Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

mekkern skrev:"ulovlig" eller "ikke forskriftsmessig" skilles det på levealder der også? :P :p
eller på en MC som en kompis har -der den er godkjent av SVV UTEN lyddemper(kan ikke endres/monteres),denne har da i følge flere her IKKE skadelig støy siden denne har "lovlig" eller "tilfredstillende eksosanlegg"? :lol

Det finnes ingen ABSOLUTTE grenser for støyforurensning-Dekkstøy er forøvrig det siste i vinden-dette er det jeg også har som største støykilde fra E-18 (mellom Oslo og Drammen er det litt trafikk) spesielt ved regnvær.
-lurer på hvor mange leveår regnet da indirekte frarøver meg? -Hvem skal jeg klage til tro....

arbeidstilsynet har en grense for hvor mye støy en kan utsettes for i løpet av en viss periode-for ikke å få hørselsskader.

Hva som er forskriftsmessig støynivå er stadig under korrigering.
etter de seneste normene (sist endret 2010)har veldig få av motorsyklene solgt før 2010 "lovlig/forskriftsmessig" lydnivå pr i dag.

Hvis man skal opphøye seg selv og kritisere "vanlig" mc-støy bør en vel strengt tatt først konvertere til "Dildo-fuel"

Dette sagt, så mener jeg også at det er unødvendig støy på mange "custom/cruiser/H-D" og en del "motarder" og noen få RR.

Edit:
Eneste muligheten for å ikke støte en eller annen nisse i dag er å være dødfødt.
Hvem er det som har påstått at lovlig lyd ikke kan være helseskadelig rent konkret? Underbygg og siter.

Resten av innlegget ditt er å kritisere at man er pragmatisk, ja reglene endrer seg, ettersom teknologien blir bedre, hadde man begynt med dagens regler hadde motorsykler kanskje i praksis vært forbudt på 80-tallet. Er det så galt, å endre reglene etter hva som finnes av muligheter? Forsøke å veie fordelene opp mot ulempene og finne en middelvei som fungerer for alle, som justeres etterhvert som teknologien blir bedre?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av norse900 »

ATWindsor skrev:
... Forsøke å veie fordelene opp mot ulempene og finne en middelvei som fungerer for alle, som justeres etterhvert som teknologien blir bedre?
Eller hva med å vise litt hensyn og bruke folkevett der hvor andre trafikanter ferdes??

Jeg er ikke så veldig opptatt av maksimum lydtrykk (lovlig eller ulovlig), men de aller fleste av oss har en formening om hva som er greit, og hva som er "way over the top". Enkelte hevder at heftig lyd "redder liv". Min påstand er at det kan sette (andres) liv i fare, og at det setter oss mc-førere i et dårlig lys.

Det snakkes om å bruke eksos-hornet som varsling. Hvorfor kan man ikke benytte lyd-horn i stedet? For lite lyd? Monter et ekstra, da!

For meg er det ett fett hvor støyende lyd det er i sykkelen (max Db) så lenge man bruker vett og ikke skremmer liv-skiten av medtrafikanter og øvrige. Hva man gjør på landeveien langt fra folk og fe gir jeg jevnt F... i. "It's not the fart that kills, its the smell!!"
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

norse900 skrev: Det snakkes om å bruke eksos-hornet som varsling. Hvorfor kan man ikke benytte lyd-horn i stedet? For lite lyd? Monter et ekstra, da!
Jeg ser ærlig talt ikke helt forskjellen. en fløyte vil ha langt høyere lyd enn effektanlegg. Å vil da skremme livet av bilister langt mer en effektanlegg. Jeg kjører en del i omtrent stillestående kå. Lansesplitter.
Å hevde at lyden, min sykkel produserer, ikke bidrar til økt sikkerhet for meg i noen situasjoner er tåkeprat. Jeg kunne selvfølgelig kjørt med hornet inne hele veien, men det blir langt mere støy. :redface

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Snikendeugle »

Se signatur. :)
Loud pipes don't save lives. Loud pipes just sound cool to egotistical riders like me
Jeg bruker som regel bare eksos-hornet som et alternativ til å "hytte med neven".

Eksempel:

https://youtu.be/HkDOXAWH6iU?t=236" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av norse900 »

LordShaft skrev: Å hevde at lyden, min sykkel produserer, ikke bidrar til økt sikkerhet for meg i noen situasjoner er tåkeprat. Jeg kunne selvfølgelig kjørt med hornet inne hele veien, men det blir langt mere støy. :redface
Da har du det nok bare jævlig mye travlere enn meg...

Har brukt (lyd-) horn noen få ganger med suksess, men aldri følt behov for å kjøre med horn inne, (eller i panna for den saks skyld) kontinuerlig. Jeg er sikkert for sjenert... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
norse900 skrev: Det snakkes om å bruke eksos-hornet som varsling. Hvorfor kan man ikke benytte lyd-horn i stedet? For lite lyd? Monter et ekstra, da!
Jeg ser ærlig talt ikke helt forskjellen. en fløyte vil ha langt høyere lyd enn effektanlegg. Å vil da skremme livet av bilister langt mer en effektanlegg. Jeg kjører en del i omtrent stillestående kå. Lansesplitter.
Å hevde at lyden, min sykkel produserer, ikke bidrar til økt sikkerhet for meg i noen situasjoner er tåkeprat. Jeg kunne selvfølgelig kjørt med hornet inne hele veien, men det blir langt mere støy. :redface
Altså ... min sykkel produserer 92 dB ved 3800 rpm, og jeg bruker også motoren til å varsle min ankomst. Det funker utmerket. De aller fleste sykler er i stand til å lage nok lyd til å bli lagt merke til med original eksos, ved hjelp av en ørliten handbevegelse.
Så å hevde at det er de ubehagelige og ulovlige dB på toppen som er avgjørende for din sikkerhet, og å bruke det som et argument ... det er tåkeprat av høy klasse.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Så du innrømmer at din sykkel, lager nok lyd når du drar på rulla. Har det falt deg inn at min sykkel kanskje lager samme lyd uten å vri på rulla.... Samt biler som står tett fungerer som en tunnel som sender lyden godt framover. Å du blir hørt uten å måtte å drive å dra i gassen for å bli hørt.

Så når det kommer til tåkeprat, er du helt der oppe i samme klassen som meg :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Så du innrømmer at din sykkel, lager nok lyd når du drar på rulla. Har det falt deg inn at min sykkel kanskje lager samme lyd uten å vri på rulla.... Samt biler som står tett fungerer som en tunnel som sender lyden godt framover. Å du blir hørt uten å måtte å drive å dra i gassen for å bli hørt.

Så når det kommer til tåkeprat, er du helt der oppe i samme klassen som meg :thumleft
Hadde egentlig tenkt å spørre om det var nok å bare bakke på tomgang for å bli hørt, men de effektanleggene jeg har hørt, er aldri noe problem på så lave turtall. Ikke veldig mye støy.
Jeg tviler på at det lydnivået utgjør noen særlig forskjell, rent sikkerhetsmessig.
Jeg antok at du måtte vri litt på gassen.

Men om du støyer mere på tomgang enn hva som er vanlig blandt "dere", vil jeg tro det kan være noe dritt å havne ved siden av deg i rushen. Hvor høy lyd har du egentlig?

Hvis du helt alvorlig mener at dine ekstra dB ved flere anledninger har berget deg, begynner jeg å lure ....
er dette er vanlig å oppleve blandt folk med effektanlegg? ... eller er det noe spesielt deg? Kjørestil e.l.?
Er det noen her inne som noen gang har ønsket seg mer bråk ... av hensyn til egen sikkerhet? ... som har blitt nedkjørt pga lite lyd?
Forholdsvis sjelden man hører sånne påstander.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av cevillan »

Kanskje ikke så mye lane-splitting på Nordkapp?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:Kanskje ikke så mye lane-splitting på Nordkapp?
Sikkert ikke ... jeg har ikke vært der på sikkert 10-15 år.
Jeg bor ikke på fjellet Nordkapp, men i Nordkapp kommune.

:-k .... kanskje jeg må ta en ettermiddagstur opp dit? ... godt vær og ikke mere enn 40-45 km hver vei. :prop:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
LordShaft skrev:
jhn skrev:
Jeg har også hatt noen sånne opplevelser ... det plager meg.
Om jeg sitter med åpent bilvindu og blir forbikjørt av en litt hissig sykkel med slip-on, opp mot turtallsperra ... så er lydnivået adskillig høyere enn de 90-95 dB dere snakker om. Det er sinnsykt irriterende .... og kan vel også være både trafikkfarlig og direkte skadelig for hørselen.
Jeg kjenner et par stk som synes dette er veldig gøy. De liker jo lyden og vil gjerne høre den så ofte som mulig ... og skjønner ikke at folk synes det er plagsomt, de bruker jo ørepropper.
Jeg satt en gang ned i havna i Stavanger, sammen med sikkert 100 stk til, når en smarting fant ut han ville demonstrere sitt nye anlegg. Han stod der og ruset sykkelen sin såpass lenge at både han og sykkelen stod i fare for å bli kastet over kaikanten av et samlet publikum.
Det er maange som har lignende opplevelser.
Som sagt før... helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser
Men hva synes du amerikanere da?
Bråker ofte MYE mer enn lovlig.
For min del er det bare harry med noe som høres ut som ei gammal fiskeskøyte på rake rør.
Men jeg gidder ikke å irritere meg over de, ikke om de kjører forbi med og jeg har vinduet oppe eller om jeg sitter hjemme på verandaen og slapper av.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av RuneMC »

Det er vel så enkelt som en liten dose fornuft.

Kjøre du med raka rør i et boligfelt sent på kvelden må du regne med at en god del kan våkne av det.
Noen blir i tillegg stresset eller hisser seg opp og får øket blodtrykk.
Enda flere tar nok kontakt med politikere og ber de sette igang tiltak mot støyforurensning (jfr Oppegård kommune ift Tyrigrava) -> dvs noe av dette kan komme tilbake som en "boomerang" som også påvirker oss motorinteresserte generelt.

Helt frislipp på lyd? Vel, var i Hellas ifjor sommer og er igrunnen glad for at det ikke er helt fritt. Der lagde alt fra 50cc og oppover MYE lyd og de kjørte til sent på natt.

Det blir også et spørsmål om mengde og tidspunkt... en som bor på landet, fyrer opp MC'n for sin søndagstur. Neppe noen som bryr seg eller lar seg irritere.

Tettbebygde strøk på østlandet hvor det kan være mange som "råner" sent på kveld - ja, da må man regne med at mange av de som bor der blir irritert/redde/sinte/stresset/mister søvn osv og kontakter politikere for å få slutt på det. Kjempegøy sikkert for de som vil "dra på" og føle seg som "road warriors" og ikke skjønner at de skaper ris til egen bak på litt lengre sikt.

Det er ikke verre enn å tenke litt på når og hvor du skal ta ut db-killer'n (eller sette den inn). Fleste slip-on lager mer enn nok lyd for trafikale formål selv med db-killer'n inne. Og hva om det er en bilist uten hørsel? Skal ikke stole for mye på lyd alene.
Sist redigert av RuneMC den 18 jun 2015, 17:06, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:
jhn skrev:
Jeg har også hatt noen sånne opplevelser ... det plager meg.
Om jeg sitter med åpent bilvindu og blir forbikjørt av en litt hissig sykkel med slip-on, opp mot turtallsperra ... så er lydnivået adskillig høyere enn de 90-95 dB dere snakker om. Det er sinnsykt irriterende .... og kan vel også være både trafikkfarlig og direkte skadelig for hørselen.
Jeg kjenner et par stk som synes dette er veldig gøy. De liker jo lyden og vil gjerne høre den så ofte som mulig ... og skjønner ikke at folk synes det er plagsomt, de bruker jo ørepropper.
Jeg satt en gang ned i havna i Stavanger, sammen med sikkert 100 stk til, når en smarting fant ut han ville demonstrere sitt nye anlegg. Han stod der og ruset sykkelen sin såpass lenge at både han og sykkelen stod i fare for å bli kastet over kaikanten av et samlet publikum.
Det er maange som har lignende opplevelser.
Som sagt før... helt generelt, så synes jeg det er noe dritt at folk ikke gidder å ta mere hensyn til sine omgivelser
Men hva synes du amerikanere da?
Bråker ofte MYE mer enn lovlig.
For min del er det bare harry med noe som høres ut som ei gammal fiskeskøyte på rake rør.
Men jeg gidder ikke å irritere meg over de, ikke om de kjører forbi med og jeg har vinduet oppe eller om jeg sitter hjemme på verandaen og slapper av.
Hva jeg synes om amerikanere? De støyer altfor mye ... både lovlig og ulovlig.

:-k det er kanskje noe typisk amerikansk .... se bare på de gamle bilene og motorsyklene deres ... de støyer også unødvendig mye

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Det har vært stille her inne.
Jeg var en tur i Trondheim på søndag ... kom seint fram, trøtt og sliten etter en lang dag, men sov likevel ganske dårlig ... et par tre timer før jeg bråvåknet av noe jævla rammel. Men jeg var fremdeles i koma på en måte. :scratch ... Det stod pinadø en KTM 4 meter fra mitt åpne soveroms-vindu og bakket på tomgang ... i flere minutter ... kl. 0630. Det som antas å være eieren stod ved siden av og fiklet med noe. Jeg var fremdeles delvis påkledd og ruslet likegodt ut for en røyk. Han stod der fremdeles, men var nesten klar til å kjøre ... jeg spurte i en forholdsvis ok tone om det kunne være nødvendig å stå der på denne måten, det var tross alt så tidlig at folk flest fremdeles ligger og sover.
"Det drit æ i" sa han på trøndersk, før han dro på hjelmen og brølte avgårde.
Der og da tenkte jeg overhodet ikke på hva slags potte dette var, men etter en sigarett var jeg ganske enig med meg sjøl at der hadde han fått ganske mange dB for penga.
Hadde jeg vært våken nok hadde jeg tapet det, og kunne brukt det som vekkeklokke i fremtiden.
Det går en ganske trafikkert vei forbi som man hører godt ... og man kan irritere seg over om man har lyst, men det er ikke nødvendig.
Men stå og kuke på denne måten, nærmest i bakgården til naboen, illustrerer på en utmerket måte egoismen mange potte-brukere viser .... ja ja, jeg kjørte hjem igjen i ti-tiden ... i bil dessverre.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mortenolb »

Det er definitivt unødvendig ja. Jeg er klar over at jeg har en litt bråkete potte selv, så jeg stopper motoren i det jeg svinger inn i gata, og ruller ned bakken og inn i gården når jeg kommer hjem fra jobb på natta.

Svar