Hvordan oppgradere til fulleffekt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Hvordan oppgradere til fulleffekt

Legg inn av Vulgata »

Kjøpte en Yamaha R1, 2001 modell, for et år siden. Da jeg bestemte meg for å selge denne viste det seg at det ikke var en fulleffekt. Den står registrert med 72KW (96hk). Sykkelen går som et helvete, så jeg er ikke i tvil om at det er full effekt i sykkelen i dag. Den er også oppgitt som blå i papirene, men den er rød.

Begynte å lure på om det var en stjålen sykkel, men rammenummeret stemmer. Har kjøpt den av en fra bygda, så kan eventuelt prøve å oppheve kjøpet. Vet ikke hvor lett det er selv om jeg ikke har hatt skilter på den det året jeg har eid den.

MEN: Nå har jeg blitt sendt frem og tilbake mellom biltilsynet og tollvesenet i mitt forsøk på å få orden i papirene. De vet tydeligvis ikke hva som bør gjøres.

Noen som har noe tips om hvordan jeg skal gripe denne saken ann? Kanskje bare gi faen og hive på skiltene og ha den som en billig racer.

Takker :D

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan oppgradere til fulleffekt

Legg inn av Geiroe »

Skjønner ikke helt problemet? Er det du som prøver å få registrert den som fulleffekt, eller er det BT som forlanger det? Hvis ikke BT forlanger det, hvorfor bry seg med det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Hvordan oppgradere til fulleffekt

Legg inn av Vulgata »

Da jeg prøvde å selge den ringte det en kjøper og spurte om jeg kunne oppjustere den til fulleffekt før jeg solgte. Regner med at en fulleffekt er mere atraktiv. Regner også med at det kan bli trøbbel hvis det blir oppdaga av biltilsynet.

Men kanskje du har rett. Bare gi gass.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan oppgradere til fulleffekt

Legg inn av Snikendeugle »

Det med at den har annen farge kan jo være at tidligere eier har skiftet ut plastikken.
Om sykkelen har større effekt enn papirene tilsier, (R1 har vel mye mer enn 96hk som fulleffekt) så må du nok enten strupe den ned eller få den godkjent for effekten via godkjent verksted.
Sykkelen går nok som et helvette selv med 96hk, men det er vanskelig å gi en objektiv mening på det uten å måle den på en dyno.


Ellers så kan du jo google deg frem på hvordan sperrer oppheves på den sykkelen. Om det er snakk om en kuttet ledning, så er det bare å lete.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan oppgradere til fulleffekt

Legg inn av dypen »

Fant info på finn.no ...
Den 19.01.2013 ble det innført mellomklasse for motorsykler (klasse A2) Største effekt som mellomtung A2 er 35 kW og største effekt / vekt er 0,2 kW/kg - samt at motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" med mer enn halvparten av opprinnelig effekt. (maks 70kw som original effekt)

Det selges 35kw sett TÜV godkjente og oppfyller kravene iforhold til kjøretøyforskriften. De må monteres av godkjent verksted, før omregistrering hos Biltilsynet. Enkelt å få omreg motorsykkelen tilbake til fulleffekt etter 2 år, ved at settet fjernes av ett godkjent verksted.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=60355408
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar