Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Noen liker også å kalle dem adventuresykler. Og det er jo selvfølgelig helt greit :-)

Poenget er at tråden i all hovedsak er ment å gi mulighet for folket til å uttrykke meninger og erfaringer om sykler innen nevnte kategorier. Og det er selvfølgelig ingenting i veien for å tildele seg selv definisjonsmakt og gi uttrykk foir hva man mener med begrepene. Hva er egentlig en eventyr eller adventure-sykkel? For ikke å snakke om en reiseenduro?
Meningene kan være mange...

Hvem egner seg best til hva og hvilke erfaringer på godt og vondt har brukerne her inne med forskjellige sykler?

Er bare å sette i gang med å gi dele oppfatning og eventyropplevelser med oss andre :thumleft

For å peke ut tema og trådretningen sånn noenlunde legger jeg til denne siden og denne video'en:

http://www.motorcycle.com/shoot-outs/20 ... 91439.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Så da er det bare å sette i gang, folkens! ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Da drister jeg meg til å starte denne tråden med nettopp det som AJ her skriver om - definisjon. Jeg liker å sammenligne disse syklene litt med SUV segmentet i bil verden. Det er en ytterst liten prosent del som bruker disse bilene i terrenget, og det tror jeg nok i stor grad gjelder for Eventyr syklene også. Personlig så ønsker jeg heller å oftere terreng egenskapene og heller øke komforten litt. Helt greit å ha en sykkel som takler noen hullete grusveier, men her fra til Enduro, er ett langt skritt. Grunnen til at jeg nevner dette er litt "små irritasjon" over hvor mye vekt enkelte tester legger på denne ene egenskapen til disse syklene. Siden denne sykkel typen jo er god til det meste, så kan men vel ikke vente at den samtidig skal være best på det meste også. Når jeg ser etter en sykkel i dette segmentet, så er det i første omgang at jeg er høy. Dette gjør at store eventyr syklene passer meg utmerket. Og siden det siste par årene er komet mye flotte sykler i dette segmentet, så gler jeg meg til å høre hva folk synes om disse her inne på dette forumet.
Honda Crosstourer, er det noen som har testet denne?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Enduro; utholdenhet. Rett og slett MC for de som liker å kjøre mye og langt. Og det er nettopp dette syklene i dette segmentet er laget for.

Adventure; spennende og uvanlige opplevelser. Gjerne litt utenfor komfortsonen, tøying av "grenser".

SUV? Njaei, ikke i mine øyne. Men mange som handler Adventure-sykler bruker dem nok som komfortable MCer uten å ta ut noe særlig av utaforasfalt-egenskapene... Da blir det kanskje som SUV?

Det som har overrasket meg mest etter å ha blitt ferdig med sportssykler er de svært gode egenskapene på svingete asfaltveier med spenstig marsjfart og flyt i time etter time som er ubeskrivelig! Nu har jeg en MC som passer meg så perfekt at jeg har oppdaget MC-livet på nytt tross mange ti-år på sykkel fra før av :thumleft

Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

Bilde

Bilde

Jeg har tre krav til min motorsykkel: Jeg skal kunne la Hustruen ta med seg (nesten) alt hun ønsker når vi kjører 13.000 km på seks uker mens det pissregner hele tiden, sykkelen må tåle at jeg bruker den, og når det kniper må jeg kunne reparere så mye som mulig på egen hånd. Derfor vil jeg gjerne slippe forgassere, vannkjølig, kjede og plastdeksler.

Jeg vil si at en reiseenduro er en som fyller de tre kravene. Og at det er en håndfull sykler som fyller kravene; BMW har ikke lenger dette segmentet for seg selv. Så langt, i det minste, er det få sylindre og høyt dreiemoment heller enn mange HK som er tingen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Får slenge meg på med mine erfaringer siden det er denne type sykler jeg har funnet ut passer meg desidert best.

Helt siden jeg første gang kjørte GPX 750R til Italia i 1987 og en kompis av meg kjørte Transalp med damen bakpå, har jeg vært imponert over bruksegenskapene til disse syklene. Kompisen min og damen hans holdt koken hele veien på en komfortabel og imponerende måte på tross av sykkelens ytelse.

At det skulle ta over 20 år før jeg selv kjøpte en allroader synes jeg er litt rart.

Jeg kjøpte først en 2 år gammel lite brukt BMW R1200GS, en 2006 modell som kun var gått 6000km. Da fikk jeg virkelig øynene opp for fleksibiliteten til disse syklene. Jeg har alltid elsket fjell, fikse og friluftsliv ved siden av motorsykkel, og med egenskapene til disse syklene kan man faktisk kombinere alle tre interessene.

Ofte finner jeg kilometer med grusveier inn over fjellet og tar med både telt og fiskestang, rett og slett en fantastisk kombinasjon. Jeg er ferdig med kneskraping og har mistet venner på asfalten , ikke det at jeg sier det ikke er morsomt med rene gatesykler, jeg drister meg til prøvekjøringer i ny og ne.
Men jeg finner ikke så mye ved rene gatesykler som ikke disse multikunstnerne kan gi meg. Og når ikke de rene gatesyklene kan gi meg det lille ekstra som allroadsyklene kan gi meg blir valget enkelt for meg.

Jeg dristet meg til å kjøpe meg en kliss ny sykkel våren 2011 og valgte en BMW F800GS fullt rigget. Valget var ikke enkelt i forhold til en ny R1200GS men etter mye lesing på adventureforum forskjellge steder i verden fant jeg ut at F800GS var et lettere og mer brukervennlig valg utfra mitt bruk og har ikke angret.
Det eneste jeg kunne tenke meg som nå har kommet på 2013 modellen er ESA og TC, ikke det at jeg ikke klarer meg uten men det er kjekt å ha.

Sykkelen gir meg nok kraft og moment og har faktisk en bedre "roll-on" på 5 og 6 gir enn R1200GS. Sykkelens store fortrinn i forhold til R1200GS er at den har en bedre fremkommelighet over større ugjevnheter i lav fart og har et tryggere driv på grus i høy hastighet. Tilslutt så har faktisk F800GS en høyere lasteevne enn R1200GS, noe som er viktig for et pakkesel på tur.

Siden disse egenskapene er så fine dristet jeg meg til en tur til Adventure Days i Sverige i 2011, noe som var helt fantastisk. Opplegget var serdeles profft med gode fasiliteter og fantastisk mat. Det praktiske opplegget var også veldig bra med både opplæring og turer for en hver kompetanse og erfaring. Kan virkelig anbefales og jeg skal garantert reise flere ganger.
Grusturene var skikkelig artige og grusveiene var uendelig lange der vi fikk utfolde oss i både lave og høye hastigheter. En ubeskrivelig spennede følelse å kjøre stående i 120-140 på trange grusveier med trærne tett som suser forbi. Dette gir for meg et mye større adrenalinkikk enn å ligge på autobahn i 280.

For nye motorsyklister som er usikre på om adventuresyklene er noe for dem vil jeg anbefale å prøve, jeg tror veldig få kan si med hånden på hjertet at dette ikke var kjekt. :mk

Beklager eventuele skriveleifer , dårlig tastatur ;-)


Min nåværende skjønnhet F800GS:

Bilde

Min forrige skjønnhet R1200GS:

Bilde

Jeg i fint driv på Adventuredays 2011:

Bilde

Det var desverre ikke alle som greide å holde seg på veien:

Bilde

Tilslutt et bilde av gjengen og mitt reisefølge som ble tatt av MC-avisa på et intervju vi var med på for dem, meg bakerst i gul hjelm :-)

Bilde
Sist redigert av Bringisen den 09 des 2012, 14:16, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Så vidt jeg kan forstå er det mye mindre tilvenning å kjøre Adventure-mc enn R sykkel, om man når ned da, og, jeg har nesten konkludert med hvem jeg tror jge liker best, og skal til våren prøve
Triumph Tiger Explorer, og Ducati Multistrada 2013.
De andre er ikke interessante nok av ulike årsaker.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Så vidt jeg kan forstå er det mye mindre tilvenning å kjøre Adventure-mc enn R sykkel, om man når ned da, og, jeg har nesten konkludert med hvem jeg tror jge liker best, og skal til våren prøve
Triumph Tiger Explorer, og Ducati Multistrada 2013.
De andre er ikke interessante nok av ulike årsaker.
Om du ikke når nedig kan de fleste leveres med senket sete, en kamerat av meg byttet til og med demperene til noen fra Wilbers for å nå nedi på en R1200GSA :-) Hvilket merke du velger er nok lite viktig så lenge du er trygg på sykkelen og liker den, slik sett var valget lett for meg også.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

En stor "offroader" eller reise-enduro er vel en av de mest anvendelige Mottor-sykkler som finns. Gode til det meste, takler det meste, gode å kjøre, bra ytelser, ja hva mer kan man egentlig forlange av en mottor-sykkel?
Ta den ut på trange norske asfaltveier med dårlig dekke, telehiv, hjulspor, grusveier, en tur på motorveien, cruising på Karl Johan, tur til Rivieraen, ja den tar deg dit du vil, og gir deg mil etter mil med breie glis i hjelmen :thumleft
Selv har jeg Gammel-Tigern fra -98 stående på lur, den er en skikkelig all-rounder som virkelig kommer til sin rett når veistandarden blir dårlig.

Her noen bilder fra en av mine favoritt-turer i nærområdet, grusveiene på Skjomfjellet:
Bilde

Bilde

Bilde

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

ArcticTiger skrev:En stor "offroader" eller reise-enduro er vel en av de mest anvendelige Mottor-sykkler som finns. Gode til det meste, takler det meste, gode å kjøre, bra ytelser, ja hva mer kan man egentlig forlange av en mottor-sykkel?
Ta den ut på trange norske asfaltveier med dårlig dekke, telehiv, hjulspor, grusveier, en tur på motorveien, cruising på Karl Johan, tur til Rivieraen, ja den tar deg dit du vil, og gir deg mil etter mil med breie glis i hjelmen :thumleft
Selv har jeg Gammel-Tigern fra -98 stående på lur, den er en skikkelig all-rounder som virkelig kommer til sin rett når veistandarden blir dårlig.

Her noen bilder fra en av mine favoritt-turer i nærområdet, grusveiene på Skjomfjellet:
Bilde

Bilde

Bilde
Nu var det jo fin R-vei her da, synes nu jeg da. Vi pleier å kjøre tur retur 6 mil på verre grusvei n enn det der, med ZZR og GSXR.
Til Fiskevollen og Sølensjøen:
Bilde

Nei, det interessante synes jeg, er ikke grusegenskapene spesielt, men den komfortable kjørestillingen, dog klarer jeg meg fin fint på min ZZR noen år til, men liker å følge med på nyheter fra alt, om alt :knegg

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

@ZZR-Erling: Grusveiene på Skjomfjellet er meget velholdte, men R i R-vei står nok for Rullegrus her. Klart du kan kjøre med alle slags sykkler der, men på en stor offroader/reiseenduro blir kjøregleden større. Her merker du virkelig fordelene med grovmønstra, forholdsvis smale dekk, stort framhjul og laang fjæringsvei, oppreist sittestilling og det brede styret, og en smidig, dreiemomentsterk mottor.
Jeg har vært flere ganger til Fiskevollen og (vi hadde hytte i Sølendalen i 30 år), flott tur det gitt :thumleft Grusen er litt fastere der.
Sist redigert av ArcticTiger den 09 des 2012, 16:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Interessant å lese om de forskjellige kriterier som blir brukt for likevel å velge samme sykkel. Feks: Tagesk kriterier går b.l.a på last og enkel reparasjon, noe som for min del betyr mindre. Dette siden kona har (hittil) hatt egen sykkel til å pakke på, og Jeg gjerne leverer inn sykkelen til service årlig, og har gode ordninger igjennom NAF og forsikrings selskap for å ha mest mulig problem fri sykkel tur. Mine kriterier går mer på komfort, kjøre stilling, sykkelens karakteristikk, osv. osv. Likevel er det tilfeldigheter som gjør at vi ikke kjører samme sykkelen. BMW sin adventure sykkel har jeg selvfølgelig siklet mye etter.

Det er nettopp dette som gjør meg så fascinert over disse syklene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Kan ikke si at det var BMW GS'en som gjorde meg interessert i disse såkalte eventyrsyklene, men var derimot veldig fascinert av Aprilia Caponord i 2006 da jeg ble en 'nyfødt' biker igjen ;-) :P :p .
Men ingen forhandlere hadde den utstilt, mens den andre jeg var spesielt interessert i, Yamaha TDM 900, kunne tas og føles på. Og dermed ble det TDM.
De tre syklene jeg har hatt så langt siden 2006, vil jeg si er innafor adventure-klassen alle sammen. Men den mest utpregede er likevel den jeg har nå med mer riktig konfigurasjon på hjuldimensjonene enn de to andre. Merker godt at Stelvio er mer stabil i grusen enn både TDM og Tiger 1050.
Kjørestillingen og demperoppsett på alle tre er ganske lik og egner seg godt til allsidig kjøring selv om Tiger 1050 er den mest gateorienterte.
TDM'en den mest spesielle med 18"/120 forhjul og 17"/160 bakhjul, som få om noen andre sykler har. Men god å kjøre er den :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Sku æ ha plukka mæ en adventure nu uten prøvekjøring, hadde det blitt en Explorer 1200..om den ikke hadde vært mulig å oppdrive, ja så hadde æ vel måtte tatt en MST STD med org kufferter :knegg

Skyhoocken til Ducati er sikkert bra den, men jeg synes 35 000 i forskjell mellom en S og en std med kufferter, er for mye. Da kan jeg heller vri litt på skruene sjøl :prf

nr 3: tjaaaa....jo, det blir Stelvio, den std versjonen i orange.
nr 4: hmmmmmmmmmm...tjæ...jo, KTM Adventure
nr 5: næ, den vil æ ikke ha.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jarle »

Forumet er jo åpent for både de med kort og lang erfaring. Så da kommer det en mening nå fra en med kort erfaring 
Har kjørt en god del mil med sykler som man normalt sett ikke ser på grusveier, og den største ulempen med disse syklene følte jeg var at man ikke hadde mulighet til å reise seg opp å stå på fothvilerene. Min første sykkel jeg kjøpte for bruk til grusturer var en Suzuki XF650 Freewind. Dette var en sykkel jeg følte meg 100% trygg på, sittestillingen var bra og jeg nådde ned til bakken med mine korte bein (angrer faktisk på at jeg solgte denne). Siden alle skrøt at BMW ville jeg også teste denne og begynte med en F650GS Dakar (denne er nå til salgs). Sykkelen er helt grei, går godt nok til og cruse innover de norske grus og skogsveiene, men ble helt klart for høy for meg med en salhøyde på 91cm. Stopper du på flat vei er det ikke noe problem, men ute på grus og skogsveier må man regne med at det kan være mange cm i forskjell på underlaget. Sent i høst kjøpte jeg meg en 2012 F800GS og følte meg hjemme med en gang. Har ikke fått kjørt den noe på grus enda, men med 3cm lavere salhøyde føler jeg meg trygg på at det bør gå greit.
Kjøreerfaring er bare noe man kan oppnå med å praktisere, og det må ikke nødvendigvis være ett mål at man skal mestre en skarp venstresving i full skrens i 80km/t. Det tror jeg de som ønsker det kan lære seg å mestre uavhengig av hvilken sykkel de setter seg på. For min egen del var det viktigst å ha en sykkel som jeg følte meg trygg på selv i 20km/t med ujevnt underlag, våt gress, søle, opp eller ned en bakke, hvor jeg i verste fall klarer å håndtere sykkelen selv om jeg skulle miste balansen.
I tillegg er det en fordel at det går an å få tak i deler som gjør at man kan skreddersy den til sitt behov. Det var faktisk en av grunnene til at jeg valgte å selge Freewind’en.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jarle skrev:Forumet er jo åpent for både de med kort og lang erfaring. Så da kommer det en mening nå fra en med kort erfaring 
Har kjørt en god del mil med sykler som man normalt sett ikke ser på grusveier, og den største ulempen med disse syklene følte jeg var at man ikke hadde mulighet til å reise seg opp å stå på fothvilerene. Min første sykkel jeg kjøpte for bruk til grusturer var en Suzuki XF650 Freewind. Dette var en sykkel jeg følte meg 100% trygg på, sittestillingen var bra og jeg nådde ned til bakken med mine korte bein (angrer faktisk på at jeg solgte denne). Siden alle skrøt at BMW ville jeg også teste denne og begynte med en F650GS Dakar (denne er nå til salgs). Sykkelen er helt grei, går godt nok til og cruse innover de norske grus og skogsveiene, men ble helt klart for høy for meg med en salhøyde på 91cm. Stopper du på flat vei er det ikke noe problem, men ute på grus og skogsveier må man regne med at det kan være mange cm i forskjell på underlaget. Sent i høst kjøpte jeg meg en 2012 F800GS og følte meg hjemme med en gang. Har ikke fått kjørt den noe på grus enda, men med 3cm lavere salhøyde føler jeg meg trygg på at det bør gå greit.
Kjøreerfaring er bare noe man kan oppnå med å praktisere, og det må ikke nødvendigvis være ett mål at man skal mestre en skarp venstresving i full skrens i 80km/t. Det tror jeg de som ønsker det kan lære seg å mestre uavhengig av hvilken sykkel de setter seg på. For min egen del var det viktigst å ha en sykkel som jeg følte meg trygg på selv i 20km/t med ujevnt underlag, våt gress, søle, opp eller ned en bakke, hvor jeg i verste fall klarer å håndtere sykkelen selv om jeg skulle miste balansen.
I tillegg er det en fordel at det går an å få tak i deler som gjør at man kan skreddersy den til sitt behov. Det var faktisk en av grunnene til at jeg valgte å selge Freewind’en.
Ja, det er jo viktig å nå solid nedpå..og jeg må si jeg synes en GS feks, er JÆVLIG høy...jaja, en vanesak, men ka i all verden skal en slik "høyhest" ut i terenget å gjøre....æ fatte det ikke :-)å ...nei, skulle æ uti der ville æ valgt en liten og lett bike.

Svar