Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 12 jun 2017, 08:31

L-NA skrev:
12 jun 2017, 08:18
http://www.cycleworld.com/aprilia-capon ... o-4#page-3

Ja. ja. Slik gikk det. :sorry
Stelvio vil nok gjenoppstå. Og det blir spennende å se om hvor mye den vil beholde av sitt gode gamle DNA...
Fortsatt V2 i lengderetningen? Det regner jeg med som sikkert. Fortsatt luft/oljekjølt? Neppe... Dessverre, kanskje?
Kardangdrift? Ingen grunn til å endre på det.
Og så får man håpe at de slanker den nye sykkelen en god.
300 kg fulltanket, som den utgåtte modellen, er ikke holdbart.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 747
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA » 12 jun 2017, 08:35

Krysser både fingrer og tær for at du har rett, og i så fall er jeg redd for at det blir sykkelbytte. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 12 jun 2017, 08:40

L-NA skrev:
12 jun 2017, 08:35
Krysser både fingrer og tær for at du har rett, og i så fall er jeg redd for at det blir sykkelbytte. :-)
Ja, det kan fort skje her også hvis Guzzi kommer sterkt tilbake med en Stelvio eller en fristende sportstouring modell :yeyeye .
Iflg saken du linket til så kan antakelig vente oss en og annen overraskelse fra Moto Guzzi i tiden framover. Blir absolutt spennende å se hva de har i ermet :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gordon
Innlegg: 143
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
MC: 2011 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Moto Guzzi 8v 1200 Stelvio

Legg inn av Gordon » 08 okt 2018, 19:04

Fidel skrev:
16 mar 2012, 22:49
Lillebror MC på Ås har en Stelvio 1200 som jeg er ganske sikker på at du kan få prøve. Det er ikke NTX-modellen, men den er lik på alle viktige punkter.

Oljeforbruk: Ikke målbart. I alle fall ikke mellom servicene. Men obs: Man MÅ bruke XX-60-olje! Hvis serviceverkstedet sier at "det holder med XX-50 i vårt kalde klima": Bruk aldri mer det verkstedet, kjøp Agip 10-60 Sint, bytt oljen fortere enn svint, og finn deg et ordentlig verksted neste gang (Askim MC på Mysen er veldig flinke, men det finnes flere dugende verksteder, og Guzziene er lette å skru på).
Litt sent ut med svar, men jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke xx/40 motor olje fra en godt kjent Guzzi forhandler, de bruke jeg ikke mer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 08 okt 2018, 19:16

Jeg brukte konsekvent Eni (AGIP) 10W60 Racing, som nå har fått navnet "Sport". Brukte aldri Sint varianten...
Ingen oljeforbruk den tiden jeg eide sykkelen, ca. 48000 km. med oljeskift omtrent hver 5000 km. Dvs. et ekstra oljeskift i tillegg til det obligatoriske hver 10000 km.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 747
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA » 18 jun 2019, 22:25

https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... etro-test/

Ser ut til at denne holder seg bra... :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 18 jun 2019, 22:41

L-NA skrev:
18 jun 2019, 22:25
https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... etro-test/

Ser ut til at denne holder seg bra... :-)
Mye positivt om MG Stelvio i den saken, ja.
Og jeg er enig i det meste.
Har selv kjørt Stelvio i bl.a. Timmelsjoch og Stelvio passene i tillegg til Grossglockner og kan på ingen måte si at disse høydene påvirket sykkelen på noen måte som jeg merket.
Ellers funket den helt utmerket og virket i sitt livs best form i mer lavereliggende strøk med tildels svært høye sommertemperaturer.
En fantastisk sykkel å kjøre i slike forhold i både alpene og i lavlandet i Italia!
Kjenner at jeg savner min 2012 modell når jeg skriver dette... :sorry
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 747
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA » 22 jun 2019, 07:48

AJ skrev:
18 jun 2019, 22:41
L-NA skrev:
18 jun 2019, 22:25
https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... etro-test/

Ser ut til at denne holder seg bra... :-)
Mye positivt om MG Stelvio i den saken, ja.
Og jeg er enig i det meste.
Har selv kjørt Stelvio i bl.a. Timmelsjoch og Stelvio passene i tillegg til Grossglockner og kan på ingen måte si at disse høydene påvirket sykkelen på noen måte som jeg merket.
Ellers funket den helt utmerket og virket i sitt livs best form i mer lavereliggende strøk med tildels svært høye sommertemperaturer.
En fantastisk sykkel å kjøre i slike forhold i både alpene og i lavlandet i Italia!
Kjenner at jeg savner min 2012 modell når jeg skriver dette... :sorry
Savnet ble for stort.
Super Teneren er for min del gått over i historien. Og i skrivende stund sitter jeg bare å gleder meg til å ta toget fra Oslo til Kongsvinger for å hente min nyinnkjøpte 2014 mod Stelvio. Turen her fra via går via Hønefoss, Kongsberg, Rjukan, Rauland, Haukeli, Røldal og via Rv 13. Over fjellet til Sauda. 500km hvor jeg satser på en god dose svigete, dårlige veier, og gode opplevelser sammen med Stelvioen og guttungen...(han er med for å lærekjøre)....😃😃😃

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 22 jun 2019, 08:22

Gratulerer så mye, L-NA!
Dette har ligget i kortene lenge. Ja, i flere år, egentlig ;) .
Dette blir bra! :twothumbs: !
Nå har du skaffet deg en Stelvio uten de problemene jeg fikk på min, nedslitte flat-tappets. På din nye Stelvio er disse erstattet av roller-tappets, som jeg aldri har hørt det har vært problemet med.

Du får en velprøvd sykkel i denne 2014 modellen. Den er vel også litt annerledes på flere punkter enn din forrige, om jeg husker riktig. Din forrige Stelvio hadde 18 liters tank, ikke sant? Den nye har en på 32(!), noe man ikke tror når man ser sykkelen. Meget godt designet tank, etter min mening.
I tillegg er motoren på din nye Stelvio litt annerledes. Samne kubikk, men 5 HK mindre effekt, fra 110 på din forrige Stelvio til 105 på den nye.
Litt lavere effekt, men gevinsten er jevnere effekt og momentkurve. Og antakelig forbruk.

Men alt det jeg har nevnt vet du selvfølgelig allerede ;) .
Så igjen, gratulerer med ny-Stelvio'en :D !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 22 jun 2019, 08:28

Du nevner at du skal kjøre om Hønefoss med ny-Stelvio'en fra Kongsvinger.
Da kjører du vel forbi via Roa og Jevnaker?
Dvs. ikke langt unna her jeg bor. Kunne vært hyggelig om dere kunne ta en liten stopp på f.eks. Roa, på Shellstasjonen der.

Om det passet er jeg kjapt på plass. Sender deg tlf.nr. på PM.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 747
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA » 22 jun 2019, 10:08

Ja. Det hadde vert hyggelig. Vet ikke helt tidspunkt for når vi er der, men ringer deg gjerne og tar en prat på Roa om det passer slik.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 22 jun 2019, 10:16

L-NA skrev:
22 jun 2019, 10:08
Ja. Det hadde vert hyggelig. Vet ikke helt tidspunkt for når vi er der, men ringer deg gjerne og tar en prat på Roa om det passer slik.
Jeg er hjemme i hele dag, så har dere tid så send meg gjerne helst en melding om når du regner med å være på Roa.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28448
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 22 jun 2019, 19:15

Hyggelig møte med L-NA og sønnen Ivar (kommende MCsiden.no medlem ;) ) og en trivelig Motio Guzzi prat med den nye lykkelige eieren på Shell, Roa, før ferden gikk videre mot Kongsberg med mål om å komme hjem til Bømlo i løpet av kvelden.

Turen gikk fra Kongsvinger hvor eieren hadde hentet sin 2014 modell, bruktimport fra Italia gjennom JanK her på MCsiden.no.

Det virket helt klart som at eieren var fornøyd med kjøpet og at han endelig var kommet "hjem" etter en (altfor...) lang "ørkenvandring" med en japansk adventuresykkel... ;) .
L-NAs nye Stelvio 1.JPG
L-NAs nye Stelvio.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 747
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA » 23 jun 2019, 07:57

Takker for både hyggelig prat, og ett trivelig møte med AJ. Etter at vi passerte vel 600 km på telleren i går, så får jeg si at Stelvioen svarte ( selvfølgelig) til forventningene.😃👍
Etter at jeg ble plassert i baksete fra Kongsberg, - overtok jeg igjen førerplassen på siste strekningen fra Røldal til Sauda (fv520), hvor vi stoppet. Og for de som har kjørt denne veien, så vet man at den representerer alt hva som event. måtte ligge i begrepet "Vestlandsveier". Både Marzocchi demperene og Brembo bremsene fremme fikk virkelig kjørt seg.
Med en god dose hjemlengsel som fikk utløp via rulla, i tillegg til telehiv og svinger så det holder, og på toppen av dette så kommer det jeg vil kalle en godt lastet sykkel.
Jauda. Super Treneren var god den, men når det kommer til denne type kjøring, så er Stelvioen helt enestående. Selv om Yamaha reklamerer med 84 forskjellige innstillinger for elektronisk demper/fjæring oppsett og ABS, som de kaller avansert UBS system, så når den dessverre ikke helt opp når det gjelder denne type kjøring,
- sammenligning med Stelvio. Selvfølgelig har Yamahaen mange kvaliteter jeg har satt stor pris på de 3 årenne jeg har hatt den. Men du verden hvor godt det var å få Stelvioen tilbake. 👍😃😃
Screenshot_20190623-075418_Gallery.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest