Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Carpa »

hakhap skrev:
Carpa skrev:649 ccm er litt for lite :knegg
Men 650ccm er passe? :lol
Hehe
La oss si 1000 :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Intruder »

Enig med Carpa,over 1000 ccm burde være unødvendig... :[-X
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:
hakhap skrev:
Carpa skrev:649 ccm er litt for lite :knegg
Men 650ccm er passe? :lol
Hehe
La oss si 1000 :yeyeye
Jasså, ja...
Det sikles på mer kubikk, skjønner jeg... ;e

Parallellen til båtfolkets "tre-fot syke" har utvilsomt en (lei?) tendens til å ramme oss MC-folk også... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Alt under 1300cc er strikkmotor! :jada:

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Intruder »

:lol :lol Dette er et tulleuttrykk vi brukte i ulike sammenhenger i en fjern ungdom : Far din så ut som en strikkmotor han da`n laga deg !! :redface

Altså : bare en spøk....!! :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Carpa »

Bjerknez skrev:Alt under 1300cc er strikkmotor! :jada:
Da har du ikke vridd hardt nok på rulla :prop:
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Carpa skrev:
Bjerknez skrev:Alt under 1300cc er strikkmotor! :jada:
Da har du ikke vridd hardt nok på rulla :prop:
Trenger ikke å vri så hardt når man ikke har strikkmotor seru :mk

Godagmann økseskaft :lol

Det jeg skulle skrive var:

Er redd for at strikken skal ryke seru :-)å

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Nei, i 2014 er 1200ccm og 2 sylindre rett ut til sidene akkurat nok :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ojda »

Det er vel ikke noe som heter for lite krefter/ccm på en tung motorsykkel?
Alt under 1000 ccm, 100 hk, 100 Nm er vel å betegne som lettsykkel
Og hører ikke hjemme i den diskusjonen :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av spidair »

Er jo bare å legge strikken dobbelt da... :)

Bedre å tenke hester pr kilo en ren cc vel...? En havremotor har foreksempel bare en hest, men du verden hvordan den kommer seg frem i terrenget allikevel... Men siden jeg ikke stoler på ting som ikke har gir ble det en 690 isteden... :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Snikendeugle »

spidair skrev:Er jo bare å legge strikken dobbelt da... :)

Bedre å tenke hester pr kilo en ren cc vel...? En havremotor har foreksempel bare en hest, men du verden hvordan den kommer seg frem i terrenget allikevel... Men siden jeg ikke stoler på ting som ikke har gir ble det en 690 isteden... :)
Grattis med skikkelig endunker motor 8)
Har aldri prøvd en SMC, men regner med at fun factoren er like høy om ikke høyere som på Duke 690'en med samme motor :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Relax »

Man kjøper en opplevelse ...en følelse.... både 649, 650, 1000 eller 1300 er jo nok i massevis.. uten tvil ...
..men det føles ikke bra før det passere 13-1400 :knegg
"Do the right thing"

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av spidair »

Relax skrev:Man
..men det føles ikke bra før det passere 13-1400 :knegg
Skal ta det opp igjen når jeg har prøvd noe større... Men enn så lenge så føles det faktisk som om jeg har stroppet en plastikk rakett til ræva når jeg gir på med min 690 og det holder i massevis for meg.... :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Relax »

spidair skrev:
Relax skrev:Man
..men det føles ikke bra før det passere 13-1400 :knegg
Skal ta det opp igjen når jeg har prøvd noe større... Men enn så lenge så føles det faktisk som om jeg har stroppet en plastikk rakett til ræva når jeg gir på med min 690 og det holder i massevis for meg.... :)
Selvfølgelig....
OG..tyngde på sykkel, type sykkel, kjørestil, giring osv avgjør også hvilken motor som er bedre / nødvendig..
En off road på 1400 kubikk er kanskje ikke god og fleksibel;) :D :D ..men vi som kjører cruiser får aldri for my kubikk :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av spidair »

Relax skrev:
spidair skrev:
Relax skrev: ..men vi som kjører cruiser får aldri for my kubikk :D
Vel... Har så vidt prøvd en costom HD med 1600 ccm og en hel jævla masse hester, så mye at du omtrent hang som et slips etter hendene på styret da det ekstreemt brede bakdekket ikke slippet en millimeter på veigrepet og gaffelen ikke vippet opp en millimeter grunnet lengden og hele ekvipasjen føyk bortover gata i noe som lignet en form for horisontal take off med romferga, det var ihvertfall følelsen jeg satt igjen med etter den prøve turen... Så jo, tipper at det kan bli for mye av det gode også... :)

Har vel rundt regnet ca 0,35 hester pr kilo på sykkelen min (69hk/228 kilo) og den er da jammen sprek nok syntes jeg... Hva skal du med mer her i landet liksom... Det var ihvertfall det jeg tenkte når jeg for under to uker siden satt og grublet litt på åssen sykkel jeg skulle velge... Min kjøring, tenkte jeg, kommer til å være mest på asfalt (greit med noe annet enn crosser dekk da) og for det meste på svingete og dårlige norske veier (gode fjærer og god dempning) samt at jeg ville ha en sykkel med litt guffe i... Valget falt så og si av seg selv på den sykkelen jeg har valgt... :) Den gir ihvertfall meg det beste av flere verdener... Pluss at den er veldig lettkjørt, kjapp og fin...

It is all in the eyes of the beholder er et nynorskt ordtak og det stemmer vel når det kommer til kubikk også tenker jeg.... :)

Svar