Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 24 apr 2021, 20:01 Det var bra Tore L, takker. Er det noen andre mc som har 5 år garanti ...
Så...!
Ligger det an til et sykkelbytte snart, dypen :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Det må jo være god grunn til å kjøpe Yamaha, Kawasaki eller BMW med 5 års garanti :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 24 apr 2021, 20:17 Det må jo være god grunn til å kjøpe Yamaha, Kawasaki eller BMW med 5 års garanti :thumleft
Men så er det også slik at alle bil og MC-produsenter/forhandlere må forholde seg til 5 år reklamasjonsrett.
Så om det oppstår en feil etter 2 års garantitiden, og man mener dette er altfor tidlig i forhold til hva man med rimelig kan forvente, så bør man reklamere.
Men det vil sannsynligvis gå glattere med en 5 års garanti på kontrakten ved kjøpstidspunktet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Reklamasjonsretten / kjøpsloven :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 24 apr 2021, 20:10
dypen skrev: 24 apr 2021, 20:01 Det var bra Tore L, takker. Er det noen andre mc som har 5 år garanti ...
Så...!
Ligger det an til et sykkelbytte snart, dypen :crazy: ?
Har verdens beste sykkel AJ men det er noe med lyst vs fornuft. Fornuften sørger som regel for det jeg ikke gjør elle burde gjort ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel bare å hoppe i det. BMW er livet

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 25 apr 2021, 00:20 Er vel bare å hoppe i det. BMW er livet
Har lest om K1600 og tittet på noen YouTube filmer, herlig lyd i seksern både med original og Akropovic ... :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Har veldig mange mil med en tidligere kollega av meg og hans K1600GTL. Gjerne i følge med flere andre. Han er en dyktig fører, men kjører altså den K1600GTLen jevnt fort overalt og koser seg på svinga. Når en 16-18 timers kjøredag er over og følget er både slitne og støle. Han her spretter av som ingenting, er klar for en økt til.

Et dekksett varer rundt 8000km og Road5 GT er visst de som er best å kjøre på, og som holder lengst. Han har forøvrig hatt flere av de og har vel noe over 200kkm på modellen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av rolf-arne »

tagesk skrev: 11 jul 2012, 09:26
ZZR-Erling skrev:- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp,
Er ikke "klonk" en naturlig del av å ha kardang?
[TaSK]
Siden tråden kom opp igjen så bet jeg meg merke i denne strofa fra 2012 - og må få tillegge at på min Pan European Honda så finnes det ikke dødgang eller klong eller klang fra kardangen. Og da er sykkelen 17 år og har passert 100 000 km. Kanskje Honda er bedre enn andre? :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Kan ikke si at klunk er spesielt vanlig. Jeg har en slakk i girkassa mi som lager litt lyd som man ofte tror er kardangen.

Det Honda og Yamaha klarer, er å lage er kardanger som ikke havarerer :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 25 apr 2021, 14:11 Har veldig mange mil med en tidligere kollega av meg og hans K1600GTL. Gjerne i følge med flere andre. Han er en dyktig fører, men kjører altså den K1600GTLen jevnt fort overalt og koser seg på svinga. Når en 16-18 timers kjøredag er over og følget er både slitne og støle. Han her spretter av som ingenting, er klar for en økt til.

Et dekksett varer rundt 8000km og Road5 GT er visst de som er best å kjøre på, og som holder lengst. Han har forøvrig hatt flere av de og har vel noe over 200kkm på modellen.

Finner veldig mange fornøyde K1600 eiere på nettet som beskriver det samme, sprek sykkel med fantastisk lyd, milsluker med allt av utstyr og plass. I følge dere her inne gode garantier, BMW har også ett serviceopplegg som funker med godt fungerende recall opplegg.

rolf-arne japsene er flinke de :thumleft Det negative her i tråden med klonking i driv / kardang ser ikke ut som problem for andre eiere. Helt klart en omfangsrik sykkel som jeg tror tar stor plass med egenvekt på 350 kg, tror tyngdepunktet er lavt plassert slik att sykkel’n er letthåndterlig og stabil i vind med sidebokser / toppboks kan lett tas av som vil påvirke det visuelle på småturer iallfall :) Korte serviceintervaller er ikke nødvendigvis noe pluss, hvert år eller 10000 km.

Road5 GT er sikkert ett veldig godt dekk som påvirker levetida, 8k er ikke mye på ett dekksett men da blir det nye dekk på hver service.

En ting er ny K1600 eller nyere med garanti, men hva med -16 modell og eldre hvor det ikke er garanti lengre ... Har søkt litt på nettet da det går en del K1600 som er 10 år og nyere der ute, sykler som har fulgt serviceintervaller med nyeste software og alle recall utført uten store skader blir betraktet som «trygge».

Ser det er forskjell på GT vs GLT, usikker på hva som er å foretrekke. GLT har alt men styre er bakoverflyttet nærmere fører og fothvilere litt fremoverflyttet som gir en mer oppreist sittestilling. Blir sittestilling litt vel mye laidback ... Ser kompisen til FredrikE24 har GLT så det er kanskje å foretrekke :)

Tror jeg kunne kost meg på K1600 uansett om den er 10 år eller ny «kongesykkel» :crazy:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Han har hatt både GT og GTL og han foretrekker GTL. Hans sykler har vært problemfrie. Solgt ene og alene grunnet høy km.stand for hans del. De selges når de typisk bikker 90k.

Han har prøvd mange dekk, men har funnet ut at Michelin funker best.

Han tar helgeturer i alpene og 1000-mils turer(som regel på en uke) støtt. Det bare funker. K1200RSen er mer riktig giret for norsk landevei. Jeg ligger på 6.gir hele tiden. Han går alltid ned et gir i 60-sonene. Jeg kan snakke litt om framlykta også. Helt sjukt bra lys.. Det jeg har er som et stearinlys i forhold.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Ja med GTL får du alt, fullspekka ... Road5 GT er vel gode dekk og forutsigbare. Kjører veldig mye han kollegaen din og drøye helgeturer FredrikE24. Takker for info :thumleft
D8FC48E6-5AE6-487A-B12F-DC8906AEC25F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, kan vel si at det er livet hans. Kjøre sykkel og jobbe.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Det har vært liten pris endring for K1600 på alle disse årene ...

326 800 kroner for BMW K1600GTL

Publisert 11. oktober 2010 av Bike

For vi skal innrømme at vi holdt på å sette pulverkaffen i vrangstrupen da den norske BMW importøren slapp nyheten. Prisen er nemlig langt lavere enn vi hadde forventet oss.

Hvis vi ser på den mest ekstreme touringutgaven GTL med stor toppboks og ryggstøtte som standard skal denne altså starte på 326 800 kroner i Norge. Det er selvfølgelig mulig å få opp den prisen betraktelig ved å sette på all verdens ekstrautstyr, men vi bare nevner at en standard Honda Gold Wing starter på 384 900 kroner.

Når det gjelder forskjellen på GT og GTL opplyser Magne Eriksen hos BMW Norge at den primære forskjellen på de to modellene er sittestillingen. GTL har fotpinnene lavere og lenger frem og er mer lik LT-modellen BMW er kjent for. GT er på sin side mer lik RT-modellen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar