svar