Cruiser som første sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kawasaki »

mekkern skrev:eneste abret med slike"offroadere" av type xt/xl og lignende er at salen ikke er spesielt behagelig på lengre turer. :8-[
Har ikke kjørt langt ennå,men det kan tenkes du har rett. Men på en annen side,så er salen sånn formet at man har mulighet å bytte sittestilling ganske mye. Og akkurat det kan være redningen.

På LTD'en jeg hadde,og på de fleste cruisere synes jeg sittestillingen ble for tilbakelent.Og akkurat det hadde ikke kroppen min godt av. Rett opp eller litt fremoverbøyd passer ihvertfall meg best.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av MrErling »

I siste nummer av Bike, spør de om ikke Honda cb 900 er den perfekte begynnersykkel?

Bilde

http://www.bike.no/review/view.php?id=207" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av MrErling »

forøvrig sier Bike at mctrenden fra kontinentet, at nakensykkler er topp og at kåpesykkler er ut.. :oh

Denne er en kvass sak
http://www.kawasaki.no/Z1000" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde

Pettstra
Innlegg: 12
Registrert: 23 jun 2009, 00:39
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder 1400

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Pettstra »

Hei.
Jeg kjørte opp til tung MC for tre år siden, da var jeg 46. Min tidligere erfaring med to hjulinger var mopedkjøring fra jeg var 16 til 18 år. Jeg hoppet rett på en Intruder 1400 som første sykkel, uten å prøve eller ha erfaring med andre sykler.

Trodde først at dette kom til å bli alt for voldsomt, men ble veldig positivt overrasket. Sykkelen var stabil og lettkjørt. Og så har den et rått drag når du gir på. Ser at noen mener den vingler mye i lav fart, og det kan jeg forsåvidt være enig i, men trodde egentlig det var min "feil". Jeg blir i alle fall mindre og mindre vinglete etter som erfaringen blir større.

Jeg er like høy som deg og har byttet til et litt høyere og bredere styre enn det bukkehornsstyret som sto på. Fikk en mer oppreist og behagelig kjørestilling da. Fothvilerene til Intruder´n står ikke så langt frem, så det er ikke noe problem å reise seg opp for å strekke på føttene. Siden sittehøyden er lav og fothvilerne relativt nærme får jeg en liten følelse av å ha knærne oppunder haka for å overdrive litt. Har kjøpt et sett for å flytte alt ca 15 cm lengre frem, men har ikke montert dette ennå. Ser at det kan gi problemer med å kunne reise meg opp under kjøringa. Alternativet er å ta pauser ofte.

Har pusset opp sykkelen og derfor fått et litt personlig forhold til den, men tror ikke min neste sykkel blir en custom. Da vil jeg sitte litt mer beskyttet fra vær og vind og ha en bedre kjørestilling. Men det blir Intruder´n i sommer også. For en på nesten 50 er det viktig å se litt kul ut :D
Suzuki Intruder 1400, 89 mod.

Gammelgutt

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Gammelgutt »

Bjorn skrev:Hei godt folk.

Jeg er en fyr på 42, som holder på å ta lappen. Ja, jeg vet det er sent, men nå skjer det i hvertfall :D .
Det er vel ikke sent. Jeg tok tunglappen da jeg var 56, etter et år på lettsykkel, er jo så gammel at jeg fikk lettlappen sammen med førerkort klasse 1. :gk

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av evike »

Tok lappen som 41 åring og hadde noen timer på en Fazer 600 som jeg aldri ble venner med. Kjøpte Virago 750 og har hatt/hadde denne i 4 sesonger før jeg nå har byttet til en Diversion XJ600 i stedet.

Cruiser/custom krever at du må ha likesinnede venner, eller være nokså tøff i kjøringa, ellers er det duket for konflikter (tro meg). Ihvertfall har jeg nå bestemt meg for å prøve noe annet en stund.

Trivdes kjempegodt på Viragoen når det bare var jeg og typen på tur, uten stress og kjørte i fjor langtur fra Larvik til Balatonsjøen i Ungarn via Danmark/Tyskland/Østerrike og hadde en kjempetur, på en Virago fra 1996. Kjørte bare "små veier" og det var helt problemfritt (bortsett fra en liten historie om noe lading til batteri som kom og gikk, men det er en helt annen historie).

Det viktigste er at du finner en sykkel som DU kan være godvenner med. Hva andre mener får du bare overhøre.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Crinos »

evike skrev: Cruiser/custom krever at du må ha likesinnede venner, eller være nokså tøff i kjøringa, ellers er det duket for konflikter (tro meg). Ihvertfall har jeg nå bestemt meg for å prøve noe annet en stund.
Dette opplevde jeg som 18åring og fersk på MC lappen.. Jeg kjørte Harley og hadde lyst til å kjøre sammen med alt og alle... Var en del "riskokere" som ikke hadde lyst til å kjøre sammen med meg i det hele tatt, før jeg viste at jeg klarte å holde følge med dem på svingete vei... Da var det plutselig helt ok at jeg kjørte sammen med dem.

Det var tvilsomt forsvarlig kjøring fra min side da både eksos potter på høyre side og primær cover på venstre side var oppskrabbet etter en liten sesong. :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av kuleberg »

kaster meg med i den "Lone Rider" klubben. Min første sesong var i fjor, og sleit med å ha noen å kjøre med siden jeg har Intruder. Spesielt folk på min alder, da jeg bare var 24 i fjor. Men kan jo godt hende at du kjenner litt fler oppi årene som liker å ta livet med ro og kosekjøre litt mer. Selv har jeg ingen planer om å bytte vekk Intruderen til fordel for noe som går fortere, trives alt for godt med den stilen :)

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kwak »

Jeg har hatt det meste av sykler også cruisere (HD og VN1500). Her er noen fordeler og ulemper med cruiser:
Fordeler:
Ser kult ut
Avstressende og trivelig
Behagelig kjørestilling i lav fart
Mye krom pussing hvis du liker dette
Lav sittehøyde (du er høy så dette betyr ikke mye)

Ulemper:
Tunge og trege
Lav motoreffekt
Håpløs i høy fart (det vil si 100 og over)
Ingen værbeskyttelse
Dårligere oversikt
Sittestillingen kan være tøff for ryggen
Mye krom pussing hvis du ikke liker dette
Generelt dårligere kjøreegenskaper, særlig på svingete vei

Hvis du ikke spesielt vil ha cruiser så anbefaler jeg å kjøpe noe annet. Kjøp en allround sykkel med god sittestilling og baggasje kofferter. Det er nevnt mange gode sykler i denne tråden. Da har du sykkel til både lange og korte turer.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kwak »

AJ skrev:
ejs skrev::thumleft

Før hadde Yamaha modeller med 5 ventiler pr. sylinder.

Nå fortiden er det noen motorsykler som har 4 ventiler ,men 2 av dem virker bare over et gitt turtall.
(for eksempel vfr800)
Og Honda hadde vel denne helt spesielle modellen for en god del år siden hvor motoren hadde ovale stempler omkranset av hele 8! ventiler :oh
Ja, men bare til racing bruk. De gikk ganske raskt bort fra dette siden de (som forventet) ikke klarte å få stempelfjærende til å tette skikkelig
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

stein
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2011, 11:29
Motorsykkelen din: Kawasaki vn 800 classic

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av stein »

Hei!
Kan være at du allerede har kjøpt deg sykkel nå, eller kanskje du fortsatt lurer på hva slags? Uansett, hold deg unna cruisere på under 800 ccm. Når du er såpass stor som du er, så vil en mini cruiser bli som en moped å regne for deg, og du vil fort gå lei. Når du veier 90 kg så vil en 800 cc eller større være lett og håndtere for deg. Selv veier jeg 60kg og er 175 cm. Jeg startet jeg med en Yamaha 600 xt som begynner sykkel. Det er en "lekesykkel", ment for grusveier, bykjøring og svingete landeveier. Flott å¨lære å kjøre på. Har hatt endel sykler, r-sykler og mye annet i yngre år. Fikk sansen for custom\cruiser og en roligere kjøreatferd etter som jeg ble eldre (er nå 42), og kjøpte meg en Honda Shadow 600, en sykkel jeg gikk lei etter en sesong, men jeg var hekta på cruisere og kjøpte meg en Kawasaki vn 800 classic. Akkurat passe stor (250 kg tung) og kraftig nok for en kar på 60 kg. Hadde jeg vært 20 kg tyngre hadde jeg gått opp noen kubikk. Selv for meg som "bare" veier 60 kg, er 800 kubikkeren bare akkurat nok. Kunne ikke hatt noen mindre. En gateoffroader på 600-800 cc hadde kanskje vært det beste alternativet, siden du er nybegynner? Men alt kommer ann på hvordan du skal\vil kjøre. Langturer eller kortere dagsturer slik som meg. Cruisere passer helt perfekt for både lengre og kortere turer. Kommer helt ann på sittestilling og kroppsfasong. På cruisere er det lett å sette på et styre som passer til deg, og montere fotbrett om det ikke er originalt (fotbrett er å annbefale på cruisere).

Hilsen en Cruiser entusiast

Godtvoksen

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:
evike skrev: Cruiser/custom krever at du må ha likesinnede venner, eller være nokså tøff i kjøringa, ellers er det duket for konflikter (tro meg). Ihvertfall har jeg nå bestemt meg for å prøve noe annet en stund.
Dette opplevde jeg som 18åring og fersk på MC lappen.. Jeg kjørte Harley og hadde lyst til å kjøre sammen med alt og alle... Var en del "riskokere" som ikke hadde lyst til å kjøre sammen med meg i det hele tatt, før jeg viste at jeg klarte å holde følge med dem på svingete vei... Da var det plutselig helt ok at jeg kjørte sammen med dem.

Det var tvilsomt forsvarlig kjøring fra min side da både eksos potter på høyre side og primær cover på venstre side var oppskrabbet etter en liten sesong. :prop:

Dette leste jeg først nå. Evike, hvordan går det med kjøringen av ny type MC? Kjører du "tøffere" med den? Ellers er det musikk i mine ører når Crinos som er på alder med min sønn sier "Det var tvilsomt forsvarlig kjøring fra min side" - for jeg øver meg på å kjøre like tøft som andre i svingene men føler meg foreløpig svært så mislykket...

Brukeravatar
Absalon
Innlegg: 14
Registrert: 01 mai 2011, 20:01
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250 R 2009
Sted: Oslo

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Absalon »

Hei!

Gratulerer med lappen på tungsykkel! Nå får du mange gode opplevelser fremover!

Har du funnet deg noen sykkel?

Jeg har selv akkurat kjøpt meg min første sykkel, og det ble den Kawasaki Ninja 250 R. Denne skal jeg benytte til og fra jobb og andre små gjøremål på østlandet og passer meg perfekt!

Som begynnersykkel, så er det egentlig smak og behag hva man velger. Foretrekker du litt mer oppreist kjørestilling kan du f.eks prøve en Yamaha TDM 900: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28550017" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg for min del liker en sporttouring sak, og min neste sykkel blir definitivt en Honda VFR 800.

VG hadde en liten oversikt over gode bruktkjøp her for litt siden: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10085277" onclick="window.open(this.href);return false;

Spørsmålet du må stille deg er hva slags behov du har, og hva du ønsker av sykkelen. Ta en prat med Snikkeren her inne, han har stort sett mye konstruktivt å komme med! :)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av jhn »

Det e stor forskjell på fartsopplevelsen fra sykkel til sykkel. Æ har hatt tre vidt forskjellige sykler, en Shadow 1100, en Honda Hornet 900 og V-Strom. 1000
Ved en gitt hastighet, når æ følte at no e æ helt på grensen av hva æ kan klare med Shadowen, da følte æ på Hornet'n, at, no kjøre æ "ganske inspirert" og kunne gjerne kjørt enda fortere. Men redd for å miste lappen. Artig og spennende. Høy puls.
Mye vindmotstand gjør at det føles litt fort og bråkete og en anelse skummelt
På V-Stromen blir man sittende å slappe av og tenke på hvor godt denne sykkelen tar svinger og dårlige veier i høy hastighet, og ser egentlig ikke noen begrensninger for hva sykkelen og æ kan klare.
Alt i den samme hastigheten på alle tre sykler, :scratch kanskje æ burde bytte tilbake til cruiser? :scratch

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av rayongracer »

Velkommen inn i MC verdenen, du vil ikke finne noen gruppe i noen land som er bedre enn MC folket. De hilser på hverandre når du kjører, hiver seg på når du er på tur, du blir automatisk kjent med MC folk og de er utrolig hjelpsomme.

Her er mine 2 cent om dine MC tanker.

Cruiser, dette er sykler som ser flotte ut og konene til de fleste MC guttene ønsker at mannen kjøper en slik en. Men her er bakdelen med cruisere for en begynner som jeg ser flere har nevt tidligere.
1. De er tunge i vekt
2. De har dårlige bremser
3. De er ikke lettstyrte
4. De er ikke gode for nødmanøver
5. De har veldig begrenset nedleggsvinkel
6. De er utrolig ubehagelige å kjøre lengre turer med, du får veldig vondt i baken
7. Du sitter lavt, ser dårlig og synes dårligere i trafikken
8. De har svake motorer
9. Det er ikke moro å holde dem skikkelig rene
10. Veisalt kan ruinere en fin krommet sykkel fort, rengjør ofte
På grunn av dette ville jeg ikke anbefale en cruiser som første sykkel, for erfarne sjåfører som kjenner begrensningene er det ikke noe problem. Men typisk cruiser kjøring er i byen og på motorvei, javel dette er antakeligvis det kjedeligste du kan kjøre MC med.

Kjempegode nybegynner sykler er Kawasaki ER6, Honda CBF600, Suzuki GSX650, Yamaha Diversion o.l. da spesiellt med ABS bremser, fantastiske egenskaper og kontroll på disse syklene med tonnevis av kjøreglede.

Men for all del er du forelsket i Cruiser, Honda Shadow er jo ikke ett dumt valg, bare vær OBS på begrensningene, og for guds skyld se enhver bilist som en idiot som ikke ser deg i trafikken, gjør deg så synlig som overhodet mulig, High Vis vest eller jakke, bruk fjernlys hele dagen, og som sagt ikke tro en bil ser deg, kjør som de ikke ser deg. Treffer du en annen MC på samme vei, heng deg på og plasser deg litt til siden bak slik han ser deg i speilet sitt, da blir 2 MC like stor som en bil for andre på veien og du blir mye bedre sett, pluss det er kjekkere å kjøre sammen med noen.
Ikke ofre sikkerhet, bruk skikkelig utstyr, som helhjelm, skikkelig jakke, bukse, støvler og hansker, en Shoei er billig om du krasjer, du er veldig glad for en dyr hjelm når du er uskadd i hodet.

Svar