Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
KawaKjetil
MC: 川崎を走る
Sted: Bergen

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av KawaKjetil » 25 apr 2018, 18:58

Jeg tror en av de amerikanske har slik «ventil». Aldri kjørt de annet en 2010 Fat Bob, men mener jeg så det hos en forhandler for Victory og Indian en tid tilbake..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
LarsE
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Legg inn av LarsE » 25 apr 2018, 19:07

Er vel en del produsenter som har noe cirka lignende, men da automatisk styrt. Vet Husqvarna gjorde det på Nuda, KTM har det vel på noen av sine og (vert fall SDR) Nøyaktig når de åpner er det vel bare ingeniørene hos produsentene som vet (og hjelper visst ikke fullt så mye) Men her har du noe veldig likt, selv om det er en custom made løsning:

Har også en liten følelse av at lyden i den bilen går fra "damefis" til vanlig volum, eller at dem pumper inn motorlyd i kabinen ;)

Brukeravatar
KåreDump
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Legg inn av KåreDump » 27 apr 2018, 12:29

Bergen skrev:
25 apr 2018, 18:58
Jeg tror en av de amerikanske har slik «ventil». Aldri kjørt de annet en 2010 Fat Bob, men mener jeg så det hos en forhandler for Victory og Indian en tid tilbake..

En del Harley'er (og andre merker) blir originalt levert med en "butterfly-ventil" i eksosanlegget, men er der for å klare støykrav.
En schvær luftkjølt V-Twin motor genererer en del mer mekanisk støy enn en vannavkjølt motor, så eksoslyden fra en heeeeelt original HD er faktisk lavere enn på mange sykler med bilmotor (R4)...

Det du tenker på er sikkert Jekill & Hyde (som forhandles av HD-forhandlerne), der du kan velge mellom nesten lovlig lydnivå og godt over lovlig nivå.
De er ikke de mest bråkete pottene du får tak i, men har en ganske dyp romlende lyd.
Samtidig gir de samme motstand i eksosanlegget uavhengig om de er "åpne" eller ikke, så kan uten problem kjøre med samme mapping!! :-)

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KawaKjetil
MC: 川崎を走る
Sted: Bergen

Legg inn av KawaKjetil » 27 apr 2018, 12:42

@KåreDump, der var den ja (y)

Svar