Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av lazyboy »

dypen skrev: 16 sep 2022, 09:50
kjellv skrev: 15 sep 2022, 22:06 Jammen ikke godt å si.. :-k
Den gjennomsnittlige motorsyklist her i landet kjører rundt 3000 km i året så vidt jeg husker etter NMCU sine statistikker for noen år siden. Altså er det et stort antall motorsykler som knapt brukes til annet enn en og annen finværstur i nærområdet i godvær. Veldig mange kjører bare en og annen turen til nærmeste lygarbenk for å sitte å skravle med likesinnede noen timer, og ankommer gjerne med alle kofferter på fordi det ser tøffest ut slik. Kanskje de skal innom Joker for å kjøpe brød og melk på hjemvei også.
Mangfoldet er stort, og jeg ser ikke bort fra at denne også kan ha et marked.

Men jeg skal ikke ha den!
Vi er veldig forskjellige som ventet og bra er det, men akkurat henge på koffertene sitter veldig langt inne her da det går i ryggsekk for å være litt forberedt. Topboks og tankveske før kofferter ved behov, fikk ett godt tips her inne som flere bruker «hva du alltid har med». Biltema-nett som må kjøpes nå :thumleft Tar lite plass og det som ikke går i ryggsekken kan plasseres bak med Biltema-nett :)

Plukke av sidevesker/ toppboks gjør jeg sjelden. Dem er overhode ikke i veien eller merkbare for meg i det daglige.
Genialt og kunne svinge innom og handle uten og planlegge på forhånd, at dere synes jeg ser kjempetøff ut når jeg annnkommer jugebenken er en bonus :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 16 sep 2022, 13:49
dypen skrev: 16 sep 2022, 09:50
kjellv skrev: 15 sep 2022, 22:06 Jammen ikke godt å si.. :-k
Den gjennomsnittlige motorsyklist her i landet kjører rundt 3000 km i året så vidt jeg husker etter NMCU sine statistikker for noen år siden. Altså er det et stort antall motorsykler som knapt brukes til annet enn en og annen finværstur i nærområdet i godvær. Veldig mange kjører bare en og annen turen til nærmeste lygarbenk for å sitte å skravle med likesinnede noen timer, og ankommer gjerne med alle kofferter på fordi det ser tøffest ut slik. Kanskje de skal innom Joker for å kjøpe brød og melk på hjemvei også.
Mangfoldet er stort, og jeg ser ikke bort fra at denne også kan ha et marked.

Men jeg skal ikke ha den!
Vi er veldig forskjellige som ventet og bra er det, men akkurat henge på koffertene sitter veldig langt inne her da det går i ryggsekk for å være litt forberedt. Topboks og tankveske før kofferter ved behov, fikk ett godt tips her inne som flere bruker «hva du alltid har med». Biltema-nett som må kjøpes nå :thumleft Tar lite plass og det som ikke går i ryggsekken kan plasseres bak med Biltema-nett :)

Plukke av sidevesker/ toppboks gjør jeg sjelden. Dem er overhode ikke i veien eller merkbare for meg i det daglige.
Genialt og kunne svinge innom og handle uten og planlegge på forhånd, at dere synes jeg ser kjempetøff ut når jeg annnkommer jugebenken er en bonus :lol
Veldig bra vi er forskjellige og trives med det :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har også sidevesker som faktisk (etter min mening) ser helt OK ut på sykkelen, men jeg tar dem av når jeg ikke trenger dem ja. Blir litt som å kjøre en Audi RS6 med rustent hengerfeste.

Det at andre ikke er like nøye på hvordan dem tar seg ut bryr jeg meg ikke så mye om :knegg :P

Men klart, kjører man en sykkel som er grisestygg i utgangspunktet, så vil jo slike vesker bare skjule det som er stygt og kanskje vil totalinntrykket bli bedre. :knegg

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av mekkern »

Dessuten er et godt sete slik at man slipper å stå mye av tiden også å foretrekke. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 16 sep 2022, 16:18 Dessuten er et godt sete slik at man slipper å stå mye av tiden også å foretrekke. :lol
:lol :lol

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av lazyboy »

mekkern skrev: 16 sep 2022, 16:18 Dessuten er et godt sete slik at man slipper å stå mye av tiden også å foretrekke. :lol
:twothumbs: Et godt sete er slett ikke no og kimse av.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Må erkjenne at denne har gått under radaren for mitt vedkommende.
En scooter-adventure, som MC-Avisa skal studere nærmere nå i oktober iflg. denne saken på nettsidene sine.

Tror jeg møtte en slik da jeg var ute på en liten tur i går:
Hadv750.jpg
Neppe særlig aktuell som min neste sykkel.
Men likevel nysgjerrig på om noen her på MCsiden har en slik Honda X-Adv 750?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

Er vel ikke mange atomer i kroppen som roper at jeg skal vurdere en slik nei :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

En god og fyldig sak hvor Yamaha 700 Ténéré og nye Aprila Taureg 660 sammenlignes:

https://www.advpulse.com/adv-news/april ... omparison/

Har selv ikke kjørt Yamaha'en, men derimot Tuareg'en. Og den må jeg si overrasket positivt:

viewtopic.php?p=415168#p415168
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av mekkern »

Ikke lengre en nyhet men hvordan oppleves en HD panamerica av en eier?
Er visst en del >"betatesting"
Se til endes.

Og
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Interessant tråd om kinesiske CFMOTO's adventuresykkel på ADV Rider:

https://www.advrider.com/f/threads/cfmo ... 0.1513992/
cfmoto 800.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av FredrikE24 »

Elektrisk motorsykkel med om lag 15 mil rekkevidde er perfekt som pendlersykkel. Nærmest gratis i drift utover dekkslitasje.
Jeg tror jeg fint kunne hatt en sånn om det var mitt eneste formål.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 06 jan 2023, 18:12 Ikke lengre en nyhet men hvordan oppleves en HD panamerica av en eier?
Er visst en del >"betatesting"
Se til endes.
Pan America, dette var bare trist! Skikkelig «mandag» sykkel men ikke bare det, flere langt fra gjennomtenkte løsninger som bare ikke fungerer …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 jan 2023, 19:19
mekkern skrev: 06 jan 2023, 18:12 Ikke lengre en nyhet men hvordan oppleves en HD panamerica av en eier?
Er visst en del >"betatesting"
Se til endes.
Pan America, dette var bare trist! Skikkelig «mandag» sykkel men ikke bare det, flere langt fra gjennomtenkte løsninger som bare ikke fungerer …
Enig. Har sett begge videoene og synes denne youtuberen gjør en god jobb med å framheve både hva som fungerer bra og hva som nesten må regenes som konstruksjionsfeil på tegnebordet som ikke fungerer særlig godt i praksis når det gjelder denne H-D modellen.

Som jeg for øvrig kikket litt på da jeg var innom Lazyboyz i Oslo og prøvekjørte Royal Enfield Himalayan i 2021. Svær sykkel og noe jeg raskt slo fra meg der og da, mest pga. av størrelsen.
Etter å ha sett disse videoene kan jeg ikke si jeg fristes til å oppsøke skapningen på nytt... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 06 jan 2023, 19:52
dypen skrev: 06 jan 2023, 19:19
mekkern skrev: 06 jan 2023, 18:12 Ikke lengre en nyhet men hvordan oppleves en HD panamerica av en eier?
Er visst en del >"betatesting"
Se til endes.
Pan America, dette var bare trist! Skikkelig «mandag» sykkel men ikke bare det, flere langt fra gjennomtenkte løsninger som bare ikke fungerer …
Enig. Har sett begge videoene og synes denne youtuberen gjør en god jobb med å framheve både hva som fungerer bra og hva som nesten må regenes som konstruksjionsfeil på tegnebordet som ikke fungerer særlig godt i praksis når det gjelder denne H-D modellen.

Som jeg for øvrig kikket litt på da jeg var innom Lazyboyz i Oslo og prøvekjørte Royal Enfield Himalayan i 2021. Svær sykkel og noe jeg raskt slo fra meg der og da, mest pga. av størrelsen.
Etter å ha sett disse videoene kan jeg ikke si jeg fristes til å oppsøke skapningen på nytt... :[-(
Jeg fikk sitte på den og studere den i fjor vinter.. Jeg konkluderte egentlig ganske raskt at denne skulle jeg klare meg godt uten. Som ADV sykkel syntes jeg den falt gjennom der den sto flunkende ny hos en forhandler.
Tung og diger er den! ..ja da, det er Super Ténéréen også, så akkurat det argumentet skal jeg ikke henge meg opp i. Jeg følte også at jeg satt bra på den, og vil nok tro den tilbyr lange og komfortable etapper.
Men hovedgrunnen til at jeg syntes denne falt gjennom som ADV-sykkel var plasseringen av kjølevifta, som for øvrig også så for dårlig beskyttet ut. Denne står lavt nede på venstre side av motoren. Alle som har prøvd å kjøre motorsykkel i regnvær vet at alt vannet som skvetter opp fra framdekket treffer deg nøyaktig på støveltåa. På denne må vannet også passere kjølevifta før den treffer tåa. Denne detaljen fortalte meg øyeblikkelig at dette var for dårlig gjennomtenkt og for dårlig utprøvd. Ikke planlagt brukt i skikkelig dårlig vær, og heller ikke planlagt brukt på veier der det kan finnes 20 cm dypt vann som må passeres.

Svar