Adventure sykler blir de kjedlige?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

Og jeg skulle gjerne sett at Moto Guzzi ville anstrenge seg litt mer med 850 motoren sin for å gi den noe mer effekt og plassere den i et adventure rigg.
Det er jeg sikker på ville blitt veldig bra med en motor som overrasker stort i utgangspunktet slik den er nå.
Men noe mer effekt bør den ha i et adventure format hvor lastekapasitet har en del å si...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Fidel »

AJ skrev:Og jeg skulle gjerne sett at Moto Guzzi ville anstrenge seg litt mer med 850 motoren sin for å gi den noe mer effekt og plassere den i et adventure rigg.
Det er jeg sikker på ville blitt veldig bra med en motor som overrasker stort i utgangspunktet slik den er nå.
Men noe mer effekt bør den ha i et adventure format hvor lastekapasitet har en del å si...
Guzzi har mistet litt av sjela si etter at de ble Piaggio-selskap. De driver bare med store cruisere for US-markedet, og hipster-sykler. Vi gamle guzzister fortviler litt, for å være ærlig. Heldigvis finnes de gamle, gode guzziene der ute. Jeg har en 1987 V65TT som duger flott på grusen! Men en litt mer oppskremt, servicevennlig og godt dempet 21" - 17"-oppsett hadde ikke vært å forakte - slett ikke!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ATWindsor »

AJ skrev: Én ting skal jeg med en gang si meg ganske enig i. Og det er at disse adventuresyklene ikke akkurat er de vakreste MC-kreasjonene der ute... :roll .
Men resten av det Bjerknez duden mener er jeg forholdsvis uenig i. "Gubbete" på en adventuresykkel :-k ? Nei. Synes ikke det.
Sitter høyt og med en god og lett framoverbøyd kjørestilling, er min opplevelse og erfaring.
Jeg har kjørt en del sykler av ulik type og synes adventuresegmentet for meg er nest best rent kjøremessig, men best når det gjelder bredt bruksområde.
Nå tillegger jeg ikke så mye vekt på hva slags "stil" MCen min har, og det burde kanskje ikke andre ha heller(?), men at adventure har en "gubbete" assosisasjon er det liten tvil om i mine øyne, det er jo midlivskrise-sykkelen over noen.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ATWindsor »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:De er, unnskyld uttrykket, inn i helvete diger og gir en veldig remote kjørefølelse, spør du meg.
Jeg liker enn litt mer frempå kjørestilling, litt mer kontant og fast i fisken, (fjæring), og en turbulensfri vind.
Digre er'em, men dette med remote kjøreføleldse kjenner jeg meg ikke igjen i... :scratch .
På mine adv.sykler har jeg opplevd god kontakt med veien og og en god reaksjon på (kontra)styremanøvre i svinger - om det er dette som menes med kjørefølelse... Svingvilligheten er det heller ingenting å si på.
Fjæringen har også fungert veldig bra og bidratt til god retningsstabilitet og igjen, god kontakt med veien.
Helt turbulens- og fartsvindfrie har ingen av mine sykler vært. Men det er noe jeg fint lever med i forhold til aller den andre gode egenskapene som disse syklene har.
Min erfaring er at moderne sykler stort sett er veldig bra, ihvertfall de litt dyrere, sånn sett har adventure-sykler god kontakt og svingvillighet. Men når det er sagt, det er forskjell på sykler og selv om adventuresykler er bra på dette, så er andre mere "veidesignede" sykler er bedre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:men at adventure har en "gubbete" assosisasjon er det liten tvil om i mine øyne, det er jo midlivskrise-sykkelen over noen.
Nei, den påstanden er jeg slett ikke enig i :[-( .
Cruiser, H-D og GoldWing er midtlivskrisesyklene framfor noen :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Alex-68 »

Adventure og HD, er typisk gubbesykler... Det kan man umulig komme seg bort i fra... :crazy: Vurdert tanken selv, meen.. Ikke faen! :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Zettexx »

Selv startet jeg i 60 åra.... med den tidens mc, så en Guzzi Ambassadør på 70 tallet, som savnes ennå. Litt her og der...med og uten sidevogn og avslutter nå i motsatt ende med en ZX10R det året jeg fyller 65.... Har aldri hatt Adventure mc ( hadde en Yamaha 350 XT en periode). Skulle jeg hatt det, måtte det vært realistisk. Da blir vekt og håndterbarhet viktig. Disse forvokste beist, er helt uinteressante, for meg altså.


Heldigvis for produsentene er det mange som vil ha mc svaret til en SUV. Og SUV er det heller ikke så mange som får brukt riktig i Norge. Det er forbudt å kjøre utenfor veien.

Enhver har sine behov....og sine lyster.

Skål, og en hyllest til valgfriheten!! :lol :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

Kjedelige eller ikke... flere av disse adv.syklene er i hvertfall godt egnet til langtur med bagasje og passasjer.
Sånn sett har jeg latt meg imponere av KTM'en jeg har når og ikke minst den forrige jeg hadde, Moto Guzzi Stelvio.
Utmerket passasjerkomfort på begge syklene og gode bagasjeløsninger - når de virker som de skal...
Tenker spesielt på det originale veskesettet til KTM'en, som ikke var å stole på inntil produsenten gjorde noen helt nødvendige forbedringer på låsesystemet.

At dagens adv.sykler i den største klassen er noen forvokste beist kan jeg tildels være enig i.
Derfor ønsker jeg absolutt velkommen en mellomklasse av disse syklene (ikke nødvendigvis A2, nei...) fra f.eks. 650 og opp til 900 kubikk.
For de fleste er det neppe tvingende nødvendig med en adv.sykkel med 1300 kubikk og 160 HK... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Zettexx »

At svært mange av ADV syklene egner seg som pakkesler og langtur er det ingen tvil om. At R-syklene krever oppfinnsomhet og finurlige løsninger på langtur er noe jeg sliter med. Det blir mc tøy hele turen...

Dagens teknikk gjør at det kan bygges flotte råsterke ADV/Allroad sykler fra 400ccm og oppover. Skal de på langtur, er det vel en fordel med minst 2 sylindre for at det ikke skal riste så fælt. Med riktig plassering av bøyler og litt øvelse, er det en smal sak å få dem opp fra sanddynene også.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Med 3 prolapser og kroniske smerter som et plaster på livet ut så er verken R eller RR sykler noe for min rygg det matte bli en ADV mulig en sportsturer kunne gått - derpå ADV hadde det vært verre ja da måtte en ty til en 3 Wellers eller der omkring for å få frihetsfølelsen med på kjøpet.
Som en avdød baikers kompis sa vi driter i hva det er i kjør av type MC det er innholdet for den enkelte som teller - sjøl kjørte han en av de råeste Ducati-en i Norje helt til siste ånde drag
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

Alex-68 skrev:Adventure og HD, er typisk gubbesykler... Det kan man umulig komme seg bort i fra... :crazy: Vurdert tanken selv, meen.. Ikke faen! :lol
Tja, vil si at en Adventure sykkel på gatedekk som aldri har vært borte fra asfalten, det er en smule gubbete... setter du derimot på et sett med TKC80 (eller skikkelige enduro dekk), og kjører monstrene over alt slags terreng, da blir det kult igjen ;)

For å sette det på spissen, å kun holde seg på asfalten, det er for pingler :P Tåler ikke sykkelen å hoppes med så er den ikke verd å ha!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Bjerknez »

kvase. skrev:Med 3 prolapser og kroniske smerter som et plaster på livet ut så er verken R eller RR sykler noe for min rygg det matte bli en ADV mulig en sportsturer kunne gått - derpå ADV hadde det vært verre ja da måtte en ty til en 3 Wellers eller der omkring for å få frihetsfølelsen med på kjøpet.
Som en avdød baikers kompis sa vi driter i hva det er i kjør av type MC det er innholdet for den enkelte som teller - sjøl kjørte han en av de råeste Ducati-en i Norje helt til siste ånde drag
Har selv tre prolapser og er ganske nylig operert i ryggen. Den sykkelen ryggen min trives best på er den typen jeg har i dag. (BMW S1000R). Jeg tror vertfall MIN rygg liker å sitte litt i "spenn" (i mangel på bedre ord). Med beina litt opp og litt bak og overkroppen ørlitegrann frem så trives ryggen min langt bedre.

Har kjørt en Explorer 1200 og problemene med denne er at man ikke er i "ett" med sykkelen på samme måte. man sitter liksom litt henslengt oppå. Men ja, jeg satt veldig godt på den, i 20-30 mil. Lengre etapper hadde jeg nok slitt litt med kjente jeg.

En rå adventure sykkel som feks. KTM 1290 er heftige saker og en liten 600RR hadde slitt med å holdt følge med en slik på rettstrekket tror jeg. Her er det moment i bøtter og spann. Å ja, jeg har kjørt en 600RR sykkel. Ble slett ikke imponert. Faktisk litt skuffet over effekten.

Så med tanke på krefter så er ikke de råeste adventure syklene "gubbete". Det er utseendet jeg ikke helt klarer å svelge.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Bjerknez
Jeg er operert 1 gang å ble lykkelig og glad men operasjon andre gangen ble blankt nei fra ekspertisene på rygg AVD på Ullevål hvorfor høy risiko - da de måtte tatt å laget et inngrep fra toppen og ned til rørleggersprekken i ryggvirvelen he he
Fins forskjellige etter plager for alle tror jeg med prolaps :roll :roll
Men mulig for en ny mc kan hende enten Africa Twin 95HKen eller den nye KTM 1090 adv-R 125 HK i 2017/18
veit om en 1190 til hyggelig pris 10 hk mindre en 1290 :-k
dette holder i bøtter å spann for meg gubbe eller ei :lol
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Som regel så er jeg på turer i lag med noen naboer her og ingen av oss har samme sykkeltype eller bare nytt
Jeg kjører en del aleine på mye grus og ukjente dårlige veier
her et bilde av de en som mangler en tracer 900
Tja ka.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Trondgv »

Spaghettiræser skrev:At svært mange av ADV syklene egner seg som pakkesler og langtur er det ingen tvil om. At R-syklene krever oppfinnsomhet og finurlige løsninger på langtur er noe jeg sliter med. Det blir mc tøy hele turen...

Dagens teknikk gjør at det kan bygges flotte råsterke ADV/Allroad sykler fra 400ccm og oppover. Skal de på langtur, er det vel en fordel med minst 2 sylindre for at det ikke skal riste så fælt. Med riktig plassering av bøyler og litt øvelse, er det en smal sak å få dem opp fra sanddynene også.
Jeg har kjørt på langtur med 1 sylindra KTM, ikke noe problem det selv ned til Polen :thumleft Lengste dagsettappe på 82 mil uten at jeg merka det nevneverdig, men så er jo jeg ung og sprek. :-# :x Nyere 1 sylindra sykler vibrerer lite i grunn, det gjør faktisk f650 Dakaren min og selv om den er gammel. Ikke har den så mye effekt eller.

Svar