Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av simpson »

L-NA skrev:
AJ skrev:
sotOle skrev:
Hva er deres erfaringer med originalsalen på Stelvio? Jeg kjører med min i høyeste posisjon (84cm?) og det er greit høydemessig, men føler som sagt at jeg sklir litt fremover med påfølgende ubehageligheter :sorry

Kanskje jeg heller skal prøve å modifisere vinkelen på salen fremfor å kaste penger inn i noe jeg ikke vet resultatet av?
Jeg er veldig fornøyd med originalsalen. Stelvio'en er den første av de tre syklene jeg har hatt siden høsten 2006 hvort bytte av sal ikke har vært tema på noe tidspunkt.
Heller ikke etter lange etapper på tur i Europa i sommer.
Fast og fin sal selv om den er litt kantete i formen. mern ikke verre enn at man kan flytte såpass mye på seg i salen for å unngå å bli (statisk) sliten og støl i baken.
Har min på laveste nivå, men har ogå prøvd den øverste innstillingen, men opplever å ha bedre kontroll på sykkelen med salen på laveste innstilling.
Lever også godt med knevinkelen på dnene sykkelen.

Har lest om et par andre sal alternativer på advrider.com og wildguzzi.com, tror ejg det var?. Så helt greie ut begge to, men ulempen med den ene, som jeg ikke husker produsentnavnet på, er at dette er en hel sal og ikke delt slik originalsalen er.
Hel sal får man ikke justert salhøyde, mener jeg å vite, med den justeringsløsningen som er valgt på Stelvio...
Jeg må vel begynne med å si at jeg har noe begrensede erfaring med forskjellige sykler når det gjelder sal. Men blant de sykklene jeg har kjørt på langtur med så er det vel VFR 750, TDM 850, og Stelvio'n eg har fått prøvd mest. Dags ettapper langs Norske kjerreveier på 750 km gikk greit med TDM'n men jeg var nok kraftig stiv og støl ved ankomst. Derimot så har jeg under mer eller mindre samme forhold tilbake lagt dags ettaper på over 1200 km med Stelvion. Da med salen i høyeste posisjon, og opplever dette som helt problem fritt. Selvfølgelig så kjennes det på kroppen, men jeg opplever denne salen som meget behagelig, og at jeg har relativt stor bevegelses frihet sammenlignet med det jeg har opplevd på andre sykkler. Også den så berømte "tresmaken" i sørenden har mer eller mindre uteblit. Jeg har faktisk ikke engang vert inne på tanken om å kikke etter en sal som event. Kunne vert bedre.....jeg trodde ikke det finnes.
Av forskjellige årsaker så har årets langtur ikke blitt noe av, men noen lange dags turer med ettapper på over 500 km uten å være ute av salen har jeg kjørt, og jeg blir stadig forundret over hvor greit dette går. Av og til så lurer jeg på hva det er som er galt oppe i toppen, da det etter hvert er blitt gleden av å sitte på sykkelen og bare kjøre som er størst.. Jeg har altid likt å stoppe, ta litt bilder osv.osv men etter at jeg fikk Stelvio'n er det kun km som gjelder.....bare må ha det :-)
Litt off topic, men jeg var over dammen og skulle fikse litt på "fiskestanga" på sjarken din i forrige uke L-NA, men der var det ikke mange kjente igjen, bare en spanjol i eksil.....
Håpet du var der så vi kunne prate litt sykkel igjen. Men men....

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Litt off topic, men jeg var over dammen og skulle fikse litt på "fiskestanga" på sjarken din i forrige uke L-NA, men der var det ikke mange kjente igjen, bare en spanjol i eksil.....
Håpet du var der så vi kunne prate litt sykkel igjen. Men men....
Nei det ser ut til at både sjark og fiske stang begynner å forfalle og arbeidsgiver er nok ikke villig til å ta kostnaden og opprettholde den stander som både jeg og alle andre nordmenn ombord mener, og ønsker det bør være, så dermed så trekker de fleste seg unna :-(

Men her ser du hva jeg driver med nå for tiden. Jeg trengte litt fartstid hjemme på Norskekysten for å opprettholde mine sertifikater :-) :-) :-)

http://www.youtube.com/watch?v=DOhC4Bu_C64" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av simpson »

Synd det blir sånn. Den er vel på vei til Brasil i disse dager.
Er du på Supplyen nå? Litt bedre plass på dekk der enn på Neptune ja :thumleft
Du har ikke prøvd den offshore i litt sjø? :-k

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

sotOle skrev:Etter svarene jeg får her kan det tyde på at det er ræven min det er noe feil på :knegg . Får prøve botox da :-k .
Jeg oppfatter det som mest problematisk med fruen bakpå, men det er jo naturlig, da det blir mindre plass. Tendensen til å gli framover er der, men man kan jo reise seg og riste nøttene tilbake på plass.
Når jeg tenker meg om så har kanskje påkledningen noe å si også.
Vel,vel, jeg får vente til våren å se da.

Problemet er at jeg har vinterparkert utafor heimen og det er utrolig frustrerende. Ellers kunne jeg jo ha sitti på'n og prata me'n og funnet ut av saker og ting. Pokker ta. Eller annen i ellefte som det heter på fint :lol
:-) :-)
"Ræven" din vet jeg ingenting om, - ei heller ønsker jeg å vite så mye om den.... :[-( men en anen ting er jo vår ergonomi - som nok ikke er helt lik :-k .
Dette er en sykkel som uten tvil passer godt til mine 186 cm, og noe høye tyngde punkt. Vektfordelingen har ført til at brorparten av kiloene er blitt liggende rundt midjen :-)å , så i likhet med sykkelen så er jeg nok noe overvektig. Men aldri før har jeg hatte det så fint, og behagelig på noe MC. Men dette betyr ikke at jeg ikke ønsker å høre hva andre synes eller opplever dette, heller tvert i mot. Og så tar jeg det som en selvfølge - at du oppdaterer oss her på tråden om hvordan det går i din søken etter annen sal, og hva du finner. Lykke til! :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Til tross for at eieren Piaggio har gått på en smell rent salgsmessig totalt sett, har likevel Moto Guzzi en viss vekst om dagen .
5400 solgte i fjor mot 5900 i år i samme periode (januar - september):
Moto Guzzi vekst.JPG
Mer å lese her.

Langt unna tallene som BMW opererer med. Der i gården har man rundet 100.000 solgte så langt i år...

Så er man opptatt av å ikke ha det samme som "alle andre" er Guzzi et åpenbart alternativ... ;-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Til tross for at eieren Piaggio har gått på en smell rent salgsmessig totalt sett, har likevel Moto Guzzi en viss vekst om dagen .
5400 solgte i fjor mot 5900 i år i samme periode (januar - september):
Moto Guzzi vekst.JPG
Mer å lese her.

Langt unna tallene som BMW opererer med. Der i gården har man rundet 100.000 solgte så langt i år...

Så er man opptatt av å ikke ha det samme som "alle andre" er Guzzi et åpenbart alternativ... ;-)
Du har et godt poeng AJ selv om det kan ha både fordeler og ulemper. Jeg på min side er ikke så opptatt av å ha det samme som "alle andre" , men sykkelen jeg digger , digger dessverre svært mange andre også :P :p
BMW har også gjort sin beste oktober noen sinne, så det virker som om finanskrisebølgene ikke vipper motorsyklistene av pinnen.
Fordelen ved at mange liker og kjøper den samme sykkelen er at flere feil blir avdekket slik at serviceapparatet kan sette i verk recalls raskt. Da har man en stor sjanse for at feil ikke oppdages av nettopp meg ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Tror ikke jeg har lagt ut denne videoen tidligere her i tråden.
Men om jeg har gjort det skader det ikke å ta enda en kikk på den utrolige turen den handler om.
Mye prat på italiensk, men også mange fine klipp fra turen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ZdfqopDgAlM[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Jeg lenket til noen teasere på side 10. Samma det, denne turen tåles å se flere ganger :D

Så til noe annet. BMW GS har en liten skjermstuss nede på bakhjulet. Hjelper den noe?
Jeg ser at Stucchi lager en skiltholder til Guzzi på nogen lunde samme prinsipp. Med en vettug rørbøyer og en skjermstump skulle det være mulig å lage noe tilsvarende.
Noen som har tenkt det samme, eller gjort det?
http://www.stucchiluigi.it/product.php?id_product=11041

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Oki, denne kan flyttes til mer egnet tema/tråd, men sånn er det altså :thumleft :lol
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3nnv9ctzYUc[/video]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ojda »

Bringisen skrev:
AJ skrev:Til tross for at eieren Piaggio har gått på en smell rent salgsmessig totalt sett, har likevel Moto Guzzi en viss vekst om dagen .
5400 solgte i fjor mot 5900 i år i samme periode (januar - september):
Moto Guzzi vekst.JPG
Mer å lese her.

Langt unna tallene som BMW opererer med. Der i gården har man rundet 100.000 solgte så langt i år...

Så er man opptatt av å ikke ha det samme som "alle andre" er Guzzi et åpenbart alternativ... ;-)
Du har et godt poeng AJ selv om det kan ha både fordeler og ulemper. Jeg på min side er ikke så opptatt av å ha det samme som "alle andre" , men sykkelen jeg digger , digger dessverre svært mange andre også :P :p
BMW har også gjort sin beste oktober noen sinne, så det virker som om finanskrisebølgene ikke vipper motorsyklistene av pinnen.
Fordelen ved at mange liker og kjøper den samme sykkelen er at flere feil blir avdekket slik at serviceapparatet kan sette i verk recalls raskt. Da har man en stor sjanse for at feil ikke oppdages av nettopp meg ;-)

Om de to faktumene at du kommer til å se "sykkelen" din på annenhvert gatehjørne, og er fortrolig med
boxeren og dens viberasjoner. Har du handlet deg en kjempesykkel :thumleft
En flott kraftfordeling på motoren også, som du ikke høres ut til å ha tatt inn over deg enda ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:
Bringisen skrev:
AJ skrev:Til tross for at eieren Piaggio har gått på en smell rent salgsmessig totalt sett, har likevel Moto Guzzi en viss vekst om dagen .
5400 solgte i fjor mot 5900 i år i samme periode (januar - september):
Moto Guzzi vekst.JPG
Mer å lese her.

Langt unna tallene som BMW opererer med. Der i gården har man rundet 100.000 solgte så langt i år...

Så er man opptatt av å ikke ha det samme som "alle andre" er Guzzi et åpenbart alternativ... ;-)
Du har et godt poeng AJ selv om det kan ha både fordeler og ulemper. Jeg på min side er ikke så opptatt av å ha det samme som "alle andre" , men sykkelen jeg digger , digger dessverre svært mange andre også :P :p
BMW har også gjort sin beste oktober noen sinne, så det virker som om finanskrisebølgene ikke vipper motorsyklistene av pinnen.
Fordelen ved at mange liker og kjøper den samme sykkelen er at flere feil blir avdekket slik at serviceapparatet kan sette i verk recalls raskt. Da har man en stor sjanse for at feil ikke oppdages av nettopp meg ;-)

Om de to faktumene at du kommer til å se "sykkelen" din på annenhvert gatehjørne, og er fortrolig med
boxeren og dens viberasjoner. Har du handlet deg en kjempesykkel :thumleft
En flott kraftfordeling på motoren også, som du ikke høres ut til å ha tatt inn over deg enda ;-)
Å joda ;-) Jeg har hatt R1200GS før , en 2006 modell. Den nye er bedre på alle punkter skal man tro pressen. Så jeg har tatt ting innover meg og det sitrer i kroppen , bare få uker igjen til den ankommer. :yeyeye
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Artig adrenalinsk Stelvio video :prop: :mc1 :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YahfxTfoJ64[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av simpson »

Må si at jeg synes motoren med frontrørene til eksosen på Stelvio er ganske stilig.
Men det er vel kanskje for at det er italiensk design, som de for øvrig er blant de beste på?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Artig adrenalinsk Stelvio video :prop: :mc1 :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YahfxTfoJ64[/video]
Fint å se sykkelen i slike sprell , merker det er godt at solen har "snudd" og at jeg venter på ny bike :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Slik er det bare med den saken :-) :thumleft

The truth about Moto Guzzi
For some reason, a number of people are actually considering buying their first Guzzi :-)

Happy Guzzi owners are fine ambassadors to the brand, so its important to all of us that the wannabees make what is the right choice for them. Even if it means that they'll go for another kind of bike.

This list of wisdom from long-term owners has its origin in a post in the Wildguzzi forum. The author; Daniel Kalal has allowed me to use his fine text.

This is what we believe is the truth about Moto Guzzi's

Moto Guzzi is not a bike for everybody.
This means that if you plan to buy a new Guzzi, you should be thinking long-term ownership. When you are selling you'll have to be patient, or lower your price for a quick sale, because you wont find a buyer on every corner. You'll find that long-term Guzzi owners buy their bikes to ride and give no consideration to resale value. If you put 150,000 miles (or more) on a motorcycle, it hardly matters what it is worth, anyway. If you want to ride a well-known and popular motorcycle, there are several to choose from--just not from Moto Guzzi.
A Moto Guzzi is not fast.
If 130 mph is scary-fast for you, then a Moto Guzzi can be made to go fast enough. But, there many much smaller motorcycles out there that can run circles around most any stock Moto Guzzi. A Moto Guzzi is plenty fast for what its owners want. Forget horsepower for a moment; the power delivery and overall feel of a Guzzi engine is what makes it enjoyable. A Guzzi is a very satisfying motorcycle, but if you want to win at the drag strip, or run with an R1, do not buy a Moto Guzzi.
There are not very many dealers.
If you expect to find as many dealers as with Honda, then you will be very disappointed. What Guzzi does have, though, is a level of enthusiasm that makes up for some of this. Overall, the Guzzi dealers are the best bunch of people you'd ever want to meet in a motorcycle shop. It's not likely that anybody becomes a Guzzi dealer with the intent of getting rich. Consequently, they're far more likely to be enthusiasts, just like you, who are in it for the love of the sport.
Parts are not that difficult to find.
While there are few dealers, if you are not close to one there are several very good shops that will be more than willing to work with you for the parts you need via mail-order. It may be surprising to know that compared to an equivalent year Honda (for instance) an older Guzzi will be much easier to get parts for.
The owner support network is amazingly strong.
You'd be hard pressed to find a more eager and helpful bunch of owners willing to help you with any problem you have. There are many long-term Guzzi owners who are fanatical about the brand, and will what they can to keep yours going. Is there any other brand that has the equivalent of Dave Richardson's book “Guzziology”?
A Guzzi is easy to work on for most of the things that need working.
Guzzi parts are robust and easy to work on. It's not hard to get to most of what you'll need to be working on, and the parts are generally well enough built that there are few throw-away things on the motorcycle.
A Guzzi is reliable.
If you're squeamish about taking this obscure motorcycle on a long trip, don't be. These are very reliable motorcycles.
The Factory and Distributor support is not large.
This is a small company. The total Guzzi sales in the United States are likely exceeded by just a couple of Honda dealerships. You will not find a multi-story office complex full of people in suits all working for Moto Guzzi. You'll find a handful of people doing their very best.
Thats it – now make your choice !

/Jens

http://www.thisoldtractor.com/guzzitech ... _guzzi.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar