Når bør man gå fra 85 til 125 cc. Cross!

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Luutii
Innlegg: 2
Registrert: 27 mar 2018, 23:42
Motorsykkelen din: Kawasaki KX85 85cc 2016

Når bør man gå fra 85 til 125 cc. Cross!

Legg inn av Luutii »

Hei :) Jeg har kjørt motocross i ett år nå. Kjører en KX 85 (19-16). Jeg lurer litt på, nå siden jeg er fjorten kan jeg kjøre 125 på bane... når bør jeg gå opp til en 125? Jeg er 14 år, 167 cm høy og veier 52 kilo. Har sett at en 125 cc (har bare sjekket på Husqvarna 2018 modellen) har samme setehøyde som en 250 (960mm, mens en 85 hadde 875mm høyde) Kan ta å sette meg på en 125 for å sjekke høyde og sånt, men er det ikke vits å tenke på å kjøpe en 125 for denne sesongen, eller bør det vurderes? Vil gjerne høre tanker!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Når bør man gå fra 85 til 125 cc. Cross!

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig kan man skjønne at det frister med større sykkel og mer motor. Men det kan nok være en fordel å fortsette med 85cc en sesong til ettersom du bare har kjørt ett år ennå.
Du lærer kjøreteknikk og å utnytte sykkelens egenskaper bedre på en mindre sykkel, helt til sykkelen fysisk blir for liten for din kropp og vekt. Du blir derfor raskere en bedre crossutøver ved å lære mest mulig på den sykkelen du har til den blir for liten for deg.
Husk at mange av dine konkurrenter har kjørt siden de var 5-6 år gamle.
En 125cc er enormt mye større og kraftigere enn en 85cc selv om høyden ikke er for stor for deg.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Luutii
Innlegg: 2
Registrert: 27 mar 2018, 23:42
Motorsykkelen din: Kawasaki KX85 85cc 2016

Re: Når bør man gå fra 85 til 125 cc. Cross!

Legg inn av Luutii »

Takk:)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Når bør man gå fra 85 til 125 cc. Cross!

Legg inn av mekkern »

Når du føler at du ikke greier å kjøre raskere på 85`n..
at du kan følge de andre som har kjørt i 5-6år aktivt, gjennom svinger og de mer trange partiene på banen,DA kan du vurdere større sykkel som er større og mindre "lettkjørt".
eventuelt at du går for noe 4takt hvilket er noe mer lettkjørt motormessig.
sønnen min startet omtrent som deg men ble så "parkert" kjøreteknisk av småtassene på mindre sykler han kjørte sammen med at det nesten ble vel farlig når de landet sidelengs i svingen i hans hodehøyde.
"dessverre" hadde han begynt å få litt sperrer for hva som var farlig og ikke....så han greide ikke å gå "all in" hvilket er en forutsetning for annet enn "kosekjøring"..
Vi begynte heller veien mot førerkortet på A1 og gikk fra A2 til A på 20årsdagen.

Men alle er ikke like-men noen tror at "mer sykkel" kompenserer for erfaring og kjøreteknikk - FEIL.
Ennå mer flaut å bli parkert av en liten guttunge på en 65ccm ktm hvis du kjører en 125ccm/150 4t..

Lykke til med valget. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar