Konstant "humping" ved kjøring... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:
SuperMorten skrev:Har du sjekket om hjulene er runde..? :prop:
Nå må du oppdatere deg! Det er jo pentagonhjul som er tingen for tida.
Hehe.. men egentlig var det et snev av seriøsitet. Jeg hadde engang problemer med kast i bremsene på min BMW X5 (bil altså.. :prop: ). Leverte den på verksted, og de byttet selvsagt skiver og klosser osv. Men de fortalte meg at årsaken til at jeg fikk kast i bremsene var at hjulene ikke var helt runde.. Da tenkte jeg i mitt enkle hode, at om hjulene ikke er helt runde, kombinert med egenressonansen i sykkelen, kunne dette føre til risting/vibrasjoner i spesielle hastigheter..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

Sjekket de bakdemperen på verkstedet?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kjellrf »

Eikehjul skal etterstrammes på service, men det er ikke alle mekanikere som kan kunsten. Når de avbalanserte det nye fordekket, håper jeg de sjekket hjulet visuelt for høydekast/sidekast. Felgene på VN800 Classic er (nesten) aldri helt 100.
Der felgen sveises sammen i banen, har den ene sida et lite, rett stykke (pga måten felgene er rundet i produksjon). Toleransene fra Kawa er ganske romslige. Løft hjulet klar av bakken, drei på det, og se etter kast.

Vi hadde noen få nye VN800 som trengte å få rettet hjulet (stramme eiker), og en som vi byttet felg på pga kast. Men den nye felgen var heller ikke feilfri.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

superglenn
Innlegg: 20
Registrert: 15 jul 2010, 23:36
Motorsykkelen din: 08 CBR600RR

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av superglenn »

Verksted hadde gått igjennom felger og dekk. Dog er jeg ikke sikker på om dem har sett på eikene.. Men skulle ikke en avbalanserings test vise uregelmessigheter på dekket uansett?

Bak demper har nok ikke blitt sjekket, men kan bakdemper forårsake dette type problem fremme fra?

Og sist jeg sjekket var hjulene runde :P

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

En dårlig demper gir vel gynging enn humping ,jeg ville helst sagt det var dekk eller felg men du sa det var sjekket på verksted.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av DrGreve »

Jeg har aldri hatt og kommer neppe til å få en V-twin og aner ikke om egenresonnansen i motoren kan gi slike vibrasjoner som nevnt her, men jeg har opplevd noe lignende på andre sykler og da har noe i drivlinjen vært ute av linjen. For eksempel en anelse slakke i ett av kjedehjulene.. Bare en tanke i natten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Jeg håper trådstarter finner ut av dette.
Nå har jeg nettopp solgt min BMW F800GS som har 21" eikehjul foran med allroad dekk.
Sykkelen stod tilsalgs for kunde i butikk og ble solgt etter et par dager, sykkelen er ekstremt strøken.
Derfor valgte kjøper å ikke prøvekjøre sykkelen, noe som for meg er litt underlig i seg selv. Kjøper har heller aldri hatt en slik type sykkel, han har vært vant med sportsykler med 17" støpte felger og sportsdekk.
Etter et par dager tok kjøper kontakt med meg og beklaget en humping i forhjulet mellom 60 og 70 km/t.
Forhandler hadde av forhjulet og sjekket balansen uten å finne noe galt, forhandler mener at et 21" eikehjul lever på en annen måte enn støpte hjul. Allroad dekk kan forsterke dette.
Kjøper mente jeg må ha merket dette, men jeg har ikke merket noe og jeg mistenker derfor som forhandleren sier, at kjøper ikke var forberedt på at dette kan merkes før man blir vant med det.
Nå ønsker kjøper at jeg bekoster nye dekk, noe jeg mener kjøper ikke kan kreve,men jeg gjør det likevel for å være imøtekommende.
I disse dager går jeg derfor i spenning for å få vite om dette vil løse problemet. Han får dekkene på en av dagene.
På den andre siden tror jeg ikke dette vil løse problemet, og er spent på fortsettelsen.
Jeg har undersøkt med Forbrukerrådet , og der står det at kjøper kan kreve feil rettet, men hvis det ikke er noen feil, da kan selvfølgelig ikke selger lastes. Det er ikke bytterett på denne typen handel. Enda verre er det at ikke kjøper har prøvekjørt før handel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Epylypzon »

Bringisen: Slik er også min 2012 F800GS.. Tenkte ikke så veldig mye over det i starten, men lurte jo på hvorfor. Nå har jeg bare vendt meg til det..

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

safari
Innlegg: 25
Registrert: 01 okt 2013, 18:11
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Sted: Tromsø

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av safari »

Hadde det samme på Viragoen min. Byttet til litt tykkere olje i Framgafflene, samt stramma en runde på demperne bak. Nå er jo dette en 95 mod. Så sikkert noe mere umoderne demperoppsett på min, enn din. Men mener humpinga har blitt borte. P.s. Har hatt de samme dekkene hele tiden.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av MaxTron »

Tenkte på det samme.

Ville uansett byttet olje i gaffelen hvis du ikke veit hvor gammel den er, og eventuelt en grad tykkere (enn det som er spesifisert for din modell) skader skjelden :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av sankyo »

Sikkert gode tips, men spørsmålet er vel om alt dette er Bringisens ansvar når kjøper ikke gidder å prøvekjøre.
Prøvde en Caponord nå nylig. Alt var sikkert som det skulle være, men jeg trodde at motoren var helt ødelagt. Kan derfor forstå at noen uten erfaring med den slags sykkel reager, MEN jeg kan ikke forstå hvorfor kjøper nå prøver å klandre andre for det... så lenge sykkelen funker som den skal. Jeg mener at et fagverksted bør avgjøre on det som kjøper klager på er vanlig eller ikke.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av sankyo »

PS: Håper det ordner seg. Lykke til.
Live long and prosper :janikk

safari
Innlegg: 25
Registrert: 01 okt 2013, 18:11
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Sted: Tromsø

Re: AW: Konstant

Legg inn av safari »

sankyo skrev:Sikkert gode tips, men spørsmålet er vel om alt dette er Bringisens ansvar når kjøper ikke gidder å prøvekjøre.
Prøvde en Caponord nå nylig. Alt var sikkert som det skulle være, men jeg trodde at motoren var helt ødelagt. Kan derfor forstå at noen uten erfaring med den slags sykkel reager, MEN jeg kan ikke forstå hvorfor kjøper nå prøver å klandre andre for det... så lenge sykkelen funker som den skal. Jeg mener at et fagverksted bør avgjøre on det som kjøper klager på er vanlig eller ikke.
:-k Leste du tråden fra starten? :knegg

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av sankyo »

Dette var et berettiget spørsmål. Sorry, nei det har jeg ikke. Lover bedring.
Live long and prosper :janikk

safari
Innlegg: 25
Registrert: 01 okt 2013, 18:11
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Sted: Tromsø

Re: AW: Konstant

Legg inn av safari »

sankyo skrev:Dette var et berettiget spørsmål. Sorry, nei det har jeg ikke. Lover bedring.
He he :D

Svar