Aprilia Caponord 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

sankyo skrev:Mulig det er noe galt med meg... Jeg liker utseende. Men da jeg prøvekjørte den for 1 år siden i Drammen (Monsterbike) snudde jeg før jeg kom til motorveien. Syntes lyden, opplevelsen og følelsen var heeeeeelt feil. Vanskelig å forklare, men jeg ville nok takket nei om jeg fikk den i gave. Eller kanskje ville jeg solgt den til en av dere...
Hører gjerne mer om hva som var "heeeeeelt feil" (selv om det er vanskelig å forklare...). 'Feil' lyd, opplevelse osv. ...
Har ikke hatt mulighet til å testkjøre denne selv, men liker Caponord-konseptet, for å si det slik.
Sitter dog langt inne å bytte Stelvio'en med noe annet. Bare så det er nevnt ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av sankyo »

Hva skal jeg si.
Den gang kjørte jeg en V-strom 650, men var på jakt etter en sport touring sykkel. Jeg hadde prøvekjørt en Gsx1250f (jeg elsket den) , en z1000sx (mange vibrasjoner og vanskelig å legge ned i svingene) og en cbf1000f (ingen personlighet) . Så hadde jeg litt tid igjen og valgte Apriliaen. Den hadde en svært behagelig sitteposisjon, det må jeg innrømme. Men det var noe med motoren. Lyden, karakteristikken, hva skal jeg si. Jeg trodde rett og slett at det var noe galt med motoren. Men jeg tror ikke det var det.
Men på samme måte som jeg liker triumph sin 1050 motor (heeeeeelt rå) og motoren til min Gsx1250f, så mislikte jeg apriliaens motor. Dessverre. Som sagt, liker sykkelen ellers veldig godt og jeg har hørt mye godt om den.

PS Det var ikke meningen å disse de andre syklene, det var min ren subjektiv opplevelse.
Live long and prosper :janikk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

sankyo skrev: [...] så mislikte jeg apriliaens motor. Dessverre. Som sagt, liker sykkelen ellers veldig godt og jeg har hørt mye godt om den.

PS Det var ikke meningen å disse de andre syklene, det var min ren subjektiv opplevelse.
Interessant siden Stelvio'en også har en 90 graders V-twin, som Caponord'en.
Tror jeg må få testet denne Aprilia'en når sesong 2015 er i gang.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av RuneMC »

Med kardang kunne den vært med i vurderingen sammen med andre konkurrenter i denne prisklassen.

Uten kardang blir den mindre interessant... akkurat som den nye V-Strom 1000'en...
Her tror jeg designerne har bommet litt på hva en motorsyklister vil ha når de eventuelt oppgraderer fra 650 til noe større.

Det rare er at jeg tror det vet om det på et eller annet nivå - for har dere lagt merke til hvordan MC'ene i reklamefoto får tatt bilder i alle mulige vinkler unntatt fra den siden som klart viser kjedet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av PCP »

Vedrørende dempere så jeg nylig en review (laget av en norsk kar på Sardinia), og han er tydleigvis svært så begeistret, og mener fjæring overgår Multistrada's "sky hook"...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pocqd7qVTS0[/video]

Ikke vet jeg, og det var da noe voldsomt mye skraping av fothvilere(?) i filmen, men syns i alle fall det ser ut som en morsom sykkel.

Det er flott med alle tilbakemeldinger Sankyo, også de negative. Smaken er forskjellig.
PS, hvis sjansen byr seg nå som jula nærmer seg, så har jeg vært veldig snill i år altså! :knegg

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av sankyo »

PCP skrev:Vedrørende dempere så jeg nylig en review (laget av en norsk kar på Sardinia), og han er tydleigvis svært så begeistret, og mener fjæring overgår Multistrada's "sky hook"...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pocqd7qVTS0[/video]

Ikke vet jeg, og det var da noe voldsomt mye skraping av fothvilere(?) i filmen, men syns i alle fall det ser ut som en morsom sykkel.

Det er flott med alle tilbakemeldinger Sankyo, også de negative. Smaken er forskjellig.
PS, hvis sjansen byr seg nå som jula nærmer seg, så har jeg vært veldig snill i år altså! :knegg
Du står øverst på listen ;)
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Bjerknez »

Kjenner ikke til sykkelen annet enn bildene/videoen jeg har sett og kan kun uttale selve utseendet.

Jeg synes den ser litt for mye "romskip" ut. Aner ikke hvorfor jeg sier dette, men jeg synes det blir rart når dem prøver å få en slik type sykkel til å se "badass" ut. Jeg liker "sannheten" bedre. Feks. så synes jeg en Triumph Explorer 1200 ser bedre ut.

Men direkte stygg var den så absolutt ikke. Men den tilltalte meg heller ikke av nevneverdig grad...

Men det kan jo være den har kvaliteter og egenskaper utover det rent estetiske som drar opp inntrykket, men det vet jeg svært lite om :redface :-k

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av L-NA »

Kanskje ett av få alternativ til den jeg allerede har :-k

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Flanker »

Må si meg enig med Bjerknez. Jeg blir ikke helt fortrolig med utseendet på den nye Caponord'en. Synes den gamle modellen var langt penere! Men smaken er jo som baken.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av PCP »

Jeg syns også Explorer er ganske fin, men generelt er det nok egenskapene som tiltaler meg mest i denne kategorien, så er åpen for julegaver til tross for utseende, snarere enn på grunn av utsende. Men det problemet har jeg i grunn med mange nyere sykler, de krever litt tilvenning, det er mye Star Wars og denne ramme-moten som er så populær appellerer nok også mer til brokonstruktører og rørleggere enn meg. R-sykler ligger nok egentlig mitt hjerte nærmest, men det vil jeg på den annen side ikke ha.

RuneMC skrev:Med kardang kunne den vært med i vurderingen sammen med andre konkurrenter i denne prisklassen.

Uten kardang blir den mindre interessant... akkurat som den nye V-Strom 1000'en...
Her tror jeg designerne har bommet litt på hva en motorsyklister vil ha når de eventuelt oppgraderer fra 650 til noe større.

Det rare er at jeg tror det vet om det på et eller annet nivå - for har dere lagt merke til hvordan MC'ene i reklamefoto får tatt bilder i alle mulige vinkler unntatt fra den siden som klart viser kjedet.
Er i grunn enig, og syns kjede er noe herk. :sk?
Noen gjør det kanskje for å holde prisen nede, men det kan vel også tenkes at det også er et bevisst valg om å lage noe mer kompromissløst. Kjede har jo noe mindre effekttap, gir lavere totalvekt, og ikke minst mindre uavfjæret masse/vekt som påvirker kjøreegenskapene. Andre ulemper som heis-effekt, vridning, ol, har vel moderne ingeniørkunst mer eller mindre eliminert, så vidt jeg har forstått. (Om det da ikke er snakk om gode patentbeskyttede løsninger, og div mindre gode etterlikninger? Jeg har ikke prøvd moderne kardang-sykkel.)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Barbarozza »

Kjede er ikke så herkete vel PCP ?..du har god virkningsgrad, lett å holde på med og gir muligheter til å trikse med diverse utvekslinger.

Nå har jeg en elektrisk kjedesmører....den er genial. Eneste ulempen er at kjedet og bakfelgen møkkete på ferie da jeg setter opp drypphastigheten. Ellers ikke. En god oppfylling av tanken under setet holder en hel sesong. Den kjedesmøreren tar bort en hel del herk.

Tilbake til tråden, i motsetning til Flanker og Bjerknez synes jeg den er fin, ikke akkurat pen men den skiller seg ut fra de typiske explorer syklene som ingen bruker noe særlig offroad alikevel. Så denne treffer meg både på bruk og tildels utseendet. Dessuten har den skikkelig punch. Og er du først vant til dette er det jo vanskelig å legge det bort. Den nye Versys1000 som får ny front blir også spennende. Den motoren er også sprek.

Det som tiltaler meg mest er motorkonstruksjonen, det er en avansert twin, den har muskler i mellomregisteret og den har doble tennplugger og ride by wire, og det du trenger av elektronisk hjelp. En klar prøvefavoritt i alle fall
Memento mori

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Caponord ikke lenger å få kjøpt i Norge... :scratch ?:

http://loxkelmc.no/mc#brand=298&pim_mc_power=125,201

Synd hvis dette er tilfelle... :-k .
Men det måtte vel antakelig ende slik med sviktende salg i et knallhardt segment.

Nok en gang synd siden det er en stilig adventurer:

Bilde

http://www.aprilia.com/en_EN/models/mot ... 200-rally/

Noen her inne med slik sykkel? Kunne vært interessant å høre om hvilke erfaringer Caponordeiere har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar