Hepp! snaaaart sommer!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
superglenn
Innlegg: 20
Registrert: 15 jul 2010, 23:36
Motorsykkelen din: 08 CBR600RR

Hepp! snaaaart sommer!

Legg inn av superglenn »

Heisann!

Gikk til innkjøp av en 1999 modell Honda Hornet 600cc på slutten av sommeren i fjor. var litt sent ute med å finne vinterlagring til denne så det endte med at den ble parkert i garasjen denne vinteren.

Lurer på om det er noen tips / erfaringer man burde gjøre før man tar den i bruk igjen til sommeren? Olje ble skiftet før vinteren, men sykkelen er vann avkjølt så man burde kanskje bytte dette også?

En annen ting er at jeg utrolig nok har klart å rote bort den 1'ne nøkkelen jeg hadde til sykkelen... *sigh*.. nå skal det ikke være en altfor stor jobb å bytte ny tenningslås på sykkelen, men nøkkelen er jo også til setet så må vell denne byttes også.. Noen som har noen erfaringer her? finnes det noen "universal" nøkkel fra forhandler el.l? eller må alt byttes?

Tips triks osv blir satt stor pris på!

MVH

Glenn

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hepp! snaaaart sommer!

Legg inn av Jompa »

Motoroljen var allerede byttet, sa du.
Du kan godt bytte kjølevæska, det gjør ihvertfall ingenting. Bytt også olje i gaffelen, den er ofte full av gusje på en såpass gammel sykkel. Oljen trekker til seg kondens fra lufta, derfor blir den sånn.
Med ny olje på gaffelen blir dempinga en helt annen, bare prøv. Det som er viktig når du bytter, er at det må være like mye olje på hver side. Og rett mengde !!!!!!!
Skal du gjøre en perfekt jobb, bytter du bremsevæska også.
Ellers, Turtle Wax på lakken, BumperShine på plastikkdelene og silikonspray på gummidelene, vips- en "ny" sykkel.
At sykkelen må være helt ren før man begynner å polere, er vel unødvendig å si.
Asfaltrester og annen drit fjernes med Whitesprit, billig og bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

superglenn
Innlegg: 20
Registrert: 15 jul 2010, 23:36
Motorsykkelen din: 08 CBR600RR

Legg inn av superglenn »

Okei! Høres vettu ut:) innbiller meg det er vanskelig å bytte olje i demperen? eller forveksler jeg det med å skifte "simringene" i demperen eventuelt burde dette gjøres samtidig som jeg bytter oljen?

Har desverre altfor lite erfaring med slikt :)

Takk for svar om ikke annet!

Kanskje noen på forumet som har noe erfaring med bytte av tenningslås også? forhåpentligvis finner jeg nøkkelen før sommeren men det ser stadig mørkere ut :( Hadde uansett vært greit å fått fyr på sykkelen engang nå som det er mildvær..

-Glenn

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re:

Legg inn av MaxTron »

superglenn skrev:Okei! Høres vettu ut:) innbiller meg det er vanskelig å bytte olje i demperen? eller forveksler jeg det med å skifte "simringene" i demperen eventuelt burde dette gjøres samtidig som jeg bytter oljen?

Har desverre altfor lite erfaring med slikt :)

Takk for svar om ikke annet!

Kanskje noen på forumet som har noe erfaring med bytte av tenningslås også? forhåpentligvis finner jeg nøkkelen før sommeren men det ser stadig mørkere ut :( Hadde uansett vært greit å fått fyr på sykkelen engang nå som det er mildvær..

-Glenn
Vist det ikke er antydning til svetting / ligger igjen en tynn strek av olje på gaffelbeinet er det ingen grunn til å bytte simmerringer. -"if it ain't broken don't fix it"

Når det gjelder er det flere måter å gjøre det på. Noen sykkler har en liten tappeplugg nederst på gaffelbeinet, har inntrykk av at dette er mindre og mindre vanlig. Ellers er det to andre måter å få ut oljen på. Du må uansett skru av lokket på toppen av gaffelbeina. PASS PÅ når du gjør dette, det er dette som holder fjærspennet!! Men det er ikke værre enn at det går fint å holde igjen med håndmakt. Vist du har justering på fjærspennet på toppen av gaffelbeina husk å slakke dette helt ut før du løsner lokket. Husk også å jekke opp fronten av sykkelen sånn at framhjulet er helt avlastet!!

Når du har tatt av "topplokket" kan du bruke en sugepumpe til å suge opp den gamle oljen.
Men skal du få ut all gammel olje er eneste måte å skru av beina, snu dem opp ned og tømme den ut. Vær da opps på deler som kommer ut!!

Finn ut nøyaktig hvor mye olje som skal på gaffelbeina, og hvilken type. Spørr der du kjøper olje eller få tak i bok på sykkelen. Vær NØYE og vær RENSLIG!! LYKKE TIL!!

Se forøvrig også denne tråden!! http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t=2649" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

superglenn
Innlegg: 20
Registrert: 15 jul 2010, 23:36
Motorsykkelen din: 08 CBR600RR

Legg inn av superglenn »

Den er god! takk for gode tips! Tror nok jeg alikevell skal dra med meg en som er litt kyndigere for hjelpen sin del, men greit å vite hva jeg skal forberede før det engang blir sommer.. :)

Ho ho, hadde nok et "rydde sjau" i hus og jammen fant jeg ikke nøkklene.. skal bli spennende å se om det fortsatt er liv i saken bare det blir litt mildere ute!

- Glenn

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re:

Legg inn av Jompa »

superglenn skrev:Den er god! takk for gode tips! Tror nok jeg alikevell skal dra med meg en som er litt kyndigere for hjelpen sin del, men greit å vite hva jeg skal forberede før det engang blir sommer.. :)

Ho ho, hadde nok et "rydde sjau" i hus og jammen fant jeg ikke nøkklene.. skal bli spennende å se om det fortsatt er liv i saken bare det blir litt mildere ute!

- Glenn
Yess, nøkler kommer alltid til rette, det er bare å la være å lete etter dem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Hepp! snaaaart sommer!

Legg inn av XRing »

Lite tips til gaffeloljeskift:
Stikk innom Biltema og kjøp en flaske den tynneste gaffeloljen de har (5W, sist gang jeg var der). Når du har tømt ut den gamle oljen (ta av gaffelen og snu opp ned, samtidig som du pumper innerbenet fra anslag til anslag), fyll på et par desiliter av billigoljen og pump innerbenet helt ut og ned til bunn noen ganger. Tøm av igjen og bli forskrekket over hvor mye gønk som satt igjen i demperinnsatsen!

Tøm skikkelig og fyll på med riktig mengde ole av riktig viskositet og kvalitet. For alt jeg vet er Biltema-oljen helt OK, men jeg kjøper den bare som tynn skylleolje siden den er billig...
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hepp! snaaaart sommer!

Legg inn av Kjellrf »

Mere tips til gaffeloljebytte:

Hvis man ikke har tappeskrue, behøver man ikke å skru av beinet. Man skrur av forhjulet ,løsner toppskruen(gjerne på begge sider) og løsner unbraco'en som sitter i bånn av gaffelbeinet PÅ DET ENE BEINET. Da renner olja ut i bånn. Forutsetter at forskjerm/gaffelstabilisator er montert.
Jeg liker å skylle imellom med diesel eller parafin. Det løsner driten skikkelig, og er billig. Sett bunnpluggen på igjen, og pump gaffelbeinet opp og ned noen ganger før du skyller igjen.
Evt kan man også skylle med automatgearolje. Jeg har merket meg at når jeg skyller med diesel, tar det vesentlig flere km før gaffelolja er stygg igjen, enn når jeg ikke gjør det (dvs olja er penere når jeg bytter).

Skru fast bunnpluggen,( helst) med ny pakning.
Gjenta på andre siden.

Mye enklere enn å skru av gaffelbeina! :thumleft

Skal du skru av gaffelbeinet, husk ALLTID å skru løs toppmutteren før du løsner beinet fra sykkelen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hepp! snaaaart sommer!

Legg inn av Banditmannen »

Mitt tips er å skaffe seg en Haynes DIY(Do It Yourself) manul.
Da blir tips og innspill mer forståelig. Det gjorde det for meg i vertfall! :thumleft

Kan kjøpes flere steder, f.eks på eBay
http://cgi.ebay.com/Haynes-Honda-CB600F ... 5889ace257" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar