Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av guzzi Trøndelag »

Min Moto Guzzi Stelvio NTX 2012 (overligger fra 2011)


Bilde



Bilde
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Artig med video'er som denne, som viser hvor begeistret testkjørerne er over syklene de får prøvd seg på :D :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=d3nmHWlbhUE[/video]

Tro jammen jeg må få testa ut den ny V7'ern til våren, gitt :prop:
Heftig Stelvio-kjøring på grusveien, for øvrig :-)

:-) endelig fikk jeg sett denne videoen!. Er dårlig med båndbredde her ombord, så får ikke laste ned filmklipp, men når vi kommer inn til lands, så er G4 tilgjengelig og jeg fikk sett denne Videoen. Og siden dette er en Stelvio tråd, så må det vel være lov å "Skryte" litt over denne sykkelen. Denne testkjøreren beskriver litt av den .....tja han beskriver det som kan være vanskelig å beskrive. ikke den rakskeste, men....ikke lettest men....ikkje best på grus men...han sier...den gjør det du vil den skal gjøre.....

Jeg har nevnt dette før her på forumet, men jeg sier det igjen. Jeg begynte med å lese det meste jeg kom over om BMW GS'n, etterhvert så ble det Multistrada, og Honda sin Crosstourer. På Motorsykkelisten på Stord sto Supertener'n og frista....og Stelvio??? Må være ærlig å si -at på dette tidspunktet så var den ikke en gang med i vurderingen. I dag er eneste som kan gjøre det bedre...en nyere Stelvio. > og ja, det er dette testføreren snakker om......det ubeskrivelige...."feeling"..... :-) :-)

Er ikke i tvil om at "feeling" får en på mange, mange andre sykkler også, og som jeg aldri har prøvd, men når jeg "taggaer" av på ønske lista mi, hva behov, Økonomi, ønsker,smak.osv. angår. Da blir er Stelvio'n min greie. :D :D :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Oppdaget to nye Stelvio-tester i dag, som jeg mener ikke ligger ute på denne tråden:

http://www.bikesales.com.au/reviews/201 ... ture-26736" onclick="window.open(this.href);return false;

og denne som er noe mer kritisk:

http://canadamotoguide.com/2012/10/25/t ... elvio-ntx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være nyttig lesning for de som er nysgjerrige på nettopp Stelvio... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av guzzi Trøndelag »

AJ skrev:Oppdaget to nye Stelvio-tester i dag, som jeg mener ikke ligger ute på denne tråden:

http://www.bikesales.com.au/reviews/201 ... ture-26736" onclick="window.open(this.href);return false;

og denne som er noe mer kritisk:

http://canadamotoguide.com/2012/10/25/t ... elvio-ntx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være nyttig lesning for de som er nysgjerrige på nettopp Stelvio... ;-)
Bra AJ. Det var interesant lesning :-k
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Jeg har tidligere skrevet på denne tråden og etterlyst informasjon om kjente problemer som har, eller er med denne type sykkel. Heldigvis , -får jeg vel si, så har det ikke komet inn noe som helst. I utgangspunktet så tolker jeg dette slik at det ikke er noe problem. Men dessverre fikk jeg erfare det første problemet selv, på tur fra Alfaz del Pi i Spania og hjem til Bømlo. Har nemt dette i andre tråder her, men etter 1100 Km, ville Stelvio`n simpelt hen ikke starte??? Ikke livs tegn??? Men heldigvis så hadde jeg et 5 tiner gammelt NAF medlemskap så ting ordnet seg etter hvert. Stelvio'n står nå hos en MC mekaniker i Boax (10 mil S for Lyon) og jeg er hjemme på Bømlo.
Så til poenget: Jeg fikk mail fra verkstedet i dag og elv om jeg bruker Engelsk i Jobben min daglig så skjønner jeg ikke hva som var problemet.....en løs mutter??? and thats it??

Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??

Uansett sykkelen går, og det er bare å få den hjem. FIn tur var det ihvertfall, så lenge det varte. Og sykkelen innfrir :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:
Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??

Uansett sykkelen går, og det er bare å få den hjem. FIn tur var det ihvertfall, så lenge det varte. Og sykkelen innfrir :-)
Skjønte ikke "bæret" jeg heller.. :scratch
Har for øvrig bestilt utstyret jeg tipset deg om på PM.
Ser ut til at det faktisk kan ha noe for seg, selv om det ikke ser ut til at dette er problemet på Stelvio'en din.

Her kjøpslinken:
http://www.ebay.com/itm/150975151161?it ... 60&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

og her linken til produsenten:
http://www.motolectric.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er visst ikke bare Guzzi som kan være tjene med Motolectric-utstyret, ser det ut til... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kawasaki »

L-NA skrev:Så til poenget: Jeg fikk mail fra verkstedet i dag og elv om jeg bruker Engelsk i Jobben min daglig så skjønner jeg ikke hva som var problemet.....en løs mutter??? and thats it??

Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??
Løs mutter,er det låsemutter på ventiljusteringene på denne moppen? Som hadde løsna og endret ventilklaringer?

Og at "spill ventil" er ventilklaring. "Candles" er kanskje tennplugger?

Da moppen ikke ville starte,kjinnet motoren eller var det dødt? Hvis den kjinnet,så kunne det vært små ventilklaringer som gjorde at ventile(ne) ikke holdt tett,og du ikke fikk god nok komp til å starte.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Kawasaki skrev:
L-NA skrev:Så til poenget: Jeg fikk mail fra verkstedet i dag og elv om jeg bruker Engelsk i Jobben min daglig så skjønner jeg ikke hva som var problemet.....en løs mutter??? and thats it??

Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??
Løs mutter,er det låsemutter på ventiljusteringene på denne moppen? Som hadde løsna og endret ventilklaringer?

Og at "spill ventil" er ventilklaring. "Candles" er kanskje tennplugger?

Da moppen ikke ville starte,kjinnet motoren eller var det dødt? Hvis den kjinnet,så kunne det vært små ventilklaringer som gjorde at ventile(ne) ikke holdt tett,og du ikke fikk god nok komp til å starte.
Det var ingen feilmeldinger på EPU'n, - Bensinpumpa startet og fungerte,- tenning OK. Og "kjidnnet" problem fritt. Jeg satte inn nytt batteri dagen før dette skjedde, så godt med strøm og fart på motor under kjidnning..?? Ikke antydning til at den ville tenne???

Men har tenkt litt på om det kunne være et eller annet spjeld, stag til Forgasser, el.???

Har ikke mer kunskap om dette en det som var nødvendig for å trimme mopeden på 80 tallet :-) :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
L-NA skrev:
Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??

Uansett sykkelen går, og det er bare å få den hjem. FIn tur var det ihvertfall, så lenge det varte. Og sykkelen innfrir :-)
Skjønte ikke "bæret" jeg heller.. :scratch
Har for øvrig bestilt utstyret jeg tipset deg om på PM.
Ser ut til at det faktisk kan ha noe for seg, selv om det ikke ser ut til at dette er problemet på Stelvio'en din.

Her kjøpslinken:
http://www.ebay.com/itm/150975151161?it ... 60&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

og her linken til produsenten:
http://www.motolectric.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er visst ikke bare Guzzi som kan være tjene med Motolectric-utstyret, ser det ut til... ;-)
Denne kan nok være en fordel b.l.a. for å bevare batteriet. Men jeg har prøvd å finne ut litt om hva den egentlig gjør, så forstår jeg det er kun to kobberkabler, for å gi bedre ledeevne av strøm fra batteri til startmotor (?) men det i seg selv,kan jo være en god forbedring. Håper du skriver litt her etter at du har fått testet ut dette, da det er veldig interessant.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Hmm... dette høres veldig sannsynlig ut. Denne sykkelen var inne hos GUZZI forhandler i Barcelona for å utbedre dette problemet (har ikke helt forstått hva det var), og da kan det vel være at Jobben ikke har vert gjort ordentlig??? og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt. Jeg har en del informasjon om denne "biken" men på Spansk(?). Skal studere disse oversettelsene litt mer. Men skulle jeg ikke merket det litt på "gangen" til Motoren når jeg kjørte? Litt fusking, dårlig drag,?? før den stoppet?? Hmmm.??

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

L-NA skrev:
OMAAS skrev:For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Hmm... dette høres veldig sannsynlig ut. Denne sykkelen var inne hos GUZZI forhandler i Barcelona for å utbedre dette problemet (har ikke helt forstått hva det var), og da kan det vel være at Jobben ikke har vert gjort ordentlig??? og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt. Jeg har en del informasjon om denne "biken" men på Spansk(?). Skal studere disse oversettelsene litt mer. Men skulle jeg ikke merket det litt på "gangen" til Motoren når jeg kjørte? Litt fusking, dårlig drag,?? før den stoppet?? Hmmm.??
Det jeg har lest er at det blir litt mere støy fra ventilene og at sykkelen blir vanskelig å starte.
Det kan nok være at verkstedet som ikke har gjort jobben skikkelig.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:
L-NA skrev:
OMAAS skrev:For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Det jeg har lest er at det blir litt mere støy fra ventilene og at sykkelen blir vanskelig å starte.
Det kan nok være at verkstedet som ikke har gjort jobben skikkelig.
Jepp. høres mer å mer ut til at dette er årsaken. Cam'n har vert skiftet på 20 000 km service, og er nå kjørt 25 000km. Vanskelig å si så mye om lyden i ventilenne, men det var såpass mye at jeg flere ganger har tenkt "skal det være sånn"?? så ja dette er nok ganske nærme sannheten. Men ,men satser på det er i orden nå, men tror jeg vil ha en full service, hos merke verksted før neste langtur. :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kawasaki »

L-NA skrev: og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt.
:-k Leste du ikke mitt forslag rett før? :sorry
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Kawasaki skrev:
L-NA skrev: og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt.
:-k Leste du ikke mitt forslag rett før? :sorry
Leste det nok, men leste vel neppe godt nok, eller kanskje ikke forstod det. Men "lucky me" så er jeg glad problemet ikke var større. Er vant med at det pleier bli dyrt enten det er bil, båt eller MC som trøbler, men dette er jo overkommelig :-)
Takk for hjelpen!

Svar