Prøvekjøring av BMW R1200R

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Var ute og prøvekjørte R1200R her om dagen, noen inntrykk:

Føles lettmanøvrert og eltt, selv om den er både tyngre og har lengre mellom hjulene enn sykkelen jeg har i dag.
Overraskende sprek, drar virkelig på selv om turtallet er lavt.
Veldig gode bremser
Fjæringen føles veldig betryggende og god.

Et par småting jeg bet meg merke i på negativ side:

Litt vanskelig å kjøre jevnt i veldig lav hastighet (10-20) uten clutch, mulig jeg bare er litt lurt av moderne syklers jevne gang på høyere turtall, og at jeg ikke burde forvente dette?
- Begynte å prikke litt i venstre hånd, mulig håndtaket er litt lite? Har aldri opplevd dette før, er ikke størrelsen på holkene ganske standard?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av LordShaft »

Jo jeg mener også at holkene er standard size på alle sykler. Har hvertfall aldri opplevd at det føles annerledes når jeg tar i en annen sykkel.

Syns denne sykkelen er litt spennende selv, men liker dårlig at det er en bokser.
Det begynner ikke å prikke i hånden fordi at du er litt mere foroverlent da? At du får mere press på håndflaten :-k


Note4

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Kimshans »

Ang. kjøring i lave hastigheter så kan den være litt rykkete. Du må sitte med hånden på clutchen. Men det er en tilvenningsak. Ikke noe stort problem for meg ihvertfall. Holkene tror jeg er ganske så like andre sykler.

Ang. boxermotor. Det er jo noe av fordelen med denne sykkelen. Det gir den ett lavt tyngdepunkt, og gjør sykkelen lett å håndtere. Man vender seg til å se dem :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av LordShaft »

Bokser har helt klart sine fordeler. Men det gjør sykkelen unødvendig brei og det ødelegger designet etter mitt syn. Å jeg er dessverre så forfengelig at designet på sykkelen har litt å si.

Note4

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Busa Trond »

Pytt pytt....
GS som er søstera og ganske lik.
Ser ut som Detailers Club kan takle en GS ganske bra!


[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... jq7kxAf82k[/video]

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Fjæringen føles veldig betryggende og god.

- Begynte å prikke litt i venstre hånd, mulig håndtaket er litt lite? Har aldri opplevd dette før, er ikke størrelsen på holkene ganske standard?
La du merke til, og nøt, at den ikke dykket da du bremset :-)

Holkene på min 2011 GS er mye mindre (det vil si tynnere) enn de var på min 1150.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Jompa »

Vet at dette kan ( og vill ?)bli brukt mot meg senere, men boksern er en tøff motor .
Hele BMWs sjel ligger i boksermotorene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Jo jeg mener også at holkene er standard size på alle sykler. Har hvertfall aldri opplevd at det føles annerledes når jeg tar i en annen sykkel.

Syns denne sykkelen er litt spennende selv, men liker dårlig at det er en bokser.
Det begynner ikke å prikke i hånden fordi at du er litt mere foroverlent da? At du får mere press på håndflaten :-k


Note4
Tror ikke jeg er mer framoverlent, den er mer oppsittende enn min nåværende sykkel (selv om standardsetet er litt lavt for meg).

Er det mest utseende eller andre ting du ikke liker med boxermotoren? (er forsåvidt enig i at det ser ganske corny ut med den svære motoren stikkende ut på siden, men jeg bryr meg ikke nok om det til å hindre kjøp)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Fjæringen føles veldig betryggende og god.

- Begynte å prikke litt i venstre hånd, mulig håndtaket er litt lite? Har aldri opplevd dette før, er ikke størrelsen på holkene ganske standard?
La du merke til, og nøt, at den ikke dykket da du bremset :-)

Holkene på min 2011 GS er mye mindre (det vil si tynnere) enn de var på min 1150.

[TaSK]
Dykker den ikke når den bremser? Kan ikke si jeg la merke til det, stivere fjæring enn på min nåværende sykkel, men dykket gjorde den mener jeg å huske?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Kimshans skrev:Ang. kjøring i lave hastigheter så kan den være litt rykkete. Du må sitte med hånden på clutchen. Men det er en tilvenningsak. Ikke noe stort problem for meg ihvertfall. Holkene tror jeg er ganske så like andre sykler.

Ang. boxermotor. Det er jo noe av fordelen med denne sykkelen. Det gir den ett lavt tyngdepunkt, og gjør sykkelen lett å håndtere. Man vender seg til å se dem :-)
Mer rykkete enn andre sykler i samme klasse? Kjører endel i byen nemlig.

Man venner seg jo til det mest utseende messig, i starten sparket jeg borti motoren også, men kan vel venne meg til det også.

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av chromecast »

Ikke telelever på 2015, og gaffelen er snudd.

Viktigste grunnen til å kjøpe MC med boxer er boxeren... blant annet.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

chromecast skrev:Ikke telelever på 2015, og gaffelen er snudd.

Viktigste grunnen til å kjøpe MC med boxer er boxeren... blant annet.
Er den boxer-motoren så spesiell kontra andre motorer med stor slagvolum da?

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Kimshans »

ATWindsor skrev:
Kimshans skrev:Ang. kjøring i lave hastigheter så kan den være litt rykkete. Du må sitte med hånden på clutchen. Men det er en tilvenningsak. Ikke noe stort problem for meg ihvertfall. Holkene tror jeg er ganske så like andre sykler.

Ang. boxermotor. Det er jo noe av fordelen med denne sykkelen. Det gir den ett lavt tyngdepunkt, og gjør sykkelen lett å håndtere. Man vender seg til å se dem :-)
Mer rykkete enn andre sykler i samme klasse? Kjører endel i byen nemlig.

Man venner seg jo til det mest utseende messig, i starten sparket jeg borti motoren også, men kan vel venne meg til det også.
Skal ikke påstå at den er mer eller mindre rykkete enn andre, da jeg ikke har kjørt noen annen sykkel enn min og skolesykkelen. Men jeg har nå vent meg til det ihvertfall.

Ang. boxermotor har jeg aldri sparket bort i den... Synes det er litt rått å se motoren, når jeg sitter på sykkelen og jeg da :-) Og når du ruser motoren, når du sitter på sykkelen kjenner du den trekker til siden. Rått å merke kreftene slik på denne måten!

Pluggen
Innlegg: 23
Registrert: 02 apr 2015, 20:08
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015
Sted: Oslo

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av Pluggen »

Prikkinga kommer av viberasjonan fra motoren, bare å slappe av i grepet, har hatt boxer i 20 år :)
R1150R 01, R1200GS 06, R1200GS 15

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Prøvekjøring av BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Kimshans skrev:
ATWindsor skrev:
Kimshans skrev:Ang. kjøring i lave hastigheter så kan den være litt rykkete. Du må sitte med hånden på clutchen. Men det er en tilvenningsak. Ikke noe stort problem for meg ihvertfall. Holkene tror jeg er ganske så like andre sykler.

Ang. boxermotor. Det er jo noe av fordelen med denne sykkelen. Det gir den ett lavt tyngdepunkt, og gjør sykkelen lett å håndtere. Man vender seg til å se dem :-)
Mer rykkete enn andre sykler i samme klasse? Kjører endel i byen nemlig.

Man venner seg jo til det mest utseende messig, i starten sparket jeg borti motoren også, men kan vel venne meg til det også.
Skal ikke påstå at den er mer eller mindre rykkete enn andre, da jeg ikke har kjørt noen annen sykkel enn min og skolesykkelen. Men jeg har nå vent meg til det ihvertfall.

Ang. boxermotor har jeg aldri sparket bort i den... Synes det er litt rått å se motoren, når jeg sitter på sykkelen og jeg da :-) Og når du ruser motoren, når du sitter på sykkelen kjenner du den trekker til siden. Rått å merke kreftene slik på denne måten!
Merket egentlig ikke så mye til at den trakk sidelengs heller, men er ikke det uansett pga kardagen som setter opp et dreiemoment? MOtoren går jo symmetrisk?

Svar