MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av kjellv »

Hurtiglading? Eller 6 timer lading annen hver time?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MCnoob »

Hmm lightning sier på hjemmesiden sin 35 min DC hurtiglading. Usikker på batteri størrelsen dette gjelder for.

Zero sin nyeste støtter vel både 3, 6, 9 og 12 kW level 2 lading, hvis jeg husker rett.
4.5 timer på 3 kW, 2.5 timer på 6, og enda mindre med hurtiglading. Ifølge hjemmesiden.

Edit: Hurtiglading betyr altså med chargetank, som er på 6 kW alene.
Standard edition er på 3 kW, premium på 6.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av xyvind »

https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/

Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.

Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.

Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket :O Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av :twothumbs:

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

Om det høye momentet kommer til sin rett kommer vel litt an på banen. En bane med lange rettstrekker hvor toppfarten blir nådd blir det vel litt "tamt", men på bane med mange svinger hvor aksellerasjon ut av svinger er kluet så kommer den nok mer til sin rett. Vertfall sånn jeg ser det.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av overlay »

xyvind skrev: 13 mar 2019, 12:30 https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/

Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.

Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.

Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket :O Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av :twothumbs:

Bilde
Da satser jeg på at de kommer med bra antispinn software, eller så tror jeg vi kommer til å se mange som går på ræva :roll


De første Zero syklene har ikke antispinn i det hele tatt, og uten lyd og mye moment er det flere som har gått i bakken med de.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Fsva »

Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av xyvind »

Fsva skrev:Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.
Det synes jeg også. Synes dette er ganske spennende jeg, uten å mene noe annet enn det.
Etter å ha gått over til elbil har jeg blitt veeeldig glad i den feelingen elbilen har. Men å kjøre motorsykkel er annerledes. Da liker jeg vibrasjonene, turtallet, lyden, lukta osv.. men ser ikke på det som klin umulig å ha en el-mc en gang. Det må bare bli veldig enkelt og raskt å lade de først.

Zero SR/F
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Stian87 »

Enig med deg Øyvind. Ser ingen grunn til ikke å vurdere det om noen år.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

Den der så faktisk litt bra ut ja :thumleft

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MCnoob »

Enige der. Nevnte det te noen kollegaer på jobben, og ble nesten hudfletta. Honda fans hele gjengen. Pffft.
Hvis den bare hadde vært en smule billigere, hadde eg kjøpt den likevel.

Edit:
Da er faktisk Lightning Strike ute med sin nye motorsykkel også. Denne siden her har en liten artikkel om disse, og batteriforskjellene:

https://electrek.co/2019/03/28/lightnin ... le-launch/
Screen-Shot-2019-03-28-at-12.09.39-PM.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Canutus »

Nå er ikke jeg kjempefan av el-mc, men det er jo morsomt å følge med litt og hvis rekkevidde hadde vært bedre, eller at en kunne hatt "standardbatterier" som kunne byttes inn på enhver ladestasjon, så hadde det jo vært morsomt.
150KW, 400Nm og 200kg, det MÅ jo bare være morsomt :crazy: (så lenge det varer).
http://essencemotocycles.com/

Også e det noen bygg som er noe enklere, men til sitt bruk e det sikkert greit
https://silodrome.com/exodyne-electric-motorcycle/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Snikendeugle »

Det er vel første Moto-E løpet nå snart etter at de måtte bygge opp flåten med sykler igjen etter brannen som skjedde tidligere i år. Det blir spennende å se på!

http://www.motogp.com/en/news/2019/03/2 ... ced/287184

http://www.motogp.com/en/event/Germany#schedule

EDIT: Den Essence sykkelen over her ser forresten lekker som f ut :yeyeye Jeg er ikke helt overbevist over bærekraften til setet der, men...
Det er mye kult som skjer med designet på syklene når man ikke lenger trenger å legge til rette for bensintank og fossilmotoren med alle sine komponenter.
Sist redigert av Snikendeugle den 24 jun 2019, 11:32, redigert 3 ganger totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet er vel hva man skal med 400NM på 200 kg.?

Det tilsvarer vel (hvis man ganger opp) rundt 2.500-3.000NM i en bil som veier rundt 1.400kg.

Er det ikke bedre og justere dette litt ned, for å øke batterilevetiden og kanskje vekt?

Eller er det ikke helt slik det henger sammen når det kommer til batterier?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Er det slike vi skal cruise på i framtida :eh ?

Newron fra Frankrike...
Newron 2.jpg
Mer on Newron her...:

https://advrider.com/whats-next-newron- ... otorcycle/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Jompa »

Jeg blir definitivt ikke å cruise på en sånn sykkel, men så har jeg også lagt det meste av frimtida mi bak meg . :eh
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar