MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro-MC!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
MC: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Tobben84 » 30 nov 2014, 15:23

omaas skrev:Jeg er kjører nå på mitt 3. sett med Anakee 3 på Stelvioen og er godt fornøyd med de.
Har hatt brukt disse:
Pirelli Scorpion Trail som stod på sykkelen originalt, kanskje de beste å kjøre på asfalt, men var utslitt allerede på 10k.
Anakee 2, støyet mye, hanske gode på grus.
Anakee 3, Støyer litt mindre, men kan oppleves som litt stive på grus, gode på asfalt. De har en hardere gummiblanding midt på enn på sidene slik at på slutten av levetiden har de på framhjulet en tendens til å bli noe mere slitt på siden, i motsetning av andre dekk jeg har hatt som er blitt flate.

Vurderer Metzeler Tourance Next som neste dekk, bare for å ha prøvd de.
Tobben84 skrev:Har aldri kjørt på Tourance, må kanskje prøve det neste gang. Forhandleren jeg kjøper sykkel av ville helst levere med Michelin, så da ble det Anakee 3. De skal visstnok være veldig gode på Tiger 800 xc, kanskje pga relativt lav vekt? Jeg kjører nok 95/5 asfalt/grus, så jeg setter pris på at de er såpass asfaltfokuserte....

Er lite grusveier her i Stavanger området, men flytter til Trheim neste år. Der er det MER enn nok av det:)
Velkommen til Trøndelag, du kan ta kontakt når du har flyttet, finnes det en masse grusveier som kan kjøres her i trøndelag :thumleft
Takk for det:)

Blir mer velkommen tilbake for min del, da visiten i Stavanger er mer midlertidig. Håper det er litt mer grusmiljø hjemme ja, så får vi ta en tur :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ » 21 des 2014, 17:12

Siste skudd på stammen i reiseendudoeventyr-sykkel segmentet er KTM 1050 Adventure og 1290 Super Adventure:

Bilde

Bilde

Vitner om at KTM er på offensiven så det holder med fire nye modeller på kort tid - 1190 Adventure, Adventure R, 1050 Adventure og krafteventyreren 1290 Super Adventure.

Interessant og helt klart spennende modellrekke, som det skal bli spennende å følge utviklingen på her i landet.
Noen her inne med KTM-stjerner i øynene for tiden :yeyeye ;-)
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bjerknez » 21 des 2014, 17:32

KTM lager jaggu meg mange flotte sykler :-)å :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ » 21 des 2014, 17:40

Bjerknez skrev:KTM lager jaggu meg mange flotte sykler :-)å :thumleft
Tror faktisk at KTM kan vokse seg enda større her i landet med de modellene de har nå.
Det eneste som mangler, iflg. mange KTM-fans, er en 690 Adventure.
Vil ikke forundre meg om det dukker opp en slik også fra den østerrikske produsenten.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bjerknez » 21 des 2014, 17:43

Eneste er at jeg er litt usikker på kvaliteten. Ikke for at jeg har erfart noe negativt, men mener jeg har lest litt om høye driftskostnader og litt småfeil. Husker ikke hvor jeg har det fra og det kan hende jeg tar feil også...

men syklene er uansett barske! :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ » 21 des 2014, 17:48

Bjerknez skrev:Eneste er at jeg er litt usikker på kvaliteten. Ikke for at jeg har erfart noe negativt, men mener jeg har lest litt om høye driftskostnader og litt småfeil. Husker ikke hvor jeg har det fra og det kan hende jeg tar feil også...

men syklene er uansett barske! :thumleft
Kjenner ikke syklene godt nok til å ha noen formening om småfeil og høye driftskostnader, men støtter utsagnet om at syklene er barske :D !
Syns KTM har gjort mye riktig i så måte :drg .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2857
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
MC: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Kawagutten » 22 des 2014, 12:25

Bjerknez skrev:Eneste er at jeg er litt usikker på kvaliteten. Ikke for at jeg har erfart noe negativt, men mener jeg har lest litt om høye driftskostnader og litt småfeil. Husker ikke hvor jeg har det fra og det kan hende jeg tar feil også...

men syklene er uansett barske! :thumleft
Kjenner en som har KTM 950 EATV og har kjørt nesten 30000km der eneste "feil" har vært fuktighet i en kontakt så skulle mene at kvaliteten er bra.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2701
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
MC: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Busa Trond » 22 des 2014, 17:09

Den kjeden på 1290 går meg på nervene!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1268
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
MC: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier » 22 des 2014, 17:30

Busa Trond skrev:Den kjeden på 1290 går meg på nervene!
Enig. Aldri mer kjede.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3305
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
MC: Kawasaki GTR1400 2008
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JohnnyTh » 22 des 2014, 17:36

poulet_cavalier skrev:
Busa Trond skrev:Den kjeden på 1290 går meg på nervene!
Enig. Aldri mer kjede.
Enig!. Kjede er noe dritt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
MC: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av LordShaft » 22 des 2014, 17:39

Var det ikke en del lav ccm modeller som ble produsert i Østen en plass av ktm som hadde relativt dårlig kvalitet?

Har ikke hørt noe negativt eller noe på kvaliteten av de som er blitt produsert i Østerrike

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
MC: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn » 22 des 2014, 17:40

Busa Trond skrev:Den kjeden på 1290 går meg på nervene!
:scratch Jeg irriterer meg også over kjeden, men mest min egen ... har du byttet bort kardangen med et KTM-kjede? :eh Var det smart :sk?

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4648
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling » 22 des 2014, 17:46

Kjede er bra det på mange måter, men det krever betydelig mer jevnlig vedlikehold. Nærmest daglig.
På ZZR1400 kan ett kjede vare alt fra 15 000- 40 000.

Når det gjelder BMW's kardanger, har det nu vært en god del surr med de også da. Håper min holder, for det funker jo så greit ellers med den.

https://theneed4speed.com/forum/viewtop ... 6&start=25
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
MC: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ojda » 22 des 2014, 18:09

Ved neste korsveg, er jeg faktisk villig til å lide med boxer for å beholde kardangen :-k
Får håpe det ikke kommer så langt :[-(
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ » 22 des 2014, 18:43

Kjede er vel fortsatt mest brukt av de som lager motorsykler. Men noen hederlige unntak, selvfølgelig, hvor Moto Guzzi, Harley-Davidson og Indian dominerer med kardang og reim på samtlige av sine modeller.
BMW følger hakk i hæl, men kommer samtidig med nye modeller med kjede.
Deretter de japanske produsentene som alle har noen modeller med kardang.

Mange fordeler med kardang, helt klart. Som Moto Guzzi eier er jeg absolutt enig i det.
Men om jeg skulle finne på på bytte sykkel, som vil skje en gang i framtiden, vil likevel ikke kjede være noen deal breaker. mange ulemper er det da ikke med dagens moderne kjeder?
Jeg hadde ingen problemer med kjededriften på TDM'en og Tiger'n de årene jeg eide disse syklene. Mer vedlikehold, javisst. Men ikke verre enn at gode rutiner gjør dette til "en lek".

Ellers får man notere seg at de aller fleste adventuresyklene har kjededrift, selv om eventyrkongen BMW GS 1200 har kardang. Modellene i klassene under har kjede - alle som en.
KTM er på hugget i dette segmentet med hele fire modeller fra 1050 kubikk til 1300 (1290). Alle med kjede...
Jeg vil ikke bli forundra om de også kommer med en 790 etter hvert... ;-)

Kardang er flotte greier på adventure- og langtursykler. Ingen tvil om det. Men kanskje er det likevel best (og tryggest?) med kjede og drev når man virkelig legger ut på de utfordrende eventyrturene der ingen kunne tru at noen kunne kjøre... ;-) ?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Eldre_nybegynner og 2 gjester