En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Her var det noe som ble feil! Hva var det da?
Det var bare jeg som skrev noe som jeg i ettertid så blei feil ... forhåpentligvis før noen andre så det :-)å

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av MaxTron »

I de senere åra har jo også Ducati skjønt at hvis de skal hevde seg i MotoGP må de ha V4 :-J
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

DrGreve skrev:
Desmo skrev:Det var sant, den hadde 4 av de uhyrlighetene de kalte stempler, ikke 2, så den var en bastard mellom V4 og V8. Sånn var det.
Beklager da at jeg skrev at en V-twin er en halv motor. Etter dine påstander er det jo bare en kvart motor og jeg skal ikke argumentere mot deg :)
Da må jeg si jeg er ganske imponert over hva enkelte har fått til med en "kvart" motor.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

MaxTron skrev:I de senere åra har jo også Ducati skjønt at hvis de skal hevde seg i MotoGP må de ha V4 :-J
Nå har vel Ducati aldri stilt til start med twin?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
MaxTron skrev:I de senere åra har jo også Ducati skjønt at hvis de skal hevde seg i MotoGP må de ha V4 :-J
Nå har vel Ducati aldri stilt til start med twin?
Nei, det er det som Desmo så treffende kalte en hybrid. 2 L-twin plassert ved siden av hverandre :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

Desmo skrev:
DrGreve skrev:
Desmo skrev:Det var sant, den hadde 4 av de uhyrlighetene de kalte stempler, ikke 2, så den var en bastard mellom V4 og V8. Sånn var det.
Beklager da at jeg skrev at en V-twin er en halv motor. Etter dine påstander er det jo bare en kvart motor og jeg skal ikke argumentere mot deg :)
Da må jeg si jeg er ganske imponert over hva enkelte har fått til med en "kvart" motor.
Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
1 Sylinder 85ccm og 29 hk....liker det ikke mye, men likevel imponerende topp ytelse. dette vil si 0,34 Hk/ccm. Mens MV Agust RR1078 (som også er en Imponerende sykkel) (redd for å tråkke noen på tåa) yter 195 Hk. Dette blir da 0,18 hk/ccm.
Konklusjon: Bare halvparten av ytelsen med 4 sylinder som med 1. :-)

Med andre ord en 1/4 motor blir da 4 ganger så effektiv som en hel...!!!!???? eller.... :-k

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

L-NA skrev:Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
Du glemmer Hr. Wankel i all euforismen :)
Og det er, uavhengig av hvilken sykkel eller annet motorisert kjøretøy som er ment å bevege seg, ratioen mellom HK og vekt som er viktig. Å begynne å dissekere slik du gjør blir som å begynne å skjære ut hullene i gaudaosten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1pwge32HdE[/video]
67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
Du glemmer Hr. Wankel i all euforismen :)
Og det er, uavhengig av hvilken sykkel eller annet motorisert kjøretøy som er ment å bevege seg, ratioen mellom HK og vekt som er viktig.
Og der har du mye av grunnen til av twinner gjør det bra i racing.
Eks Ducati 1199, 166 kg, BMW S1000RR, 183 kg, og da med den store forskjellen i moment i tillegg i twinnens favør så er det som du selv sier forholdet mellom vekt/effekt som er viktig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Og der har du mye av grunnen til av twinner gjør det bra i racing.
Eks Ducati 1199, 166 kg, BMW S1000RR, 183 kg, og da med den store forskjellen i moment i tillegg i winnens favør så er det som du selv sier forholdet mellom vekt/effekt som er viktig.
Å overføre en racingrigget konfigurasjon over på vei er litt feil i mine øyne. Jeg tviler på at Casey Stoner ville kjørt riggen sin fra Lindesnes til Nordkapp en normal norsk sommer med trailere, bobiler og Volvo med en Kabe 750 etter seg som sine medtrafikkanter.
I tillegg blir racingekvipasjene justert ut i fra banenes beskaffenhet.
Hvis du leser en av mine første kommentarer i denne tråden så bryr jeg meg lite hva hverken Ducati eller Honda gjør på bane siden jeg ikke skal kjøre der.
Først når disse nyvinningene som formel1 og motogp utvikler blir "offentlig" vet vi hvordan driftsikkerheten på dette nye blir og her er Honda V-4 sine motor i en særklasse og har vært det helt siden VF1000R og VFR-ene ble lansert :)
Og til slutt, så er min konklusjon at de som kjøper disse rakettene med mer hester enn kilo, bruker de som en penisforlenger, siden de reagerer vel så mye når sykkelen blir kritisert som om at kjæresten skulle klage på penislengden etter en sex-akt :lol
Og hvorfor bruker Ducati en dobbel L-twin i racing og ikke en enkel twin hvis det er så saliggjørende?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Og der har du mye av grunnen til av twinner gjør det bra i racing.
Eks Ducati 1199, 166 kg, BMW S1000RR, 183 kg, og da med den store forskjellen i moment i tillegg i winnens favør så er det som du selv sier forholdet mellom vekt/effekt som er viktig.
Å overføre en racingrigget konfigurasjon over på vei er litt feil i mine øyne. Jeg tviler på at Casey Stoner ville kjørt riggen sin fra Lindesnes til Nordkapp en normal norsk sommer med trailere, bobiler og Volvo med en Kabe 750 etter seg som sine medtrafikkanter.
I tillegg blir racingekvipasjene justert ut i fra banenes beskaffenhet.
Hvis du leser en av mine første kommentarer i denne tråden så bryr jeg meg lite hva hverken Ducati eller Honda gjør på bane siden jeg ikke skal kjøre der.
Først når disse nyvinningene som formel1 og motogp utvikler blir "offentlig" vet vi hvordan driftsikkerheten på dette nye blir og her er Honda V-4 sine motor i en særklasse og har vært det helt siden VF1000R og VFR-ene ble lansert :)
Og til slutt, så er min konklusjon at de som kjøper disse rakettene med mer hester enn kilo, bruker de som en penisforlenger, siden de reagerer vel så mye når sykkelen blir kritisert som om at kjæresten skulle klage på penislengden etter en sex-akt :lol
Nå er det mange måter å se på andres sykkelvalg på og hvorfor de velger som de gjør.
Når du nevner at racing ikke har så mye med gatesykkel å gjør ang. justeringer og banens beskaffenhet, gjelder dette selvfølgelig motogp også.
Jeg vet at eks de fleste ikke ville hatt Ducati pga manglende komfort, påståtte korte serviceintervaller, harde gearkasser, vonde ved køkjøring, ubrukelige på langtur osv.
Hvis det er det du bruker sykkelen til er det logisk.
Men akkurat det å ha en totalt kompromiss løs sykkel, som ikke bryr deg om komfort, vibrasjoner eller raslelyden fra clutchen, så er det noe helt annet.
Hvis du ikke har den fasinasjonen for råskapen og lidenskapen i sykkelen så kan det ikke forklares....
Superbike er riktignok "gatesykkel", men det er milevis fra det du ser av motogp på tv til de sykkelene du ser på gata.
Og forresten, det er kun Ducati som har laget en "motogp" sykkel for salg. Honda har snakket om det men det gjennstår å se.
PÅ åttitallet kom både RG 500, RD 500 og NS 400R som replikkaer på gp-sykler, men det var kun replikkaer og ikke noe annet.
Hvis du vil ha en rask, komfortabel bil som er rimelig å vedlikeholde, som ikke har sine egne lyter, ikke straffer deg med døden hvis du bruker den feil, bruker mye bensin, har lite støy......da kjøper du ikke Ferrari, Lamborgini eller Porsche, da kjøper du Nissan, Honda eller lignende.
Penisforlenger :lol nei, men entusiast......

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

simpson skrev: Penisforlenger :lol nei......
Bare en ekstra bonus :twisted

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TBI81 »

EasyRider skrev:En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1pwge32HdE[/video]
67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Ikke så værst nei! Nesten så jeg trodde det var speeda opp et par sec :P :p
Skulle vel hatt en drøye 400hk i min med det der regnestykket .. Og det er jo forsåvidt ikke helt uoppnåelig det heller med litt pustehjelp++

[video]http://www.youtube.com/watch?v=7IUone3p5Tw[/video]

Og denne er jo også en som stadig blir referert til:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rG3iUeZ2J3E[/video]
Osv osv. Selv om ikke dette har noe som helst med 'hva som er best' å gjøre. Der mener jeg 'til sitt bruk' :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
simpson skrev: Penisforlenger :lol nei......
Bare en ekstra bonus :twisted
Er godt gift.....men får vel ikke for mye for det :-k
Sist redigert av simpson den 05 apr 2013, 09:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Hvis du ikke har den fasinasjonen for råskapen og lidenskapen i sykkelen så kan det ikke forklares....
Du skal ikke ta til deg alt jeg skriver siden jeg kjørte en racerigget gixxer i flere år på både bane og vei og jeg var tilhenger av å mestre den i ekstreme situasjoner. Den fascinasjonen forsvant fort når jeg mistet min bror på samme sykkel.. slapp av, jeg nevner ikke dette for å kritisere ditt valg, men for å innrømme at jeg også har vært der :)
I dag er jeg mer irritert over at på grunn av tullinger med ekstremadferd og ekstreme sykler ødelegger rekrutteringen til det fantastisk givende og inkluderende miljøet mc genererer. De har rett og slett ikke råd med forsikringer som koster mer enn det syklene koster.
Og en twin er en halv motor og sikkert billigere å kjøpe, eller? :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar