Førstegangsservice

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Førstegangsservice

Legg inn av LinnSurion »

Jeg har en '95 Harley... Jeg tror nok jeg fikser servicen selv ja :-)
Broom broom

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mekkern »

Vagabond60 skrev:
mekkern skrev:kollega har både snøfreser og grassklipper som ikke har hatt service eller oljeskift på 15 år..kun etterfylt når de har begynt å klapre mer enn normalt... :lol
er ikke tæret høl eller annet ennå... :prf
Og han har hatt noen ukes-turer i alpene og kjøring 8-10 timer hver dag på disse ?

driftstiden tilsvarer nok ikke få mil faktisk...men det var dette med at det skal tæres i stykker pga "syre" i olja da..
Mens andre greier å rase motorer på et par dager også..

Dette er mest nevnt som en kommentar på vår litt overdrevne tro på at alt havarerer på en dato eller kjørt distanse..så også bilder her en dag av en motor(VAG) i usa som hadde ruslet 100000km uten oljeskift-denne var full av gjørme men hadde ikke havarert..
klart vi skal ha service på kjøretøyene våre men vi trenger ikke bli helt sprø heller..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Førstegangsservice

Legg inn av ojda »

Jeg vet ikke helt om jeg føler meg som en idiot fordi om jeg legger oljeskiftene
til høsten før innstalling. =;
Opplyser fagfolk at oljen utvikler syre ved høye temperaturer er det vel fornuftig
å gi sykkelen det årlige oljebytte før vintersøvnen.
Kan i tillegg opplyse at fabrikkoljen på kardangen fikk surre dobbelt så mange
kilometer som den skulle :-k Jeg er GÆÆRN :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstegangsservice

Legg inn av AJ »

ojda skrev: Kan i tillegg opplyse at fabrikkoljen på kardangen fikk surre dobbelt så mange
kilometer som den skulle :-k Jeg er GÆÆRN :lol
Ja, daaaa :-k ... er jo kardangen langt på vei ødelagt, den :eh

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Icetruck »

Liten oppdatering, prisen jeg fikk først var riktig.. Men idet jeg skulle betale, nappet han fakturagrunnlaget til seg og sa han skulle justere litt på prisen! Jeg endte opp på 2300,- og fornøyd med det. Jeg hadde jo betalt uansett så klart, men kanskje han klarte å beholde meg som kunde :prf

Har nå lært at jeg skal sjekke opp pris på forhånd :roll
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Førstegangsservice

Legg inn av xyvind »

Jeg har et spørsmål angående innkjøring og førstegangsservice.
Jeg fikk beskjed om å kjøre 1000km før førstegangsservicen, og har vært litt treig med å bestille time.
Nå har jeg passert 1000km (i går) og tror det er noen uker kø på verkstedet.
Er det noe i veien for at jeg fortsetter å kjøre sykkelen? Eller burde jeg ikke kjøre mer nå før den har vært på service?

Været ble så sykt deilig, så jeg vaska sykkelen og fikk veldig lyst ut på tur! :yeyeye

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mortenolb »

Hva innebærer servicen? I verstefall kan du sikkert hvertfall skifte olje og filter sjæl. Skader sikkert ikke om du lar de skifte olje ennå en gang når du får service, siden den er såpass ny :prf

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Førstegangsservice

Legg inn av xyvind »

mortenolb skrev:Hva innebærer servicen? I verstefall kan du sikkert hvertfall skifte olje og filter sjæl. Skader sikkert ikke om du lar de skifte olje ennå en gang når du får service, siden den er såpass ny :prf
Jeg spurte, men fikk ikke et veldig konkret svar. "Servicen er faktisk ganske omfattende", sa han, og jeg forstod det slik at de bytter alle flytende væsker som er på sykkelen. Høres ikke helt logisk ut, tror jeg misforstod han. Det er nok olje og filter hovedsaklig. Motoren tar vel ikke skade av at jeg kjører litt over 1000km? :scratch

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mortenolb »

Googla litt, og på et forum for cbr650(altså regner jeg med at det er det samme), så sier de bare
Change oil
Change oil filter
Check bolts (i.e. make sure nothing has worked loose)
Visual inspection
Adjust chain

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Førstegangsservice

Legg inn av xyvind »

mortenolb skrev:Googla litt, og på et forum for cbr650(altså regner jeg med at det er det samme), så sier de bare
Change oil
Change oil filter
Check bolts (i.e. make sure nothing has worked loose)
Visual inspection
Adjust chain
Hey, takk for det. Jeg kunne ha gugla sjøl. Tenkte ikke så langt :spgl
Jeg tenker det går fint å kjøre litt til jeg. Men hvor går turen? Kan noen sjekke for meg om det er noe som skjer på østlandet et sted?? :mk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev:
mortenolb skrev:Hva innebærer servicen? I verstefall kan du sikkert hvertfall skifte olje og filter sjæl. Skader sikkert ikke om du lar de skifte olje ennå en gang når du får service, siden den er såpass ny :prf
Jeg spurte, men fikk ikke et veldig konkret svar. "Servicen er faktisk ganske omfattende", sa han, og jeg forstod det slik at de bytter alle flytende væsker som er på sykkelen. Høres ikke helt logisk ut, tror jeg misforstod han. Det er nok olje og filter hovedsaklig. Motoren tar vel ikke skade av at jeg kjører litt over 1000km? :scratch
Jeg tror det viktigste er at oljen blir skiftet. Kan bli en del spon i oljen de første kilometerene. Men på den annen side så skader det sikkert ikke med en "liten tur". Men å dra på langtur og kjørt 50-100 mil ville jeg nok kanskje ikke gjort. Sikkert ikek skadelig, men er noe med det at sykkelen er helt ny og man har gitt mye penger for gleden etc.

Man må huske på at ALT er HELT nytt på sykkelen. Kjedet kan strekke seg mye i førsten og det kan forekomme en del spon i oljen som man helst ikke vil piske rundt i motoren. Man skal kontrollere at bremser/bremseveske er inntakt og at det ikke er lekasje noe sted etc. Stort sett så går det vel greit, men kjedestramming og oljeskift inkludert filter er nok det viktigste.

Har du planlagt en tur på rundt 20 mil, så kjør av gårde mener jeg, men ta det pent. Det er bedre (tror jeg) og kjøre på EN langtur enn å kaldstarte og kjøre flere småturer. Vet ikke hvor jeg har det fra og vet heller ikke om det har hold i virkeligheten, men høres vertfall fornuftig ut i mitt lille datahode :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mortenolb »

Jeg ville nok absolutt skifta olja før jeg kjørte noe særlig langt, men det er bare paranoide meg, da!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Førstegangsservice

Legg inn av xyvind »

Ble litt paranoid selv av å tenke på det nå.. Nå tenker jeg at jeg heller skal la være å kjøre :-k hadde vært kjipt å skjære motoren. Massevis av metallspon som flyr rundt i olja i tusenvis av omdreininger.
Får håpe de kan ta servicen ganske snart.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Førstegangsservice

Legg inn av cosmogs »

Var i akkurat samme situasjon i fjor, de første 1000 km gikk litt fortere enn hva jeg forventet. :D
Ringte verkstedet for å høre om jeg burde la sykkelen stå , og om det evt ville ha noe å si på garanti etc om jeg kjørte den lenger før førstegangservice. Beskjeden fra verksted var helt klar: "Bare kjør og kos deg!" :knegg
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Førstegangsservice

Legg inn av xyvind »

cosmogs skrev:Var i akkurat samme situasjon i fjor, de første 1000 km gikk litt fortere enn hva jeg forventet. :D
Ringte verkstedet for å høre om jeg burde la sykkelen stå , og om det evt ville ha noe å si på garanti etc om jeg kjørte den lenger før førstegangservice. Beskjeden fra verksted var helt klar: "Bare kjør og kos deg!" :knegg
Jeg skal bestille service'n i mårra tidlig og spørre om jeg kan kjøre i mellomtiden.
Vet ikke hvorfor jeg er så seint ute med å bestille servicen.. ammetåka som tar meg igjen her i pappapermisjonen.. :redface :-k

Svar