Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Morhidin
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2017, 14:34
MC: Triumph Tiger 800 XCA 2017

Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av Morhidin » 20 mai 2020, 16:14

Hei! :vs

Sjekker i tilfelle det er noen crossinteresserte entusiaster på forumet her som kan dele av gode erfaringer.

Ungen driver med motocross, og vi er på på utkikk etter en sykkel i 85 kubikk klassen.

Spørsmålet er da, for de som har drevet litt med detta, enten nå eller tidligere, hva er "normalt" å kjøpe av cross-sykler? Ny eller brukt? Hvor mye brukt er "for mye"?
Spesielle erfaringer eller anbefalinger av produsenter?
Når burde man selge de/bytte til ny?

Selv har vi til nå gått for forskjellige grader av brukte sykler. Fordelen er at verditapet ifm selge kjøp og salg ikke har vært så stort(i et tilfelle faktisk høyere ved salg), mens ulempen har vært høyere kostnader og mer arbeid med vedlikehold/reparasjoner.

Bakgrunnen for spørsmålet er både for å utveksle litt erfaringer, og at vi er litt i villråde om vi skal koste på oss en nyere/ny sykkel ungen forhåpentligvis kan beholde et par år. Det er også interessant å se hva som er "normalt" blant de som driver med denne hobbyen. :D

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av ZZR-Erling » 20 mai 2020, 19:29

Tja, noen kjøper ny hver 40t, men de fleste har vel sykler som er 2-6år. Jeg har en YZ250F 09 som har gått 250t uten havari. Det handler om å ha en god modell, gjøre vedlikeholdet som må til og kjøre rolig til maskinen er gjennomvarm . Endel ruser de noe helt vanvittig med en gang de starter , det senker levetiden på stempelringer og sylinder og mer til. Ikke veldig ofte det er kliss nye biker å se.
En annen ting er å sette rett diagnose når den feks blir tungstarta, som regel er det ikke nødvendig å bytte noe som helst da, men feks justere ventiler, eller rengjøre tomgangsdysen.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av ZZR-Erling » 20 mai 2020, 19:33

Hvis de er mangelfullt serva, begynner de å bli noe slitne etter si 60 timer.
Jeg har god erfaring med Yamaha, de har vi 6 stykker av som går som utlånsbiker i klubben. Og vi har hatt flere selv også. Nå har vi en YZ250 også den YZ250F’en. Ikke no kluss. Jeg kunne og tenkt meg Honda eller Suzuki.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Morhidin
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2017, 14:34
MC: Triumph Tiger 800 XCA 2017

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av Morhidin » 21 mai 2020, 15:57

250f er vel 4-takt?
Hadde jeg kjørt selv hadde jeg nok valgt 4-takt også. For de yngre i vår klubb er det nesten utelukkende 2-takt sykler.

Er nok som du sier ikke så mange som farter rundt på helt nye sykler.

Noen erfaring med Kawa sine modeller?

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Erfaringer rundt kjøp/salg av cross-sykler

Legg inn av ZZR-Erling » 21 mai 2020, 16:55

250F er 4T ja.
Kawa..tja..ser det er endel 85 som durer og går mens de med 250 4T av de jeg kjenner til, skrur og skrur
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester