Sitat fra en post i en annen tråd:
L-NA skrev:Selv drømmer jeg om en Stelvio med nye 1400ccm til Moto Guzzi. Bruker jeg sunn fornuft, håper jeg den aldri blir en realitet. Lar jeg "guttungen i Mannen" bestemme, ja så setter jeg meg på vente liste i morgen. :-)
Klatre i motbakker, og kjenne dunkingen i sykkelen av twin motoren og dreiemoment dra sykkelen ut av svingene og oppover bratte bakker...det er min greie..."bare må ha det" :-)
Hadde vært fascinerende med en 1400 kubikker Stelvio, ja.
Men egentlig tror jeg det hadde holdt om italienerne tok seg selv i nakken og bestemte seg for å øke kubikken på den eksisterende 1151 kubikkeren til f.eks. 1187 eller 1199 ved f.eks. å øke boringen på 95 mm til drøye 96.
Om dette er mulig uten at det kompromitterer faktorer som kjøling, størrelsen på sylinder med kjøleribber, dreiemoment- og effekt osv. osv., vet jeg ingenting om. Men jeg tror en slik modifisering ville vært mer enn nok og trolig gitt det lille ekstra med effekt som i hvert fall flere testkjørere har nevnt i sine anmeldelser...
Når det er nevnt tror jeg for øvrig tror jeg at de fleste av oss som kjører Stelvio opplever at den er sterk nok som den er
Edit:
Mer presise utregninger enn mine på "gamlemåten", ser det ut til på denne siden...
:
http://library.thinkquest.org/C006011/e ... m.php3?v=2" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering