Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Gliciouz »

Vet ikke om dette er rett plass i forumet....

jeg leker med tanken om ny sykkel...

Jeg er forvirret når det kommer til sykler som selges med lavere effekt enn potensiale...

Er det slik at folk kjører rundt med sykler som registrert med lavere effekt enn de har?

Hva får man i bot for en slik overtredelse om man blir tatt?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av ZZR-Tom »

Enkelte sykkler blir solgt som 106hk f.eks for å spare på avgifter. Korleis det er strupa inn på effekten varierer fra merke til merke,Suzuki har en ann ECU og Kawa har en skrue på gassvieren.
Ta f.eks en Hayabusa som er orginalt byggd med 197hk men er blitt levert,skattet og stemplet i vognkortet for 106hk. Fjernest stupinga som helder den ned på 106hk slik at en får fulleffekt(197hk) så er det ulovelig å kjøre den før en har betalt avgiften for fulleffekt og godkjent det og stemplet i vognkortet hos vegvesenet.

Sansynlig så kjører alle som har en "laveffekts" sykkel med den som fulleffekt. Bøter blir det nok ja,tvunget til å betale avgiften og regge den om til full blir en og. Om sertefikatet kan ryke har eg ikkje snøring på men blir ikkje overasket.
Sjekk ved http://www.toll.no for kor mykje det koster å betale avgiften for å få den godkjent som fulleffekt.
Sjekk altid vognkortet uansett ka sykkel det gjelder og sjå etter om effekten stemmer.
Sykkel eldre en 10år kan omregistrerast gratis.
På en suzuki en skifte ECU til en ECU som er godkjent som fulleffekt og det kan koste opptil 10 000kr(hør med Erling Sande Suzuki norge). Kawa så er det berre å skru ut en skrue nede på gassvieren.

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Gliciouz »

Det var mye god info! Takker for det!

Noen andre som har noen peiling på dette med bøter og evt om lappen ryker om man kjører med høyere enn registrert...hva om man kjører med lavere?

jeg går ikke rundt med planer om å gjøre dette i det hele tatt, men det er jo veldig mange sykler som er registrert som laveffekt og lurer på hvilke sjanser de tar....
forsikringsmessig er det jo helt latterlig om man skulle komme ut for en ulykke...

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Kjellrf »

Ved ulykke har jeg hørt at den forhøyede effekten må være medvirkende årsak til ulykken, hvis selskapet skal søke regress.
Du kan ikke miste lappen, men du må betale skyldig avgift hvis du blir tatt, + straffeavgift (30% ?) . Er usikker på om sykkelen blir avskiltet, for det skal i utgangspunktet kun skje hvis sykkelen er trafikkfarlig. Men mulig de tolker det som mer enn den er godkjent for.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av ZZR-Tom »

Gliciouz skrev:Det var mye god info! Takker for det!

Noen andre som har noen peiling på dette med bøter og evt om lappen ryker om man kjører med høyere enn registrert...hva om man kjører med lavere?

jeg går ikke rundt med planer om å gjøre dette i det hele tatt, men det er jo veldig mange sykler som er registrert som laveffekt og lurer på hvilke sjanser de tar....
forsikringsmessig er det jo helt latterlig om man skulle komme ut for en ulykke...
Somoftast på en splitter ny sykkel så er det snakk om 30 000kr+- i avgifts forskjell, etter kvert åra går så blir det rimligare.
Så en 2-3 år gammel sykkel ligger sikkert litt over 20 000kr å få godkjent som fulleffekt og det synest eg er en jævla rimelig "engangs forsikring" for å kjøre lovelig.
Skulle eg ha kjøpt en 106hk sykkel istedenfor fulleffekt så må prisen+avgiften ver så pass lav at eg ser verdi i bryet med å få den godkjent som full, så lenge det ikkje er snakk om en spesiel sykkel då.
Som Kjell nevner så er vel det største problemet om vist en skulle vere maks uheldig å havne i ulykke og detblir oppdaget jukset så kan det bli veldig dyrt.

Heilt ærli så synest eg den der laveffekt greiene er noke forbanna tull og stiller meg skaptisk til opplegget, ken fan som kjøper en 200hk sykkel for å fere rundt og daffe med 106hk??? ingen! :dontknow

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Gliciouz »

Ok... ECU...mailet litt med et par av disse som selger 1000cc med 106hk... alle sammen sier at de bare har klippet en ledning... men som nevnt her behøver man å sette inn en godkjent ECU etter dette og det koster NOK 10 000 ,- ??????!!!???? virkelig.... 10 000??

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Svolp »

Suzuki har vært "lure" og tjener gode penger på at folk oppgraderer fra lav til fulleffekt på sine sykler. I tillegg til verkstedutgifter på 10.000kr så må du også betale hk avgiften til tolla. På Kawasaki, ta min som er en zzr1400 så ble en skive fra forgasserene fjernet som vistnok regulerte luftmengden til forgasser?! Det kostet 1000kr på verksted og oppgradere fra lav til fulleffekt.

Mao, har du tunglappen.. altså klasse A og er over 21år så kjøper du fulleffekt.

mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Gliciouz »

Aha...så laveffektene er som regel kjørt av guttunger som ikke har tunglappen....

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Svolp »

Hehe..

Formulerte meg litt feil.
Altså, lav... LAV effekt er jo på 34 hk.. Det er ungdom som ikke har tunglappen men kun mellomtung.
Når vi snakker gsx, zzr, hayabusa og nevner laveffekt vil det bare si at motoren er strupa til ca 50% motoreffekt. Disse sykkelene har rundt 200hk fulleffekt men drøye 100hk når dem er laveffekt. Jeg trur de som kjøper disse syklene kjøper de fordi de sparer en hel del penger mtp hkavgiften. Kawasaki sin ZZR1400 modell koster rundt 240.000kr ny som 106hk. Skal du ha 203hk må du ut med ca 270.000

De som da velger og øke effekten etter kjøp og ignorer og betale avgiften til staten gjør nok dette veldig bevist og det blir på en måte en kalkulert risiko mtp og bli tatt. Når jeg sier kjøp fulleffekt så er det av den enkle grunn av at hvis du kjøper en mellomeffekt og trikser det til på egenhånd kan det svi noe voldsomt hvis du blir tatt. Jeg vet at politi og tollmydnigheter er svært aktive i og stoppe sykler som dem vet kan registreres som både mellom og full effekt etter at Erlingsande i 2008 gikk på en megesmell angående dette.http://www.bike.no/content/1231/

100hk er mer en nok men du verden så kjekt det er med fulle 200 hvis man er på reise litt rundt om i europa. Vil også våge og påstå at det er lettere og omsette fulleffektere men det må bli en personlig mening.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Gliciouz »

Ok skjønner. Takk for forklaring. Det høres jo helt idiotisk ut å kjøpe en slik sykkel og regge som laveffekt...man da har jeg lært no nytt idag og... :) Det kommer ikke jeg til å gjøre ihvertfall...

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Gliciouz »

Så det er en dårlig deal i og for seg....?.....

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27694591" onclick="window.open(this.href);return false;

Reg til fullefekt= 24 000,-
Sette inn godkjent ECU= 11 000,-
Pris: 145 000,-
Total: 180 000,-



Neste her er jo reg fulleffekt og ikke stor forskjell på km/årsmodel

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27673478" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av ZZR-Tom »

Vist den andre er fulleffekt og godkjent så seier det seg sjølv at det er en dårlig deal ja ;e
Ang pris på ECU så hør med Erling Sande som er Suzki importøren her i norge http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsa ... plate=home.
Etter en ganske så stor tråd om det her på Bike, der til og med redaksjonen tok kontakt med Erling så vart det vel lovt billigare ECU`r men hør først.

No kjem det litt synsing fra meg men eg trur grunnen tilat en får kjøpt 106hk sykkler er på grunn av at i Frankrike så har dei ei maks HK begrensning på 106hk. Og dei sykklane som blir solgt med 106hk her i norge er sikkert lagd fra fabrikken med tanke på det Franske markedet. No trur eg at det kun er Suzuki som har valgt å stupe effekten via ECU`n og derfor så må en skifte ECU`n til en som er lagd som fulleffekt, det er forskjellige serie nr på 106hk og fulleffekt ECU.
Sjølv om det er kun å klippe ei ledning på 106hk ECU så får du ikkje godkjent den og den må skiftast.

En 106hk sykkel er jo mykkje billigare å kjøpe ny en ka en fulleffekt så då skal jo en 106hk vere endel billigare som brukt og.
Den andre er registrert som fulleffekter https://www.tryggbilhandel.no/Pages/Fro ... dvice.aspx.
For å sjekke reg nr på mc må du skrive in DT03636 isteden for DT 3636
Er ikkje berre 1000rr,hayabusa og ZZR som er strupet. SV1000 får en som 106hk og den er orginal med 125hkca
Sist redigert av ZZR-Tom den 09 apr 2011, 15:12, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Snikkeren »

Den siste som er linket til er fulleffekt. Registrert med 184 hk.
Kan sjekkes her: https://www.tryggbilhandel.no/Pages/Fro ... dvice.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv inn reg nr, men sett en 0 mellom bokstavene og det første tallet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av ZZR-Tom »

Svolp skrev:Suzuki har vært "lure" og tjener gode penger på at folk oppgraderer fra lav til fulleffekt på sine sykler. I tillegg til verkstedutgifter på 10.000kr så må du også betale hk avgiften til tolla. På Kawasaki, ta min som er en zzr1400 så ble en skive fra forgasserene fjernet som vistnok regulerte luftmengden til forgasser?! Det kostet 1000kr på verksted og oppgradere fra lav til fulleffekt.

Mao, har du tunglappen.. altså klasse A og er over 21år så kjøper du fulleffekt.

mvh Kenneth
Er litt feil å seie at suzuki har vert lure, det er suzuki japan som lager sykklane og leverer dei med den strupingen.
Var ingen problemer med det før det vart kjørt sak mot Erling Sande der dei påstod at han dreiv med avgiftssvindel med det der 106hk, han vart frifunnen på alle punkt men då bestemte dei seg for at ECU`n måtte skiftast. Det der gjaldt kun Suzuki i den saken og det var ingen krav til ECU bytte før den. Erlng og co har prøvd å få godkjent 106hk ECU`n til å kunne bli fulleffekter men har ikkje fått det godkjent av vegvesenet.
1000kr for å skru ut en skrue hørest no ikkje billigt ut det heller?
Meinte no å ha hørt at det er en skrue nede på forgasservieren som hindre fullrulle?

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Sykler som selges med begrenset effekt...og bot??

Legg inn av Svolp »

Når du får ECU til snaue 1500kr på ebay til stort sett alle suzuki sine sykler så er det noen som tydeligvis tjener gode penger ved og ta 10.000kr for ECU og arbeid her til lands. Attpåtil må du ut med hk-avgiften også. Er klar over at det er Japan suzuki som levere strupa sykler men at verkstedene her til lands ikke drar nytte av det er vel litt naivt og påstå.

Står da her at Sande ble dømt http://www.bike.no/content/1231/ og måtte i fengsel og betale over èn million kroner i straffeavgift pluss en hel del annet. 1000kr er det du må betale. Du kan uansett ikke "oppgradere" syklen selv. Du må ha med et papir fra forhandler som skal leveres biltilsynet. 1000kr er èn arbeidstime + smøring av kjede og wire. En hel del billigere en suzuki sine 10.000 der de tar seg mye mer betalt en for hva del og arbeid er verdt.

Kanskje det er noe på gasswiren, mener verkstedet sa at det var i forgasser dem var og fjernet en del. Delen jeg fikk i retur så hvertfall slik ut.
Bilde
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar