Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

Ja, om man kjøper en sykkel med 100-150 hk og fokuserer på bortfallet av 3-5 hk, burde man jo heller ha valgt en sykkel med 105-155 hk.
Effekttapet er et usedvanlig dårlig argument for å velge bort kardang på en gatesykkel

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av KydeX »

Kardang er fantastisk :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Nebb-fri og med 30 liters tank.
Jo'a... kan fort bli en aktuell kandidat ved senere sykkelbytte, dette :-)
Ja KTM er faktisk en av de få "nebbfrie" i ADV klassen som jeg synes ser bra ut. Denne sykkeltypen uten "nebb" ser etter min mening uferdig ut :-k Men min mening om dette er jo allerede kjent :D
Er forbruket lavt kan denne nå langt på en tank også, de integrerte LED ekstralysene ser snasen ut.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

KydeX skrev:Kardang er fantastisk :)
Helt klart, jeg ønsket meg tilbake til kardang når jeg gikk fra R1200GS til F800GS. En befrielse i år med R1200GS igjen uten kjedegris og stramming. Bare tanken på det gjorde meg litt småstresset til tider :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Viking84 »

Er det noen andre enn meg som gleder seg til denne? Reise-enduro med finfin motor, offroadtilpasset understell og våtvekt rundt 200kg er drømmen for min del hvertfall :)

https://idratherberiding.com/2014/05/13 ... n-is-back/

Bilde

Bilde
Sist redigert av Viking84 den 15 okt 2014, 10:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av tagesk »

Jeg likte Yamahas toppkoffert: For én gang skyld ikke en toppkoffert som står opp i løse luften som et fyrtårn.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Olav K »

Viking84 skrev:Er det noen andre enn meg som gleder seg til denne? Reise-enduro med finfin motor, offroadtilpasset understell og våtvekt rundt 200kg er drømmen for min del hvertfall :)

https://idratherberiding.com/2014/05/13 ... n-is-back/

Bilde

Bilde
Hvis og/eller når den kommer, og OM den blir slik ryktene snakker om... ned mot 200 kg, og med et grusvei-stuk og offroad kapasitet på linje med KTM 990 Adventure...er den nok noe jeg vil sikle på ja.
I tillegg til Triumphen selvsagt :knegg
Men nå er det 14 dager til EICMA, og ingen har sett spionbilder av den, Honda er nesten helt tause, så JEG er skeptisk til om Honda lanserer noen African Twin i år, som 2015 mod. Og jeg er enda mer skeptisk til om den blir noe annet enn en direkte V-Strom konkurrent. Altså en "20-på-dusinet-asfaltreisesykkel-med-litt-mer-bakkeklaring"

Jeg skal dog være kjempeglad for å ta feil i denne saken :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

Viking84 skrev:Er det noen andre enn meg som gleder seg til denne? Reise-enduro med finfin motor, offroadtilpasset understell og våtvekt rundt 200kg er drømmen for min del hvertfall :)

http://idratherberiding.com/2014/05/13/ ... n-is-back/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bilde
Sikkert fin for de som har ventet på at Honda skal våkne. Men for min del mangler den noe i fronten, virker litt rar og ukomplett :scratch
Blir sikkert en fin touringsykkel likevel.

Med lakkert forhjulsskjerm og veldig åpen radiator virker det som om Honda her satser på en touringsykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av kjellv »

tagesk skrev:Jeg likte Yamahas toppkoffert: For én gang skyld ikke en toppkoffert som står opp i løse luften som et fyrtårn.

[TaSK]
Denne du tenkte på?
Jeg syns denne alu-boksen passer bedre til Race Blu 2015 Super Tenere. Tilnærmet samme farge som tanken og lyktekåpa. Boksen er ellers den samme som den svarte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av tagesk »

kjellv skrev:
tagesk skrev:Jeg likte Yamahas toppkoffert: For én gang skyld ikke en toppkoffert som står opp i løse luften som et fyrtårn.

[TaSK]
Denne du tenkte på?
Ja! Og jeg likte altså at den sitter flukt med sete, ikke en 10-15-20-30 cm høyere.
På MC gjelder det å holde vekten så lavt som mulig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av kjellv »

tagesk skrev:
kjellv skrev:
tagesk skrev:Jeg likte Yamahas toppkoffert: For én gang skyld ikke en toppkoffert som står opp i løse luften som et fyrtårn.

[TaSK]
Denne du tenkte på?
Ja! Og jeg likte altså at den sitter flukt med sete, ikke en 10-15-20-30 cm høyere.
På MC gjelder det å holde vekten så lavt som mulig.

[TaSK]
Sant det! Den er kanskje litt liten, med kun 30 liter. Men en liten boks gir også mulighet for å laste mer oppå enn en stor boks gjør. Ellers er det på denne sykkelen, og med denne boksen også utrolig romslig på baksetet :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Andreas »

Ducati har lansert en oppgradert utgave av Testastretta-motoren til Multistrada. Nå kommer den bla med DVT- Desmodromic Variable Timing. Det blir 160hk og 132Nm fra samme kubikken og de lover 8% mindre forbruk. 11° er nå borte fra navnet siden de nå kan justere ventiloverlappet kontinuerlig. Teknologien er forresten "lånt" fra motorene til moderselskapet VW/Audi...

Det ryktes stor facelift på Multistrada, det kan vell nesten garanteres nå når de har vist motoren. Blir spennende å se :prop:

http://www.asphaltandrubber.com/news/du ... le-timing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:Jeg likte Yamahas toppkoffert: For én gang skyld ikke en toppkoffert som står opp i løse luften som et fyrtårn.

[TaSK]
Du har et poeng der Tage. I allefall om man tenker å kjøre kun med toppboksen og ikke sidekoffertene. Da ser man det tydelig.

Jeg har jo de nye sorte Alukoffertene til GIVI, synes disse var både mer solid og penere enn BMW sine originale. Dessuten har de mange fine festemuligheter.

Nå har de endelig kommet med toppboks tilhørende sidekoffertene, og jeg har bestilt en :P :p Blir spennede å se hvordan den tar seg ut med henblikk på det du sier.

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Du har et poeng der Tage. I allefall om man tenker å kjøre kun med toppboksen og ikke sidekoffertene. Da ser man det tydelig.
Bilde

Skrekkeksempel (beklager AJ, men jeg viste i det minste ikke frem Stelvio).
Her står boksen minst 30 cm høyere enn nødvendig; til og med høyere enn styret!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Bilde

Skrekkeksempel (beklager AJ, men jeg viste i det minste ikke frem Stelvio).
Her står boksen minst 30 cm høyere enn nødvendig; til og med høyere enn styret!

[TaSK]
Slett ikke uenig med deg, tagesk .
GIVI Maxia toppboksen på Stelvio'en er til å leve med, synes jeg.
Verre var det med plasseringen på Tiger 1050'en. Der var den så høyt hevet at den plasseringen ga merkbar (negativ) effekt på kjøringen.
Breva-løsningen minner veldig om Tiger 1050...

Ellers er jeg også helt enig i at toppboksen på Super Tènèrè'en er plassert slik den bør være, i flukt med passasjersalen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar