Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, vi, min kone og jeg var hos Speed Sandefjord i dag der de villig låner ut til prøvekjøring.
Siden K1600GT har kommet så godt ut i tester og er såpass "sofistikert", ville jeg gjerne prøve den, også for å se om en slik stor sykkel passer meg.

+ : silkemyk motor, perfekt ergonomi, el justerbar fjæring, integrert GPS, fin insprutning
- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp, ubestemmelig på/av på gassen ved litt gass, mye turbulens og støy, også for passasjeren

Summa sumarum, til den prisen burde nevnte minuser ikke vært tilstede, også fant jeg ut, noe jeg jo viste da, at det som gir meg glede med å kjøre en bike, er nødvendigvis ikke en super ergonomi og alt mulig "dill", men en sporty bike, og det er ikke en K1600GT!

Neste prøvekjøring blir vel en Explorer 1200.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av SuperMorten »

Det er vel egentlig litt godt å tenke på, at det ikke lenger er "har ikke råd", men "har ikke lyst".. :thumleft Men det er sant som du sier, på en sykkel til den prisen, burde det ikke være noe å sette fingeren på.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp,
Er ikke "klonk" en naturlig del av å ha kardang?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av MaxTron »

Sies jo at K 1200 LT har bortimot ingen turbulens, "myten" sier at en kan tenne røyk mens en kjører den i 170-180...?
Har også hørt rykter om folk som har gått fra K 1200 LT til K1600 og blitt så misfornøyd at de har bytta tilbake.

Har ikke prøvd noen av de, sier bare ting æ har hørt.

Syns vel ikke det er spesielt med klonking med kardang, men blir jo selvfølgelig mere kontant av/på siden det praktisk talt ikke er slakke.
Ser ikke dette som ett problem, snarere en vanesak, men så har æ jo bestandig kjørt med kardang.

Men no er det ut i Svolvær å se seg litt rundt før turen går til treffplassen...
Blir vel noen stopp underveis...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ZZR-Erling

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp,
Er ikke "klonk" en naturlig del av å ha kardang?

[TaSK]
Har hatt to stk K1200S, en 05 og en 08. Stor forskjell på de...BMW trenger år på seg til å få "pusset" til modellene sine.
BTW: var gjennom minst 3 oppdateringer på softwaren på 05'en, men liten bedring, i tillegg raslet kamkjede MYE ved start, noe som var utbedret med en helt annen type strammer på 08'en.
Det var litt mindre rykk og napp i forhold til en 05 K1200S, men mer enn en 08 K1200S.
Når man slipper gassen på en K1600GT, er det jo rent ille i grunn, dersom man har Litt høyt turtall..og når man går på gass igjen hugger det til....såkalte "lastvekselreaksjoner"...jiiiiiiiisussss :-)å
Sist redigert av ZZR-Erling den 11 jul 2012, 18:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Busa Trond »

Leser av tester på K1600 at det den får minus for er det du nevner. Hadde litt lyst til å bytte til GTR1400 i 2011, men da jeg fikk prøve kjørt den kom jeg fram til det samme som deg når du kjørte Bmw. Greide ikke kjøre den uten rykk og napp, overfølsom gass ved påslag. Også en turbulens som jeg ikke likte helt. Men veldig komfortabel sitte stilling. Kom over på min sykkel igjen, så kunne smilet komme. Følte jeg kjørte mer sykkel der, på alle måter :D . Men det er meg da :roll .
Nesten rart Bmw ikke har ordnet opp alt :-k .

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:

Har hatt to stk K1200S, en 05 og en 08. Stor forskjell på de...BMW trenger år på seg til å få "pusset" til modellene sine.
BTW: var gjennom minst 3 oppdateringer på softwaren på 05'en, men liten bedring, i tillegg raslet kamkjede MYE ved start, noe som var utbedret med en helt annen type strammer på 08'en.
Det var litt rykk og napp i forhold til en 05 K1200S, men mer enn en 08 K1200S.
Ut i fra det du sier her, så bør man kanskje styre unna tidligere mod. enn 08?
Æ har en liten plan/ønske om å bytte til en K 1200 før neste sesong, men tenkte kanskje at så ny som 08 blir litt vel mye penger.
Har egentlig mest lyst på en K1200 R, den e jo drittøff, men det blir sikkert en del vindmotstand på den, så da står jo K1200 R Sport for tur.
Har du prøvd den? Hvordan e den i forhold til S ?

ZZR-Erling

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:

Har hatt to stk K1200S, en 05 og en 08. Stor forskjell på de...BMW trenger år på seg til å få "pusset" til modellene sine.
BTW: var gjennom minst 3 oppdateringer på softwaren på 05'en, men liten bedring, i tillegg raslet kamkjede MYE ved start, noe som var utbedret med en helt annen type strammer på 08'en.
Det var litt rykk og napp i forhold til en 05 K1200S, men mer enn en 08 K1200S.
Ut i fra det du sier her, så bør man kanskje styre unna tidligere mod. enn 08?
Æ har en liten plan/ønske om å bytte til en K 1200 før neste sesong, men tenkte kanskje at så ny som 08 blir litt vel mye penger.
Har egentlig mest lyst på en K1200 R, den e jo drittøff, men det blir sikkert en del vindmotstand på den, så da står jo K1200 R Sport for tur.
Har du prøvd den? Hvordan e den i forhold til S ?

Mulig BMW også har fikset eldre K1200S'er, du får bare prøve selv. Nei R Sport har jeg ikke prøvd, men det må da være en flott bike!

ZZR-Erling

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av ZZR-Erling »

Busa Trond skrev:Leser av tester på K1600 at det den får minus for er det du nevner. Hadde litt lyst til å bytte til GTR1400 i 2011, men da jeg fikk prøve kjørt den kom jeg fram til det samme som deg når du kjørte Bmw. Greide ikke kjøre den uten rykk og napp, overfølsom gass ved påslag. Også en turbulens som jeg ikke likte helt. Men veldig komfortabel sitte stilling. Kom over på min sykkel igjen, så kunne smilet komme. Følte jeg kjørte mer sykkel der, på alle måter :D . Men det er meg da :roll .
Nesten rart Bmw ikke har ordnet opp alt :-k .
Kanskje FJR''en er best. Nei, de der digre er ikke noe morsom! :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av jhn »

Ja, æ må prøve den. Får kaste mæ på moppen å kjøre rundt til æ finn en å prøve, det e ikke veldig tett mellom forhandlerne her oppe, så det kan bli en fin tur. :prf Noen fordeler må man ha ved å bo her også.
Hvis æ skal tippe så blir det en S med styreforhøyere, æ e ikke så "bendy" som man kunne ønske
:-k FJR? tjaa, kanskje titte på den også

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Svolp »

:bl3
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av jhn »

:-k Eller kanskje en dobbel X ? Eller en busa kanskje? :-k Da har æ vel nevnt alle i den klassen
:-J

ZZR-Erling

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev::-k Eller kanskje en dobbel X ? Eller en busa kanskje? :-k Da har æ vel nevnt alle i den klassen
:-J
?
Tipper det ike blir lett å finne en K1200R Sport. Styrefohøyere på S'n..hvem leverer det?
XX er jo en bra bike..Busa er også bra, men en noe annen bike enn en XX, og en FJR noe helt annet igjen.
Du finner det nok ut dersom du tar deg tid å prøve de ulike.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Busa Trond »

Tips :thumleft
Armene mine likte bedre Busa en XX. Men ryggen kan jeg ikke svare for jhn. Vil nok oppleve mere drag i busan en på XXen, hele veien. Men på pris får mann en finn XX til rundt 80 lapper +/-. Men på zzr sitter mann nok mer komfortabelt. Må nok opp i samme prisklasse som busan da, ca 160,- +. Klart XX er veldig mye sykkel for pengene :thumleft .
Bare å prøve :vs

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av jhn »

K1200 R trur æ vel e utelukket ettersom det e en god tursykkel æ skal ha.
Alle de andre kan vel sies å være en god tursykkel?
R sport blir kanskje vanskelig å finne ja, æ har sett en på finn.no, men i dag e det den har mest lyst på, litt vindbeskyttelse samtidig som den e litt naken.
Om man får styreforhøyere til S'n vet æ ingenting om, bare antok det. Det levertes jo til den gamle RS'n, som forøvrig også e en bra sykkel
XX'n e jo veldig lang fra sete til styret, det kombinert med en "frozen shoulder" og en arm som ikke kan rettes helt ut gjør nok den uaktuell.
FJR har æ for øyeblikket ikke veldig lyst på.
Busa :-k , nei, har aldri hatt sansen for de, så det ser ut til å stå mellom BMW og ZZR, men så har æ jo lyst på kardang, antar det e kjede på ZZR?
Ang. motor, så har alle de nevnte guffe nok for min del

Svar