MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 24927
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av AJ » 03 des 2013, 10:15

Yamaha er på banen med PES1 konsept sykkel, som kan viderutvikles til noe som er vettugt å kjøre med, ser det ut til... ;-)

Spennende!

Bilde

Mer å lese her:

http://www.engadget.com/2013/11/12/yama ... -concepts/" onclick="window.open(this.href);return false;

... og en aldri så liten video.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=1gEi9c3QUGs[/video]
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012, (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - -->)
KTM 1290 SA - en god grunn til oppmaskinering Bilde AJ Arena... min bikerlogg her på MCsiden.no

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
MC: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av Bringisen » 04 des 2013, 11:39

Intruder skrev:I MC-nytt 0607 står det skrevet om en el-sykkel kalt KillaCykle som gjør 0-100 på 1,5 sek,0-402 m på 8,168 sek.Toppfarten var da 250 km timen.Batteriet veide 70 kilo.Den var en "eldragbike"...
Er det noen som vet hvor utviklinga har havna nå ?? Og :notlistening er vel fortsatt ingen fare,bruker sikkert mindre enn en mixmaster på tomgang... :-k :redface
Når jeg leser tall som 0-100 km/t på 1,5 sekunder, tenker jeg praktisk. Hvordan er G-krefter og hvordan klamrer man seg fast til slike tider :-k
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5293
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
MC: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av SuperMorten » 04 des 2013, 13:21

Bringisen skrev:
Intruder skrev:I MC-nytt 0607 står det skrevet om en el-sykkel kalt KillaCykle som gjør 0-100 på 1,5 sek,0-402 m på 8,168 sek.Toppfarten var da 250 km timen.Batteriet veide 70 kilo.Den var en "eldragbike"...
Er det noen som vet hvor utviklinga har havna nå ?? Og :notlistening er vel fortsatt ingen fare,bruker sikkert mindre enn en mixmaster på tomgang... :-k :redface
Når jeg leser tall som 0-100 km/t på 1,5 sekunder, tenker jeg praktisk. Hvordan er G-krefter og hvordan klamrer man seg fast til slike tider :-k
Vil anta at det er mulighet for litt bakhjuls-slipp også.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km


Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
MC: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av Intruder » 09 des 2013, 13:30

Tohjulinger med elektrisk motor er ikke MC.... :prop:

Men med en hardpappbit inn mot felgen som vi gjorde da vi var små kan det kanskje ligne litt...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
MC: ---

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av TheBandit » 09 des 2013, 16:41

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:52, redigert 1 gang totalt.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
MC: Flere
Sted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av Æljen » 09 des 2013, 17:33

Syns dette er et unyttig sidespor på lik linje med elbilene. Verditapet er jo enormt siden batteriene har såpass kort levetid. Pris på ny batteripakke er nesten lik nypris på kjøretøyet. Kjørelengde er jo latterlig lav pr lading og som påpekt her tidligere er ladetiden for lang. Hurtiglading vil høyst sannsynelig påvirke levetiden på batteriene. Hver gang man topplader batteriet vil det kreve en "overlading" på ca10%. Hvem gidder å søle bort et par liter bensin hver gang man fyller?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
MC: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av jhn » 09 des 2013, 18:15

Æljen skrev: ... Hvem gidder å søle bort et par liter bensin hver gang man fyller?
Det gjør vi vel alle ... hvis dette argumentet er viktig, så bør man jo bytte til diesel som har en virkningsgrad på 40-50% mot en bensinmotor på 15-20-25%.
En el-motor er overlegen med kanskje 90-95%.
Jeg tror kanskje ikke produsentene av disse el-kjøretøyene har tro på verdensherredømme riktig ennå, men ser kanskje på dette som forskning. Når batteri-teknologien blir bedre har de selve kjøretøyene så godt som klare

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1145
Registrert: 04 des 2012, 12:12
MC: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av gorbys » 09 des 2013, 19:06

Synes han her har et greit syn på saken : http://m.autofil.no/919543/paul-rosenqu ... eneste-tov" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my C6903 using Tapatalk

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
MC: Flere
Sted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av Æljen » 09 des 2013, 20:00

gorbys skrev:Synes han her har et greit syn på saken : http://m.autofil.no/919543/paul-rosenqu ... eneste-tov" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my C6903 using Tapatalk
Jeg har hatt gleden av å møte denne herren. En meget klok mann :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 24927
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av AJ » 16 des 2013, 20:37

THE SORA...

[img]http://img826.imageshack.us/img826/3323/qv3z.jpg[/img]

Klikk på bildet for mer info, bilder og video.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012, (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - -->)
KTM 1290 SA - en god grunn til oppmaskinering Bilde AJ Arena... min bikerlogg her på MCsiden.no

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
MC: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av jhn » 18 des 2013, 16:06

"En meget klok mann" sies det ... tja mulig det, men han virker nå litt trangsynt og forutbestemt også. Jeg tror ikke batteriteknologien nødvendigvis har kommet så langt som det er mulig å komme, men det virker som han har bestemt seg.

"Kjøpte da en kliss ny Mercedes-Benz 500 SEC AMG. Hadde den i sju år, men vil kreve en hel bibel å ramse opp alt som gikk i stykker på den bilen. Alt som sto Bosch eller VDO på hadde en lei tendens til ikke å holde mål. Bytta kardang tre ganger, men da jeg ga den amerikansk innmat holdt det endelig."
Ang Mercedes, så må jo han ha fått seg en skikkelig mandags-bil ... Mercedes er vel kjent for forholdsvis god kvalitet. Det samme kan vel til en viss grad også sies om Bosch.
Jeg har aldri før hørt at kardangen er en slik forbruksvare som han antyder her, og jeg har heller aldri hørt at folk er så ille plaget av Bosch-produkter.

"- Hydrogen er forresten ingen løsning heller. Hva kommer ut av en hydrogenbil? Vanndamp. Hva vil skje opp Lierbakken på en vinterdag? Det vil bli rene Bislett opp der."
Hvor klok kan man være om man ser på dette som et uoverkommelig problem ... om han anser dette som det ankepunktet som er værdt å nevne, så ...

"Men Solheim og gutta har jo en egen innsikt ..... Den verste av politikergutta er Al Gore, han er den største løgner i historien, verre enn Hitler"
Denne form for argumentasjon kommer sjelden fra en "meget klok" mann med et åpent sinn, og et åpent sinn er vel en forutsetning for å drive utviklingen videre.
Han virker like mye som en hemsko, vil jeg påstå

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4067
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: YAMAHA YZ250F
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av ZZR-Erling » 06 jan 2014, 13:20

AJ skrev:Ingen elektrisk motorsykkel, men såpass morsom å kjøre at jeg faktisk begynner å få trua på at el-MC faktisk også kan bli artig!
Har denne LEAF'en til testkjøring et par dager og må si at jeg så langt altså er positivt overrasket.
Denne ser ut som og oppfører seg som en vanlig bil. God plass har den også. Eneste minuset når det gjelder plassen er noe begrenset bagasjeløsning.
Og åpner man panseret finner man faktisk noe der som ligner en vanlig motor ;-)
Et godt forbilde for de som skal designe el-MC motorer? Kanskje det, gitt...?

Bilde

Bilde
..men...:
Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo:

http://www.tu.no/samferdsel/2013/12/10/ ... er-og-oslo" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørte BMW K1300S -13 Dynamic
Har en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
Var på min 18 mc, og har kjørt noen 100 000.

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 24927
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av AJ » 19 jun 2014, 14:55

HD goes electric :scratch

Ser unektelig spennende ut dette her:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... a6178cc20e" onclick="window.open(this.href);return false;

http://time.com/2899493/harley-davidson ... -electric/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
Kilde: http://www.mc-avisa.no" onclick="window.open(this.href);return false;
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012, (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - -->)
KTM 1290 SA - en god grunn til oppmaskinering Bilde AJ Arena... min bikerlogg her på MCsiden.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 24927
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Skrevet av AJ » 21 jul 2014, 09:34

ZERO begynner å ligne noe:

Bilde

Ikke bare utseendemessig, men også med specs som begynner å bli konkurransedyktige.
Mer å lese her:
http://www.zeromotorcycles.com/zero-s/sr.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Helt klart en spenende utvkling på EL-MC fronten :yeyeye
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012, (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - -->)
KTM 1290 SA - en god grunn til oppmaskinering Bilde AJ Arena... min bikerlogg her på MCsiden.no

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest