Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av Tore L »

mogs skrev: 19 feb 2021, 21:59 Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
Legg inn av Tore L » 19 feb 2021, 20:36

Jeg ser litt på - Triumph Tiger 900 GT - KTM 790 / 890 Adventure, og BMW 750 / 850 GS

Hva frister mest?
For å si det slik, så er jeg veldig fornøyd med 1200 GS'en. Kjøpte den ny i 2018 og har bare positivt å si om den, men Leeres som jeg kjøpte den av selger ikke lenger BMW, da dette ble sentralisert på færre forhandlere. Og det er litt viktig for meg at jeg har forhandleren i nærheten av der jeg bor - BMW blir i Sandefjord - KTM i Mysen og Triumph her i Sarp, hvor jeg holder til. Leeres er jeg veldig fornøyd med, kommer og henter sykkelen og leverer den hjemme, når den skal på service hvis jeg ønsker det. Det samme gjør Alf Graarud i Sarpsborg hvis jeg ønsker dette, eller ikke har tid til å kjøre sykkelen selv til service / rep.
Uansett hvem jeg velger av de 3, så tror jeg at jeg blir veldig fornøyd. BMW 750 er mer asfalt orientert en 850 - det samme er 890 kontra 790. Triumph Tiger 900 ( eventuelt 850 sport ) kommer også i flere utgaver, hvor GT'en er mer asfalt orientert en f.eks 900 Rally. Tror at Triumph'en står øverst nå, men det er før snøen er borte og jeg kan prøve kjøre dem. Men jeg må jo eventuelt selge min også, så det er ikke noe som skjer før mai / juni :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av Gammelsmurfen »

Syns alle 3 er fine sykler og "min kopp te" jeg lett kunne ha kjøpt selv og står på lista over kandidater til neste kjøp.
Jeg er lang/lanbeint så jeg kan ikke ha noe lav sykkel heller, det begrenser utvalget men disse er innenfor på papiret i alle fall.
KTM´n er vel den dyreste av dem om man tar utgangspunkt i standard/innstegs-modellen (tror jeg) og 750´n på BMW.
Syns det virker som om Triumph 850 Sport er mye sykkel til liten pris, da standard-utgaven har en god del utstyr/features med på kjøpet.
Liker utseende på den også (fine de andre også da), men jeg har ingen egen erfaring med Triumph og vet lite om kvaliteten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av kjellv »

mogs skrev: 19 feb 2021, 21:51 Hehe. Som jeg skreiv så har jeg luska rundt og fått med det meste av skriverier her inne. Har nok vært inne på tanken og det kan friste om alt rundt passer. Litt tidlig og bestemme det enda.
Siden du har lest litt her på forumet har du antakelig også fått med deg det geniale med forumtouren, du trenger faktisk ikke kjøre helt til Rana eller Saltstraumen om det virker for langt eller for omfattende. Teknisk sett ser det ut som touren starter for eksempel når Tore L kjører fra Sarpsborg, det er bare å henge seg med og kjøre så langt man vil. Bare så det er sagt, Tore er utrolig kjekk kjøreselskap. Det trenger du ikke uroe deg for :thumleft

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av mogs »

Kjellv! Ja jeg har fått med meg konseptet i år og det er fint med touren at en kan velge litt ut fra tid en har til rådighet. At folk her inne er bra kjørefølge er jeg ikke i tvil om når en leser hvordan de fleste kommenterer og omtaler hverandre her inne.
Som sagt så må tur passe inn og det er litt tidlig enda å banke fast noe. :thumleft

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av mogs »

Ketil skrev: 19 feb 2021, 22:31
mogs skrev: 19 feb 2021, 20:31 Svar til Ketil! Motivasjonen til å gå ned i sykkelstørrelse er hovedsakelig at vi her er vel egentlig litt mindre og lite på langtur lengre. Hun på baksetet var i grunnen vel forsynt.
Var litt stort bare å kjøre butikk og fisketur med GS`n. Kikket litt etter noe som var passe til både min lommebok og kropp, så da datt det ned på T7èn. Den er lettkjørt og kvikk, motor er veldig fleksibel og godt drag over hele registeret . Den er enkel, forutsigbar og kommer ikke med noen overraskelser på verken på grus eller landevei. Og det er nedkokt sykkel når det kommer til dikkedarier som nivåjustering, og alskens elektronikk. ABS er avstengbart, men har redda meg på grusveg m traktor midt i veien imot over bakketopp. :O
Orginal vindskjerm måtte byttes, holdt på å bli gal av vindsus, byttet til høyere GIVI og vinglets. Går veldig greit med passasjer også, men der var GS meget bedre selvfølgelig. Masse forbedringer å få i dempersystemer og fjærer. + masse div snop. Bare å handle på nettet. :knegg
Savner egentlig ikke GS`en kjenner jeg. :scratch
Jeg har inntrykk av at T7 er en veldig god allrounder som er bygget for å tåle mye, og som gir mye kjøreglede. Det jeg har vært litt skeptisk til er tankstørrelse og rekkevidde, men ser jo at den brukes av flere som kjører langturer, jeg er nok blitt bortskjemt med en GSA med 30 liter tank. Uansett veldig fint å høre dine erfaringer med downsizing. Hadde også vært fint med et bilde av din T7 :thumleft
Der er du nok bortskjemt, ja. Men det er ikke lange avstandene mellom pangsinstasjoner her nede så det har ikke jeg tenkt på engang. Men om en velger KRIEGA konseptet så har de kanner både for bensin og vann til å montere på festeplatene til bagene. Litt stilig og litt "må ha" ting. :knegg Det sies at de svarte er raskest. :knegg
T7.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av mogs den 20 feb 2021, 16:06, redigert 2 ganger totalt.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av mekkern »

Så lenge en holder seg i "normale områder" så er ikke sykler med rekkevidde på 20 mil + noe problem synes jeg.
Har et par sykler med 13 liters tanker (600ccm og 1200ccm) og så lenge jeg ikke "må" fylle 98 oktan så er det bensin stort sett "over alt"- selv om jeg kjører 10 mils strekker med bare "bush og fjell"..eller så har jeg et par 2liters bensinkanner som jeg kan ta med :thumleft
.

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av Ketil »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 11:59 Så lenge en holder seg i "normale områder" så er ikke sykler med rekkevidde på 20 mil + noe problem synes jeg.
Har et par sykler med 13 liters tanker (600ccm og 1200ccm) og så lenge jeg ikke "må" fylle 98 oktan så er det bensin stort sett "over alt"- selv om jeg kjører 10 mils strekker med bare "bush og fjell"..eller så har jeg et par 2liters bensinkanner som jeg kan ta med :thumleft
.

Bilde
Det handler nok om litt rekkeviddeangst for min del, på Nordkalotten er det jo litt avstander, men sjelden at det er mer enn 15-20 mil mellom pumpene. Så dette er nok ikke annet enn at jeg liker å ha litt god margin og egentlig ikke et reelt problem. Likevel synes jeg en sykkel med en smule Adventure-image som T7 har, burde hatt nærmere 20 liters tank. Men et par små ekstra kanner å ta med på langturene er jo også et alternativ. Nå er jeg veldig fornøyd med min nåværende mc, så et bytte ned i kubikk blir nok ikke gjort før det nærmer seg utløpt garantitid, og innen den tid har kanskje T7 fått noen oppdateringer og kanskje det kommer en T9 også :twothumbs:

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av SilverSmurfer »

Ketil skrev: 20 feb 2021, 14:44
mekkern skrev: 20 feb 2021, 11:59 Så lenge en holder seg i "normale områder" så er ikke sykler med rekkevidde på 20 mil + noe problem synes jeg.
Har et par sykler med 13 liters tanker (600ccm og 1200ccm) og så lenge jeg ikke "må" fylle 98 oktan så er det bensin stort sett "over alt"- selv om jeg kjører 10 mils strekker med bare "bush og fjell"..eller så har jeg et par 2liters bensinkanner som jeg kan ta med :thumleft
.

Bilde
Det handler nok om litt rekkeviddeangst for min del, på Nordkalotten er det jo litt avstander, men sjelden at det er mer enn 15-20 mil mellom pumpene. Så dette er nok ikke annet enn at jeg liker å ha litt god margin og egentlig ikke et reelt problem. Likevel synes jeg en sykkel med en smule Adventure-image som T7 har, burde hatt nærmere 20 liters tank. Men et par små ekstra kanner å ta med på langturene er jo også et alternativ. Nå er jeg veldig fornøyd med min nåværende mc, så et bytte ned i kubikk blir nok ikke gjort før det nærmer seg utløpt garantitid, og innen den tid har kanskje T7 fått noen oppdateringer og kanskje det kommer en T9 også :twothumbs:
Det har blitt observert en Tenere 700 Travel Edition som farter rundt. Snikfoto av Yamaha sin testsykkel, mye større tank.

Eventuelt så har du en vinner i CB500X, 17 liters tank som reelt sett klarer ca 450 km. Med en ergonomi som egner seg bedre til langkjøring enn en Tenere 700.

Svar