MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnsenCarspa
Innlegg: 18
Registrert: 16 sep 2017, 08:43
Motorsykkelen din: Ducati?
Sted: Sarpsborg

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av JohnsenCarspa »

Denne så veldig snodig ut egentlig.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av BC45 »

Den var jo litt stilig og det er nok noe sånt de fleste av oss kommer til å frese rundt på om noen år. Det er jo forsåvidt bra at vi kan ha en miljøvennlig hobby etterhvert :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 okt 2017, 16:38 Honda på gang med selvbalanserende el-motorsykkel - med kardang! og, for ordens skyld, to hjul... ;):



Så... det er dette som blir framtiden for oss motorsyklister da, kanskje... :-k :scratch ?
Haha.... å kjøre vene...

Jeg forstår at denne tiden kommer sagte men sikkert og vi bilr sikkert gradvis tilvendt dette også som alt annet, men følgende ting skal være i orden før jeg i det hele tatt vurderer en EL-motorsykkel:

1. Rekkevidde og ladetid.
Enten bør rekkevidden bli minst 50 mil (i praksis) med en oppladingstid på rundt 30 minutter.
2. Utseende
Jeg vil ikke at den skal se ut som noe Bosh har laget. Jeg vil heller ikke at det skal se ut som om den har en V-Twin. Det blir for dumt.
3. Lyden
Dette er nok det største argumentet mitt muligens. Man kan slenge på litt lydeffekter, men det blir jo bare helt teit. Så der fåpr man kanskje ikke gjort så mye...

Golf Hybris har jo allerede kommet med en LYD booster. Altså en motorlyd som forsterkes i kupeen gjennom høytalerene når man aktiverer hybridmodus og full effekt. Hårreisende flaut.

Når det kommer til effekt så er jeg ikke spesielt bekymret, men det er en del andre ting som må på plass før jeg gir mine surt oppsparte penger for en overpriset stavmikser :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Stian87 »

Hvorfor ser alle el-kjøretøy ut som dritt?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 02 okt 2017, 14:12 Hvorfor ser alle el-kjøretøy ut som dritt?
For meg så føles det nesten som om dem bare har stripset fast et batteri til en gammel prototype dem hadde stående som ikke ble noe av :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av cannon »

dobbelpost
Sist redigert av cannon den 02 okt 2017, 16:31, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av cannon »


Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Greenone »

Det er nok mulig jeg er gammeldags allerede, men ikke søren om det blir samme opplevelsen med en motor som passer seg best i en dildo.
Motorsykkel skal bråke, lukte og leve. Den skal ha en forbrenningsmotor. Punktum. Elektrisk er uten ansikt, uten sjel. (Mange mener nok det om japser og, men dem om det. Noen forveksler sjel med masse feil og elendige kjøreegenskaper :lol )
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av BC45 »

Greenone skrev: 02 okt 2017, 22:18 Det er nok mulig jeg er gammeldags allerede, men ikke søren om det blir samme opplevelsen med en motor som passer seg best i en dildo.
:lol Den dildoen er nok for viderekomne :lol

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Greenone »

BC45 skrev: 02 okt 2017, 22:32
Greenone skrev: 02 okt 2017, 22:18 Det er nok mulig jeg er gammeldags allerede, men ikke søren om det blir samme opplevelsen med en motor som passer seg best i en dildo.
:lol Den dildoen er nok for viderekomne :lol
Det går vel fremover på den fronten og sikkert :lol :D
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 02 okt 2017, 03:04
AJ skrev: 01 okt 2017, 16:38 Honda på gang med selvbalanserende el-motorsykkel - med kardang! og, for ordens skyld, to hjul... ;):



Så... det er dette som blir framtiden for oss motorsyklister da, kanskje... :-k :scratch ?
Jeg vil ikke at den skal se ut som noe Bosh har laget. Jeg vil heller ikke at det skal se ut som om den har en V-Twin. Det blir for dumt.

Golf Hybris har jo allerede kommet med en LYD booster. Altså en motorlyd som forsterkes i kupeen gjennom høytalerene når man aktiverer hybridmodus og full effekt. Hårreisende flaut.
BMW sin Bosh-kjærre , M5, har hatt syntetisk motorlyd i kupeen lenge, fordi bensinmotoren lager for lite lyd til den godt dempede kupeen.
BMW kan gjøre noen og enhver hårreisende flau...... :vs

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 02 okt 2017, 03:04
Jeg forstår at denne tiden kommer sagte men sikkert og vi bilr sikkert gradvis tilvendt dette også som alt annet, men følgende ting skal være i orden før jeg i det hele tatt vurderer en EL-motorsykkel:

1. Rekkevidde og ladetid.
Enten bør rekkevidden bli minst 50 mil (i praksis) med en oppladingstid på rundt 30 minutter.
2. Utseende
Jeg vil ikke at den skal se ut som noe Bosh har laget. Jeg vil heller ikke at det skal se ut som om den har en V-Twin. Det blir for dumt.
3. Lyden
Dette er nok det største argumentet mitt muligens. Man kan slenge på litt lydeffekter, men det blir jo bare helt teit. Så der fåpr man kanskje ikke gjort så mye...

Golf Hybris har jo allerede kommet med en LYD booster. Altså en motorlyd som forsterkes i kupeen gjennom høytalerene når man aktiverer hybridmodus og full effekt. Hårreisende flaut.

Når det kommer til effekt så er jeg ikke spesielt bekymret, men det er en del andre ting som må på plass før jeg gir mine surt oppsparte penger for en overpriset stavmikser :)

Rekkevidde på minst 50mil..? Du har da vel ikke på langt nær det på BMW,n din , Bjerknez.. :-k
Men en reel rekkevidde på opp mot 30-35mil med litt aktiv kjøring syns jeg det bør være. Og maks 30min ladetid.

Enig at utseende på mange av dem ikke ligner grisen, men noen byner faktisk å komme seg.

Kommer nok til å savne godlyden ja, men mulig man kan venne seg til det. :-k

Personlig syns jeg faktisk EL-mc er litt spennende, og kunne muligens tenkt meg en i garasjen etterhvert.
Rått dreiemoment og grei aks på noen av dem trur jeg :twisted
Men blir nok ikke å finne i garasjen min på mange år tipper jeg, og er vel greit å ha en bråkete mc med forbrenningsmotor i tillegg :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av BC45 »

Lyden blir sikkert et savn, ihvertfall en stund. Men tanken på å suse lydløst rundt på landeveiene og i fjellheimen er også litt spennende. Mer stillhet kan jo kanskje gjøre naturopplevelsen sterkere :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 02 okt 2017, 22:47
Bjerknez skrev: 02 okt 2017, 03:04
Jeg forstår at denne tiden kommer sagte men sikkert og vi bilr sikkert gradvis tilvendt dette også som alt annet, men følgende ting skal være i orden før jeg i det hele tatt vurderer en EL-motorsykkel:

1. Rekkevidde og ladetid.
Enten bør rekkevidden bli minst 50 mil (i praksis) med en oppladingstid på rundt 30 minutter.
2. Utseende
Jeg vil ikke at den skal se ut som noe Bosh har laget. Jeg vil heller ikke at det skal se ut som om den har en V-Twin. Det blir for dumt.
3. Lyden
Dette er nok det største argumentet mitt muligens. Man kan slenge på litt lydeffekter, men det blir jo bare helt teit. Så der fåpr man kanskje ikke gjort så mye...

Golf Hybris har jo allerede kommet med en LYD booster. Altså en motorlyd som forsterkes i kupeen gjennom høytalerene når man aktiverer hybridmodus og full effekt. Hårreisende flaut.

Når det kommer til effekt så er jeg ikke spesielt bekymret, men det er en del andre ting som må på plass før jeg gir mine surt oppsparte penger for en overpriset stavmikser :)

Rekkevidde på minst 50mil..? Du har da vel ikke på langt nær det på BMW,n din , Bjerknez.. :-k
Men en reel rekkevidde på opp mot 30-35mil med litt aktiv kjøring syns jeg det bør være. Og maks 30min ladetid.

Enig at utseende på mange av dem ikke ligner grisen, men noen byner faktisk å komme seg.

Kommer nok til å savne godlyden ja, men mulig man kan venne seg til det. :-k

Personlig syns jeg faktisk EL-mc er litt spennende, og kunne muligens tenkt meg en i garasjen etterhvert.
Rått dreiemoment og grei aks på noen av dem trur jeg :twisted
Men blir nok ikke å finne i garasjen min på mange år tipper jeg, og er vel greit å ha en bråkete mc med forbrenningsmotor i tillegg :knegg
Så lenge man må bruke 30 minutter eller mer på ladingen så vil jeg ha en rekkevidde på minst 50 mil ja. Jeg vil også ha litt å gå på med en EL-sykkel for jeg tror neppe det er flust av ladestasjoner over alt.....ennå.

Hvis det dukker opp like mange ladestasjoner som bensinstasjoner og ladetiden tar 2 minutter så kan jeg fint leve med 20 miils rekkevidde også. Men når ikke det er tillfelle...ennå... så er dette kravet jeg har hvis jeg i det hele tatt skulle vurdert en EL-sykkel i dag.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Grendel »

30 minutter for lading er alt for mye.

Jeg kjørte fra Oslo / Stavanger. Skulle jeg ha ventet for å "mate" bilen hadde jeg fått fnatt. 5 minutter for å strekke bena og fylle bensin en gang er tilstrekkelig med pause på en slik tur. Når batteriene klarer det så blir kapasiteten ok. Selvfølgelig er det ikke noe problem å få til det! Det er bare å gjøre som Tesla; 2 tonn og 10 kvadratmeter bil, så er det i boks. Da er rekkevidden OK. Ladetid er en teknologisk (og pris) utfordring i dag.

Lyden blir noe annet. Jeg gleder meg til det kommer utvendig høyttaler på bilene som kan hackes! Tenk så fint å se den lille brødboks-bilen med grom V8-lyd. Hvordan det blir med en lydløs Harley?

Designet er noe som produsentene må lære seg. El-bilene har andre utfordringer og krav en motor-biler. På 80-tallet kom CV-faktoren og kravet om strømlinjeformede biler. En periode ble "alle biler like hverandre", og rare. Det blir nok samme nå også.

Jeg husker når jeg var 3-4 år og skulle tegne bil. De så ut som dagens El-biler! (Yess!)

Nei. Jeg vil ha ordentlig bil og MC!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar