Erfaring med Triumph Bonneville?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Kjelvis »

Jeg vurderer å etterhvert skaffe meg en Triumph Bonneville (av nyproduksjonen). Enten fabrikkny eller brukt, et par år gammel. Skal prøvekjøre hos forhandler så snart leirfivel'n spretter opp av bakken. Lurer i den forbindelse på om det er noen som har erfaring med Bonneville? Nyere Triumpher skal være kvalitetsmaskiner (bortsett fra noe dårlig kvalitet på krom?)...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av AJ »

Kjelvis skrev:Jeg vurderer å etterhvert skaffe meg en Triumph Bonneville (av nyproduksjonen). Enten fabrikkny eller brukt, et par år gammel. Skal prøvekjøre hos forhandler så snart leirfivel'n spretter opp av bakken. Lurer i den forbindelse på om det er noen som har erfaring med Bonneville? Nyere Triumpher skal være kvalitetsmaskiner (bortsett fra noe dårlig kvalitet på krom?)...
Er jo ikke verdens sprekeste sykler, dette... Men de går likevel rimelig godt, er jeg blitt fortalt. Det en del klager på er lyden på de nyeste modellene. Eksospottene og disse støykravene som stadig skjerpes er ikke akkurat "snill" med motorlyden på disse syklene.
Men den saken er absolutt mulig å gjøre noe med :knegg

Er lav og fin sittehøyde på disse syklene og kjørestillingen er 'klassisk' så det holder.
En positiv effekt av å kjøre slik sykkel er den høye oppmerksomhetsfaktoren; kommer helt sikkert i prat med langt flere folk enn de som kjører en japansk 600-racer, for å si det sånn...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Intruder »

:mc2 Min sykkel,en Suzuki Intruder 750 1992 modell,vekker endel oppsikt blant oss" sirævva karer som har passert middagshøyden".... :thumleft
Mange tror den er ny,men det er en 1992,godt holdt !!! :vs
Har såvidt prøvd Triumph Amerika,herlig sykkel !
Og Bonneville vekker også oppsikt,"gammellooken " vet du !!
GMS på Gjøvik er Triumphforhandler,der er det bra service og hyggelige folk !! :mc7
Lykke til !!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Kjelvis »

Ja, den har et klassisk, pent utseende. Og Triumph er for meg det ultimate, klassiske merket. Har hatt en viss interesse for engelske sykler helt siden jeg som gutt fikk del i fattern's mimring om BSA'en han ragget rundt med på begynnelsen av 60-tallet.
For øvrig, jeg er halvveis i livet og således på full fart mot "middagshøyden" :gk og interessen går mer mot kjøreopplevelse enn fart. For da hadde jeg ikke vurdert Bonneville. Det er vel heller følelsen av nostalgisk mc-historie som lokker. Er vel litt sentimental der... :roll

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av AJ »

Ingen vei utenom for deg, Kjelvis: du bare må få prøvekjørt drømmesykker'n!
Livet er for kort til å ikke oppfylle drømmer man forhåpentligvis har råd til å oppfylle \:D/

Jeg var også på 'middagshøyden' da drømmen om MC ble som en slags ustoppelig følelsesmessige tsunami som endte med at jeg skaffet med det som var min drømmesykkel, nemlig Yamaha TDM 900 :janikk Jada! Jeg bare måtte!!
Angret ikke et sekund på det etter at kjøpet var i boks!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Kjelvis »

AJ skrev:Ingen vei utenom for deg, Kjelvis: du bare må få prøvekjørt drømmesykker'n!
Livet er for kort til å ikke oppfylle drømmer man forhåpentligvis har råd til å oppfylle \:D/

Jeg var også på 'middagshøyden' da drømmen om MC ble som en slags ustoppelig følelsesmessige tsunami som endte med at jeg skaffet med det som var min drømmesykkel, nemlig Yamaha TDM 900 :janikk Jada! Jeg bare måtte!!
Angret ikke et sekund på det etter at kjøpet var i boks!
Hehe, er nok sant det. Har hatt Vulcanen i noen år og er særdeles fornøyd med den. Men det siste året, spesielt nå etter sesongen, har tanken på Bonneville blitt stadig mere påtrengene. Så vi får se hva våren bringer :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av AJ »

Kjelvis skrev:
AJ skrev:Ingen vei utenom for deg, Kjelvis: du bare må få prøvekjørt drømmesykker'n!
Livet er for kort til å ikke oppfylle drømmer man forhåpentligvis har råd til å oppfylle \:D/

Jeg var også på 'middagshøyden' da drømmen om MC ble som en slags ustoppelig følelsesmessige tsunami som endte med at jeg skaffet med det som var min drømmesykkel, nemlig Yamaha TDM 900 :janikk Jada! Jeg bare måtte!!
Angret ikke et sekund på det etter at kjøpet var i boks!
Hehe, er nok sant det. Har hatt Vulcanen i noen år og er særdeles fornøyd med den. Men det siste året, spesielt nå etter sesongen, har tanken på Bonneville blitt stadig mere påtrengene. Så vi får se hva våren bringer :prf
Bare å kjøre på med 65 kubikkcm. mer og satse på en Bonneville :P :p
Skal jammen kikke nøye på en sånn på MC-messa i år, ja :knegg
Er svak for disse syklene selv, jeg :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av TrondA »

Er det ny Bonneville du skal ha? Jeg ville også prøvd Kawasaki W800 om moderne klassiker er målet. (W800 bør/skal forøvrig sammenliknes med T100 modellen fra Triumph) Begge har bedre kjøreegenskaper enn softchoppere av den typen du allerede har. Har kjørt en liten runde med Triumph Bonneville Black fra 2007. Pent og rolig. Sterk fartsfølelse uten kåpe. Veldig god kjørestilling - rett opp og ned. Motor tilstrekkelig. Bremsene OK. Fjæring/demping noe mangelfulle, litt sykkelpumpefølelse i bakdemperne. Lykke til - røverkjøpene kan du gjøre på brukt Kawasaki W650.

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Kjelvis »

TrondA skrev:Er det ny Bonneville du skal ha? Jeg ville også prøvd Kawasaki W800 om moderne klassiker er målet. (W800 bør/skal forøvrig sammenliknes med T100 modellen fra Triumph) Begge har bedre kjøreegenskaper enn softchoppere av den typen du allerede har. Har kjørt en liten runde med Triumph Bonneville Black fra 2007. Pent og rolig. Sterk fartsfølelse uten kåpe. Veldig god kjørestilling - rett opp og ned. Motor tilstrekkelig. Bremsene OK. Fjæring/demping noe mangelfulle, litt sykkelpumpefølelse i bakdemperne. Lykke til - røverkjøpene kan du gjøre på brukt Kawasaki W650.
Vulcan classic er ikke en softchopper. Det er en cruiser med klassisk 50-tallsutseende. Bred tank, kraftige dekk, bred frontgaffel (ikke lang) og stor frontlykt. Må bare nevne det, da jeg overhodet ikke har noe til overs for choppere.

Men det er som du nevner bedre kjøreegenskaper ala overligger men innpakket i et klassisk utseende jeg er ute etter. Blir litt lei av å skrape nedi ved nokså moderat nedlegging i svinger.

Og da er det Triumphen som appellerer. Kall det gjerne nostalgi. Virker som du hadde en positiv opplevelse ved prøveturen, gleder meg til å få prøvd den selv. Takk for tilbakemelding! :prf

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Desmo »

Har en Scrambler selv, men det er ikke stor forskjell på Bonneville og den. Rett opp og ned kjørestilling, ikke noe fartsvidunder og en solid porsjon "sjel". Når det gjelder kvalitet og finish har jeg ingenting å utsette på det. Jeg har hatt min i 3 år nå uten noe tull av noe slag. Det er bare å fylle bensin og kjøre. Servicer tas når det blir tid for det. Og det gjør jeg hos GMS på Gjøvik, hvor de kan det der med kundebehandling og service. Den ene av verkstedgutta har kurset seg på Triumph i England, så det skal noe til at han står fast.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

stk
Innlegg: 1
Registrert: 20 feb 2011, 13:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av stk »

Jeg har en Scrambler og har kjørt Bonneville flere ganger. Det er bare å løpe å kjøpe. Driftssikker sykkel som bare går og går. Det eneste jeg har å utsette på disse (Scrambler, Bonneville, Thruxton) er demperne.
Oppgradering til bedre dempere utgjør ganske stor forskjell for kjøreegenskapene.
Ellers finnes det jo utallige oppgraderingsmuligheter som vil straffe lommeboken hardt..
Bremsene er heller ikke fantastiske, men det er begrenset hvor mange Brembo-klosser man trenger på disse syklene.

Jeg kjøpte Scrambleren pga. at den er noe høyere enn Bonneville, men selv om jeg er 1.85 så sitter jeg fint på Bonneville også. I tillegg likte jeg oldschool utseendet til Scrambleren med litt offroadish look.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av rogg »

stk skrev:Jeg har en Scrambler og har kjørt Bonneville flere ganger. Det er bare å løpe å kjøpe. Driftssikker sykkel som bare går og går. Det eneste jeg har å utsette på disse (Scrambler, Bonneville, Thruxton) er demperne.
Oppgradering til bedre dempere utgjør ganske stor forskjell for kjøreegenskapene.
Ellers finnes det jo utallige oppgraderingsmuligheter som vil straffe lommeboken hardt..
Bremsene er heller ikke fantastiske, men det er begrenset hvor mange Brembo-klosser man trenger på disse syklene.

Jeg kjøpte Scrambleren pga. at den er noe høyere enn Bonneville, men selv om jeg er 1.85 så sitter jeg fint på Bonneville også. I tillegg likte jeg oldschool utseendet til Scrambleren med litt offroadish look.
Hei og velkommen hit til forumet stk
Hyggelig når nye kommer inn og hiver seg med i praten. Håper du finner deg godt tilrette her inne.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Erfaring med Triumph Bonneville?

Legg inn av Intruder »

:thumleft Velkommen stk og tillykke med sykkelvalget ditt.Vi har allerede flere Triumphfolk
her,og flere blir det sikkert..! ;e
Går selv nesten svanger med en i magen,en Speedmaster.Skal på GMS og prøvekjøre en
til sommer`n........og dit er det ikke langt,hverken til sommer`n eller Gjøvik !! :mc6 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar