Noen som har erfaring med ATV?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Bjerknez »

Leker litt med tanken på og kjøpe meg en ATV og har så langt mer eller mindre funnet ut at det er Polaris, Can-Am og Artic Cat som er de vanligste med god kvalitet.

Er det noen her inne som kjører ATV og som kan komme med annbefalinger av hva jeg bør satse på med tanke på motorstørrelse etc.?
Jeg er klar over at en ATV ikke kan måle seg med MC når det kommer til power, men det jeg er ute etter evt. er en jeg kan kjøre litt i skog og marke med samt sandveier etc. Må være 4x4. Trenger ikke det råeste, men greit at det spinner når man gir full gass på grus... Hvordan er service intervallene på en ATV? Priser på service?

Noen her som har litt info rundt dette med ATV som kan gjøre en total fersking litt klokere?

Dette er uansett bare en tanke foreløpig, men synes det er greit å starte med litt research. :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av AJ »

Testen en taiwansk SMS 700 for noen år siden.
Overraskende sprek den 675 kubikks ensylindrede motoren i denne :-) :

Bilde

Bilde

Selv ble jeg ikke komfortabel med ATV de to dagene jeg testkjørte denne.
Artig på rettstrekninger, skummel i svinger - på vinterføre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Sted: Ringerike

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av JLafton »

Hva har du tenkt på som maks pris du er villig til å gi ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Bjerknez »

JLafton skrev:Hva har du tenkt på som maks pris du er villig til å gi ?
Har vel ikke tenkt så voldsomt på det, men hvis det skulle bli kjøp en gang så blir det vertfall ikke over 100.000,-. Men må være noe som er helt nytt, eller vertfall ganske nytt. Garanti og god forhandler service er viktig for meg :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av kjellv »

Du får en ny Yamaha Raptor 700 billigere enn det :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:Du får en ny Yamaha Raptor 700 billigere enn det :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Finner ikke noen priser på Ymaha sine ATV'er på nettsiden dems...?

Hvis jeg først bestemmer meg for en slik ATV så vil jeg ha noe som ser litt gromt ut. Altså noe slikt:
Bilde

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av tunmag »

Her kan jeg kanskje bidra med min erfaring. Er riktignok noen år siden så ting kan ha forandret seg, så ta det jeg skriver med en viss skepsisk.

Når jeg var 16 så fant jeg fort ut at 50 ccm tohjuling var kjedelig. Lettlappen var uaktuelt da der var mye penger for noe jeg skulle bruke i 2 år. Så da ble det traktor registret atv, av merke Bombardier (det som nå heter CanAm) 400 cmm. Denne var sperret på 40 km/t men det var bare en skrue bak gasshåndtaket så den var fjernet på 2 min inkl det å finne fram skrujernet :thumleft [img]http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... 010071.jpg[/img]

Kjørte vel denne en 15 000 km i løpet av ett par år. Erfaringene mine kommer fra denne, samt kompiser som kjørte andre merker.

Det fleste atver har 100% sperr på bakakslingen, konstant. Dette medfører høy slitasje på veikjøring. Både dekk og driverk, i form av akslinger og differentisal. Det skumleste er alikvel det at når du svinger i fart så vil den "holde igjen" helt til den mister trykker på det innerste hjulet, og når det skjer så vil atven plutselig svinge mye krapper. Ikke noe problem når du tog høyde for det, men er noe du må være obs på. Fordelen med sperre er jo fremkomeligheten. Såvidt jeg vet så er det kun Polaris som har ett system som det kaller for Turf som gjør at du kan slå av sperra. Problemet med disse er at de har en tendens til å slutte å funke/henge seg opp etter en tid. Elektriske komponenter som blir badet i drit har en tendens til å gjøre nettopp det.

Den jeg hadde (2004 mod) hadde en tidlig genrasjon avviscolock, CanAm sitt system på sperring av framaksling. Det fungerte slik at når det ene framhjulet spant, så fordelte olja i fram diffen seg slik at den sendte krafta over til motsatt hjul. Forsåvidt ett greit prinsipp, men på min så skjedde det alt for sent slik at du som regel spant deg fast før du fikk drift på det hjulet som hadde grep. Kompisene mine som kjørte Polaris (09 modell eller nyere) kom mye lengre en meg i terrenget på en finere måte. Hadde du fart så kom du frem godt med min og, men da er også sjangsen for at det går til helvete mye større. CanAm skal vistnok ha oppgradert ViscoLock systemet i 2006 mener jeg, å nå påstår de at det funker fint og låser kjapt. Aldri fått prøvd en nyere CanAm så det kan jeg dessverre ikke bekrefte.

CanAm har rotaxmotorer og de motorene er gode. Jeg hadde aldri tull med motoren sålenge jeg hadde min. Rotax motorene går også bedre enn Polaris sine. Min 400 gikk like bra eller bedre som kompisene mine sine 500 Polaris. Var ett par kamerater som sprengte motorene på sine Polariser, mest sansynelig pga høyt turtall over lengre tid.

Av driftkostnader så er det nok dekk og bensin som merkest best. Offroad dekk varer ca 4000 km på veikjøring, og bensinforbruket på min var 0,7l pr mil. Kompisene med Polaris lå mellom 1-1,2 l pr mil. Pluss at du sliter ut en slik atv med veikjøring. Etter 10 000 km så er det mye slark i differ og girkasse ute å går. Variator reima røyk på 8000 km på min, men det er ikke mer enn 1000,- for ny reim så det er ikke den store kostnaden. Kunne sikkert byttet vekter i variatoren i samme slengen, men jeg var snart 18 så jeg skippet det.

Traktor eller mc registret? Traktor registret er jo sperret på 40 km/t. Smal sak og fjerne sperra på det fleste modeller, men da har du ett kjøretøy som ikke er lovelig :crazy: . Muligens ikke så aktuelt for deg. Fordelen er billiger årsavgift (480 kr) samt billiger forsikring.

Ang service og forhandler. Jeg ville nok kjøpt ett kjent mekre som du sier. Av det 3 merkene du nevner så er det kun ArcticCat jeg ikke har erfaring med på atv. Har dog noe erfaring med Articcat fra snøscooter og det er gode greier. Yamaha har også en modell som heter Grizzly, min onkel har en slik (2004 modell) og den har han ikke gjort annet enn å skifte slitedeler på. Den har dog gått lite etter vei. Som sagt så er veikjøring dødaren for slike atver. Siste merker jeg vil anbefale er Honda. Vet ikke om det produserer atver lengre,men hadde en kompis som hadde en Rincon 650. Disse har ikke variator,men en slags konverter. Dvs 100% tett driverk. Stor fordel om du skal vade/bade med atven :thumleft

Etter hva jeg har forstått ut fra hva du har skrevet rundt på forskjellige forum så har du 10 tommeltotter og skurer ikke selv. Da hadde jeg prioritert å kjøpt ett merke som har forhandler og verksted nært deg. Kjøper du en slik atv og veikjører det så går det til helvete før eller senere, enten det heter Yamaha, Polaris, CanAm, Arctic Cat eller Honda. Alt så går rundt går sundt. (Alt som går rundt blir ødelagt)

For 100 000 får du en fint brukt 500 cmm av alle det overnevte merkene, eller en ny kina/taiwan atv. Jeg hadde gått for en fint brukt kjent merke atv, pga min erfaring med kinaprodukter. Mye småtull med dårlig elnett og generell byggkvalitet. Ikke noe stort problem om du skrur selv, men er ett problem hvis du må inn på verksted for hver filleting. Samt at jeg liker at ting virker :thumleft

Er bare til å spør om du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne ut fra den erfaringa jeg har :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Bjerknez »

Hjertelig takk for et veldig flott sammendrag :thumleft

Det bekymrer meg litt det du sier om forventet slitasje etter 10.000km. Altså anngående slark i aksler etc. Poenget var at jeg kanskje kunne bruke denne på jobb inni mellom (1.2 mil pr vei) på asfalt og i bytrafikk i moderate hastigheter opp mot rundt 80km/t maks. Men ser jo nå at dette kan bety dyre utlegg på slitedeler.

Egentlig ikke noe krise sånn sett, for da kan jeg jo bare bruke den til å leke meg i skogen med, men problemet mitt med å kjøpe en uregistrert er at jeg må kjøre et lite stykke på offentlig vei for å komme til skogsområder her jeg bor. Å regge den som traktor gir meg jo bare en toppfart på 40km/t og regger jeg den som MC så betaler jeg avgifter samt dår hvite skilter selv om jeg ikke kommer til å bruke den på asfalt og jobbkjøring.

Tror jeg ble litt satt ut når du nevnte at dem faktisk ikke tåler asfaltkjøring samt at man må påbergne større utgifter på diversle slark her og der etter bare 10.000km. Det begrenser den tiltengte bruken ganske kraftig for min del. 100.000'- er mye penger for en doning man kun skal kjøre litt i skogen med synes jeg... :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3433
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av JohnnyTh »

Husk at her i Norge er kjøring i skog og mark strengt regulert. Gjelder også de fleste traktorveier og skogsveier.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Husk at her i Norge er kjøring i skog og mark strengt regulert. Gjelder også de fleste traktorveier og skogsveier.
Har sett at en som kjørte bil på islagt vann, ble bøtelagt av den lokale sheriffen...
Samme vil nok skje om sheriffen ser en ATV gjøre det samme... ;-) .

Kjenner ikke loven i detalj, men her er den, for de som er interessert i å sette seg nærmere inn i regelverket:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av hakhap »

Hvorfor ATV og ikke en Enduro, ATV blir like kaldt som en mc men bare på 4 hjul isteden
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Bjerknez »

hakhap skrev:Hvorfor ATV og ikke en Enduro, ATV blir like kaldt som en mc men bare på 4 hjul isteden
Egentlig mest for de man kan kjøre disse med Klasse B slik at kjerringa også kunne kjørt den. Ellers så er jo dette ment som kun en morsom greie samt det å prøve noe nytt. :thumleft

Men ser jo nå at disse ATV'ene ikke er så "solide" som jeg først anntok med tanke på driftskostnader så da kan jeg vel like godt kjøpe meg en liten 4x4 bil eller enda bedre en motorsykkel til... :knegg

Men det blir nok ingen av delene vil jeg tro. Var bare for å skrape litt i overflaten og snuse litt :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av AJ »

Mener å huske at Busa Trond har en ATV?
Motorstørrelse og merke vet jeg ingenting om. Bare la merke til en slik på gårdsplassen hans en gang jeg var der.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Baffin »

Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av kjellv »

Noe sånt ville være midt i blinken for deg :twothumbs:
http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?f ... rough=true
Yamaha Raptor 700, veireg. i klasse B. Går innmari verre enn et uvær! Trenger ikke grusvei for å spinne denne, og tåler å kjøres mye på vei i motsetning til de fleste traktor/arbeids ATV som er bygget for terreng.
Det er ikke tull engang, disse går noe innmari. Forbikjøringer i 80-sone er fort gjort, og skremmer vannet av det meste.

Svar