Tysk vs japansk mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Tysk vs japansk mc

Legg inn av Welshen »

I bilverden sier man jo at japanske biler har lite feil. I tillegg har jo tyske biler hatt et litt frynsete rykte, selv om dette vel er i ferd med å bli bedre......:)

HVordan er dette i mc verden. Er det gjort undersøkelser på japanske slik som yamaha /suzuki vs BMW og italienske bugatti?

Synes jo BMW sykler er flotte sykler, men blir det surr og tøys når de blir "gamle"?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av TBI81 »

Er du smartere enn du aner, velger du en japaner!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av AJ »

Er ikke lenger så mye å velge blant når det kommer til tyske motorsykler...
Når ser det ut til at Horex er på vei tilbake, men ellers er det tynt i rekkene når det gjelder tyngre MC-maskineri fra Germania... MZ er historie og det samme er vel Sachs og dermed husker jeg ikke flere tyske utdødde MC-merker, jeg... :redface

Kanskje mer interessant å se nærmere på japanske MC vs. de italienske produsentene? :-k :dontknow

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Misha »

Visste ikke at bugatti lagde mc'er jeg... :dontknow
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Welshen »

Ducati skulle det ha vært....... Liten trykkleif:)
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg syns at Engelsk mc vesus Italiensk mc er en mer interesant sammenligning :knegg :mc1
Dette er jo perfekte, feilfrie sykkler :thumleft ....øøøøh, ja, bortsett fra, øøøøøøhh, mmmmmmm, jaa, kanskje noen "særegenheter" :P :p
Sist redigert av ArcticTiger den 01 jun 2011, 23:01, redigert 1 gang totalt.

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av KennethV »

Skal prøve meg på litt synsing på det tema ang. japanske/italienske.
Det har vel lenge vore sagt at italienske sykler og biler har meir sjel og sjarm enn det som blir laga andre plassar i verda.
Og er nok noko i det.

At det er i gjennomsnittet meir feil på køyretøy som kjem frå Italia er vel ikkje noko nytt. Men kanskje det er litt av sjarmen.
Viss du har ein bil/motorsykkel som har sin eigen "personlegheit", litt merkeleg gange, småelektriske feil osv. Så føler du at du kjenner ditt køyretøy.
Ser for meg det at viss ein tar det for gitt at den skal virke perfekt heile tida, så blir ein skuffa når ting først går gale.
Mens viss det heile vegen har vore småting, så blir ein glad og fornøgd dei gangene ting er i orden.

Japan - kjent for å vere nøyaktige, hardtarbeidende og stoltheit i arbeidet. Og går meir for å vere presise og teknologiske i det dei gjer.
Italia - kjent for å vere romantiske, legge mykje i følelser og sjel.

Japp, gjekk for skikkeleg stereotypiske beskrivelser der. Men føler at det gjenspeiles litt i biler/motorsykler.

Så får folk sjølv velge om dette var on-topic eller veldig off-topic

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Jeg syns at Engelsk mc vesus Italiensk mc er en mer interesant sammenligning :knegg :mc1
He-he... jo'a... men det har vært et visst frafall i britisk MC-industri også, dessverre... Men nå ser det ut til at Nortomn er på vei tilbake :thumleft

Kan for øvrig nevne at det var en Matchless 500 kubikker fra 1954 som dro land veteranprisen på MC-mønstringa her på Hadeland i helga. Var på en annen jobb så fikk ikke vært der, men kunne vært artig å kikket nærmere på akkurat den sykker'n, ja :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Crinos »

Nothing beats German ingenuity!!!

Skal du ha en sykkel som har absolutt best kjøreegenskaper på VEI... Kjøp BMW. Den er designet på Nordsløyfa...

Skal du ha et banemonster velger du en riskoker.

Skal du ha noe som verken går fort, eller er særlig trygt å kjøre på, og trenger mer vedlikehold enn stort sett alle andre merker... Gjør du som meg, kjører Harley.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av KawaSuki »

Hva som er best , er etter min mening ett hypotetisk spørsmål ! .
Elektronikk , det være seg Tysk , eller Japansk , har iallefall til d.d. vist seg til før eller siden vil volde problemer .
](*,) ](*,)

¨¨ Om det blir snakk om personligheten til kjøretøyene , blir jo spørsmålet hvor mye man har " råd " til å bruke
på doningen .
Elektrisk ditt , og elektrisk datt , jeg foretrekker å kjøre sykkel på gamle måten , trenger ikke utetempraturmåler
engang . Jeg kjenner jo sjøl om det er varmt eller kaldt og fryse litt på fingra er jo også helt normalt når tempen
nærmer seg 0 grader .
Klart det hadde vært fornøyelig å krusa rundt i en Gold Wing med boblebad og badstu , og med så mange tekniske
hjelpemidler , at det er umulig for gamle folk å forstå .
Enig med avdøde Ivar Medaas som sang at " man skal være glad i den nesa man har " ! .
Hvis den på toppen av det hele er betalt , da er det grunn til å kose seg . :prop:

fidel

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av JanK »

KennethV skrev:Japan - kjent for å vere nøyaktige, hardtarbeidende og stoltheit i arbeidet. Og går meir for å vere presise og teknologiske i det dei gjer.
Italia - kjent for å vere romantiske, legge mykje i følelser og sjel.

Japp, gjekk for skikkeleg stereotypiske beskrivelser der. Men føler at det gjenspeiles litt i biler/motorsykler.
Stereotyper har ofte mye sannhet i seg...

Italienske biler og sykler er som regel fantastiske å se på å kjøre, men de har ofte en sart sjel...

Jeg liker å sammenligne de med Italienske kvinner, hvis du tar godt vare på dem og behandler dem som prinsesser gir de deg utrolig mye (kjøre)glede, men hvis du slurver med vedlikeholdet blir gleden fort snudd til sorg...

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av NickNei »

Det blir noe feil på alle sykler når de blir eldre. Noen merker utmerker seg jo med mer feil enn andre, og eldre ducati har mer feil enn eldre BMW OG japser, generelt.
Men, igjen, vedlikehold har mye å si, så du kan godt få en japse osm bare detter fra hverandre, og en ducati som bare går og går, (men det elektirske på gamle duc`er er dårlig) :-)

BMW trenger vedlikehold, men er solide, så er den godt vedlikeholdt skal det noe til for å kjøpe katta i sekken, samme med japser. Nå har vi jo totaktere også fra japsene, de er litt annet kapittel, og bør holdes utenfor kanskje. ;-);)

Mitt syn på saken, uten nevneverdige forskningsmaterialer i bunnen :-)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av rogg »

Noen liker dattera noen liker svigermora... Her tror jeg smaken er som baken.

I dag tror jeg ikke det ene merket er bedre en det andre. Elektronikk og elektrisk kommer fra samme fabrikk nedi i Langtbortivekkistan et sted.
Dekkprodusentene er de samme, støtdempere kommer fra samme produsenter. Skruer og mutrer kommer fra samme produsenter...FOR JEG tror ikke at hver mc-produsent lager sine egen elektronikk, mutrer, skruer eller dempere.

Det jeg tror har betydning er hvor og hvem disse dele blir satt sammen.

Når en nasjon er stolt over varen sin, legger dem vekt i levere en god vare. Da vil de være mere nøye med å sjekke delene som brukes. Ser de en svakhet eller at det kan være noe som ikke er som det skal, blir den bytter den ut med en annen...

Der industrien består av arbeidere fra andre steder, vil lønnen være det viktigste og ikke produktet. Jeg mener de vil tenke...Spiller ingen rolle, bare jeg får lønna min... Sikkert noen som vill kjenne seg igjen her. Hvem kan med hånden på hjertet si at vi ikke har sett en svakhet, og bare latt det gå uten å gjøre noe med det.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Intruder »

:[-o< :knegg Som dere ser kjører jeg en eldre japaner,men har også prøvd nyere
japanske cruisere. :thumleft :thumleft
Har også prøvd en BMW K 1200 GT på MC-huset Nydal,aldri har jeg følt meg mer
"hjemme" på en MC fra første stund.. :mc5
Men ikke dermed noe galt sagt om :mc7 ,noen liker ditt og noen datt... :-J
Men har nok mest lyst på en japanerinne, :redface :mk :8-[
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Bringisen »

frissy skrev:I bilverden sier man jo at japanske biler har lite feil. I tillegg har jo tyske biler hatt et litt frynsete rykte, selv om dette vel er i ferd med å bli bedre......:)

HVordan er dette i mc verden. Er det gjort undersøkelser på japanske slik som yamaha /suzuki vs BMW og italienske bugatti?

Synes jo BMW sykler er flotte sykler, men blir det surr og tøys når de blir "gamle"?
Din første linje var kanskje mest riktig fra 80 tallet til litt over millennium. Kan nok være at Tyske biler ennå kan ha større risiko for feil enn Japanske men hva tror du det skyldes?
Jeg er overbevist om at det skyldes pionerarbeid og mer presisjon. Hvis man f.eks studerer en BMW bil v.s en Toyota bil så er det ikke til å stikke under en stol at du vil finne mer avanserte løsninger i BMWen. Er også overbevist om at du finner tettere klaringer mellom karroserideler på BMWen.
Av slike detaljer føler man kvaliteten men kan være at man har en større sjanse for at en ting kan slutte å fungere etter hensikten.
Men så er spørsmålet hva man vil ha , vil man ha inovativ teknikk og være en del av utviklingen men ta sjansen på at man kan være uheldig selv om sjansen er på promillestadiet?
Eller vil man safe og ta et valg med lang garanti og teknikk som har vært prøvd tidligere , kanskje litt kjedelig?

Man kan forreste se disse eksemplene begynner å innhente Japansk industri , f.eks så har vel Toyota aldri lagd en bil med flere feil enn nye Avensis. Det koster å følge med utviklingen og prøve nye ting.

Til din andre linje vil jeg svare akkurat det samme som i bilverdenen :D

Det tredje du lurer på , vil jeg svare nei på. Jo eldre en BMW blir dess bedre blir den :thumleft Tror BMW kvitter seg med eventuelle feil innen garantiperioden og min erfaring er at de er svært flinke til å ta recaller og følge dette opp. Når tre år er godt har man luket bort de fleste feil og andre produsenter kan begynne å bruke teknikken :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar