Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 15 apr 2014, 09:48

Tross egen nedtur når det gjelder Stelvio (se her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=209802#p209802" onclick="window.open(this.href);return false;) er det likevel hyggelig å dele andres gode erfaringer her på MCsiden.no med nettopp Stelvio:

http://carandrider.com/2012/08/01/moto- ... sion-34-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2701
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
MC: BMW R1200GSA 2016

Moto Guzzi V7 Racer

Legg inn av Busa Trond » 08 aug 2014, 22:00

:knegg
Her er det prøving av Stelvio, jada jada jeg satt godt.
Så får vi sjå om det blir kjøring i morgen.


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... pvivsk.jpg[/img]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi V7 Racer

Legg inn av AJ » 08 aug 2014, 22:09

Busa Trond skrev: :knegg
Her er det prøving av Stelvio, jada jada jeg satt godt.
Så får vi sjå om det blir kjøring i morgen.


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... pvivsk.jpg[/img]
Stelviokjøring tror jeg nok det blir, ja. Skal bli interessant å lese hva du synes.
Og ikke minst hva omaas mener om Explorer'n... ;-).
Kanskje han farer hjem til Trøndelagen og stikker innom nærmeste Tiger-forhandler og kvitter seg med Stelvio'en :-k

:knegg

Venter i spenning, jeg...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2701
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
MC: BMW R1200GSA 2016

Re: Moto Guzzi V7 Racer

Legg inn av Busa Trond » 09 aug 2014, 19:29

AJ skrev:
Busa Trond skrev::knegg
Her er det prøving av Stelvio, jada jada jeg satt godt.
Så får vi sjå om det blir kjøring i morgen.


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... pvivsk.jpg[/img]
Stelviokjøring tror jeg nok det blir, ja. Skal bli interessant å lese hva du synes.
Og ikke minst hva omaas mener om Explorer'n... ;-).
Kanskje han farer hjem til Trøndelagen og stikker innom nærmeste Tiger-forhandler og kvitter seg med Stelvio'en :-k

:knegg

Venter i spenning, jeg...
Jada i dag har det blitt Stelvio kjøring på ojda og Trond.
Litt på grus og litt på asfalt, moro det.
Blir nok aldri MG på meg men moro var det. Etter prøvekjøringa måtte
det til med kvalitets produkter på Stelvioen.


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... usgtvq.jpg[/img]


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... khwvcq.jpg[/img]

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
MC: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Moto Guzzi V7 Racer

Legg inn av omaas » 11 aug 2014, 23:33

Fikk kjørt litt med 2 stk blå Tigere, morsomt å få prøve dem både på grus og asfalt. :D

Men det er nok ikke noen grunn for å skifte ut MG Stelvio :mk


Det var litt kvikkere motor, men en langt fra like god gearkasse som MGen.
Etter å ha kjørt litt på humpete vei vet jeg hvorfor Trond sier han liker å stå å kjøre,
setet er ikke noe å skryte av.

Må nevne at Ojda sin oppgradering av framgaffel gjorde at tigern hans ga bedre tilbakesvar enn Trond sin,
spesielt med hardt pådrag ut av humpete asfaltsvinger. :thumleft

Når det gjelder reparasjonen er det eksospakningen som har røket.
Lappet med ølbokser og eksospasta fra Biltema. Det holdt nesten til jeg var hjemme, :-)
men da begynte tuborgen å slippe. :sk?
Moral: Danske ølbokser fungerer dårlig som eksospakning. :lol

AJ, du bør sjekke opphengpunktet for yrøret, mutteren der hadde løsnet litt slik at det ble for mye bevegelse.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi V7 Racer

Legg inn av AJ » 12 aug 2014, 00:13

omaas skrev:Fikk kjørt litt med 2 stk blå Tigere, morsomt å få prøve dem både på grus og asfalt. :D

Men det er nok ikke noen grunn for å skifte ut MG Stelvio :mk

AJ, du bør sjekke opphengpunktet for yrøret, mutteren der hadde løsnet litt slik at det ble for mye bevegelse.
Sjekka eksosfestene senest for et par dager siden og alle var godt skrudd til.

Det er jo ikke til å komme fra at Moto Guzzi'ene vibrerer en del, men ikke verre enn at det er akkurat slik det skal være ;-) .
Vi snakker tross alt om en big-block luftkjølt V-twin uten balanseaksler.

At Tigergutta ikke falt for Guzzi'en er antakelig ikke så rart. Trippern's siiilkemyke gange og jevne (flate) dreiemomentkurve er helt klart annerledes enn motorkarakteristikken til Stelvio'en. Jeg tror jeg kan si jeg vet noe om dette etter å ha kjørt en Tiger 1050 i mer enn 40K kjørte km.

Som jeg tidligere har skrevet her inne så testkjørte jeg Explorer'en og Stelvio'en like lang tid i 2012 - to dager på hver - og var ikke et sekund i tvil om hvilken sykkel jeg skulle ha etter dette.
Hva jeg endte opp med tør være rimelig godt kjent... :P :p
Det er noe med denne Stelvio'en som Explorer'en mangler, for å si det enkelt og samtidig litt upresist.
For min del så greide ikke Explorer'ens ekstra kubikk og mer enn 30 HK mer å kompensere for denne forskjellen.

Men heldigvis er vi forskjellige. Om så ikke var tilfelle ville vi alle kanskje hatt BMW GS 1200, for alt jeg vet... :scratch :dontknow

:knegg
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 13 aug 2014, 20:19

Fersk testrapport fra USA:

Bilde

Testen finner du her:

http://rideapart.com/2014/08/review-201 ... lvio-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
MC: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av RuneMC » 13 aug 2014, 20:41

AJ skrev:Fersk testrapport fra USA:
...
http://rideapart.com/2014/08/review-201 ... lvio-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg blir syk... ihvertfall lettere syk... av å lese de amerikanske prisene - $ 16K for Stelvio og $ 17K for R1200GS - det vil si hhv 99 000 klingende norske kroner for Stelvio'n og 105 000 for GS'n :oh ](*,)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 19 aug 2014, 22:23

Artig video selv om den inneholder mye uforståelig (men positivt...? ) prat om Stelvio... ;-) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=VNDWZcBV0bA[/video]
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 06 sep 2014, 18:55

Noen der ute gjør faktisk tester av Stelvio'en fortsatt, selv etter så mange år på markedet uten altfor mange oppdateringer...
Sykkelen får rimelig bra skussmål og det synes jo vi som eier en slik, er artig. Så klart ;-) .

Bilde

Mer å lese her:
http://www.motorcyclistonline.com/revie ... hort-shift" onclick="window.open(this.href);return false;
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

norman_
Innlegg: 1
Registrert: 27 sep 2014, 23:36
MC: BMW F 650 GS

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av norman_ » 27 sep 2014, 23:47

Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2702
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
MC: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kawagutten » 28 sep 2014, 00:08

norman_ skrev:Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
I køkjøring har du allerede en god sykkel men til langturkjøring får du en bedre sykkel i Stelvio hvis det er det du er ute etter.Vil tro du sitter mindre krummet på en Stelvio enn på 650`n.Har Pegaso som er ganske lik og jeg synes den er en artig sykkel men finner ikke helt sittestillingen og synes det blir litt slitsomt på lange turer.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
MC: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Flanker » 28 sep 2014, 07:57

norman_ skrev:Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
Hvis jeg skal tolke "bestillingen" så er du ute etter en adventure-sykkel med stor motor, god komfort og smalt midjemål? Da bør du prøvekjøre Yamaha 1200 Super Tenere. Den opplevde ihvertfall jeg at fyller de kriteriene da jeg testet i fjor.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27588
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ » 28 sep 2014, 08:34

norman_ skrev:Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
Heisan norman_ :vs .
Aller først; velkommen hit til MCsiden.no!

Så til Stelvio'en som "kø-sniker"... ;-) .
Ikke den beste til denslags. Det er det bare å slå fast, først som sist. Sykkelen i seg selv er smal nok med lavt tyngdepunkt, god balanse og god retningsstabilitet. Men styret er bredt og gjør sitt til at i hvert fall jeg vegrer meg for å kø-snike der det er trangt i gatene. Vil helst ikke komme bort i speil på allerede irriterte og stressete bilførere i bykø...

Om du skulle vurdere NTX-modellen og kjøre i by'n med sidekoffertene denne leveres med, er sykkelen enda mindre egnet til bykjøring og lane-splitting/kø-sniking. Disse sideveskene bygger nemlig mye i bredden.
8V modellen jeg har med ordinære sidevesker er bedre i så måte.

En annen og ikke akkura byvennlig egenskap med Stelvio er at mange opplever at sykkelen hakker og nykker en del i gangfart/køkjøring. Det beror ofte på for dårlig justert TPS.
Stelvio-motoren er svært fintfølende på spjeldhusjusteringen og dermed også TPS innstillingen (throttle body sensor).
Det finnes dog enkle løsninger på dette som gjør den mye mer kjørevennlig i bytrafikken.

Ikke mye positivt å lese i det jeg har skrevet så langt, kanskje?
Men ikke la deg skremme av det :[-X ;-) .
Stelvio har mange gode egenskaper og mye karakter.
Og bare for å ha nevnt det; jeg har kjørt den i tett bytrafikk i Milano med full oppakning og passasjer i skikkelig heit sommervarme uten problemer av noen slag.
Flott sykkel på tur gjennom Europa på autobahn og enda bedre i svingete fjellpass og altså også helt uproblematisk i travel italiensk storbytrafikk :-) .

Lykke til i den videre vurdering av Stelvio som din neste sykkel.
Har du flere spørsmål om min erfaring med Stelvio etter snaue 46000 kjørte km på to år, er det bare å spørre :thumleft
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 734
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Yamaha Super Tenere XTE1200Z

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA » 30 sep 2014, 23:42

Blir dette veien og gå, så tror jeg heller jeg beholder Gammel Guzzi`n ;-)

MG Concept Strada V12 X model
guzzi-v12-strada-3.jpg

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: FreewheelBurning og 4 gjester