Grus [Tips og Triks]

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 489
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av pingvin » 16 feb 2020, 13:35

S-Berg skrev:
16 feb 2020, 10:22
Ser at TKC80 bli nevnt som dekkvalg. Skjønner helt klart at dette er topp på grusveier, men blir ikke dette litt grovt når mye av kjøring skjer på asfalt? Ville da for min del kanskje TKC 70 være best siden jeg er mest på asfalt? Eller fungerer 80’n på asfalt også? Erfaringer?
...eller TKC 70 Rocks med grøvre bakdekk bare for å gjøre det enda vanskeligere ;)

TKC 80 går vel for å være blant de bedre knastedekkene som også er bra på asfalt. Men prisen er lavere levetid pga mykere gummi og lave knaster, begge deler for bedre asfalt egenskaper...no free lunch! Grafen under sier jo en del:

Bilde

Men TKC 70 er sikkert bra om mest asfalt (aldri prøvd de). Hadde Pirelli Scorpion MT90 på forrige 690en, kunne kjøre som om var rene lendeveisdekk på asfalt men funket bra på grus (men slapp så fort var litt gjørme). Men alle de store dekkmerkene har alternativer her.

Av hakket mer offroad orienterte og med lengre levetid har du Heidenau K60, Mitas E-07, Mefo Explorer, Golden tyre 623 etc etc etc. Da fort litt dårligere på asfalt, ikke minst om våt.

Men dette er et villnis av alternativer og vil du starte diskusjon på offroad forum så har du det gående :crazy: Min erfaring er som nevnt over, at så lenge fast grus så duger det meste men om blir søle, gjørme, leire, sand, snø, gress etc så må du ha skikkelige knaster.
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1129
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: MT09 Tracer, BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 » 16 feb 2020, 14:58

I mine øyne så er det 3 ting som er viktigst på grusveier av variabel standard (snakker da ikke sti/terreng):

1. Dekk : Hvis hardpakket grusvei uten mye bevegelig masse, spiller ikke dekk/mønster så stor rolle. Da kan det funke greit med bortimot racing-dekk. MEN så fort det blir rullegrus og løsere masse, så spiller dekk en STOR rolle i mine øyne. Kan faktisk ikke sammenlignes hvor mye bedre det da er med dekk med litt skikkelig mønster/knaster. :thumleft Men kjører man mest asfalt med bare noen få grus-etapper innimellom, ville jeg nok ikke valgt et dekk som TKC80 eller lignende. Funker tålelig greit på asfalten også dette, men regn da med å måtte bytte temmelig ofte..(utslitt etter kanskje bare 250-400mil). Feks. TKC70 er nok da et bedre dekk til litt slik "kombi-kjørring". Om det blir mere utpå grusen (kanskje 30-40% eller mere), er mitt valg dekk som feks. Mitas E07, TKC80 etc. Disse klarer seg lenge til temmelig hardkjøring langs grusveier av alle slag. :)

2. Oppreist sittestilling : Blir litt det samme her i forhold til hard/løs grus etc. Hvis hardpakket vei, så kan det gå greit tilogmed på
"ræva i været-sykler" (type "R" etc) hvis farten kan holdes litt oppe. Men blir det løst og hastigheten går ned, så er det et helvetes slit å ligge over styret. Og skal man da samtidig kjøre i svinger, så kan dere tenke dere selv.. :[-( (har prøvd dette med feks. zx12r, zx9r etc..). Med forholdvis oppreist sittestilling blir dette noe helt annet, da man har MYE bedre kontrol ved slik kjøring. :thumleft

3. Demping : Kjører man på grusveier uten noe særlig hull og dumper, så spiller ikke dette så stor rolle. Men slik er jo ikke de fleste grusveiene, og da spiller dempingen en mye større rolle. "Gatesykler" har vel kanskje en dempervandring på mellom 11 og 14cm, mens mere Adventure-/ofroad-sykler kan ha fra 17-18 cm og helt opp mot 24-25cm og er mye mykere oppsatt.
Og denne forskjellen taler vel i grunn for seg selv hvis det "humper og dumper".. :knegg
(eks. : Min GS800 har ca 23cm vandring, mens min Tracer har ca 13cm. Og merker STOR forskjell da det "humps and it dumps")

En annen ting jeg ikke har nevnt hittil er VEKT. Så lenge man holder seg på det som kan kalles "vei" er ikke dette så veldig viktig egentlig. Men skal man i tillegg våge seg litt ut på sti og i terreng (strengt tatt ikke lov da egentlig.. ;) ), så kommer også denne faktoren inn. For hvis man da feks. setter seg fast i myra eller ligger å spreller med en veltet sykkel, så er det en stor fordel at ekvipasjen ikke er alt for tung.. Tenk dere selv forskjellen på feks. en GSA1200 med full oppakning på 320-330kg, og feks. en forholdsvis lettpakket KTM690 på 170-180kg.. Vet ihvertfall hva jeg selv hadde foretrukket av disse i et slikt tilfelle. :roll ;)

Bakke-klaring er også en faktor som kan spille litt inn hvis man skal prøve seg litt i terrenget.
Dette henger ofte sammen med dempervandringen. Lengre dempervandring betyr som regel større bakkeklaring,
noe som kan være en fordel i ulendt terreng uti "bushen" :D
Sist redigert av biker7 den 16 feb 2020, 22:33, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

mekkern
Innlegg: 5748
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av mekkern » 16 feb 2020, 15:41

Sport-touring dekk funker til det meste egentlig når en ikke skal kjøre altfor aktivt på løsgrus eller utafor «veien»
Men det er en ting som dekk med mer mønster takler bedre på asfalt: nemlig grus på asfalt.
Dette synes jeg er de verste overraskelsene når man er «litt utpå landet».
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1129
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: MT09 Tracer, BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 » 16 feb 2020, 16:09

mekkern skrev:
16 feb 2020, 15:41
Sport-touring dekk funker til det meste egentlig når en ikke skal kjøre altfor aktivt på løsgrus eller utafor «veien»
Litt usikker på hva du egentlig mener her, men hvis du evt. mener at Sport-touring dekk funker greit til noe aktiv kjøring
(men ikke til altfor aktiv) på løsgrus, så er jeg i tilfelle ikke enig. Som jeg sier i mitt forrige innlegg: Det kan faktisk ikke sammenlignes hvor mye bedre det da er med dekk med litt skikkelig mønster/knaster, i mine øyne. Så fort det "ruller litt", og da kanskje spesielt foran med et Sport-touring framdekk, så foretrekker ihvertfall jeg uten tvil et dekk med litt grovt mønster/knaster. :D
La meg si det slik: Det var en grunn til at jeg kjøpte GS,n selv om jeg har Tracern, for Tracern er i mine øyne en ren asfaltsykkel med sine (Sport-touring-)dekk og sin korte demper-vandring ;)

Men alt av både sykler og dekk kan selvfølgelig brukes på grusen hvis man "lunker" seg framover og kjører etter sykkelens/dekkenes forutsetninger, men jeg VET hvor mye artigere det da heller er med riktig redskap (og dekk) :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

mekkern
Innlegg: 5748
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av mekkern » 16 feb 2020, 18:18

Jeg mener vanlig kjøring på grusveier.
Skal en gasse litt mer så er det klart det er bedre med andre dekk- og ikke ren R sykkel.
Men dekka eller sykkelen er normalt ingen begrensning for å kunne kjøre grusveier.
Det har liksom dannet seg en greie med at en må ha spesialiserte greier for å kunne kjøre seg en tur på grusveier- dette mener jeg er en overdrivelse.

Det er heller ikke alle som har det så travelt. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1129
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: MT09 Tracer, BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 » 16 feb 2020, 19:32

mekkern skrev:
16 feb 2020, 18:18
Jeg mener vanlig kjøring på grusveier.
Hvis du mener at vanlig kjøring på grusveier (selv på litt løsere veier som man ganske ofte kommer borti) med Sport-touring dekk ikke setter grenser, så blir vi nok da ikke enige om dette ;) Og med vanlig kjøring mener jeg da å kunne holde noenlunde fart. Om ikke like fort som på asfalt, men ihvertfall 70-80km/t rett fram selv om det ruller litt. For 30-40-50km/t langs en grus-rettstrekke med litt løs grus på toppen og 80km/t i fartsgrense, forbinder ikke jeg med vanlig kjøring langs vei ihvertfall. Grus eller ikke. ;)
mekkern skrev:
16 feb 2020, 18:18
Skal en gasse litt mer så er det klart det er bedre med andre dekk- og ikke ren R sykkel.
Men dekka eller sykkelen er normalt ingen begrensning for å kunne kjøre grusveier.
Det har liksom dannet seg en greie med at en må ha spesialiserte greier for å kunne kjøre seg en tur på grusveier- dette mener jeg er en overdrivelse.

Det er heller ikke alle som har det så travelt. :knegg
Noen kan sikkert kose seg ved å "lunke" seg fram i lave hastigheter på humpete løse grusveier, sittende på en ganske stiv sykkel med brede asfalt-dekk med lite mønster. Er vel disse som ikke har det så travelt da kanskje :knegg
Men for egen del er dette mere en plage enn kos, og gjøres ikke mere enn evt. i de få tillfeller jeg "må".
Men vi er alle forskjellige, og bra er vel det :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2230
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
MC: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K » 17 feb 2020, 10:06

mekkern skrev:
16 feb 2020, 18:18
Jeg mener vanlig kjøring på grusveier.
Skal en gasse litt mer så er det klart det er bedre med andre dekk- og ikke ren R sykkel.
Men dekka eller sykkelen er normalt ingen begrensning for å kunne kjøre grusveier.
Det har liksom dannet seg en greie med at en må ha spesialiserte greier for å kunne kjøre seg en tur på grusveier- dette mener jeg er en overdrivelse.

Det er heller ikke alle som har det så travelt. :knegg
I gamle dager, når du og jeg var unge (iallefall jeg), så var motorsykler stort sett like, som Bonneville, Honda CB, Suzuki GT osv ...
alle disse hadde litt oppreist sittestiling, som fungerer greit på løsere underlag.

Og i "gamle dager" var det jo kun hovedveiene som var asfaltert. Folk var vant til å kjøre på grus uten at det var noen big deal.
Idag er jo MC markedet så til de grader spesialisert, og dermed velger de "grusglade" som regel redskap som er tilpasset denne kjøringa.

Samme med dekk, det er et utvalg av en annen verden, innen alle sjangere.

Vet iallefall hva JEG vil velge, selv om alt går an :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 5748
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av mekkern » 17 feb 2020, 10:47

Har ikke motsagt at det er mer artig med tilpasset utstyr-sykkel/dekk.Spesielt hvis en føler seg litt leken.. :knegg
men konsusen om at det nesten er umulig å kjøre en normal sykkel på en vanlig grusvei jeg vil motsi.
opplevd flere ganger at folk er skeptiske til å kjøre ut på ei lomme langs veien fordi det er gruslagt der og er redde for at det skal skli-også med ADV sykler.. :-k
men selvfølgelig hvis en ikke føler seg komfortabel så er det ikke vits heller...

Personlig så har jeg en del mil på grus og i "terreng" i løpet av en sesong med varierende redskap.alt fra å fise rundt til "grus/gjørmesprut"

men utrolig nok var den beste sladdesyklen (både grus og asfalt) jeg har hatt en CB900Custom.. den var såpass tung at alt skjedde i "slowmotion" og kardangen gjorde at bakhjulet gikk opp og slapp underlaget ved gassavslag.. :roll

Men nå vurderer jeg hva som er de beste dekkene for en av"kombo-syklene" skal ha hva man kan kalle en umulighet.
Et dekk som funker bra når en får litt grus på asfalten, bra grep på ren asfalt og brukbare grusvei egenskaper.våtegenskapene er ikke SÅ viktig.dekket jeg har nå (DT3-R) er ok men blir for fort borte(ca 5-600 mil)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2230
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
MC: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K » 17 feb 2020, 17:31

mekkern skrev:
17 feb 2020, 10:47

Men nå vurderer jeg hva som er de beste dekkene for en av"kombo-syklene" skal ha hva man kan kalle en umulighet.
Et dekk som funker bra når en får litt grus på asfalten, bra grep på ren asfalt og brukbare grusvei egenskaper.våtegenskapene er ikke SÅ viktig.dekket jeg har nå (DT3-R) er ok men blir for fort borte(ca 5-600 mil)
Som jeg har sagt før, ut fra mine erfaringer fra sist sesong er disse MotoZ Tractionator GPS sålangt det beste allround dekket jeg har kjørt på.
Når det i tillegg framviser superb varighet, ser jeg fram til å finne ut hvor mange tusen km jeg klarer å få på de :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 5748
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av mekkern » 17 feb 2020, 22:11

litt ukurant tilgang.. men er et alternativ ja... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester