Den Store KTM LC4 690-tråden

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Har savnet en tråd her inne for oss med KTM LC4 690. :mc1 Har selv en 2013 Duke 690 R, er forholdsvis ny i gamet og har følgelig 1000 spørsmål. Tenkte det var lurt å starte en egen tråd, i stedet for å trampe rundt i andres logger (les:snikendeugle)... Vi kan jo begynne å få en oversikt over hvem som kjører KTM's artigmaskiner her på forumet. Det er vel ingen vits å skille mellom tung og mellomtung. Et kjapt søk gav meg dette;

Navn/Type/Årsmodell/Lokasjon Dette var det jeg fant i farten, men det må da være flere? Håper dere og andre med "know how" kan bidra til en levende tråd :prop:
Sist redigert av cevillan den 23 jul 2014, 20:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

TheHaugHom er også en "veteran" Duke eier, men han har ikke vært innom her på en stund.

Jeg kan poste en liste over mine must-have mods en gang når jeg får tid :) Sykkelen er langt i fra optimal rett ut av butikken (syns jeg), men det er heldigvis mange enkle grep for å rette på det meste!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Da starter jeg med spørsmål 1 :thumleft

Har fått og montert 02-kontrollen fra Kev i Australia, og sykkelen går bedre på lavt turtall og sakte fart. For å være ærlig, ikke all verdens bedre, men det er bedring å spore. Men bensinforbruket har virkelig skutt i taket etter monteringen. Går fra 0,3 liter/mil til 0,53 liter/mil... Har altså redusert rekkevidden for en tank med 1/3 :-k Andre som har opplevd tilsvarende?

Har ingen andre modifikasjoner utenom K&N filter. Regner med at jeg har Akra-mapping :redface Jeg har forstått det sånn at jeg da ikke trenger fuel-mod'en til Kev?

Har bestilt mid-pipe fra Fresco Exhaust som bør ankomme any day now.

Imens dere tenker, kan dere se på dette lekre bildet

https://www.dropbox.com/s/g33uy5yj47r7fob/bild%204.JPG

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev:TheHaugHom er også en "veteran" Duke eier, men han har ikke vært innom her på en stund
Trivelig du dukket opp Snikende, hadde håpet på det :vs Thehaughom har jeg ikke sett aktiv på noen forum på en stund nei, så tok ham ikke med.
Snikendeugle skrev:Jeg kan poste en liste over mine must-have mods en gang når jeg får tid :) Sykkelen er langt i fra optimal rett ut av butikken (syns jeg), men det er heldigvis mange enkle grep for å rette på det meste!
Du burde absolutt gått for en R-utgave når jeg ser dine modifikasjoner :-)å Har du sett noe på kostnad på R-utgave kontra oppgradere en standard? Du har virkelig stått på med oppgraderinger! :thumleft Rear-set'et du kjøpte ser ut til å være det som står originalt på R-utgaven, ikke det justerbare fra PP? Så da er det det samme som jeg har. Stor forskjell fra opprinnelig?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

cevillan skrev:Da starter jeg med spørsmål 1 :thumleft

Har fått og montert 02-kontrollen fra Kev i Australia, og sykkelen går bedre på lavt turtall og sakte fart. For å være ærlig, ikke all verdens bedre, men det er bedring å spore. Men bensinforbruket har virkelig skutt i taket etter monteringen. Går fra 0,3 liter/mil til 0,53 liter/mil... Har altså redusert rekkevidden for en tank med 1/3 :-k Andre som har opplevd tilsvarende?
Jeg merket stoor forskjell etter O2 kontrolleren i likhet med 99% av brukerne på ktmforums.com.
Om du ofte har kjørt med en gassåpning lavere enn 20%, så har du vært i den "closed loop" mappingen som er netopp den som eliminieres med O2 kontrolleren. Denne mappingen tar ned bensinforbruket med en god mengde, noe som også er grunnen til at sykkelen er så rykkete i de partiene på gassen.
Sykkelen min bruker myye mer bensin enn før den også etter alle modsene, men det er ikke noe jeg noen gang har giddet å tatt ordentlige tester på.

cevillan skrev: Har ingen andre modifikasjoner utenom K&N filter. Regner med at jeg har Akra-mapping :redface Jeg har forstått det sånn at jeg da ikke trenger fuel-mod'en til Kev?

Har bestilt mid-pipe fra Fresco Exhaust som bør ankomme any day now.
Kjøp deg DNA S2 filteret til å ha utenpå filterboksen i samme slengen :)
Evo mappingen (også kjent som Akra map) er laget for en høyere luftstrøm inn, og en åpen "utgang", altså uten katalysator og performance kamdrevet.
Kun nytt K&N filter på innsiden av luftfilterboksen vil ikke øke luftinntaket så mye som sykkelen vil ha, så der har det vært vanlig å enten gå for den dyre Powerpart luftfilterboksen (som bare er en orginal luftfilterboks med to ekstra hull) eller DNA S2 filteret.
Jeg mangler kun Evo kamdrevet for at sykkelen skal være optimal mot Evo mappingen, men det funker nå bra som de fleste andre med lignende oppsett :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

cevillan skrev:
Du burde absolutt gått for en R-utgave når jeg ser dine modifikasjoner :-)å Har du sett noe på kostnad på R-utgave kontra oppgradere en standard? Du har virkelig stått på med oppgraderinger! :thumleft Rear-set'et du kjøpte ser ut til å være det som står originalt på R-utgaven, ikke det justerbare fra PP? Så da er det det samme som jeg har. Stor forskjell fra opprinnelig?
Prisforskjellen mellom 690 Duke og 690 Duke R (20 000 ca) er ingenting i forhold til alle de bedre komponentene som er på R modellen.
Blant annet:

Rearsets
WP justerbare dempere, foran og bak
Bedre Brembo bremser
Powerparts sete
Akrapovic Slip-on
Crash Bars

Bare dette koster minst 30-40 000 om ikke mer. Det er et par andre småting som er forskjellig fra standardutgaven også.

Mine rearset er OEM delene for en Duke 690 R, ja :)
Mye bedre enn originale. Giring er en drøm i forhold. Det er nok også sunt for girboksen å få en 100% sirkulær bevegelse i giringen istedenfor at det blir som om noen sparker til girsjalteren hele tiden :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av biker7 »

cevillan skrev:Da starter jeg med spørsmål 1 :thumleft

Har fått og montert 02-kontrollen fra Kev i Australia, og sykkelen går bedre på lavt turtall og sakte fart. For å være ærlig, ikke all verdens bedre, men det er bedring å spore. Men bensinforbruket har virkelig skutt i taket etter monteringen. Går fra 0,3 liter/mil til 0,53 liter/mil... Har altså redusert rekkevidden for en tank med 1/3 :-k Andre som har opplevd tilsvarende?

Har ingen andre modifikasjoner utenom K&N filter. Regner med at jeg har Akra-mapping :redface Jeg har forstått det sånn at jeg da ikke trenger fuel-mod'en til Kev?

Har bestilt mid-pipe fra Fresco Exhaust som bør ankomme any day now.

Imens dere tenker, kan dere se på dette lekre bildet

https://www.dropbox.com/s/g33uy5yj47r7fob/bild%204.JPG
Hvis den orginalt bruker 0,3 liter/mil, så må disse Dukene jaggu være skikkelig "strupt" fra fabrikk.. "Moped-forbruk" det jo ! :knegg Dominatorn min kan jeg få ned mot halvlitern ved normal kjøring. Ninjan derimot klarer jeg ikke under 0,6 liter, og da snakker vi seriøs pen-kjøring. Normalt snaut 0,7. Men da snakker vi jo om 1200ccm og 180gamp da. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Tobben84 »

Heihei, melder ankomst i tråden jeg også.

Jeg merket også enorm forbedring med O2 modden, så synes det er merkelig at trådstarter ikke gjorde det. Bensinforbruket har jeg aldri tenkt over, fyller 98 og fyller på når det er tomt.

Duke R har vel ikke akra-mappen, da den har katalysatoren den også. Slenger du på fresco-røret, må du hvertfall sørge for at du enten har akramap eller fuelmodden til Kev, ellers vil den gå for magert og varmt. Skadelig på sikt.

Min Duke er også ganske kraftig moddet etterhvert, og det hadde nok vært mer lønnsomt å kjøpe Duke R. Min har blandt annet PP sete, alt av krasj-beskyttelse, handguards, kev O2 mod og fuelmod, nye speil, tailtidy(bestiller nå), neddrevet 15T, fresco-bypass, Leo potte, easygrip pads, k og n filter( dna S2 bestilles også strax). Begynner å bli litt, og blir stadig mere. Sånn er livet med KTM;)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av cevillan »

biker7 skrev:
cevillan skrev:Da starter jeg med spørsmål 1 :thumleft

Har fått og montert 02-kontrollen fra Kev i Australia, og sykkelen går bedre på lavt turtall og sakte fart. For å være ærlig, ikke all verdens bedre, men det er bedring å spore. Men bensinforbruket har virkelig skutt i taket etter monteringen. Går fra 0,3 liter/mil til 0,53 liter/mil... Har altså redusert rekkevidden for en tank med 1/3 :-k Andre som har opplevd tilsvarende?

Har ingen andre modifikasjoner utenom K&N filter. Regner med at jeg har Akra-mapping :redface Jeg har forstått det sånn at jeg da ikke trenger fuel-mod'en til Kev?

Har bestilt mid-pipe fra Fresco Exhaust som bør ankomme any day now.

Imens dere tenker, kan dere se på dette lekre bildet

https://www.dropbox.com/s/g33uy5yj47r7fob/bild%204.JPG
Hvis den orginalt bruker 0,3 liter/mil, så må disse Dukene jaggu være skikkelig "strupt" fra fabrikk.. "Moped-forbruk" det jo ! :knegg Dominatorn min kan jeg få ned mot halvlitern ved normal kjøring. Ninjan derimot klarer jeg ikke under 0,6 liter, og da snakker vi seriøs pen-kjøring. Normalt snaut 0,7. Men da snakker vi jo om 1200ccm og 180gamp da. :-)
Det er nok bare min som har blitt dau-kjørt i bergenske smitt og smau, for jeg har opplevd å slite med å få den over 6000 rpm. Så noe har vært særdeles galt. Det er nok som snikende ugle sier, at jeg har vært i en loop som struper. Var ikke klar over det kunne skje. Selv om den bruker opp mot 0,6 på mila, er det en 100 ganger bedre sykkel nå enn den var før. Ble bare overrasket over hvor stor forskjellen var.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Tobben84 »

Glemte å si dette i forrige post. Til som nettopp har kjøpt Duke etter 2011, så sjekkk oljen regelmessig, da de fleste bruker relativt mye olje. Min er ikke så ille, men hører at noen bruker enormt mye. Varsel om lavt oljenivå kommer på lovlig sent, så ikke stol på at du får varsel.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Tobben84 skrev:Glemte å si dette i forrige post. Til som nettopp har kjøpt Duke etter 2011, så sjekkk oljen regelmessig, da de fleste bruker relativt mye olje. Min er ikke så ille, men hører at noen bruker enormt mye. Varsel om lavt oljenivå kommer på lovlig sent, så ikke stol på at du får varsel.
Oljevarselet er for oljetrykk ikke oljemengde.
Lampen kommer på når det mangler ca. 0,5l olje i motoren. Da blir trykket dårlig :)

Men ja, de bruker litt olje, men det er veldig forskjellig fra duke til duke. Jeg kjører somregel ganske hardt, og fyller ganske titt og ofte.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Misforstå meg rett vedrørende o2-kontrolleren, det er en del forbedringer på nykkingen i lav fart, men på langt nær som hallelujastemningen på ktmforum gir inntrykk av. Men jeg skal teste litt mer før jeg konkluderer, regnet her har forhindret meg i å teste skikkelig etter montering av kontrolleren.

Vil forhandler installere evo/akra-mappen?

Dna s2-coveret blir det neste ja. Da tror jeg sykkelen er der den skal være. :prf (helt til jeg kommer på noe annet jeg MÅ ha).

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Tobben84 skrev:Glemte å si dette i forrige post. Til som nettopp har kjøpt Duke etter 2011, så sjekkk oljen regelmessig, da de fleste bruker relativt mye olje. Min er ikke så ille, men hører at noen bruker enormt mye. Varsel om lavt oljenivå kommer på lovlig sent, så ikke stol på at du får varsel.
Hva er egentlig høyt oljeforbruk? Jeg etterfylte 0,5 liter etter 3000 km (altså 2000 kjørte km siden førstegangsservice). Det synes jeg er meget lavt forbruk, men så er min tidligere sykkelerfaring med crossere og trialsykler som går på olje med litt bensin :knegg

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Du bør fylle mye oftere isåfall :P 0,5 liter er MYE iforhold til totalen som er på 1.75l

Om du vil bli kvitt enda mer hakking så hjelper disse moddene mye:

- Fjerne katalysator, åpne opp for mer luft (typ DNA S2 eller PP filterboks) og legge inn Evo map (forhandler gjør dette).
- Dreve om. Jeg har gått fra 16-40 til 15-42. Alt er mye mer responsivt og smoothere. Lang tråd om emnet på ktmforums.

Mister en del toppfart, men det gjør meg ingenting. Nå har jeg et 6. gir som faktisk kan brukes i dagligdagse situasjoner!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den store KTM Duke 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev:Du bør fylle mye oftere isåfall :P 0,5 liter er MYE iforhold til totalen som er på 1.75l

Om du vil bli kvitt enda mer hakking så hjelper disse moddene mye:

- Fjerne katalysator, åpne opp for mer luft (typ DNA S2 eller PP filterboks) og legge inn Evo map (forhandler gjør dette).
- Dreve om. Jeg har gått fra 16-40 til 15-42. Alt er mye mer responsivt og smoothere. Lang tråd om emnet på ktmforums.

Mister en del toppfart, men det gjør meg ingenting. Nå har jeg et 6. gir som faktisk kan brukes i dagligdagse situasjoner!
Ja, skrev det litt keitete, har fylt to ganger med ca 2,5 dl. Det er ca 3 dl mellom max og min av hva jeg kan forstå.

Litt skeptisk til å dreve ned, synes 6. er et fint 110 km/t cruise-gear... Men får se, blir kanskje aktuelt likevel.

Svar