større sykkel i år!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: større sykkel i år!

Legg inn av XRing »

evike skrev:Vi får se etterhvert hva som evnt. skulle være slitt på XJ600 (Diversion) som jeg nå har kjøpt, men foreløpig ikke prøvd mer enn 2 meter (som forøvrig gikk helt fint, uten problemer av noe slag). :=D>
Jeg er på 4. sesongen med 600 Diversion, og den har vist seg å være tmmelig skuddsikker. Girkassa klonker som nevnt mellom 1. og 2. gir, men det kan jeg leve med da den ellers er lettsjaltet nok. Har prøvd med forskjellige oljemerker og -typer uten å merke så mye forskjell.

Disse syklene rasler og skramler på tomgang; det skyldes vanligvis for mye dødgang/slitasje i oljepumpedrevet som ligger innenfor clutchkurven. Her er det en stålpinne som griper inn i et hakk i ojefilterdrevet; trikset er visstnok å lage en ny ved å dreie/slipe ned en passende lengde av et kappet 6mm HSS-bor til ca. 5.2mm slik at det akkurat passer og bytte pinnen ut. Jeg planlegger å skifte lameller og først og fremst stålplater i clutchen når været (og dermed garasjen) blir litt varmere i håp om at girskiftene blir mykere. Da skal jeg prøve bor-trikset og poste evt. fiaskohistorier her.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: større sykkel i år!

Legg inn av evike »

XRing skrev:
evike skrev:Vi får se etterhvert hva som evnt. skulle være slitt på XJ600 (Diversion) som jeg nå har kjøpt, men foreløpig ikke prøvd mer enn 2 meter (som forøvrig gikk helt fint, uten problemer av noe slag). :=D>
Jeg er på 4. sesongen med 600 Diversion, og den har vist seg å være tmmelig skuddsikker. Girkassa klonker som nevnt mellom 1. og 2. gir, men det kan jeg leve med da den ellers er lettsjaltet nok. Har prøvd med forskjellige oljemerker og -typer uten å merke så mye forskjell.

Disse syklene rasler og skramler på tomgang; det skyldes vanligvis for mye dødgang/slitasje i oljepumpedrevet som ligger innenfor clutchkurven. Her er det en stålpinne som griper inn i et hakk i ojefilterdrevet; trikset er visstnok å lage en ny ved å dreie/slipe ned en passende lengde av et kappet 6mm HSS-bor til ca. 5.2mm slik at det akkurat passer og bytte pinnen ut. Jeg planlegger å skifte lameller og først og fremst stålplater i clutchen når været (og dermed garasjen) blir litt varmere i håp om at girskiftene blir mykere. Da skal jeg prøve bor-trikset og poste evt. fiaskohistorier her.
Da venter jeg med eksperimentet til du kan fortelle hvordan det har gått.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: større sykkel i år!

Legg inn av mekkern »

Synes de beste kassene er på Suzuki, gode å geare også..sier jeg med klonkekasser fra honda..overgangen til 4gear lugger noen ganger,spess over 10 000rpm på cbr`n..men det er ikke lov så det er jo ikke prob heller. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: større sykkel i år!

Legg inn av Duville »

Dette gjelder vel stort sett de som kjører - om ikke hele tiden, så i hvert fall jevnlig med turtall opp mot toppen det som er mulig og kanske har en litt agresiv kjørestil. De andre kan vel i grunnen ta dette med ro og se på dette som noe for de spesielt intresserte, eller tar jeg helt feil??

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: større sykkel i år!

Legg inn av mekkern »

Kjører du som du hadde 1200 VWboble får du nok ikke problem nei.... :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: større sykkel i år!

Legg inn av NickNei »

MaxTron skrev:
NickNei skrev:Joda, problemet var der på XJ, spesielt XS1100, og XJ1100. Problemet var/er hyppig på FJ1100 også. Dette er hva jeg selv har erfaring med, men har hørt en del om problemer med nyere også, f.eks R6 og R1, men om det er relatert til samme type feil i kassa vet jeg ikke.
Det slites en skiftegaffel i kassa, den kan lett fikses med en dremel på XS11/XJ11, men på FJ vet jeg som sagt ikke om det er like enkelt.

At dette er et problem på noen modeller vil jo ikke si at alle har det, men yamaha har et litt dårlig rykte angående kassa.
Har også hørt dette, også XS750 hadde akkurat samme problemet. Veit ikke om der er det samme på XS 650 og videre nedover o kubikkmodellene.

Når det gjelder R6 og R1 har æ lest på forum at folk faktisk klarer å bøye skiftegaffler :oh
Har en misstanke om at det med andre ord er førerfeil, og at de bruker AAALT for mye makt "i kampens hete" er visst delvis relatert til at enkelte andre RRR-merker både krever og tåler mere maktbruk, så vist en tidligere har hatt en av disse, og går over til R6/R1 er visst dette ett ikke helt uvanlig problem.

Igjen: dette er bare ting æ har lest på andre forum, IKKE egne erfaringer..

Ja, XS750 hadde samme problem, men jeg har heller ikke hørt noe om at det er et problem på XS650, innbiller meg at den har en annen type kasse.

Det er en svakhet, men bruken er jo viktig ja. For de gamle Xs/XJ11 behøved man stort sett ikke gjøre noe galt, de ble rett og slett sånn. Skiftegaffelen ble slitt, så det ble en grad på den, slik at den ikke tok helt. Bare å slipe vekk graden så gikk det noen år igjen :-)

For R6 og R1 er du nok inne på noe, tror nok hardhendt behandling har mye å si der ja. Vet om XJ900 som har gått langt over 100000 uten problemer også.
Jeg hadde ikke latt være å kjøpe yamaha på grunn av dette da :thumleft

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: større sykkel i år!

Legg inn av XRing »

evike skrev:
XRing skrev:
evike skrev:Vi får se etterhvert hva som evnt. skulle være slitt på XJ600 (Diversion) som jeg nå har kjøpt, men foreløpig ikke prøvd mer enn 2 meter (som forøvrig gikk helt fint, uten problemer av noe slag). :=D>
Jeg er på 4. sesongen med 600 Diversion, og den har vist seg å være tmmelig skuddsikker. Girkassa klonker som nevnt mellom 1. og 2. gir, men det kan jeg leve med da den ellers er lettsjaltet nok. Har prøvd med forskjellige oljemerker og -typer uten å merke så mye forskjell.

Disse syklene rasler og skramler på tomgang; det skyldes vanligvis for mye dødgang/slitasje i oljepumpedrevet som ligger innenfor clutchkurven. Her er det en stålpinne som griper inn i et hakk i ojefilterdrevet; trikset er visstnok å lage en ny ved å dreie/slipe ned en passende lengde av et kappet 6mm HSS-bor til ca. 5.2mm slik at det akkurat passer og bytte pinnen ut. Jeg planlegger å skifte lameller og først og fremst stålplater i clutchen når været (og dermed garasjen) blir litt varmere i håp om at girskiftene blir mykere. Da skal jeg prøve bor-trikset og poste evt. fiaskohistorier her.
Da venter jeg med eksperimentet til du kan fortelle hvordan det har gått.
Emda en grunn til å få finger'n ut og gjøre noe med det, har hatt clutchsettet liggende siden i fjor sommer :redface
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
badasstom
Innlegg: 51
Registrert: 31 des 2009, 00:21
Motorsykkelen din: TRIUMPH SPEED TRIPLE

Re: større sykkel i år!

Legg inn av badasstom »

Har hørt om det andre giret problemet,, virke som æ har vært heldig å sluppe det :[-o<
meb veit vel ikke det før æ har bynnt å kjør litt ordentlig ;e

på xj 900 va det no div problema me sikringsboksen som i og for seg var overkommelig,, men irriternede!
feks så tok startmotoren kvelden midt i ødelanskapet i finland :doh som gjord at æ mått trillstart sykkelen resten av veien te vadsø ](*,)
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300. :crazy:

Svar