Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
KawaKjetil

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av KawaKjetil »

Jeg tror en av de amerikanske har slik «ventil». Aldri kjørt de annet en 2010 Fat Bob, men mener jeg så det hos en forhandler for Victory og Indian en tid tilbake..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LarsE »

Er vel en del produsenter som har noe cirka lignende, men da automatisk styrt. Vet Husqvarna gjorde det på Nuda, KTM har det vel på noen av sine og (vert fall SDR) Nøyaktig når de åpner er det vel bare ingeniørene hos produsentene som vet (og hjelper visst ikke fullt så mye) Men her har du noe veldig likt, selv om det er en custom made løsning:



Har også en liten følelse av at lyden i den bilen går fra "damefis" til vanlig volum, eller at dem pumper inn motorlyd i kabinen ;)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av KåreDump »

Bergen skrev: 25 apr 2018, 18:58 Jeg tror en av de amerikanske har slik «ventil». Aldri kjørt de annet en 2010 Fat Bob, men mener jeg så det hos en forhandler for Victory og Indian en tid tilbake..


Sent from my iPhone using Tapatalk
En del Harley'er (og andre merker) blir originalt levert med en "butterfly-ventil" i eksosanlegget, men er der for å klare støykrav.
En schvær luftkjølt V-Twin motor genererer en del mer mekanisk støy enn en vannavkjølt motor, så eksoslyden fra en heeeeelt original HD er faktisk lavere enn på mange sykler med bilmotor (R4)...

Det du tenker på er sikkert Jekill & Hyde (som forhandles av HD-forhandlerne), der du kan velge mellom nesten lovlig lydnivå og godt over lovlig nivå.
De er ikke de mest bråkete pottene du får tak i, men har en ganske dyp romlende lyd.
Samtidig gir de samme motstand i eksosanlegget uavhengig om de er "åpne" eller ikke, så kan uten problem kjøre med samme mapping!! :-)

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

KawaKjetil

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av KawaKjetil »

@KåreDump, der var den ja (y)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alessandro01
Innlegg: 3
Registrert: 21 nov 2018, 09:18
Motorsykkelen din: Jamaha

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Alessandro01 »

RuneMC skrev: 15 jun 2015, 15:38 Apropos trompet, kanskje en viagra på tanken hjelper :lol

Da må du stikke hele motorsykkelen med Viagra.
Etter 30 år begynte jeg å føle at jeg ble mindre hardfør i sexlivet mitt. Jeg ville ikke gi opp akkurat sånn, så jeg kjøpte Viagra, hvis effekt, tror jeg, er kjent for mange. Jeg begynte å ta den fra 50 gram og så effekten etter 30 minutter https://norskapotek24.com/. Min ereksjon var sterk og den varte i omtrent to timer, som ganske enkelt var fortryllende med min kone. Jeg la ikke merke til noen bivirkninger, men jeg tar det ikke for ofte.
Sist redigert av Alessandro01 den 23 jul 2021, 20:59, redigert 1 gang totalt.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mekkern »

Effektanlegg med db killer yter mindre enn OEM eksos-forutsatt at begge anleggene er i lovlig utførelse med cat intakt og motor innenfor utslippskrav.OEM acrapovic og lignende yter det samme eller litt mindre enn STD hvis ikke innsats/cat fjærnes.

Hvorfor skulle fabrikkene legge så mye arbeid i et eksosanlegg og lage dette så stort og komplisert hvis det skulle holde med en boks med vatt og et perforert rør i gjennom?

Grunnen til å montere en slik lyddemper er jo primært utseende og lyd.
Det er mindre og lyden er litt mindre støvsuger.
MEN den innsatsen som gjør det lovlig setter også store begrensninger på ytelse når volumet i demper er lite og hullet i røret er meget begrenset

Plukker man derimot ut sperrepluggen så blir saken litt annerledes-da minskes mottrykket og det er mulig å hente litt effekt.
hvis en da i tillegg fjærner cat og reprogramerer ECU for de endrede forhold og prioriterer effekt og kjørbarhet over miljø så er det ennå litt å hente.
Der man normalt henter mest er i mellomregistret og litt på topp-dette har også med ecu og ikke bare potta.
normalt vil en totalt hente max 8-10hk-mer normalt 2-4hk..
her snakkes det om R4 motorer
store v-tvin er en litt annen sak men prinsippet er likt.

Høyest effekt uten ekstra støy får man ved å reprogramere ecu med OEM eksos-og så lenge cat er intakt og ecu blir riktig programert er heller ikke miljøfaktorene så ille.

Høyest effekt får man ved et komplett raceanlegg uten noen db killer eller cat-og riktig programmert ECU.
Dog oftest med et dårligere bunn/mellomregister.
OG mye støy.

Personlig liker jeg best litt dyp kraftig lyd ved sakte kjøring-mens ved motorveifart kan det godt være helt tyst.
Den ene Laser potta til TDM900 jeg kjøpte av AJ passer helt perfekt med raceinnsatsen montert på min CBR1000f-Litt lang men ellers helt topp.denne har dog ikke bare et perforert rør men også et kammer inni.
Fin lyd opp til ca3000, så tyst til rundt 7000 og så litt ekstra på topp. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 02 jul 2021, 08:29 Effektanlegg med db killer yter mindre enn OEM eksos-forutsatt at begge anleggene er i lovlig utførelse med cat intakt og motor innenfor utslippskrav.OEM acrapovic og lignende yter det samme eller litt mindre enn STD hvis ikke innsats/cat fjærnes.

Hvorfor skulle fabrikkene legge så mye arbeid i et eksosanlegg og lage dette så stort og komplisert hvis det skulle holde med en boks med vatt og et perforert rør i gjennom?

Grunnen til å montere en slik lyddemper er jo primært utseende og lyd.
Det er mindre og lyden er litt mindre støvsuger.
MEN den innsatsen som gjør det lovlig setter også store begrensninger på ytelse når volumet i demper er lite og hullet i røret er meget begrenset

Plukker man derimot ut sperrepluggen så blir saken litt annerledes-da minskes mottrykket og det er mulig å hente litt effekt.
hvis en da i tillegg fjærner cat og reprogramerer ECU for de endrede forhold og prioriterer effekt og kjørbarhet over miljø så er det ennå litt å hente.
Der man normalt henter mest er i mellomregistret og litt på topp-dette har også med ecu og ikke bare potta.
normalt vil en totalt hente max 8-10hk-mer normalt 2-4hk..
her snakkes det om R4 motorer
store v-tvin er en litt annen sak men prinsippet er likt.

Høyest effekt uten ekstra støy får man ved å reprogramere ecu med OEM eksos-og så lenge cat er intakt og ecu blir riktig programert er heller ikke miljøfaktorene så ille.

Høyest effekt får man ved et komplett raceanlegg uten noen db killer eller cat-og riktig programmert ECU.
Dog oftest med et dårligere bunn/mellomregister.
OG mye støy.

Personlig liker jeg best litt dyp kraftig lyd ved sakte kjøring-mens ved motorveifart kan det godt være helt tyst.
Den ene Laser potta til TDM900 jeg kjøpte av AJ passer helt perfekt med raceinnsatsen montert på min CBR1000f-Litt lang men ellers helt topp.denne har dog ikke bare et perforert rør men også et kammer inni.
Fin lyd opp til ca3000, så tyst til rundt 7000 og så litt ekstra på topp. :prf
Enig i det aller meste her.
Det at fabrikkene lager store og kompliserte anlegg har vel også sammenheng med å kunne få syklene godkjent ift utslippskrav for avgasser og støy, og samtidig opprettholde effektkurver og toppeffekt. De sliter veldig med disse målene, og kurvene på moderne sykler ut av boksen er ofte helt håpløse. Har sett mange eksempler på dette. AFR er ofte faretruende høy (mager blanding), for å holde forbruket under maks tillatt. Dette er over tid skadelig for motor. Alle som kjøper ny mc i dag bør få dette justert (uten ønske om å trigge diskusjoner om tap av garantirettigheter osv.)
(Miljkøkravene i Europa (EuroXX?) har resultert i at Yamaha ikke lengre (fra 2021) leverer R6 i registrert versjon, men bare som banesykkel uten engangsavgift.)

En annen faktor i denne sammenheng er vekt. Et eksempel: 2015-2021 R1, bytte ut kat-boks (som også er en stor lyddemper) og eksospotte sparer ca 8-10 kilo vekt. Hvis effekten forblir uendret, eller noe bedre gjennom ny mapping, så er den totale endringen stor. Sykkelen blir mer lettbremset, og den aksellererer og svinger bedre. På en av mine R1 er vektreduksjonen på 10 kilo, til en hyggelig pris, sammenlignet med effekøkende tiltak for å kompensere for de 10 ekstra kiloene. Brems- og sving-forbedring som følge av lavere vekt kommer i tillegg, og kan ikke kompenseres med kostbar effektøkning. Med feks Akra helanlegg kan det spares ytterligere et par kilo, men "kiloprisen" blir høy;-)

Slipon alene, på en moderne gatesykkel med en stor kat/demperboks under motoren, har stort sett ingen annen betydning enn utseende, og noen ganger litt lyd. Effekten kan gå ned, og svært sjelden opp.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av VindR »

Det hender også at det er litt å hente uansett ved å mappe om ECU, men det er noe begrenset. Det kan være noe på effekt men også mye på hvor ren gange sykkelen har. Hvis jeg ikke husker helt feil, så blir Euro-standarden vurdert på et forholdsvis lavt turtall (på de syklene som går opp til "normalt" max turtall :knegg). Dette gjør at produsentene ofte kjører altfor mager blanding av luft og drivstoff, slik som cannon nevnte, for å lettere komme under kravene. Dette igjen gjør at syklene blir rykkete og kan oppleves med uren gange på lavt turtall. Noen sykler har også elektromekaniske funksjoner som i tillegg er med å justerer dette under halvt max turtall. Min sykkel har for eksempel originalt et spjeld i utgangen av katalysatoren som snevrer inn eksosen på lavt turtall.

Montering av slip-on gjør ofte lite med effekten. Det er mest for lyd, utseende og evt. vekt. Fjerning av katalysator gjør mye mer, men da bør du også absolutt mappe om ECU'en. Fjerning av katalysatoren endrer baktrykket i eksosen totalt, og de aller fleste går da altfor magert. Igjen, fordi sykkelen i utgangspunktet er justert magert (pga. Euro-/miljø-krav). Altfor mager blanding kan føre til varmgang og i værste fall skjæring av motoren. Altfor mager blanding kan jo også føre til at effekten blir lavere, da blandingen blir enda dårligere enn før. Så her er det absolutt litt å hente på å montere komplett anlegg eller fjerne cat, og så mappe ECU.

Det bør også nevnes at det er et annet punkt som utgjør ganske mye sammen med effektanlegget (forutsetter at du mapper ECU). Det er luftfilteret. Siden sykkelen er satt opp til å gå magert, så er luftfiltrene ofte dimensjonert deretter også. Hvis du setter på et helt effektanlegg/fjerner cat, så kan også motoren utnytte en mye større mengde luft da det er mindre baktrykk i eksosen. Det er folk som har opplevd større effektøkning av å sette på et skikkelig og åpent filter etter montering av effektanlegget, enn det de så i forskjell fra original eksos til effektanlegg. Samtidig så kan et åpent filter ofte være med å lage en enda råere lyd også :knegg
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av kgjersda »

Her er noen kurver før og etter ECU-flashing av en standard MT-10.
Mye bedre gjennom hele registeret. Men det er dramatisk hvor mager sykkelen er satt opp til å gå utgangspunktet.
Screenshot 2021-07-02 112015.jpg
Under er via Bazzaz sin software og effektanlegg, legg merke til luft/bensin-miksen før og etter.
2017_FZ10_Dyno.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører selv med 4-2-1 grenrør som er noe lenger enn originalt, uten katalysator og helt åpen lyddemper. Det har mye å si på toppeffekten, og lyden er grom på lavt turtall. Mye bråk der man helst ligger på inspirert kjøring.

Effekten på lavt turtall er merkbart mye dårligere, men ikke forferdelig.

Å bare gjøre jobben halvveis taper man mer på effektmessig.

Svar