Noen som har erfaring med ATV?

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:Du får en ny Yamaha Raptor 700 billigere enn det :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Finner ikke noen priser på Ymaha sine ATV'er på nettsiden dems...?

Hvis jeg først bestemmer meg for en slik ATV så vil jeg ha noe som ser litt gromt ut. Altså noe slikt:
Bilde
Nei du gjør ikke det foreløpig. Prisene for 2016 er ikke klare enda. Mener å huske at den rimeligste kostet 86k i fjor, og de dyreste rett oppunder 130k
Men som du ser på nettsiden så har Yamaha et stort antall modeller å velge i.
I traktorsegmentet er det 4wd fra 450-700cc. Den rimeligste har ikke eps (el. power steering) som er et must i terrenget. Alle de større har. Diffsperre og 2/4wd betjenes med en smart bryter på styret, og den har lav og høygir + revers. Uavhengig hjuloppheng ar alle Grizzly. Meget god kvalitet!
Fra 2016 er traktor-atv levert med toppfart 60 km/t. Uten plombering (elektronisk) går den (Grizzly 700) ca 120 (har testet :crazy: )

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Honda2004 »

Bjerknez skrev:Leker litt med tanken på og kjøpe meg en ATV og har så langt mer eller mindre funnet ut at det er Polaris, Can-Am og Artic Cat som er de vanligste med god kvalitet.

Er det noen her inne som kjører ATV og som kan komme med annbefalinger av hva jeg bør satse på med tanke på motorstørrelse etc.?
Jeg er klar over at en ATV ikke kan måle seg med MC når det kommer til power, men det jeg er ute etter evt. er en jeg kan kjøre litt i skog og marke med samt sandveier etc. Må være 4x4. Trenger ikke det råeste, men greit at det spinner når man gir full gass på grus... Hvordan er service intervallene på en ATV? Priser på service?

Noen her som har litt info rundt dette med ATV som kan gjøre en total fersking litt klokere?

Dette er uansett bare en tanke foreløpig, men synes det er greit å starte med litt research. :redface
Hvilket bruk er primærbehovet ? Lek og moro ? Frakt av folk, fe, ved, snøbrøyting ? Skal du frakte et jegerlag inn på vidda i sesongen ? Da vil jeg anbefale deg CanAm Outlander 1000 6x6 XT, uten tvil. Den kan laste 750kg bak, har tilhengerfeste, mulighet for snøfreser osv osv osv.

Skal du ha lek og moro og litt nytte, er vi på Renegade. En firehjuling som du kan få ekstra lange fjærer til, større dekk og hvor du kan flytte radiatoren opp foran, for å unngå at den blir tetta igjen med gjørme og dritt, dersom du kjører mye i våtmarksområder, myrer osv.
Vil du ha et kjøretøy som er semi nytte og semi morro, er det outlander igjen. Enten 600, 800 eller 1000cc. Der kan du også få ekstra lange fjærer og a-armer og flytte radiatoren opp foran, for å spare den for gjørme og dritt, mens du leker deg, men også ha et kjøretøy du kommer deg fram med til hytta om vinteren, selv om snøen er høyere enn gåsungene. Der kan du også ha en passasjer om du vil. Hvorvidt du kan trekke en henger eller ikke, når fjæringene er så høye osv, er usikkert, men det kan du sjekke med forhandler.

Vil du ha mest lek og et kjøretøy som passer like bra i ørkenen som på snødekte vidder, er det commander som gjelder. Den passer like bra til Baja 3000 som til lek i snøen på hytta. Der kan du få vinch, (som på alle andre) masse utstyr, masse ekstra lys og ting du ikke visste du ville ha.

Og du kan selvfølgelig sette belter på hvilket som helst av kjøretøyene du velger.

Beklager at jeg ikke kan si så mye mer om de andre, jeg har bare erfaring med CanAm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med ATV?

Legg inn av Bjerknez »

Denne tråden gammel og ideen er forkastet. Men takk for innspill :)

Svar