Østerrikske KTM er skikkelig på hugget for tiden. Ny 1050 og ny 1290 adventure sykler lanseres i modellutvalget for 2015.
1290'en byr på en kraftmaskin som overgår alt annet i dette segmentet.
Utstyrsnivået er det heller ingenting å si på.
Så hva tror MC-folket her inne?
Har KTM det som skal til for å fravriste BMW R1200GS tronen som adventurekongen?
Eller er den nye 1290'en et helt annet beist?
For egen del lar jeg meg fascinere av spesifikasjonene på denne sykkelen. Utseendet er heller ikke det verste jeg har sett... :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Ja, så absolutt! KTM lager jo morsomme Adv biker!
1190 ble nettopp kåret til Alpenmaster av Motorrad..
Ref:
Tre förare placerar
KTM 1190 Adventure
på förstaplats,
två BMW R 1200 GS Adventure
och en röstar på FJR 1300 AE.
Kontentan blir att KTM vinner
med knapp marginal.
Sist redigert av ZZR-Erling den 10 jan 2015, 08:10, redigert 3 ganger totalt.
GS har jo vært adventurekongen i mange år pga en kombinasjon av kvalitet, brukervennlighet og et overfokusert image elns. Men de siste åra har jeg hatt følelsen av at det kanskje ikke stemmer lengere med virkeligheten.
Det henger mest igjen i folks daglige omtale av GS. Gammel vane, vond og vende, sies det jo.
Om man ikke er forutinntatt eller farget av alle påstander om "kongen" ... og prøvekjører litt forskjellige merker, så vil man kanskje oppdage at det finnes mange andre konger også.
Er det kanskje på tide at GS'n ikke brukes som målestokk for alt mellom himmel og jord?.
JHN: du kan selvsagt sammenligne med hva du vil, men GS selger vel fortsatt mest i denne klassen?
Ja, den gjør kanskje det ... kanskje som et resultat av fastlåste tankemønstre ... kanskje.
Det var det som var poenget mitt.
BMW er flinke til å markedsføre - og KTM lider vel fortsatt litt av den kjempebrøleren de gjorde med Ewan og Charlie.. men når det er sagt: GS og kanskje Exploreren har kryss på alt som er viktig for veldig mange. Hadde det vært kardang på 1290'en så hadde den vært kandidat for prøvetur (scottoiler hjelper, men det er fortsatt styr og klin med kjede).
Nå har jeg ikke kjørt alverdens mange sykler, men GS'en er for meg veldig lik TDM 900 - bare bedre sittestilling, bedre svingegenskaper, mer motor, lettere å krypkjøre, og mer artig/nyttig/kjektogha utstyr.
poulet_cavalier skrev:
Nå har jeg ikke kjørt alverdens mange sykler, men GS'en er for meg veldig lik TDM 900 - bare bedre sittestilling, bedre svingegenskaper, mer motor, lettere å krypkjøre, og mer artig/nyttig/kjektogha utstyr.
poulet_cavalier skrev:
Nå har jeg ikke kjørt alverdens mange sykler, men GS'en er for meg veldig lik TDM 900 - bare bedre sittestilling, bedre svingegenskaper, mer motor, lettere å krypkjøre, og mer artig/nyttig/kjektogha utstyr.
Ikke mye igjen som kan være veldig lik... 8-)
Ja jeg er vel litt fiksert på den kardangen..
Om kardang ikke er viktig ser 1290'en ut som en veldig interessant sykkel (ihvertfall på papiret)
Ser veldig fin ut denne men det er noe galt med den skjermen over hjulet og den som mangler oppe
Ellers er jeg enig med dette med kardang, jeg liker ikke å verken å smøre eller stramme kjede. ingen stor deal men nok for min del.
Etter å ha sett endel på denne sykkelen virker den litt snill utseendemessig. Motoren er nok bra.
Motoren var noe av det som gjorde mest inntrykk da jeg prøvekjørte 1190 før jeg kjøpte min GS, selv om forskjellene i normal bruk er liten i forhold til GS. Begge har dreiemoment så det holder, og det er dette som er viktig for min del. Det jeg ikke likte like godt på KTMén var opplevd materialkvalitet, her var den langt fra GS nivå synes jeg. Håper også for eventuelle kjøpere at kåpen er bedre utformet på denne nye, på 1190 var den for dårlig.
Håper KTM får et bra salg på denne.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Da prisen på KTM 1290 Super Adventure klar:
kr. 231.200,- :
Overkommelig, for de som måtte være interessert i denne... :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Slett ikke utenkelig .
Syns denne ser bra ut. Ikke minst har den gode spesifikasjoner.
Men det er mye annet bra der ute også :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Zadnez skrev:fin sykkel, men personlig hadde jeg nok valgt 1000xr for de to ekstra sylinderne
Nye BMW 1000XR ser helt klart bra ut. Og har ikke minst det ypperste av spesifikasjoner.
Men den hadde vært morsommere og mer fascinerende, tror jeg, om BMW hadde puttet en linjetoer/tosylindret rekkemotor i den :-).
Det ville gitt et annet lydbilde som vi twin-elskere liker i tillegg til en annen momentkurve som er (deilig!) karakteristisk for nettopp store twin-maskiner .
Men for all del, med nye 1000XR har BMW skapt en flott og sprek tursykkel .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Er ikke poenget med denne BMW'n nettopp motoren? Det finnes jo et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre.
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
jhn skrev:Er ikke poenget med denne BMW'n nettopp motoren? Det finnes jo et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre.
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
Jeg har ikke hele oversikten, men er likevel uenig i påstanden om at det "er et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre".
Kan ikke se at det finnes noen tusenkubikkere med samme type (oppreiste) design som 1000XR med tosylindret rekkemotor og 17" tommers hjul. Det nærmeste er den nå utgåtte Yamaha TDM 900 og Kawasaki ER. MZ utviklet en tusenkubikker med samme konsept som den nye BMW'en med to i rekke og som fikk gode kritikker. Men dessverre overlevde den ikke i hard konkurranse med de andre...
De andre tosylindrede motorsyklene som det er et "utall alternativer" av er de med tosylindre V-motorer i adventure design med 19" forhjul og 17" bak.
Jeg skiller mellom disse to typene siden det er to ulike motorer med ulikt design og delvis også karakteristikker.
Husker jeg ble litt skuffa da Kawaski Versys 1000 ble lansert med firesylindret rekkemotor. Håpet jo på en heftig liter-linjetoer på den jeg, da...
Men tilbake til 1000XR'en; tar gjerne å prøvekjører den, jeg! Synes sykkelen ser, som allerede nevnt, veldig, veldig bra ut .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
jhn skrev:Er ikke poenget med denne BMW'n nettopp motoren? Det finnes jo et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre.
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
Jeg har ikke hele oversikten, men er likevel uenig i påstanden om at det "er et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre".
Kan ikke se at det finnes noen tusenkubikkere med samme type (oppreiste) design som 1000XR med tosylindret rekkemotor og 17" tommers hjul. Det nærmeste er den nå utgåtte Yamaha TDM 900 og Kawasaki ER. MZ utviklet en tusenkubikker med samme konsept som den nye BMW'en med to i rekke og som fikk gode kritikker. Men dessverre overlevde den ikke i hard konkurranse med de andre...
De andre tosylindrede motorsyklene som det er et "utall alternativer" av er de med tosylindre V-motorer i adventure design med 19" forhjul og 17" bak.
Jeg skiller mellom disse to typene siden det er to ulike motorer med ulikt design og delvis også karakteristikker.
Husker jeg ble litt skuffa da Kawaski Versys 1000 ble lansert med firesylindret rekkemotor. Håpet jo på en heftig liter-linjetoer på den jeg, da...
Men tilbake til 1000XR'en; tar gjerne å prøvekjører den, jeg! Synes sykkelen ser, som allerede nevnt, veldig, veldig bra ut .
Tja .. det er vel mye "øyet som ser".... hvor smale og mange kategorier man ønsker å dele motorsyklene i.
Jeg ser det som at TDM, v-strom, alle former for (nesten) GS, KTM, Stelvio, Tiger 1050, triumph 800/1200, MS osv går under reiseenduro/adventure/allroad ... kanskje jeg mener SUV er mere dekkende?
De har jo litt forskjellige egenskaper, men er på mange måter bygd over samme lest. Oppreist sittestilling, rimelig gode kjøreegenskaper på variert underlag, rimelig god lastekapasitet, bekvem, fjæringsvei (uten at jeg vet noe tall for
BMW XR) ... kort sagt de vanlige tingene man forbinder med en god SUV ... hjuldiameter eller ccm har ikke avgjørende betydning for hvor jeg plasserer sykkelen. De er jo fordelt i lett- mellom- og tung- fra før, og det er greit nok.
Den klasseinndelingen er finmasket nok.
Som gode borgere av et sosialdemokrati ønsker vi jo et mest mulig klasseløst samfunn
Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.