En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 749
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
MC: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA » 23 apr 2013, 15:59

Desmo skrev:
Jompa skrev:
Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?
Etter det jeg har lest meg opp på TZ700/750 så tente den på to og to sylindre samtidig, ikke en og en slik en firetakter rekke4. Jeg burde kanskje ha presisert det i den første posten. For det var det jeg mente med rekke4. Her er en australsk side om Yamaha TZ 750 racere;http://www.tz350.net/bigbrothers.htm.
Evinrude sin ETEC Maskin blir i dag prdusert i stor stil. Her er både 3 og 4 sylindrer inline, og V6.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo » 23 apr 2013, 16:14

L-NA skrev:
Desmo skrev:
Jompa skrev:
Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?
Etter det jeg har lest meg opp på TZ700/750 så tente den på to og to sylindre samtidig, ikke en og en slik en firetakter rekke4. Jeg burde kanskje ha presisert det i den første posten. For det var det jeg mente med rekke4. Her er en australsk side om Yamaha TZ 750 racere;http://www.tz350.net/bigbrothers.htm.
Evinrude sin ETEC Maskin blir i dag prdusert i stor stil. Her er både 3 og 4 sylindrer inline, og V6.
Har sett hos Fische Marine, Evinrudeimportøren, og sjekket at de kun har twin og trippel i rekke motorer opp til 90 hk,og fra 115 og oppover er det V4 som gjelder.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
MC: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jonnykr » 23 apr 2013, 16:16

L-NA skrev:
ArcticTiger skrev:Det speller ingen rolle hvor mange syllindre du har, hvor store de er, i hvilken retning de peiker, hva slags sykkel de står i, eller hvem som har lagd de.
Allt er like bra :thumleft
Tja, du kan nok ha rett i det, men - blir liksom det samme som å si at "gulost er gulost" ](*,)
Ja, eller: :lol
høne.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29229
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ » 02 des 2019, 22:15

Tja...
hvorfor ikke puste støv av denne tråden nå som det har kommet og er i ferd med å komme sykler med ganske så interessante motorer sett i lys av de stadig skjerpede Eurokravene.
Tenker da på Moto Guzzis V85 TT motor, som jeg selv har opplevd som kvikk og villig de gangene jeg har kjørt denne sykkelen.
Ren luftavkjølt V2'er i disse tider med oppgitt effekt på 80 HK må man kunne si det står respekt av i forhold til de utslippskravene man står ovenfor.

Også har vi Kawasaki W800, som igjen er på det norske markedet etter et kort fravær. Ingen effektbombe med sine 48 HK, men også denne motoren, tosylindret rekke, er luftavkjølt uten hjelp av oljekjøler.

Og endelig er Royal Enfield motorsyklene med sine en- og tosylindrede luftkjølte motorer på plass i Norge! Beskjeden effekt i begge motorene, men ganske sikkert nok for MC nostalgikere.

Og til slutt BMWs nye monstermotor av en luftkjølt tosylindret boxermotor. Ikke aklkurat noe kunstverk å hvile øynene på, men en ganske så imponerende konstruksjon, må jeg bare innrømme!

Bilder i denne saken på Bike:
https://www.bike.no/nyheter/slik-er-bmw ... more-15265


Så ja, det virker som at det fortsatt er liv laga for "enkle" (dvs. uten væskekjøling) tosylindrede motorer i ulike konfigurasjoner.
En måte å fortelle at det var nettopp slik motorsyklene var i sin begynnelse tidlig på 1900-tallet.
Jeg synes det er stor stas at enkelte produsenter fortsetter å utvikle motorsykler med slike motorer og håper de vil kunne gjøre det i enda mange år framover.
Må si jeg også kjenner på lysten til å skaffe meg en slik før det er for sent...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av mekkern » 02 des 2019, 22:33

Så lenge turtall og effekt holdes på et meget moderat nivå i forhold til alternativene er det «liv laga»...spesielt i retro sammenheng. Men om det er nok salg til å tjene nok penger på det gjenstår å se.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29229
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ » 02 des 2019, 22:46

mekkern skrev:
02 des 2019, 22:33
Så lenge turtall og effekt holdes på et meget moderat nivå i forhold til alternativene er det «liv laga»...spesielt i retro sammenheng. Men om det er nok salg til å tjene nok penger på det gjenstår å se.
Når det gjelder Moto Guzzi så virker det som at nye V85 TT har vært en boost. Godt salg i flere markeder og mange har gitt uttrykk for at nettopp denne motoren og sykkelen kan ha vært redningsplanken for Moto Guzzi.

Så synes i hvert fall jeg det skal bli interessant å følge Royal Enfield utviklingen her i landet.
Kanskje hipsterne hiver seg på og sørger for godt salg :crazy: ?

Når det gjelder den kommende BMW cruiseren med monsterboxeren på 1800 kubikk, må jeg si jeg er litt mer tvilende... :-k .
Men BMW har opparbeidet seg en voldsomt sterk selvsikkerhet med den posisjonen GS har, så det vil ikke forundre meg om de greier å gjøre suksess ut av denne nye boxerhistorien også.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15213
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez » 03 des 2019, 06:17

Når jeg leser alle postene dine så blir jeg rett og slett himmelfallen over at du ikke eier en Moto Guzzi AJ :knegg
Ikke noe galt med å like Moto Guzzi, men hvorfor du ikke kjører en er veldig merkverdig siden du nærmest i enkelte tråder nevner dette navnet både på ut og innpust.

Når det kommer til trådens tema så kan jeg si at så lenge jeg slipper å kjøre en 4-sylindret med 600ccm eller mindre så er det ett fett for min del. Alle motorvariantene har sine sterke og svake sider. :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Duke944
Innlegg: 32
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
MC: Suzuki dr350, Desert Sled, Multistrada

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Duke944 » 03 des 2019, 09:01

"Liv laga"; Scrambler-modellene til Ducati er jo en gedigen salgssuksess...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29229
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ » 03 des 2019, 09:17

Duke944 skrev:
03 des 2019, 09:01
"Liv laga"; Scrambler-modellene til Ducati er jo en gedigen salgssuksess...
Ja, der har du også en MC-modell og ikke minst motor som absolutt skal nevnes :thumleft .
Flotte greier, syns jeg, at slike henger med og at det er MC-folk der ute som er med på å fortsatt holde liv i slike klassikere :prf .
Og selvfølgelig kudos til Ducati som lager disse fine syklene :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester