Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 04 feb 2020, 21:54 I instrument panelet lyser "SERVICE" mot meg. Feil melding er. Coil 2 error DC GND ECU 25.

Men spørsmålet mitt er om det er noen her inne på MC siden, som vet - eller kjenner til verksteder (mellom Bergen og Stavanger)hvor det jobber mekanikere som har god kjennskap til Guzzi?
Alternativet mitt er enten Hadeland MC, eller Haugen Motor i Stryn. Begge er 7 timers tur i hver sin rettning.
Uffda...!

Jeg hadde en coilfeil på min 2012 mod. En feil som oppsto under kjøring, men jeg husker ikke nå om det ble kastet opp en feilkode i displayet eller ikke.
Sykkelen lot seg uansett ikke kjører videre med tenning kun på en sylinder...
Fikk sykkelen fraktet til verkstedet - Hadeland MC - og fikk ny coil montert etter få dager og sykkelen var fit for fight igjen.
Denne hendelsen skjedde bare et par mil unna verkstedet slik at det ikkevar noen utfordring med tanke på å få den til verkstedet.
Verre i ditt tilfelle med atskillig lenger avstand, dessverre...

Men! jeg anbefaler deg å sende en mail til Hadeland MC v/Reimar og beskrive kort problemet og feilkoden du har fått. Så kan de kanskje i det minste opplyse deg om hva de mener feilen kan være og hvor omfattende det er få den fikset. Kanskje kjenner de også kompetente folk i ditt distrikt som kan bisdra til å løse problemet.
Skriv i mailen at Anders fra Lunner med KTM'en har anbefalt deg å ta kontakt siden dere er best i landet på Guzzi :prf :) .

Kontaktinfo finner du her: https://hadelandmc.no/
De pleier å være raske med å svare på mail.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Olav K »

L-NA skrev: 04 feb 2020, 21:54 En gang Guzzi, - altid Guzzi. Dette er ikke mine ord, men like fullt så skjønner jeg utsagnet. Selv så synes jeg det var herlig å få ny Guzzi tilbake i garasjen.
Men ikke bare solskin. Hovedårsaken til at jeg ikke kjøpte ny Stelvio i 2015, var tilgangen på service her jeg bor. Og nå får jeg igjen oppleve dette.
I instrument panelet lyser "SERVICE" mot meg. Feil melding er. Coil 2 error DC GND ECU 25.

Men spørsmålet mitt er om det er noen her inne på MC siden, som vet - eller kjenner til verksteder (mellom Bergen og Stavanger)hvor det jobber mekanikere som har god kjennskap til Guzzi?
Alternativet mitt er enten Hadeland MC, eller Haugen Motor i Stryn. Begge er 7 timers tur i hver sin rettning.

Jeg har hatt sykkelen inne hos lokale MC service, men det ønsker ikke begynne å lete etter feil, da det frykter at dette kan ta lang tid, og dyre timer å finne ut av..

Noen som vet, eller kjenner til en dyktig Guzzi mekaniker på Sør Vestlandet??
Sigma Motor solgte jo Guzzi for endel år tilbake, (var like før jeg kjøpte en Griso der) kan være de kan hjelpe? En kamerat av meg jobbet hos Signa, og han er "Guzzi-skada" langt inn i sjela. Er du med i noen Guzzi-grupper på Face? (om du er på fjesboka da)

Edit: Her er link til servicemanualen
https://cadrecycle.com/manuals/technica ... %20NTX.pdf

Har også sendt en melding til han Guzzimannen i Røldal, kommer tilbake når jeg vet noe mer.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av FredrikE24 »

Hva koster en coil da? Må jo være særs enkel å skifte på disse?

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Det er ikke Coilen på denne. Alt ser ut til å fungere, men feilmeldingen "SERVICE" lyser. Og når jeg går inn på "error code, så finner eg error 25. Jeg har sjekket alle jordinger jeg finner, gått over aktuelle koblinger, osv. osv.
Men problemet er å finne noen som vet hva man skal lete etter,og hvor. Med andre ord - noen som kan Guzzi.
Motorsykkelisten på Stord er jeg meget godt fornøyde med, spesielt når de på vinterstid, med lite å gjøre, sier "Nei" til jobben. Rett å slett pga. at det er redd for å bruke for lang tid. Men skal jeg reise tur retur to ganger. Enten til Stryn eller Hadeland, så blir også dette dyrt. Men Sigma Motor, høres ut til å være ett godt alternativ. Selv om de nok ikke er så glad i meg etter forrige gang jeg var litt "missfornøyd" med en jobb dei gjorde på Superteneren 🤔

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Olav K »

:lol så du har vært "den kunden" på Sigma!? :lol

Men tipset jeg fikk fra Guzzikompisen min er nettopp Sigma.
Spør etter en fyr ved navn "Jobo." Hils gjerne fra Audun.


Så håper jeg du ikke er svartelistet der. ;)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Takker for tips 👍
Vi skilte vell som venner...(tror jeg 👀). Men dessverre så kostet det noe kr. for Sigma. Og generelt, så må jeg legge til at dei gjorde en god jobb, men en liten feil. Denne ble ordnet opp i - fult og helt. 🙂

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Olav K skrev: 04 feb 2020, 22:23
L-NA skrev: 04 feb 2020, 21:54 En gang Guzzi, - altid Guzzi. Dette er ikke mine ord, men like fullt så skjønner jeg utsagnet. Selv så synes jeg det var herlig å få ny Guzzi tilbake i garasjen.
Men ikke bare solskin. Hovedårsaken til at jeg ikke kjøpte ny Stelvio i 2015, var tilgangen på service her jeg bor. Og nå får jeg igjen oppleve dette.
I instrument panelet lyser "SERVICE" mot meg. Feil melding er. Coil 2 error DC GND ECU 25.

Men spørsmålet mitt er om det er noen her inne på MC siden, som vet - eller kjenner til verksteder (mellom Bergen og Stavanger)hvor det jobber mekanikere som har god kjennskap til Guzzi?
Alternativet mitt er enten Hadeland MC, eller Haugen Motor i Stryn. Begge er 7 timers tur i hver sin rettning.

Jeg har hatt sykkelen inne hos lokale MC service, men det ønsker ikke begynne å lete etter feil, da det frykter at dette kan ta lang tid, og dyre timer å finne ut av..

Noen som vet, eller kjenner til en dyktig Guzzi mekaniker på Sør Vestlandet??
Sigma Motor solgte jo Guzzi for endel år tilbake, (var like før jeg kjøpte en Griso der) kan være de kan hjelpe? En kamerat av meg jobbet hos Signa, og han er "Guzzi-skada" langt inn i sjela. Er du med i noen Guzzi-grupper på Face? (om du er på fjesboka da)

Edit: Her er link til servicemanualen
https://cadrecycle.com/manuals/technica ... %20NTX.pdf

Har også sendt en melding til han Guzzimannen i Røldal, kommer tilbake når jeg vet noe mer.
Hei, takker.

Jeg har hatt noen timer i garasjen denne vinteren med feilsøking. Og som det ofte er, så er dette en slik "kommer og går feil".
Inn I Helv.... irriterende. :evil :evil

Men feilen er ikke større en at sykkelen fungerer (tilsynelatende) helt uten feil. Men "SERVICE" melding i displayet er ikke noe hyggelig å kjøre rundt med.
Så jeg vil prøve både Sigma, og andre på tlf/mail, så får vi se om det ikke ordner seg... :scratch

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Atrox »

Har du googla problemet? Fant minst to referanser til problemer med ledningsnettet - og at Guzzi har gjort to recalls på denne modellen. Kan det være at dette ikke er gjort på din sykkel?

The issue turns out to be a complete harness recall from 2009 'cos of problems with the electrickery and specifically the ECU...(and the centre stand was up for recall too).

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Atrox skrev: 05 feb 2020, 17:15 Har du googla problemet? Fant minst to referanser til problemer med ledningsnettet - og at Guzzi har gjort to recalls på denne modellen. Kan det være at dette ikke er gjort på din sykkel?

The issue turns out to be a complete harness recall from 2009 'cos of problems with the electrickery and specifically the ECU...(and the centre stand was up for recall too).
Googla i hele høst, og vinter. Sjekka alt fra rèsett, nytt batteri, kontakter, el. plugger, rele. Oppdatert ECU hos Piaggio forhandler, osv,osv. uten resultat...
Jeg er i grunn kommet dit at jeg trenger kvalifisert assistanse. Piaggio forhandler her jeg bor, er en dyktig mekanikk, men også en ærlig mekaniker, som sier at dette kan han ikke. Lete -og måle seg frem til feil, er fullt mulig. Men det kan gå svært mange og dyre timer til dette. Slik at han anbefaler at jeg går til noen som KAN Guzzi.
Problemet er i grunn ikke større enn at alt fungerer tilsynelatende som det skal. Uten om klokka. Men "SERVICE" lyser i displayet. Og når jeg går inn på "Diagnosis" i service menyen, får jeg opp ECU Error code 23, og eller Error code 25.
Ihht. manual betyr dette "COIL 1 Error DC Gnd ECU 23" og "COIL 2 Error DC Gnd ECU 25".

Dette tolker jeg som en jordfeil, på begge coilene. Men....ett av problemene er at alt funker, og jeg finner ingen jordinger som er dårlige. ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

Så...Jeg søker nå noen som KAN Guzzi og jeg har fått to gode råd fra AJ, og Olav K. Disse vil jeg prøve om kan løse problemet. Men jeg er fortsatt interessert i å komme i kontakt med "Guzzi" kjennere her på Sør Vestlandet om det finnes noen som,føler seg kvalifisert,eller kjenner noen som kan være interessert i å ta denne jobben. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Kan det være noe hjelp å hgente herfra, tro?

http://www.guzziriders.org/problem-with ... page2.html

Eller her?

https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=89451.0

Har selv ikke lest gjennom trådene, så jeg ahr dermed ingen formening om de kommer med løsningen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Takker for dette AJ, men jeg har nok prøvd dette som foreslåes uten hell. Det neste nå er din kompis på Hadeland MC, eller så har jeg også prøvd å ringe Sigma Motor i HGSD (Olav K anbefaler). Ikke svar fra noe enda, men regner med jeg hører fra de i morgen :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 06 feb 2020, 20:46 Takker for dette AJ, men jeg har nok prøvd dette som foreslåes uten hell. Det neste nå er din kompis på Hadeland MC, eller så har jeg også prøvd å ringe Sigma Motor i HGSD (Olav K anbefaler). Ikke svar fra noe enda, men regner med jeg hører fra de i morgen :-)
Ok...
Da får vi håpe at Reimar har vært borti problemet tidligere og kan gi gode svar på hvordan dette kan løses.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ejs »

Bytte plugghetter/kabler....
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Oki. Det skal eg prøve.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 07 feb 2020, 06:41 Oki. Det skal eg prøve.
Kan kanskje være så enkelt, selv om jeg innerst inne tviler. Desverre.
Jeg fikk problemer med den ene pluggkabelen på min hvor det viste seg at det var dårlig kontakt mellom plugghette og kabel. Dette førte til ujevn gange og til slutt full avtenning på den ene sylinderen. Men ingen feilkode i displayet, som f.eks. "Service".

Pluggkablene på Stelvio og antakelig også de andre bigblock modellene, har en åpebar svakhet, nemlig måten plugghetta er festet til kabelen. En skikkelig gammeldags løsning med noe som ligner en treskrue (!).
Dette gjør at man må være ytterst forsiktig når kabelen skal løsnes fra pluggen ved pluggbytte.
Den beste måten å gjøre dette på er å bruke en lang mellomstor skrutrekker med flatt jern som føres inn i et spor på framsiden av sylinderen. Så må man "føle" seg fram til kanten på tennplugghetta for så å gi skrutrekkeren et bestemt dytt nedover med forhåpentligvise følge at plugghetta spretter av pluggen.
På denne måten slipper man å belaste den skjøre overgangen mellom kabel og plugghette.

Skal man ta av pluggkabelen på den vanlige måten må man altså være svært forsiktig for å unngå brudd/sviktende kontakt pga. den svake konstruksjonen.

Jeg byttet til NGK racing cable (tror jeg de het) med påstøpte hetter, altså ikke påskrudde, som de originale som sykkelen ble levert med.

Denne metoden funker også:
viewtopic.php?p=144079#p144079

Mer å lese her også:
viewtopic.php?p=372705#p372705
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar