Prøvekjøring av BMW R1200R

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Zadnez »

Jompa skrev:Vet at dette kan ( og vill ?)bli brukt mot meg senere, men boksern er en tøff motor .
Hele BMWs sjel ligger i boksermotorene.
Helt enig med deg... boxere har ALDRI ødelagt noe design, de tilfører noe til ethvert design :prf åsså lyden da :thumleft
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Zadnez »

Snikkeren skrev:Merker ihvertfall ingenting til det på Exploreren, mens på SuperMorten sin BMW merket jeg godt at den dro mot venstre når man ga gass.
du merker ikke det i fart
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Zadnez »

ATWindsor skrev:
tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Klarer meg fint uten denslags sære BMW-løsninger :)
På andre vektskålen kan man da legge at svært, svært mange andre vil ha løsningen; jeg er åpenbart blant dem.

Telelever gjør at fjering og demping fungerer fullt ut under nedbremsing (fjæren og demperen trykkes ikke sammen).
Det gir to viktige fordeler: Komfort og sikkerhet.

Det øker konforten betraktelig å ha full demping og fjæring også mens man bremser. Og man slipper den hjelm-klinkende "resiningen" når man stopper.

Men sikkerhet er kanskje enda viktigere. Fordi fjæren ikke er trykket sammmen har sykkelen samme geometri som "til vanlig", og oppfører seg derfor likedan somm du er vant til. Særlig: Svinggeometrien er den samme!
Dernest, at fjæring og demping er upåvirket av nedbremsingen gjør at ugjevnheter fjæres og dempes som før. Eller med andre ord: Dekke følger veien bedre. Det gir bedre bremseeffekt.

Et vanlig ankepunkt er "Jeg føler ikke at jeg kjenner bremsene". Det skyldes at man er vant til at man "kjenner" på bemsingen ved å kjenne på hvor mye sykkelen dykker. Det er altså resultatet av en (dårlig?) vane heller enn noe annet.

Ulempen--for det fifnnes ingenting uten ulemper--er økt vekt. Særlig den gamle 1150 hadde en mange kilos greie der fremme. I dag er det er lettmetall-dings om ikke kan veie noe særlig. Mne null, det er vektøkningen ikke. Videre driver alle kompliserte løsninger prisen oppover.

Men, altså, Europas desiderte mest solge sykkel har løsningen. Ikke uten grunn!

Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?

[TaSK]
Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig? Det virker som et større problem? Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)
ja det er mange som ikke vil ha det... s1000r + rr har ikke dette systemet... det er vel en grunn til det... som du riktig påpeker
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av chromecast »

Zadnez skrev:
ja det er mange som ikke vil ha det... s1000r + rr har ikke dette systemet... det er vel en grunn til det... som du riktig påpeker
Stemmer det, vanskelig å integrere teleleveren på en rekkemotor. Boxeren er perfekt til det derimot...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Jompa »

chromecast skrev:
Zadnez skrev:
ja det er mange som ikke vil ha det... s1000r + rr har ikke dette systemet... det er vel en grunn til det... som du riktig påpeker
Stemmer det, vanskelig å integrere teleleveren på en rekkemotor. Boxeren er perfekt til det derimot...
Hvorfor er det vanskelig ? Gaffelen er da ikke integrert eller i kontakt med motoren.
Og hvordan fikk de det til på K1600 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av chromecast »

På K-modellene sitter det ikke Telelever. Der er Duolever...

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Lasse Liten »

Ganske artig å lese at noen mener BMW har unormale og sære løsninger. BMW sine touringsykler er jo målestokken i det internasjonale markedet, alle produsenter har jo våte drømmer om å få til det samme. GS og R modellene har jo vært i salgstoppen siden jeg var liten guttevalp (noen vil hevde jeg er det ennå, men). At R1200r er en sykkel i det absolutte toppskjiktet for stortouring er det ingen tvil om, hvordan den passer til den respektive kropp og kjørestilling er det som avgjør. Boxermotor er helmaks!
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Jompa »

chromecast skrev:På K-modellene sitter det ikke Telelever. Der er Duolever...
Øh, måtte sjekke.
Ja telelever og duolever er ganske forskjellige. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av chromecast »

Ser ganske likt ut om man bare kaster et blikk, kåpene skjuler mye på K`ene ;-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig?
Det kan jeg ikke forstå.
Når det ikke er en bremsekraft i sving så går kreftene ned gjennom fjæren (og demperen) og ned i bakken akkurat som på alle andre sykler.
Så hvordan dette kan henge sammen, det må du forklare.
ATWindsor skrev: Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)
Det har med vekten å gjøre, ikke løsningen.
På en R-sykkel så teller hver eneste kilo, og bedre komfort og større sikkerhet ved bremsing er ikke grunn nok til å ta fem, ti kilo (vet ikke) i ekstra vekt. Førere av de fleste R-sykler forventes å greie seg uten ABS også. Ikke fordi ABS er en dårlig idé.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av tagesk »

Lasse Liten skrev:Ganske artig å lese at noen mener BMW har unormale og sære løsninger. BMW sine touringsykler er jo målestokken i det internasjonale markedet, alle produsenter har jo våte drømmer om å få til det samme. GS og R modellene har jo vært i salgstoppen siden jeg var liten guttevalp (noen vil hevde jeg er det ennå, men). At R1200r er en sykkel i det absolutte toppskjiktet for stortouring er det ingen tvil om, hvordan den passer til den respektive kropp og kjørestilling er det som avgjør. Boxermotor er helmaks!
Det er jo rett, rent teknisk sett, at BMW har rare og sære løsninger.

Ordvalget var sikkert tilfeldig, men "kule, banebrytende, spennende og mega-godtselgende" er jo en annen måte å si "mindre normal" på.

Guzzi har sylindre som strutter snodig opp på sidene. BMW har mugger som stikker ut i vinden, mens HD har knallheite mugger som ikke får nok kjøling. KawaSuHonYa har lite av slikt. Det kan man sikkert like, og heldigvis står alle fritt å velge.

Jeg gjetter på at R1200R (som vel var utgangspunktet her) har mistet Telelever fordi den markedsføres som en "urban" sykkel.

[TaSK]

EDIT: OK, OK, OK, HD-eiere, det var en spøk!
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Lasse Liten skrev:Ganske artig å lese at noen mener BMW har unormale og sære løsninger. BMW sine touringsykler er jo målestokken i det internasjonale markedet, alle produsenter har jo våte drømmer om å få til det samme. GS og R modellene har jo vært i salgstoppen siden jeg var liten guttevalp (noen vil hevde jeg er det ennå, men). At R1200r er en sykkel i det absolutte toppskjiktet for stortouring er det ingen tvil om, hvordan den passer til den respektive kropp og kjørestilling er det som avgjør. Boxermotor er helmaks!
Jo, men r1200r er ikke det jeg vil karakterisere som en touringsykkel.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig?
Det kan jeg ikke forstå.
Når det ikke er en bremsekraft i sving så går kreftene ned gjennom fjæren (og demperen) og ned i bakken akkurat som på alle andre sykler.
Så hvordan dette kan henge sammen, det må du forklare.
ATWindsor skrev: Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)
Det har med vekten å gjøre, ikke løsningen.
På en R-sykkel så teller hver eneste kilo, og bedre komfort og større sikkerhet ved bremsing er ikke grunn nok til å ta fem, ti kilo (vet ikke) i ekstra vekt. Førere av de fleste R-sykler forventes å greie seg uten ABS også. Ikke fordi ABS er en dårlig idé.

[TaSK]
Jeg vet ikke hvorfor, men det er et ankepunkt jeg har lest mange ganger og mange steder.

ABS er vel forøvrig standard på alle(?) R-sykler i disse dager?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Jeg vet ikke hvorfor, men det er et ankepunkt jeg har lest mange ganger og mange steder.
I formiddag har jeg kjørt to generasjoner Transalp, samt min egen Telelever-utstyrte sykkel, og tenkte på det du refererer.

Jeg føler meg ganske sikker på at "ikke føle veien" er unøyaktig for "Når jeg bremser, da føler jeg ikke ujevnehter i veien opp i styret slik jeg er vant til".
Fordi fjæren med telelever ikke er sammenpresset som en følge av bremsekraften, så er den like myk og effektiv som når du kjører vanlig. Og demperen fungerer like godt som vanlig.

La oss ta det til det ekstreme: Du bremser så hardt at demperen foran "bunner". Da er det ingen tvil om at du kjenner ethvert sandkorn.

Så inntil videre rubriserer jeg "manglende følelse" som "dårlig formulert".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Det folk snakker om som jeg henviser til er under vanlig kjøring, ikke nedbremsing.

Svar