Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev: 03 des 2018, 23:01 Njaa, 90 % er vel å ta hårdt i ?
På de aller fleste er detvel ikke gjort vesenlige endringer. Clip—bostyrer, smalt sete med lite stopping,eksosanlegg med mindre demping, andre lykter, speil og blinklys pluss litt kosmetiske endringer og ei litt kortere bakramme er ikke noe som endrer kjøreegenskapene vesenlig.
Oi, jeg holdt på å glemme tilbakeflyttede fothvilere.
Uansett, de fleste kreasonene er ikke særlig endret fra original , ramme, motor, hjul er som da sykkelen forlot fabrikken, h verken mer eller mindre trafikkfarlig.
Det skal være clip—onstyre, ikke clip—bostyrer. :redface :sorry :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 03 des 2018, 23:01 Njaa, 90 % er vel å ta hårdt i ?
På de aller fleste er detvel ikke gjort vesenlige endringer. Clip—bostyrer, smalt sete med lite stopping,eksosanlegg med mindre demping, andre lykter, speil og blinklys pluss litt kosmetiske endringer og ei litt kortere bakramme er ikke noe som endrer kjøreegenskapene vesenlig.
Oi, jeg holdt på å glemme tilbakeflyttede fothvilere.
Uansett, de fleste kreasonene er ikke særlig endret fra original , ramme, motor, hjul er som da sykkelen forlot fabrikken, h verken mer eller mindre trafikkfarlig.
Enig. Og jeg vil tilføye at 30 år gamle slitere blir nedplukket, gaffelbein bli overhalt, motorpakninger skiftet, nye bremseslanger, nye lagere, bedre lys, oppgradert fjæring/demping osv.
Det 30-40 år gamle utgangspuktet er ofte mer trafikkfarlig enn det ferdige CR-bygget, og ikke omvendt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Det står ganske mange halvferdige cr-prosjekter. Har sett mange av dem blant venner og på finn, et bilde av en nedstrippet billig veteran etterfulgt av 10 bilder av hvordan den kan se ut som er til salgs. Det som er så typisk med slike prosjekter er at det er ofte unge fattige hipstere som prøver seg på et slikt prosjekt, men med null erfaring. Kjøper seg en gammel og billig veteran og har en god tro på at prosjektet også blir billig :crazy: . Blir fort kina bolt on deler fra nettet, og de typiske RFY bakdemperne fra ebay. Det er slike deler disse unge hipsterne tror de kan skru på selv, men når det kommer til kutting av bakpartiet og sveise på en lupe-ramme bak for å få den klassiske CR-salen, velger de fleste å backe litt ut. Det blir kanskje fort dyrt å hyre en sveiser eller så frykter de å ødelegge sykkelen.

Som du er innpå cannon, det er FAKTISK ikke alle 30 år gamle slitere som blir nedplukket, gaffelbein bli overhalt, motorpakninger skiftet, nye bremseslanger, nye lagere, bedre lys, oppgradert fjæring/demping osv. Det er mangel på kunnskap og for dyrt å få gjort det på et verksted. Forgasser som må renses og justeres, trommelbremser som er farlige, dekk som har gått ut på dato, hjemmelaga potter, elektrisk anlegg som ikke er sikret osv. Farlig? :-k

Ja, CR er dritkule men ikke for unge førstegangsførere. Lite mekanisk erfaring og kunnskap tror jeg vil drepe litt av mc-morroa for kidsa. Det er ikke noe gøy når du har brukt alt av sparepengene dine på masse deler, brukt store deler av fritida og helgene til å skru på de nye delene, også klø seg i hodet når den ikke vil starte. Det er ihvertfall ikke noe gøy at du må selge den fordi du ikke har råd til å få et verksted til å gå over sykkelen. Eller, sykkelen stopper opp plutselig når du kjører med venna dine ute i ødemarka. Det er mange av dem som aldri skulle ha vært på veien. Om det var eu kontroll på mc så hadde cr-bygg vært historie.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av mekkern »

Det meste du sier her gjelder stort sett alle MC.
Mangel på kompetanse vilje og penger gjelder forresten alle kjøretøy. Dette ser man ved en utekontroll av alle type kjøretøy.
Masse godkjente CR bygg på veiene.min 450 er forresten i bedre teknisk stand den forlot fabrikk,verden har utviklet seg på 35 år.
mesteparten av søpla på finn blir nok ikke å forlate søppelstadiet.
En gjenganger på stort sett alle mc er en mangel på godkjent eksosanlegg,men å kalle dette for trafikkfarlig er vel å ta i....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 04 des 2018, 05:55 Det meste du sier her gjelder stort sett alle MC.
Mangel på kompetanse vilje og penger gjelder forresten alle kjøretøy. Dette ser man ved en utekontroll av alle type kjøretøy.
Masse godkjente CR bygg på veiene.min 450 er forresten i bedre teknisk stand den forlot fabrikk,verden har utviklet seg på 35 år.
mesteparten av søpla på finn blir nok ikke å forlate søppelstadiet.
En gjenganger på stort sett alle mc er en mangel på godkjent eksosanlegg,men å kalle dette for trafikkfarlig er vel å ta i....
Sånn er det. I tillegg blir jo en del av havariprosjektene "reddet" gjennom salg til ny eier med ny energi. Et havarert prosjekt krever ofte ganske lite innsats før det kan blomstre.
Det er også at poeng at det bygges CR-prosjekter på bestilling fra mange proffe aktører her på berget. "Hipstere" ble nevnt lengre opp her. Kanskje mange av de (hvis de er mange?) kjøper sine øyenstener ferdigbygget? Og kanskje "Hipstere" kan være knallgode med både vinkelsliper og sveiseapparat?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 03 des 2018, 17:05 Vel, mine sykkelseter er alle smalere, og de er helt sikkert hardere også. Egentlig en fin sammenligning. Fremoverlent sykkel-sittestilling gir også mye mindre trykk på setet. Da kan komforten reduseres betydelig.
Mitt CRsete er hardt og kantete. Ubehagelig å sitte oppreist på med beina i bakken, og helt fint med hendene på cliponstyret og beina på fotpinnene. Helt ok å lide litt for god design:-)
Det er for så vidt fair det. Får hemoroider bare av å se på den, men hver sin smak antar jeg :D Kul er den i hvert fall.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Det her er også problemet med CR bygg.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=132994025
En 83 modell virago 1000 til 120 000kr bygget av "proffe" oslo motorcycles? :crazy:
Ja, de bygger kule sykler som ligner på alt annet på instagram... Jeg vet ikke om de er et ordentlig verksted eller bare et selverklært custom verksted uten svv sertifisering? De har fekst bygget triumphen til Odd Magnus som har hatt ganske mange problemer i etterkant og til slutt måtte til en triumph forhandler for å gå igjennom. Amatørbygg av proffe folk.

120k for en 83 modell virago? Neitakk!
De har tilogmed skrytet på seg at denne er one of a kind. Det er en vanlig mørk instagram cafe racer...

Om jeg ville ha hatt en cafe racer, hadde jeg heller kjøpt en moderne sykkel med innsprøytning, eller en fabrikklaget CR... men er det da en Cafe racer? :-k

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av mekkern »

Greia med CR Choppere Trackers Bobbere og andre ombygde sykler er jo at folk gjør hva de har lyst til, IKKE hva andre mener de BØR...
Hva prisene er? -er det jo hva folk eventuelt vil betale.
Synes en at det er for dyrt for en sykkel en har lyst på? bygg selv da.Hvis ikke en vil/kan så må en jo betale andre for å gjøre dette og prisen blir deretter-ingen jobber gratis i dag.
At en aldri ville kjøpt en slik sykkel er jo også helt fritt-ingen tvinger en heller..

At mange sykler er støgge eller overprisede gamle eller nye, spiller jo ingen rolle-som sagt en tvinges ikke til å kjøpe.
At noen kjøper gamle ofte litt spesielle sykler som funket dårlig som nye og forventer problemfri drift er jo optimistisk.

Akkurat som BMW GSA -kunne ikke falle meg inn å kjøpe et slikt monstrum, men hvis folk synes slike sykler er det fineste og beste som finnes så skal ikke jeg stoppe dem.

Jeg elsker mangfoldet.
Fra 1901 til 2019 med alle sine variasjoner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Behøver ikke sitere Mekkern....bare tommelopp:-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Det var da veldig politisk korrekt å si. Ingenting galt med det.

Det er ikke bare å bygge selv... litt lett å si.

Choppere er som oftest et utstillingsbygg og fokuset ligger i detaljer. CR derimot, de fleste er jo amatørbygg, kvaliteten er deretter.

Choppermiljøet er litt mer lukket og her er det mye mer respekt og ære enn i CR miljøet. De unge uerfarne kaster seg heller ut i crbygg der færre erfarne dømmer. Det er ofte liksa på instagram de jobber mot:p noe som ikke burde bety noe.

Som jeg har sagt, jeg har ingenting imot custombygg med kvalitet. Problemet med amatørbygg er at ingen kan garantere noe og kvaliteten er ofte ganske dårlige. Jeg har sett flere crbygg up close og de ser ikke ut. Sveising som kan diskuteres, hele motoren som er dynket med pulverlakk for å skjule feil, pyntet sykkelen med kinadeler og de går jo aldri rent og hva som helst kan jo skje?! Det jeg prøver å si, det er så lett for alle å bygge en CR og kvaliteten er ofte aldri noe å skryte av. Selvfølgelig er det farlig. Ja, mekkern, du har kanskje mer mekanisk erfaring enn mange og du vet hva du driver med, det kan ikke sies til resten.

For meg så foretrekker jeg en sykkel som jeg vet vil bruke 1 time på en 1timers tur, ikke 5 timer der du blir stuck på veikanten og klør deg selv på hodet. CRbygg har aldri skriket kvalitet for meg. Det er aldri gøy å kjøre en sykkel der man for noia av om den holder turen eller ikke.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

mekkern skrev: 05 des 2018, 17:13 Greia med CR Choppere Trackers Bobbere og andre ombygde sykler er jo at folk gjør hva de har lyst til, IKKE hva andre mener de BØR...
Det er veldig feil å si. Chopperbygg og bobber er ganske nøye på hva slags stil og tidsperiode de vil følge. Tracker, CR og begge to miksa(brat) er mer fritt frem.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av mekkern »

Da har du ikke sett mye choppers.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Jeg har bare sett dem i vennekretsen og de blir ofte godkjent av svv, de som har tatt seg bryet med å godkjenne bygget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Juicebox: jeg har ikke mye innsikt i landets miljøer for CR/custom/chopper-bygging. Inntrykket mitt er allikevel veldig forskjellig fra det du beskriver.
Det du skriver om bygging for utstilling, hvor mye langs-veien-trøbbel CR-byggere har osv er heller ikke særlig gjenkjennelig. Når det gjelder observasjon av motorstopp på veiskulder så er mine observasjoner preget av helt andre typer/merker.
Jeg har litt innblikk i CR, og jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle av ulykke med CR. Jeg kjenner til en sak med en langgaffel chopper, bilførers feil, men kunne kanskje vært unngått med en litt mer svingbar sykkel. INGEN kritikk av chopperbygg!
Alt i alt så er min oppfatning(svært subjektiv) at entusiast-prosjekter av denne typen sjelden er involvert i ulykker, at syklene er i overkant godt tatt vare på, og at det ikke kjøres rundt på masse usikkert amatørskrot.
Hvis du har innsikt og oversikt som viser det motsatte, så bøyer meg i hatten for det :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Hehe ja, ser jo disse CRene spesielt i sentrum på veikantene eller på en benk :P . Lenger kommer dem ikke antageligvis 😅 de er på en måte ikke ment til å kjøre langt heller, så det er ikke ofte jeg ser dem på lengre turer akkurat. Jeg sier heller ikke at folk ikke skal bygge sånt, men gjør ihvertfall en ordentlig research og ikke bygg noe kjapt og selg det videre til en som ikke har peiling bare for profit som hensikt. All respekt til de som virkelig kan greiene sine!

Svar