Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Hvordan er disse Adventurene å kjøre sporty med? Er opplevelsen en presis bike uten turbulens og støy? Ser for eg at el regulerbar fjæring er en fin ting.
Hvis jeg kan kalle de tre syklene jeg har hatt siden 2006 for såkalte adventure-sykler (nesten-naken sykkel med vindskjerm, oppreist sittestilling, lang fjæringvei), så har jeg opplevd turbulens og vindstøy fra skjermen på alle tre. Kanskje minst på Stelvio, men litt tildig å gjøre en god nok evaluering av denne enda eller kun et par tusen km kjøring...
Dette med støy og mulig turbulens er nok en pris mange må betale når de skaffer seg slik sykkel. Med mindre de setter på en skjerm som gjør at man kjører eventyrsykkel ved å se gjennom skjermen.
Men da mener jeg at noe av kjøreopplevelsen blir borte...
Egentlig liker jeg best veldig liten eller ingen skjerm. Da får man ren fartsvind mot kroppen og lite støy.
Men kjøringen blir selvfølgelig noe mer anstrengende over lengre strekninger og man sitter ubeskyttet mot elementene (regn...)...

Legger til at jeg har minimal erfaring med racingsykler som sporstlige touringsykler "på øverste hylle" som f.eks. Kawasaki ZZR 1400 og kjenner ikke til hvor godt disse beskytter mot fartsvind og hvilket støynivå de har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

mekkern skrev: I Norske hastigheter og krappe svinger sitter "smale hjul" plenty-har kjørt kjappere enn mange "feite" sykler med Mitchelin T 63 på 600dren...http://www.michelin.no/motorsykkeldekk/ ... yres-sizes
Må være ganske dårlig sjåfør eller veldig svingete vei for å ikke klare å holde norske fartsgrenser:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Hvordan er disse Adventurene å kjøre sporty med? Er opplevelsen en presis bike uten turbulens og støy? Ser for eg at el regulerbar fjæring er en fin ting.
Hvis jeg kan kalle de tre syklene jeg har hatt siden 2006 for såkalte adventure-sykler (nesten-naken sykkel med vindskjerm, oppreist sittestilling, lang fjæringvei), så har jeg opplevd turbulens og vindstøy fra skjermen på alle tre. Kanskje minst på Stelvio, men litt tildig å gjøre en god nok evaluering av denne enda eller kun et par tusen km kjøring...
Dette med støy og mulig turbulens er nok en pris mange må betale når de skaffer seg slik sykkel. Med mindre de setter på en skjerm som gjør at man kjører eventyrsykkel ved å se gjennom skjermen.
Men da mener jeg at noe av kjøreopplevelsen blir borte...
Egentlig liker jeg best veldig liten eller ingen skjerm. Da får man ren fartsvind mot kroppen og lite støy.
Men kjøringen blir selvfølgelig noe mer anstrengende over lengre strekninger og man sitter ubeskyttet mot elementene (regn...)...

Legger til at jeg har minimal erfaring med racingsykler som sporstlige touringsykler "på øverste hylle" som f.eks. Kawasaki ZZR 1400 og kjenner ikke til hvor godt disse beskytter mot fartsvind og hvilket støynivå de har.
Jeg synes det er deilig å ha en skjerm å krype ned bak når været blir skikkelig ufyselig. Fordelen med justerbar skjerm er at man kan velge om man vil se gjennom eller over :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

JohnnyTh skrev:
mekkern skrev: I Norske hastigheter og krappe svinger sitter "smale hjul" plenty-har kjørt kjappere enn mange "feite" sykler med Mitchelin T 63 på 600dren...http://www.michelin.no/motorsykkeldekk/ ... yres-sizes
Må være ganske dårlig sjåfør eller veldig svingete vei for å ikke klare å holde norske fartsgrenser:)
det er masse veier der en ikke kan holde fartsgrensene i mange svinger...kjører du bare E-18???? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Jeg synes det er deilig å ha en skjerm å krype ned bak når været blir skikkelig ufyselig. Fordelen med justerbar skjerm er at man kan velge om man vil se gjennom eller over :thumleft
Ser den.
Men ingen av syklene mine har hatt så høy skjerm at jeg har sett gjennom den og dermed også kunne krype sammen bak uten å måtte legge meg langflat over på tanken... ;-)
Den høyeste jeg har prøvd er den som satt på Triumph Exploreren jeg testkjørte i sommer. I øverste stilling kom kanten på denne i øyehøyde og det virket forstyrrende på meg under kjøringen. I tillegg økte vindstøyen med skjermen i denne stillingen.
Litt mindre støy i laveste stilling og med mye bedre uhindret sikt. Men naturlig nok også mer vind mot hodet, bryst og skuldre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev:Hvordan er disse Adventurene å kjøre sporty med? Er opplevelsen en presis bike uten turbulens og støy? Ser for eg at el regulerbar fjæring er en fin ting.
Jeg drister meg å si noen få ord om dette, selv med min svært begrensede erfaring fra MC verden. Jeg har kjørt en sommer med VFR 750, som vel ikke er det mest moderne som finnes av sports tourere, men som for min del var mer en nok. Og hverken Stelvio`n eller gamle TDM`n kan stille opp i forhold til det å huke seg litt ned bak den lille skjermen, passelig knekk i albuene, og omdreinings måleren godt over 7000rpm, Fin asfalt og slakke lange svinger. Prøv dette med en hvilken som helst Adventurer, og du vil selvfølgelig savne ZZR`n.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Tja, fin asfalt og slakke, lange svinger er da ikke noe problem for en ånnkli Eventyr-sykkel :knegg
Og i stedet for høyt turtall, så legger du istedet inn et høyt gir og lar mommentet jobbe :thumleft
Og ang vindskjerm: Tåler man ikke å være ute i friluft, så finnes det jo tross alt..... :8-[ biler...... :-#
For meg er fartsvinden og kontakten med elementene en del av sjarmen og opplevelsen når jeg er ute på Mottor-sykkern.
Okok, jeg begynner å bli gammal :gk , og kjører sjelden over 120-130, og har tilgode å kjøre i 2-300 på Autobahn nedover i Tyskland. Men nedover der anbefales det jo at man setter Mottor-sykkern på toget og heller overnatter med støyende tyskere i en trang, svett kupe :scratch

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

ArcticTiger skrev:Tja, fin asfalt og slakke, lange svinger er da ikke noe problem for en ånnkli Eventyr-sykkel :knegg
Og i stedet for høyt turtall, så legger du istedet inn et høyt gir og lar mommentet jobbe :thumleft
Og ang vindskjerm: Tåler man ikke å være ute i friluft, så finnes det jo tross alt..... :8-[ biler...... :-#
For meg er fartsvinden og kontakten med elementene en del av sjarmen og opplevelsen når jeg er ute på Mottor-sykkern.
Okok, jeg begynner å bli gammal :gk , og kjører sjelden over 120-130, og har tilgode å kjøre i 2-300 på Autobahn nedover i Tyskland. Men nedover der anbefales det jo at man setter Mottor-sykkern på toget og heller overnatter med støyende tyskere i en trang, svett kupe :scratch
Tja, med Norske forhold og fart, så skal jeg vel ikke si så mye om det på forumet, men når man snakker om ZZR 1400, og dens kapasiteter, ja så begynner de vel såvidt å komme til sin rett i denne hastigheten og opp over.....Er nok ikke krefter som er mangel varen når en kjører Adenturer. For at du skal få kjøre egenskaper som sports tourer.... Den er stor og tung, oppreist og uten kåpe..... Ingen Adventure er eller vil aldri bli som en sportourer......
Jeg har aldri prøvd Multistrade`n, (har veeeeeldig lyst)men vil tro at dette er nærmeste du kommer sportstourer, og samtidig ha gode egenskaper som Adventurer.......Eller?? (Noen MS eiere her??? )

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Det er nok noen RR-førere som har blitt litt over-rasket når en fullrigga Eventyrer dukker opp i speilet på svingete veier. Mange Eventyrere er idag utstyrt med det ypperste som er å få innen fjærings og bremsekomponenter.
Men i 300 kommer de kanskje til kort :-k

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

ArcticTiger skrev:Det er nok noen RR-førere som har blitt litt over-rasket når en fullrigga Eventyrer dukker opp i speilet på svingete veier. Mange Eventyrere er idag utstyrt med det ypperste som er å få innen fjærings og bremsekomponenter.
Men i 300 kommer de kanskje til kort :-k

Ja, er uten tvil riktig det, selv om jeg tror problemene starter i det hennseende leng før 300 grensen er nådd, men har selv hatt gleden av vise meg frem i speilet til RR sykkler på tur oppover fra Geiranger mot stryne fjellet. Og det var den gammle TDM`n 850. Utrolig morsomt :rofl: :lol :lol

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Bringisen skrev:
joo skrev:
mekkern skrev:smale hjul gutter og jenter-smale hjul!
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.

forran max 110 / bak 140.

ingen sannhet uten modifikasjoner(gaffelvinkel ol.) men generelt kan man si at smalere hjul er lettere å svinge enn brede.
Nettopp :thumleft

Så det eneste som skuffa meg da ny BMW GS ble lansert er at de har gått opp i dekkbredde ... :sorry
Jeg tror ikke du skal være så veldig lei deg, kan garantere deg at BMW ingeniørene ikke ville satt på noen dekkdimmensjoner som gir den nye GSen dårligere kjøreegenskaper enn den gamle. De nye Tourance dekkene er dessuten spesialutviklet for den nye GS.
Nei, jeg er ikke så redd for at kjøreegenskapene på landevegen skulle bli dårlige på et nytt produkt fra Bayern ;-) Mer skuffet over at de nedprioriterer fordelen smalere dekk gir i form at godt bitt på løsere underlag. Men vi får se. Begynner uansett å bli så gammel at jeg neppe tør å lete etter slipp-grensene på dårlig veg hele tiden lengre :scratch
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Nå tviler jeg svært mye på at en slæk R-fører har noen som helst sjangs mot en bra fører på en hvilken som helst annen sykkel, men jeg lurer litt på følelsen det er å kjøre aktivt på en ADV. ZZR'n min er "knivskarp" i chassiet og formidler veldig fint hva som skjer...det er mere det jeg snakker om. Den er også helt fri for uroligheter i luftstrømmen, feks synes jeg K1600 var direkte fæl i det henseende, (jeg har kun kjørt en ADV, en std GS.. 2005 var det vel)...det var bare godt å hoppe på ZZR'n igjen og ta noen svinger i en mer aktiv stil og med en luftstrøm som er homogen!

Helt enig med AJ, å se gjennom et glass eller på kanten er bare forstyrrende, da tar jeg heller alt av vær midt i fleisen heller...jeg tviler litt på om jeg noen gang velger en ADV, men de skal prøves til våren!

Dersom jeg må "hive over bord" den aktive kjørestilen min med å kjøre ADV, vil jeg heller kjøre ZZR og slite lite med håndleddene :knegg

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Akurat når det gjelder Explorer som A.J. nevnte, fikk jeg
også muligheten til å prøvekjøre denne med touringskjerm = +5cm (eller var det 10?)
Etter min mening var den hakket for høy ja, både mht vindstøy og turbulens.
Og å sitte å se igjennom glass når jeg kjører er helt uaktuellt.
MEN! Med justerbar skjerm av standard høyde er dette ikke noe problem.
Tvertimot er jeg overraskende fornøyd med denne, ikke minst på ferieturen i sommer
hvor det var deilig å legge ned skjermen for å få litt mer lufting av et oppvarmet legeme :P :p
Kjørbarhet, tilbakemelding fra bremser og dempere i forhold til din sykkel. Tror jeg det kan være
lurt å ta en liten prat med han som går med armen i bind :roll (BusaTrond) Men selv kan jeg
si jeg er toppfornøyd med den. Det eneste saligjørende er vel strengt talt å prøve selv.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

mekkern skrev:
JohnnyTh skrev:
mekkern skrev: I Norske hastigheter og krappe svinger sitter "smale hjul" plenty-har kjørt kjappere enn mange "feite" sykler med Mitchelin T 63 på 600dren...http://www.michelin.no/motorsykkeldekk/ ... yres-sizes
Må være ganske dårlig sjåfør eller veldig svingete vei for å ikke klare å holde norske fartsgrenser:)
det er masse veier der en ikke kan holde fartsgrensene i mange svinger...kjører du bare E-18???? :scratch
E-18 har da stort sett 60 og 70 sone? :-k selvsagt finnes det veier man ikke kan holde fartsgrenser, var mer et litt frustrert utbrudd over fartsgrenser som føles lite hensiktsmessig
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

JohnnyTh skrev: litt frustrert utbrudd over fartsgrenser som føles lite hensiktsmessig
Der er vi nok på bølgelengde. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar