MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av dypen »

Tenker jeg kjører fossil motorsykkel, lyden har halve moroa :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 14 apr 2020, 19:54 Tenker jeg kjører fossil motorsykkel, lyden har halve moroa :D
Vi i vår alder kommer nok helt sikkert til å fortsette med det til aldersbegrensningene innhenter oss :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av Joachim »

En liten analyse av hvorfor det står så dårlig til med elektrifiseringen av motorsykler, fra Teknisk Ukeblad.

https://www.tu.no/artikler/lav-energite ... ler/490466

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av kjellv »

Først og fremst batterikapasitet ja. Rekkeviddeangst ville fort bli det samme som for batteribiler.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.

Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av pekle »

Kurant artikkel. Think er vel å dra den langt, mer et sted mellom 1.gen Leaf og e-Golf kanskje.

Og at HD-sjefen måtte gå pga Live-Wire er ren spekulasjon. HD ser skriften på veggen, og prøver faktisk å gjøre noe med det. At Live-Wire ikke er en massemarkedssykkel har nok styret vært fullstendig klar over. Har iallfall tenkt å få meg en prøvetur. Litt mye penger, men den frister.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 26 apr 2020, 09:23 Først og fremst batterikapasitet ja. Rekkeviddeangst ville fort bli det samme som for batteribiler.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.

Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.
For meg er el-mc ikke aktuelt så lenge jeg lever! Men 15 - 25 mil er jo en ting hvis det bare er å svinge innom ei bensinpumpe å dra plastikken å fylle, også videre. Lade tar litt lengre tid, det er heller ikke sikkert alt går på skinner så de 20 min kan fort bli mere ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo kjekt å pendle med en. Tohjuling er ikke bare hobby for min del, du kan imidlertid fylle mye bensin for prisen den koster å kjøpe. Sånn sett er det jo ikke noe deal.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av erik m »

At harleys CEO gikk av, mener mang HOGs over there hovedsaklig var grunnet hans utflagging av produksjonen fra Gods own Country. Noe som blei gjort for å senke kostnadene i et stadig tøffere marked, men som kan få alvorlige følger for konsernet.
Noen av fordelene ved Live-wire er muligheten for en langt mer sportslig kjøring; mens aksen på de fleste av syklene deres ellers er mellom 4 og opp til over 5 sekunder, gjør denne det unna på 3.
Men så er det denne rekkevidden, da.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av AJ »

Hvordan er det med el-MC og ladekabel? Spør rett og slett fordi jeg ikke vet. Og det jeg lurer på er om kabelen er like omfattende som den til elbilene, som ikke tar så rent lite plass.

Det ideelle for el-MC må jo være trådløs lading. Men det er vel et stykke fram til nettopp den muligheten, vil jeg tro... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 26 apr 2020, 22:41 Hvordan er det med el-MC og ladekabel? Spør rett og slett fordi jeg ikke vet. Og det jeg lurer på er om kabelen er like omfattende som den til elbilene, som ikke tar så rent lite plass.
HD LiveWire og Energica støtter CCS, og der er kabler på offentlige stasjoner alltid fastmontert. De (samt Zero med "power tank") støtter også den vanlige såkalte Type 2 (som de fleste elbiler også bruker for "halvkjapp" lading), og der må man ofte ha med egen kabel. Men de fins i mange lengder og utførelser. Men absolutt et større problem enn å slenge den i frunken på en bil ja. Ville ikke dratt med min egen 7-meters Type 2-kabel kveilet som en annen blå boa :thumleft ;)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Elektrisk motorsykkel på ett hjul

Legg inn av pingvin »

Elektrisk motorsykkel på ett hjul, 15.500,- nok + frakt og dill, så morsom ut selv om nok ikke erstatter 2 hjul for min dele enda :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg hadde faktisk en liknende enhjuling for noen år siden, artig sak som jeg fint kunne kjøre 20-30 km på i strekk.

Men, jeg ville aldri ha kjøpt en ny en under noen som helst omstendigheter.

For mens jeg fint kunne ha kjørt tusenvis av timer uten problem og ulykkesfritt på en enhjuling som fungerer optimalt, så er problemet med enhjuling at hvis noe skulle skje, som gjør at det ene hjulet du har stopper. Da sliter du.

Hvis det ene hjulet plutselig stopper så er det ikke som på en motorsykkel hvor du er balansert med to hjul. Det er ikke slik at hjulet låser seg og du skrenser fremover. I stedet blir det slik at man kastes rett fremover, hodet går så fort som bare fy, rett mot asfalten.
enhjuling.png
Det samme gjelder jo i praksis også alle andre selvbalanserende kjøretøy som feks Segway. Selvbalanserende kjøretøy er utrolig artige, men i det øyeblikket hjulet låser seg så kommer du til å skade deg skikkelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Ronning »

Ja den der enhjuls-mcen ser ut som et kamikazeverktøy. 😄

Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av SilverSmurfer »

Ronning skrev: 18 mar 2021, 15:28 Ja den der enhjuls-mcen ser ut som et kamikazeverktøy. 😄

Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.
Jeg tror faktisk at jeg kjørte min bortimot 2-3000 km totalt. Brukte den til å fra butikken, jobb osv en stund. Var jo veldig artig. Spesielt det å komme kjørende, med helt avslappet holdning og en handlepose i hver hånd mens folk stirrer :p

Men, så kom første klikk. Hjulet låste seg, og jeg ble kastet av. Så gikk det 4-5 uker, så skjedde det igjen. Og da gikk hele greia direkte i søpla.


Jeg angrer ikke, men realiteten er at min var kanskje 750w og gikk i 22 km/t. En 2000w maskin som går i 40-45 er, som du sier, et kamikazeverktøy.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MGR1 »

Zero er vel et av de mer realistiske alternativene på el-mc fronten. Nedenfor er en rekkeviddetest ved blandet kjøring i by og på landevei. Kun 89 miles (ca. 140 km) før den gikk tom, og de siste 20% med sterkt redusert effekt. Dette vil effektivt gi en maksradius på 70 km, eller mer 60 km hvis man vil unngå klump i magen den siste delen av turen. Ikke overbevisende.

Blir spennende å se om batteriene vil bedre seg de neste årene. Ser at det er et hardkjør i EU nå for totalforbud av fossildrivstoffbiler fra 2030.


Svar