Førstegangsservice

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mekkern »

kollega har både snøfreser og grassklipper som ikke har hatt service eller oljeskift på 15 år..kun etterfylt når de har begynt å klapre mer enn normalt... :lol
er ikke tæret høl eller annet ennå... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Intruder »

Har hatt vinterlagring med ettersyn i 4 år,vet da pokker hva dette ettersynet er,men har kostet ca
3000 + lagring...
Fått tips om en flink privatpraktiserende MC-lege.. :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Icetruck »

Jeg fikk pris fra Speed i Sandefjord på 1714,- istad.. :scratch
Jeg tror jeg må ha fått informert feil pris fra drammen, kan vel umulig være doble prisen for samme jobben??
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Storm »

Jeg betalte kun kr. 950 på førstegangs servicen på min Speed Triple ved Classic Motor :vs

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: Førstegangsservice

Legg inn av FroD »

Icetruck skrev:Jeg fikk pris fra Speed i Sandefjord på 1714,- istad.. :scratch
Jeg tror jeg må ha fått informert feil pris fra drammen, kan vel umulig være doble prisen for samme jobben??
Kjører ikke verkstedene faste pris på service?? I hvertall på nyere sykkler burde det la seg gjøre.
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Löwe »

Ja,ja - da fikk jeg vite det :-)
Her er det bare å møte opp og ta service - det står nemlig full service hvert år, og ikke bare oljeskift i serviceheftet på Exploreren....
Får diskutere dette med AMD.

..og det svaret angående bil i mitt forrige innlegg var kanskje ikke helt nyansert. Så jeg våger meg ikke på en polemikk på det...Får bare stole på at VW kan sine biler og sitt fag.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Førstegangsservice

Legg inn av TheBandit »

Jeg betalte 2990 kr for førstegangsservice på V-stromen hos Lundamo Auto. Det er fast pris på alle servicer for de som har handlet sykkel der.

Så med intervaller på 6000 km så blir det kostbart, men det må gjøres for å beholde garantien. :-P

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Førstegangsservice

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg synes faktisk dette høres så dyrt ut at man kan diskutere om garantien er verdt det. Hvis man kommer opp i 18 000kr i året i service. Man kan fikse mye selv for 18 000kr hvis man har skrudd litt selv og kjøpt seg ei verkstedbok.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Icetruck »

Enig i den. Men når andre forhandlere tar nesten halve prisen, så lurer jeg litt på om jeg har fått feil pris. Har ikke fått henta sykkelen enda, så har ikke snakket med de etter sist.. Mulig han ga meg pris på vanlig service, siden han så det var en 2009 mod. Men jeg sa jeg skulle ha 1000km service når jeg bestilte for noen uker siden :prf
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Førstegangsservice

Legg inn av TheBandit »

Hvis jeg bestemmer meg for å beholde sykkelen noen år så kommer jeg nok til å ta servicene selv etter hvert ja. De bytter jo kun oljen og og inspiserer div ting. Alt står i eierhåndboka. :-)

Men hvis f.eks hjernen til insprøytninga ryker og man har tatt servicene selv så har man fortsatt reklamasjonsrett? De tar jo ikke service på slike ting.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Førstegangsservice

Legg inn av GSF »

He he. Hadde en Ascona 78 mod som jeg kjøpte i 1988. Hadde den i fem år og kjørte mer enn 200 000 km. Bytta aldri olje, bare fylte på når den begynte å dra dårlig i bakkene, noe den gjorde før oljelampa lyste. Motoren gikk like fint og var like sprek da jeg solgte bilen :mk . Tror ikke jeg skal gjøre det samme med motorsykkelen men tror det er mange myter ute og går i forhold til motorkjøretøy. De tåler stort sett veldig mye mer enn det forhandlere og verksteder forsøker å innbille oss.

Brukeravatar
Bille
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 20:42
Motorsykkelen din: Yamaha xj900 1983 model
Sted: Hadeland

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Bille »

GSF skrev:He he. Hadde en Ascona 78 mod som jeg kjøpte i 1988. Hadde den i fem år og kjørte mer enn 200 000 km. Bytta aldri olje, bare fylte på når den begynte å dra dårlig i bakkene, noe den gjorde før oljelampa lyste. Motoren gikk like fint og var like sprek da jeg solgte bilen :mk . Tror ikke jeg skal gjøre det samme med motorsykkelen men tror det er mange myter ute og går i forhold til motorkjøretøy. De tåler stort sett veldig mye mer enn det forhandlere og verksteder forsøker å innbille oss.

Ja, tror det jeg også. Olja tåler nok mye mer bruk en det forhandlere og MC produsenter sier. Men så er det dette med garanti da ..... :-k
Bæssfar på gammal motorsykkel.

Yamaha XJ 900. 1983 model
Yamaha XS 750. 1977 model
Honda Deuville NT 650. 2003 model
Honda CB 750 Seven Fifty. 1994 model

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Førstegangsservice

Legg inn av fikse »

Hmm. Kjøpte ny Honda Deauville i 2003. Den skulle ha 1000-service, som var oljeskift, ventiljustering og diverse annen justering. 7.800,- pluss materiell (olje, filter, etc). Gurk! Til og med bilen vår (som har mye bling-bling som skal sjekkes) har langt lavere pris!
Endte opp med å handle inn en Haynes-bok og nødvendig verktøy (synkroniseringsverktøy, momentnøkkel, etc). Selv med å handle relativt dyrt verktøy, så kostet føstegangsservicen meg bare det halve, når jeg tok det sjøl. Verkstedet regnet 8 timers arbeid. Jeg brukte rundt 12 timer selv, sammen med 3 pils, når jeg tok meg god tid for å studere Haynes-boken etc.
Men garantien kunne jeg i praksis bare dri... i. Sykkelen rustet som et helv.., takket være spansk kvalitetslakk (..), og prøvde å reklamere på det. Men nei. Ikke sjangs i havet. Bare glem det. Det var helt tydelig at _om_ jeg hadde fulgt service, så hadde jeg hatt bedre anledning til å få noe på garantien. Som om de rustbehandler syklene??!
Har en bekjent som er MC-mekaniker. Han sier det at det er endel "rutinerte" kunder som selv bytter oljen, og lar verkstedet ta resten. Skjønner jo hvorfor, når en ser hva enkelte verksteder skal ha for en så enkel jobb :redface
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Førstegangsservice

Legg inn av simpson »

Hadde en 2008 transalp.
Førstegangsservice 1000 km, gratis.
Neste, 6000km, 1780 kr.

Bruker konsekvent merkeverksted på service, ikke bare pga garanti, men også med tanke på annenhåndsverdi.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Vagabond60 »

mekkern skrev:kollega har både snøfreser og grassklipper som ikke har hatt service eller oljeskift på 15 år..kun etterfylt når de har begynt å klapre mer enn normalt... :lol
er ikke tæret høl eller annet ennå... :prf
Og han har hatt noen ukes-turer i alpene og kjøring 8-10 timer hver dag på disse ?

Svar